Jump to content

Harry's Mk7,5 Individual


Harry
 Share

Recommended Posts

Dat vindt ik echt het ergste van Ford, ze maken heerlijk rijdende auto's, maar die afwerking is helemaal ruk... :veryangry:

Mijn auto is nog geen 2 jaar oud en het dashboard, stoel en deurpanelen rammelen wat af...

nou valt het in Nederland nog mee, maar als je in België woont heb je het helemaal slecht.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 553
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zou kunnen, maar mijne is ook al weer van eind januari 2011. Die van Harry is een paar dagen ouder of jonger, scheelt niks.

Als ik het goed lees is die van jou van Augustus 2010. Medio 2010 is er een flinke update geweest, misschien dat dat verschil maakt?

Link to comment
Share on other sites

Van de A- en B-stijlen heb ik geen last. Toen ik me TomTom steun heb geïnstalleerd zag ik dat ik bij de A-stijl isolatie had zitten. Misschien dat ze dit er bij latere series hebben opgezet.

Maar bij mij is het vooral het dashboard en de deurpanelen wat geluid maakt.

Misschien komt het geluid van de deurpanelen wel door de speakers die ik heb veranderd, ik ga dat nog een keer nakijken.

Link to comment
Share on other sites

Mijne is inderdaad half 2010, hoeveel weet ik niet. Heb bijvoorbeeld nog de oude kabelboom voor de radio erin liggen. Dashboard kraakt bij mij niet, het deel boven de radio heeft wel licht gerammeld maar dat is opgelost.

A-stijl weet ik waar het weg komt maar moet nog even goed kijken hoe ik dat kan oplossen. B stijl zal ook wel niet heel moeilijk zijn denk ik zo.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik was al een aantal maanden aan het kijken voor een dashcam. Je ziet ze tegenwoordig in vele soorten en maten, dus uitzoeken wat een goede camera is voor een leuke prijs duurde even. Via een Amerikaanse site ben ik op de Livue LB-100 gekomen. Op deze site stond een kleine test beschreven, ze waren er zeer over te spreken.

Eenmaal besteld via Ebay, werd mijn pakketje 4 dagen later vanuit Noord-Korea bezorgd. Ik heb de eenvoudige uitvoering gekocht met een 8GB micro SD kaart (tegen meerprijs was er ook een GPS ontvanger en een 16GB Micro SD kaart te bestellen). In de doos zit de camera, voedingskabel, Micro SD kaart, Koreaanse handleiding en de raamsteun.

20130426_123522_zpsarlwhlrb.jpg

De camera:

De camera zelf voelt degelijk aan en ziet er netjes en subtiel uit. Het voetje is wat gammel, maar voldoet prima. Het voetje zit met dubbelzijdig tape aan de voorruit vast. Daarnaast heeft hij een balvormige bevestiging dus hij is in vele standen te verstellen.

De camera maakt gebruik van een Micro SD kaart. Hierop staat de firmware, benodigde software en de Engelstalige handleiding.

Het is aan te raden om gelijk een firmware upgrade te doen. Deze software is hier te vinden (WINYCAM V300HD). Deze upgrade zorgt ervoor dat er een aantal kinderziektes uitgehaald worden.

Via de bijgeleverde software kunnen de gemaakte video’s afgespeeld worden (.mp4 formaat) en instellingen van de camera worden aangepast. Let op bij het aanpassen van de instellingen dat de ‘lock’ functie op de SD adapter is uitgeschakeld, anders kunnen de instellingen niet worden aangepast.

Er zijn meerdere manier van opnemen instelbaar. Ik heb ervoor gekozen om constant op te nemen wanneer ik het contact aan zet. Daarnaast zit er ook een bewegingssensor in die in werking gesteld wordt wanneer er een aanrijding of een snelle stop wordt gemaakt. Over deze functie ben ik niet echt te spreken, want bij het nemen van een drempel of kuil schiet hij ook al aan.

Wanneer tijdens het opnemen het SD kaartje vol is, zal hij de eerste opname verwijderen en van voren af aan beginnen.

In de auto:

Ik heb de camera achter de binnenspiegel geplakt. In feite is de Fiesta niet echt geschikt voor deze camera. Dit komt omdat de ruitenwissers niet tot bovenin het raam schoonmaken. Het gevolg is dat de camera lager moet hangen, zo hangt hij meer in het zicht. Wanneer je dan ook een regen/licht sensor hebt, is het zoeken naar een goede plek.

20130501_192712_zps4cxynrrr.jpg

20130502_144612_zps94yqafya.jpg

De plek die ik heb uitgekozen is de meest geschikte plek, omdat hij hier het minst in het zicht hangt.

De draad heb ik via het kapje van de regensensor, de hemelbekleding en de A-stijl naar de zekeringskast laten lopen.

20130501_192549_zpsxlwevqdh.jpg

Hier heb ik hem aangesloten op pin 8. Deze pin is 12v geschakeld. Op deze manier gaat de camera automatisch aan wanneer ik de auto start en ook weer automatisch uit wanneer ik het contact eraf haal.

De massa heb ik naast de radio vandaan gehaald. Hier zit een bout in het chassis waar al een massa kabel op aangesloten zit. Via het handschoenen kastje kan je, met een beetje gepriegel, een massa kabel bijsteken.

De draden heb ik allemaal keurig aan elkaar gesoldeerd en met een 2A zekering beveiligd (er zat ook een 2A zekering in de originele stekker).

20130502_143538_zpsn8rqhd89.jpg

Wanneer ik uitgevonden heb hoe ik filmpjes kan uploaden zal ik een aantal filmpjes plaatsen.

Vragen mogen natuurlijk altijd gepost worden! :grin:

Link to comment
Share on other sites

Totaal was ik denk rond de €100,- kwijt. Dit was €85 voor de camera (ongeveer) en de rest voor bekabeling en aansluitmateriaal om hem vast in de auto te bouwen.

Bij deze de filmpjes.

Dagopname:

http://youtu.be/2KSWwB3Vnv4

Nachtopname:

http://youtu.be/JXywK_kgqxA

Ziet er goed uit. Ook de nachtopname valt me alles mee.

Link to comment
Share on other sites

Ziet er goed uit! ik ben ook al een tijdje aan het zoeken voor een 'dashcam'

Kan toch handig zijn tijdens moeilijke situaties in het verkeer.

kan zijn met een ongeval of een confrontatie met een andere weg gebruiker..

Laatst werd er een collega van me afgesneden op de weg, die daarna op zijn beurt claxonneerde en wat riep.

daarna werd hij klem gereden en stapte de man uit met een staale pijp. zoiets op film hebben is dan toch wel handig!

Link to comment
Share on other sites

Naast het inbouwen van mijn dashcam ben ik ook bezig geweest om een 12v aansluiting in de achterbak te maken. Ik vind het namelijk wel makkelijk om een koelbox aan te sluiten.

De how-to bestaat uit twee delen, er zijn namelijk meer manieren hoe je de aansluiting voorin kan maken.

Deel 1, kabels trekken en plaatsing in de kofferbak:

Benodigde spullen:

- 12v aansluiting (1786351 + 1798010)
- Ongeveer 5 meter rode kabel (2,5mm)
- Ongeveer 1 meter zwarte kabel (2,5mm)
- Kabeloog (voor de massa)
- 2 Aansluitstekkers of originele Ford stekker (1338098)
- Tie-wraps

Bepaal eerst de plek waar je de 12v aansluiting wil hebben. Op de foto onderin is te zien dat ik hem meer naar achter heb geplaatst. Ik heb hiervoor gekozen omdat wanneer er een stekker in zit deze uitsteekt, als de kofferbak helemaal vol staat kan deze stekker in de weg zitten.

Let wel op bij het kiezen van een plek dat er genoeg ruimte aan de achterkant is voor de kabels.

Daarnaast vond ik het minder praktisch als de aansluiting precies onder het verlichtingspunt zit. Licht in de kofferbak is al niet super.

Wanneer je een goede plek gevonden hebt moet je bepalen of je hem links of rechts wil installeren.

Mijn voorkeur gaat uit naar rechts (passagierskant) omdat aan deze kant ook de zekeringskast zit.

Panelen verwijderen:

1. Begin met het loshalen van de strip die boven het raam zit naast de achterbank. Dan komen er drie schroeven tevoorschijn. Draai de achterste schroef los.
2. Wanneer deze los is kan het witte paneel in de boven hoek verwijderd worden. Dit paneel zit geklikt en kan met gepast geweld losgehaald worden. De riem hoeft hiervoor niet verwijderd te worden.
3. Vervolgens kan het zwarte paneel daaronder verwijderd worden. In dit paneel moet de 12v aansluiting geplaatst worden. Draai de twee schroeven los. Ook dit paneel zit verder geklikt. Om het jezelf makkelijk te maken is het verstandig om de binnenbekleding van de achterbak eruit te halen, dit zit verder niet vast.
Wanneer je het gat gemaakt heb voor de 12v aansluiting kunnen de kabels gelegd worden.
4. De massa is eenvoudig. Onder de achterlicht unit zit een gat in het chassis. Draai hier een bout in waaraan je de kabeloog kan bevestigen. Zorg dat je aan beide kanten ringen doet zodat er goed contact gemaakt wordt met het chassis. Ik heb met staalwol het staal eromheen kaal gemaakt, dit zorgt voor een goede geleiding. Vervolgens kan je de zwarte kabel op maat maken en aan de andere kant de stekker maken voor de 12v aansluiting.

20130503_144658-massa_zpstbhfs1fe.jpg

5. Voor de rode 12v kabel moeten er nog meer panelen los gehaald worden. Om te beginnen het grote achterbank paneel. Verwijder eerst de achterbank om jezelf wat meer ruimte te geven. Dit zit met twee ijzeren pennen in het chassis. Met grof geweld ken deze verwijderd worden.
6. Vervolgens moet met een Torx50 de beugel verwijderd worden waar de passagiersriem aan vast zit. Wanneer de bout eruit is kan de beugel eruit gedraaid worden. Let op dat er een plastic ring in zit. Haal deze er ook uit. Plaatst deze weer terug wanneer je het paneel weer vast gaat zetten.
7. Haal de dorpel aan de passagiers kant los. Dit zit met vier clipjes vast en kan je zo naar boven trekken. Kijk uit dat je geen plastic breekt.

Foto!

8. Nu kan je het grote achterbankpaneel naar voren halen. Wanneer je het paneel er helemaal uit wil halen moet je ook de achterbanken verwijderen. Omdat dit niet noodzakelijk is heb ik dit niet gedaan. Wanneer je het paneel iets naar voren haalt heb je genoeg ruimte om de kabel neer te leggen en vast te maken aan de kabelboom dit er al loopt. Zet dit goed vast met tie-wraps zodat de kabel niet kan bewegen.
9. Leg de kabel door over de dorpel. Ook hier, goed vast zetten.
10. Vervolgens moet het paneel rechts onder het dashboardkastje verwijderd worden. Dit zit met een rare plastic schroef en twee clipjes vast. Nu kan je de kabel naar boven leggen en is hij in de zekeringskast aangekomen. Nu heb je achter alles klaar en zou je alle panelen weer terug kunnen zetten.

Deel 2: De zekeringskast:

Er zijn meerder manieren om de 12v kabel aan te sluiten. Globaal zijn er de volgende opties:

- Aansluiten op de huidige 12v aansluiting voorin. Erg makkelijk, maar je gaat twee contacten op één zekering zetten. Voor zit met 20A gezekerd, dus hij kan wel wat hebben. Persoonlijk vind ik dit niet echt een goede oplossing.
- Als tweede kan je een Fuse Tap gebruiken. Deze adapter steek je voorin de zekeringkast. Daaruit komt een draad die je vervolgens kan verbinden met de kabel die naar achter loopt. In deze adapter zit ook een zekering. Werkt prima, maar dit vind ik niet betrouwbaar wanneer je er 10A overheen laat lopen (theoretisch zou het mogen).
- Als laatste is er de volledige integratie in de zekeringkast. Deze manier heb ik gebruikt, hieronder staat de how-to.

Zekeringkast integratie:

Allereest wil ik zeggen dat het best een vervelende klus is. De zekeringkast moet los gehaald worden en gedraaid. Het loshalen is een klus omdat je er bijna niet bij kan. Als je een beetje handig bent is het wel te doen.

Even op zijn Amerikaans: Alles is op eigen risico!

De benodigde spullen:
- Dopsleutel 10mm
- Normale schroevendraaier
- Verbindingskabel voor de zekeringskast met de geschikte terminals. Bij de Ford dealer keken ze me heel raar aan toen ik vroeg of ze deze kabel konden leveren, dus daar heb je niet veel aan. Met wat speurwerk op internet kwam ik op een Amerikaans forum. Via hun ben ik aan het bestelnummer gekomen voor de Volkswagen dealer. Zij kunnen wel de juiste kabel leveren.

Bestelnummer: 000 979 225 E

volkswagen_fuse_box_repair_wire_1.jpg

Laten we beginnen:

1. Verwijder de min pool van de accu.
2. Verwijder het dashboardkastje. Pak een spiegel en leg deze op de vloer. Zo kan je onder het dashboardkastje twee pluggen zien zitten, verwijder deze. Maak vervolgens het dashboardkastje open en duw de wangen naar binnen.

Foto!

3. Vervolgens moet je de twee bouten (Groen) aan beide kanten los halen. Draai de schroeven los, maar haal ze er NIET uit! Dit werkt veel makkelijker bij het terugplaatsen.
4. Vervolgens moet je de twee lipjes (Paars) aan beide kanten wegduwen. Nu is je zekeringkast los en kan je hem naar voren halen.
5. Nu komt het meest tijdrovende gedeelte. aan de achterkant zit een plastic kapje. Deze zit vast geklikt met zeven clipjes. Aan de zijkanten kan je deze losklikken. Op de foto zijn dit de gele clipjes. Deze foto heb ik van een Duits forum geleend, in mijn geval zaten er aan de onderkant twee en aan de bovenkant één.

Nogmaals dit is een vervelend klusje waarbij grote handen je niet helpen. Je moet ook veel draaien en wringen om het voor elkaar te krijgen! Doe voorzichtig, zodat er niks beschadigd.

6. Vervolgens moet je aan de voorkant van de zekeringkast kijken waar je een extra plek hebt waar 12v op staat. In mijn geval was dit plek 22+23. Ik heb plek 22 gebruikt omdat in de handleiding dit staat aangegeven als '‘Aansteker, voorste voedingspunt'. Er mag een zekering van 20A in, ik heb ervoor gekozen om het bij een 10A te laten. Wanneer je de plek gevonden heb steek je er een tie-wrap doorheen. Op deze manier kan je aan de achterkant makkelijk de plek vinden waar je de terminal/draad in moet steken.
7. Draai de zekeringkast zo dat je de achterkant weer ziet. Nu kan je de kabel met de terminal erin steken. Kijk goed hoe je hem doet, als hij eenmaal vast geklikt zit krijg je hem er moeilijk uit. Zorg dat je een duidelijke ‘klik’ hoort en controleer even door aan de kabel te trekken of hij goed vast zit.

20130508_113542_zpspkhrmy2p.jpg

8. Leg de kabel netjes met een tie-wrap vast aan de bekabeling die er al ligt.
9. Plaats nu het achterkantje terug op de zekeringkast, klik hem weer op zijn plek en draai de twee schroeven weer aan.
10. Ik heb de kabels aan elkaar gesoldeerd en netjes vastgezet.
11. Doe de accu pool weer vast en plaats de zekering. Controleer of je achter 12v hebt.
12. Als laatste moet je natuurlijk het dashboardkastje weer terug hangen.

Het eindresultaat:

Achterin:

20130508_125151_zpsxfclf51s.jpg

Voorin:

20130502_143538_zpsn8rqhd89.jpg

Extra 10A zekering op plek 22

Op de foto is trouwens ook een fuse-tap te zien op plek 8. Deze is voor mijn dashcam.

Ik was ongeveer €40,- kwijt voor alle onderdelen. Dus zeker een leuke upgrade voor niet teveel geld.

Vragen en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Bronnen:

Duitse forum
Amerikaanse forum
Engelse forum

Link to comment
Share on other sites

Mooie update van de stoelverwarming en 12volt aansluiting achterin (lees t nu pas)!! Die aansluiting achterin is echt praktisch en zou standaard moeten worden.

Staat ook nog op mijn verlanglijstje van die stoelverwarming... prijzen die jij noemt vallen mij mee.

Dat zijn de originele Ford prijzen?

In mijn Focus (2 fase 2) toentertijd ook ingebouwd nadat bleek dat alles voorbereidt was op de matjes na.

Zal, na de vakantie, eens kijken of de zekering in onze fiesta ook is gevuld waar de stoelverwarming op aangesloten zit, dan zal de rest er ook wel zitten!!! Hoop ik!

Succes met alle projecten, respect!!

Groeten,

Peter

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je reactie Peter!

De prijzen zijn inderdaad de Ford dealer prijzen.

De prijs van het matje en schakelaar vind ik inderdaad niet overdreven duur.

Maar om €100.- te vragen voor een verloopstekker vind ik waanzin.

Daarnaast is het verwarmingssysteem in de Focus toch beter dan in de Fiesta. In de Focus heb je 5 niveaus van verwarmen, in de Fiesta is het alleen aan/uit. Daarbij komt dat het systeem door een thermostaat geregeld wordt. Dus hij wordt warm, valt weer terug tot bijna uit en dan komt hij weer op. Bij de Focus blijft hij constant verwarmen. Als laatste heb je in de Focus rug- en zitvlak, bij de Fiesta alleen zitvlak verwarming.

Als je het zo gaat vergelijken krijg je bij de Focus toch meer waar voor je geld.

Toch wil ik niet meer zonder, een heerlijke optie!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Een tijdje geleden heb ik op mijn project pagina gemeld dat ik parkeersensoren voor wilde gaan installeren.

In post #73 heb ik verteld dat ik een kabelboom miste en was gestopt met het uitzoeken of het überhaupt mogelijk is.

Vorige week ben ik me toch weer gaan verdiepen in het installeren van de sensoren.

Het blijkt dat in ETIS, ergens op een pagina waar je het niet zou zoeken, toch een kabelboom beschikbaar is die het mogelijk maakt om in het ESP/airbag paneeltje de PDC knop werkend te maken.

Deze kabel heb ik besteld en inmiddels binnen. De kabel heeft veel aansluitingen die ik nog niet kan plaatsen.

Helaas staat er in de Haynes Manual helemaal niks beschreven over het PDC systeem.

Is er iemand die aan een kabeldiagram kan komen van het complete PDC systeem?

Link to comment
Share on other sites

Ik ben vandaag weer op onderzoek uit geweest voor de PDC vóór.

Ik heb met de dealer gezocht naar de geschikte module. De module die standaard in de auto aanwezig is wanneer er alleen parkeersensoren achter (8A6T-15T850-AD) ingebouwd zijn, is niet geschikt. Vandaag kon de dealer niet zeggen welke module geschikt zou zijn.

De dealer heeft contact gehad met het hoofd magazijn in Nederland, deze mensen konden niks zeggen over de geschikte module en of het überhaupt gaat werken. Deze mensen raadde gewoon aan om een after-market setje in te bouwen, uiteraard ga ik dat niet doen.

Daarnaast moet er gekeken worden of de GEM module de nieuwe module van de parkeersensoren voor+achter aan kan sturen.

Morgen gaan we mijn Fiesta aan de computer hangen en kijken of er instellingen aangepast kunnen worden.

Daarnaast heb ik via een occasion site in Engeland een kenteken kunnen achterhalen van een Fiesta waar af-fabriek de parkeersensoren vóór aanwezig waren. Met dit kenteken kan de dealer morgen ook kijken welke module er nodig zou zijn.

Het is dus even afwachten tot morgen om zo wat meer onzekerheden weg te nemen.

Link to comment
Share on other sites

Als ik het eens goed heb bekeken dan zijn er een paar verschillende GEM modules.

De dikste heeft dual lock sloten (optie), de een-na-dikste heeft alle opties behalve dual lock en volgens mij zit die in de titanium. Durf het niet 100% zeker te zeggen, maar ik meen het me te herinneren.

Link to comment
Share on other sites

Zoiets heb ik ook ooit een keer ergens gelezen. Maar het lijkt me een beetje onlogisch van Ford om parkeersensoren voor en achter apart in de PCM te schakelen.

De PCM hoeft natuurlijk alleen maar het achteruitrij signaal en de km/h door te geven.

De IDS computer van de dealer moest een update hebben, dus vandaag hebben we niks kunnen controleren.

Het is dus afwachten tot volgende week.

Link to comment
Share on other sites

Vanochtend had de dealer even tijd om mijn Fiesta aan de computer te hangen.

Wat blijkt, er staat helemaal niks vermeld in de PCM over parkeersensoren. Ook bij de losse modules staat nergens de PAM (Parking Aid Module) vermeld. Het lijkt er dus op dat de GEM de parkeersensoren helemaal niet aanstuurt.

Theoretisch zou dat ook moeten betekenen dat de sensoren vóór (wel met een andere module) probleemloos geïnstalleerd kunnen worden. De onderdelen zijn besteld en komen in de loop van de week binnen.

Het projectje gaat de goede kant op, dus het verhaal wordt vervolgd.

Link to comment
Share on other sites

Een tijdje geleden ben ik erachter gekomen dat in de Fiesta MK7.5 een veel betere 12v aansluiting voorin aanwezig is dan bij de MK7. Ik werd namelijk helemaal gek van de irritante plastic kapje wat er altijd afvalt of ergens door de auto slingert.

Drie weken geleden heb ik het MK7,5 setjes besteld. Omdat deze onderdelen in back order kwamen duurde het wat langer voordat ik ze binnen had.

FINIS nummers: 1786351 + 1798010

Het installeren is kinderlijk eenvoudig:

1. Haal de plastic kap rond de versnellingspook los.
2. vervolgens kan je het plastic kapje waar de 12v socket en de usb/line in aansluiting in zit volledig verwijderen. Dit zit met 3 clipjes vast.
3. Haal alle aansluitingen los (line-in / USB / 12v)
4. Met wat grof geweld kan je de huidige 12v aansluiting verwijderen.
5. Het nieuwe setje bestaat uit het kapje met deksel en een losse binnen kern. Het plastic kapje heeft aan de bovenkant een palletjes zitten. De vorm van dit palletje moet je met een boortje of vijl uit het plastic paneel halen.
6. Vervolgens is het alles op zijn plek duwen en in de omkeerde volgorde weer vast zetten.

Eindresultaat:

20130527_124857_zpsbeldov0t.jpg

Ik vind het voor €20.- en nog geen tien minuten werk een prefecte upgrade!

Link to comment
Share on other sites

weet niet of je wat aan deze info hebt, maar ben in het verleden een keer parkeersensoren voor en achter ingebouwd bij een c-max, was de verkoper vergeten te bestellen.

De sensoren voor werden boven een bepaalde snelheid door de gem uitgeschakeld omdat ze anders reageerde op de rijwind.

En piepende sensoren met 120km/h is ook niet wat. :schater:

Groetjes Ton

Link to comment
Share on other sites

weet niet of je wat aan deze info hebt, maar ben in het verleden een keer parkeersensoren voor en achter ingebouwd bij een c-max, was de verkoper vergeten te bestellen.

De sensoren voor werden boven een bepaalde snelheid door de gem uitgeschakeld omdat ze anders reageerde op de rijwind.

En piepende sensoren met 120km/h is ook niet wat. :schater:

Groetjes Ton

Dat klopt helemaal. Bij de Focus van me pa wordt dit op dezelfde manier geregeld.

Alleen ik ben wel achter het verschil gekomen tussen de twee auto's.

In de handleiding van de Focus staat inderdaad vermeld dat de sensoren boven de 12 km/u uitgeschakeld worden. In de handleiding van de Fiesta staat dat de sensoren automatisch uitgeschakeld worden wanneer er 15 seconden geen signaal van de vóór sensoren af is gekomen. Ik neem dan ook aan dat dit buiten de GEM module om gaat.

Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat het super irritant is wanneer de sensoren aan blijven staan wanneer je ze niet nodig hebt.

Link to comment
Share on other sites

 Share

Announcements


×
×
  • Create New...