Jump to content

Harry's Mk7,5 Individual

Harry
 Share

Recommended Posts

• Replies 553
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heb deze bodum onderplaat ook geplaatst,vind het nu rustiger in het interieur,is dat ook jouw ervaring ???

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het verschil niet groot vind, maar ik merk wel dat er iets anders is.

Op de snelweg vind ik het verschil het grootst...

Ik had sinds een maandje last van een irritant krakend geluid onder het dashboard. Dit was meestal wanneer de auto koud was, wanneer ik over hobbels reed of gewoon bij rotondes nemen.

Ik ben vanmiddag toch even naar de dealer geweest om er naar te laten kijken.

Met 3 minuten rijden had de monteur de diagnose klaar: Het stuurkolom moest opnieuw ingevet worden.

Doordat het mechanisme verstelt kan worden (stuur naar je toe/van je af verstellen) lopen de twee buizen van het stuurkolom in elkaar over (Net als een poot van een statief waar je je camera opzet).

Als het vet verkeerd of te weinig is aangebracht, kan dit voor een vervelend krakend geluid zorgen.

Dit blijkt bij sommige Fiesta's een kwaaltje te zijn en is snel verholpen door er nieuw vet in te doen.

Ik denk, laat ik dit even delen, misschien hebben meer forumleden er last van.

De koude dagen zijn weer voorbij, dus ik heb een aantal kleine dingetjes aangepast.

In de kofferbak en in de kentekenplaatverlichting heb ik ledjes ingebouwd, ziet er super strak uit!

Alleen ik denk dat in de kofferbak nog een type feller moet, deze komen binnekort binnnen.

Daarnaast heb ik een setje luxe kentekenplaten besteld en deze kon ik vandaag afhalen, dus gelijk maar even een foto'tje geschoten.

• 2 weeks later...

Vorige week heb ik de onderdelen voor mijn TomTom A-stijlhouder binnen gekregen. vandaag had ik tijd om hem te installeren. Op internet heb ik weinig info hierover gevonden, dus heb ik een kleine how-to gemaakt.

De volgende onderdelen heb je nodig:

- A-stijlhouder (1699381)
- Kabelboom (1687187)
- Navigatie adapter, in mijn geval een TomTom GO750 (1673144)

Deze onderdelen samen kosten rond de €150.-

De houder bevestigen aan de A-stijl:

1. Verwijder de A-stijl door vanaf boven het plastic naar de passagierskant te trekken. Dit zit met plastic clipjes vast. Doe het met gepast geweld maar kijk uit voor het breken van clipjes.
2. Bij de houder zit een achterplaat, leg deze op de juiste manier aan de achterkant van de stijl en teken de gaatjes af. Dit kan maar op een manier dus het kan niet fout gaan, de houder moet namelijk over een richel vallen op de stijl. Het gaat om 5 gaatjes van 6mm en een groot gat van 10/12mm waar de kabel doorheen moet.
3. Nu kan je de houder bevestigen aan de achterplaat. Er moet wel wat isolatie materiaal verwijderd worden.
4. Plak het draadje van de TMC functie vast met plakband.
5. Als dit klaar is leg je de A-stijl even aan de kant en moet de kabelboom in de auto gemonteerd worden.

De kabelboom inbouwen:

1. Verwijder de zonneklep aan de bestuurderskant en de binnenverlichtingsunit. De zonneklep zit met een torx schroef vast en de binnenverlichtingsunit kan je met een platte schroevendraaier eruit wippen. Zet de schroevendraaier in het midden van de unit aan de raamkant, op deze manier valt hij er zo uit.
2. Koppel de kabels van de binnenverlichtingsunit los.
3. Omdat de zonneklep eraf is kan je de hemelbekleding iets naar beneden trekken. Precies genoeg om de kabel erachter te leggen. De ene kant van de kabelboom verbind je met de binnenverlichtings stekkers, vervolgens laat je de kabel via de hemelbekleding en de A-stijl naar onder lopen.
4. Vergeet niet om alle stekkers te beplakken met foam zodat er niks kan gaan rammelen (bijgeleverd).
5. Werk de stekkers/kabels boven de binnenverlichtingsunit weg en zet de unit en de zonneklep weer vast.

Weer in elkaar zetten:

1. Verbind de kabel die je net gelegd heb naar de binnenverlichtingsunit met de kabel die aan de A-stijl zit (van de houder). Er zit een stekker die geen functie heeft, zorg dat deze ook in foam gewikkeld wordt, dit voorkomt rammelen.
2. Plaats de A-stijl met houder weer terug zoals hij hoort.
3. Vervolgens moet er op de houder een navigatie specifieke houder gemonteerd worden. Deze zit met 4 schroeven vast.
4. Bij de zekeringskast moet nog een sticker geplaatst worden van de extra zekering boven de binnenverlichtingsunit. deze plak je achter het dashboard kastje naast de zekeringskast. Het handschoenen vak kan je losmaken door de wangen naar binnen te duwen en de bak naar beneden te kantelen.

Vervolgens hoef je alleen nog je TomTom erop te zetten!

Helaas zijn de afbeeldingen niet meer beschikbaar.

Vorige week heb ik de onderdelen voor mijn TomTom A-stijlhouder binnen gekregen. vandaag had ik tijd om hem te installeren. Op internet heb ik weinig info hierover gevonden, dus heb ik een kleine how-to gemaakt.

De volgende onderdelen heb je nodig:

- A-stijlhouder (1699381)

- Kabelboom (1687187)

- Navigatie adapter, in mijn geval een TomTom GO750 (1673144)

Deze onderdelen samen kosten rond de €150.-

De houder bevestigen aan de A-stijl:

1. Verwijder de A-stijl door vanaf boven het plastic naar de passagierskant te trekken. Dit zit met plastic clipjes vast. Doe het met gepast geweld maar kijk uit voor het breken van clipjes.

2. Bij de houder zit een achterplaat, leg deze op de juiste manier aan de achterkant van de stijl en teken de gaatjes af. Dit kan maar op een manier dus het kan niet fout gaan, de houder moet namelijk over een richel vallen op de stijl. Het gaat om 5 gaatjes van 6mm en een groot gat van 10/12mm waar de kabel doorheen moet.

3. Nu kan je de houder bevestigen aan de achterplaat. Er moet wel wat isolatie materiaal verwijderd worden.

4. Plak het draadje van de TMC functie vast met plakband.

5. Als dit klaar is leg je de A-stijl even aan de kant en moet de kabelboom in de auto gemonteerd worden.

img2013021500096.jpg

De kabelboom inbouwen:

1. Verwijder de zonneklep aan de bestuurderskant en de binnenverlichtingsunit. De zonneklep zit met een torx schroef vast en de binnenverlichtingsunit kan je met een platte schroevendraaier eruit wippen. Zet de schroevendraaier in het midden van de unit aan de raamkant, op deze manier valt hij er zo uit.

2. Koppel de kabels van de binnenverlichtingsunit los.

3. Omdat de zonneklep eraf is kan je de hemelbekleding iets naar beneden trekken. Precies genoeg om de kabel erachter te leggen. De ene kant van de kabelboom verbind je met de binnenverlichtings stekkers, vervolgens laat je de kabel via de hemelbekleding en de A-stijl naar onder lopen.

img2013021500093.jpg

4. Vergeet niet om alle stekkers te beplakken met foam zodat er niks kan gaan rammelen (bijgeleverd).

5. Werk de stekkers/kabels boven de binnenverlichtingsunit weg en zet de unit en de zonneklep weer vast.

img2013021500092.jpg

Weer in elkaar zetten:

1. Verbind de kabel die je net gelegd heb naar de binnenverlichtingsunit met de kabel die aan de A-stijl zit (van de houder). Er zit een stekker die geen functie heeft, zorg dat deze ook in foam gewikkeld wordt, dit voorkomt rammelen.

2. Plaats de A-stijl met houder weer terug zoals hij hoort.

3. Vervolgens moet er op de houder een navigatie specifieke houder gemonteerd worden. Deze zit met 4 schroeven vast.

img2013021900098.jpg

4. Bij de zekeringskast moet nog een sticker geplaatst worden van de extra zekering boven de binnenverlichtingsunit. deze plak je achter het dashboard kastje naast de zekeringskast. Het handschoenen vak kan je losmaken door de wangen naar binnen te duwen en de bak naar beneden te kantelen.

img2013021500095.jpg

Vervolgens hoef je alleen nog je TomTom erop te zetten!

Ziet er netjes uit !

De bodemplaat die ik besteld heb is speciaal gemaakt voor de MK7. Deze is dus keurig op maat gemaakt met alle bevestigingsgaten op de juiste plek, dus geen knippen/snijden/lassen/etc.

Hij moet vast gemaakt worden door een soort pluggen in uitsparingen te plaatsen in het chassis. Vervolgens moet de plaat met 5 schroeven vast gezet worden.

Als de plaat zaterdag gemonteerd wordt weet ik het precies, dan zal ik meer foto's/details geven.

(mocht iemand het willen weten)

De plaat kost €43.63 ex.BTW.

Harry,

De bodemplaat is die van metaal of van plastic

Dit zou ook wat voor mij zijn, door het laag rijden wil hij nog wel

Eens ergens schuren en dan is z'n plaat wel makkelijk

Gr Ivo

@Maarten & Peter, bedankt voor het compliment heren! Altijd leuk om waardering voor het werk te krijgen :grin:

@Ivo: De plaat is van plastic met een soort zachte laag erover heen. Het is niet van het plastic waarvan je deurpanelen gemaakt zijn zal maar zeggen. Wat het precies is durf ik je niet te zeggen.

Maar ik zie dat jij een MK6 hebt, de plaat die ik eronder heb zitten gaat sowiezo niet passen. Ik zou dan even bij de dealer informeren of er ook een OEM plaat voor de MK6 beschikbaar is.

@Maarten & Peter, bedankt voor het compliment heren! Altijd leuk om waardering voor het werk te krijgen :grin:

@Ivo: De plaat is van plastic met een soort zachte laag erover heen. Het is niet van het plastic waarvan je deurpanelen gemaakt zijn zal maar zeggen. Wat het precies is durf ik je niet te zeggen.

Maar ik zie dat jij een MK6 hebt, de plaat die ik eronder heb zitten gaat sowiezo niet passen. Ik zou dan even bij de dealer informeren of er ook een OEM plaat voor de MK6 beschikbaar is.

Harry,

Ik rij al 2,5 jaar een mk7 maar nog steeds de dingen op het forum

Nog niet aangepast, doordat ik altijd op de iPhone kijk en niet op de computer.

Ik moet dat snel weer een keer aanpassen.

Harry,

Ik rij al 2,5 jaar een mk7 maar nog steeds de dingen op het forum

Nog niet aangepast, doordat ik altijd op de iPhone kijk en niet op de computer.

Ik moet dat snel weer een keer aanpassen.

Haha, ja dan zal het zonder problemen passen :grin:

• 3 weeks later...

Weer even een mini upgrade gedaan:

Toen ik de auto kocht zaten er twee Lifehammers onder de stoelen. Deze lagen er binnen een week al af omdat ik er telkens met de schoenen langs ging of omdat ik me stoel moest verstellen.

Verder kon ik niet echt een geschikte plek vinden om een Lifehammer te plaatsen.

Mijn broer zei dat ze sinds kort een nieuw soort Lifehammer aanbieden met een beugel ipv. die vervelende pennen die je door je bekleding moet doen. Hij is gewoon bij de Halfords of via internet te koop.

Zo ziet dat eruit:

IMG-20130315-00118_zpsfa7dz5xr.jpg

Hij zit echt als een huis en helemaal niet in de weg.

Een aanrader dus!

Ik ben aan de gang geweest om stoelverwarming in mijn Fiesta in te bouwen. Inmiddels heb ik alleen de bestuurdersstoel gedaan. De passagierskant die komt nog.

Allereerst moet je controleren of je kabelboom al voorbereid is. Ik had geluk omdat alles al voorbereid was, zelfs de zekering was al geplaatst. Duik onder de stoel en controleer of de aansluiting naast het klik mechanisme bedraad is (middelste stekker). Dit is de aansluiting voor de stoelverwarming bij beide stoelen. Controleer met een multimeter of er daadwerkelijk 12v op staat.

Op bovenstaande foto is de passagierskant te zien, het lege vak tussen de groene en de paarse stekker is voor de stoelverwarming. Als je dit hebt kan je aan de gang, anders moet je zelf nog een geschakelde 12v aansluiting neerleggen.

De volgende onderdelen heb je nog:

- Stoelverwarmingsschakelaar (6706942) €39.20.-
- Verwarmingsmat (1523920) €75.60.-
- Verloopkabel (1140718) €93,-

De prijs van de verloopkabel is echt niet normaal, als ik Ford zou zijn zou ik het er niet voor durven vragen. Helaas kwam ik hier pas achter toen ik de matjes al had ingebouwd, anders had ik het niet gedaan. Standaard heeft de Fiesta alleen verwarming in het zitgedeelte, helaas niet in het rugvlak.

Laten we beginnen:

1. Accu pool loshalen en de auto 30 minuten laten staan. Zo weet je zeker dat er niks met de airbag kan gebeuren.
2. De kabeldoos onder de stoel loshalen, deze zit geklikt dus kan je er zo afhalen.
3. Vanaf de achterkant de stekkers eruit klikken. De stekkers passen maar op één manier, ze kunnen dus niet verkeerd worden aangesloten.
4. Vervolgens heb je een torx t50 bitje nodig om de vier bouten los te draaien. Bij de Focus zitten deze bouten met 35nm vast. Ik vermoed dat dit bij de Fiesta hetzelfde is. Nu kan je de stoel uit de auto halen om rustig ergens met genoeg ruimte de matjes in te bouwen.
5. Om de kleding los te halen moet je het zijscherm verwijderen. De rugleuning knop en de hoogte verstelling zitten geklikt. Deze moeten er eerst af. Vervolgens zit er achterop het paneel een schroef die los moet. Nu kan je het zijpaneel eraf schuiven.
6. De bekleding zit met plastic strips aan het onder mechanisme vast. Klik deze los. Vervolgens kan je de zijkanten omhoog vouwen.
7. Nu komt het leuke klusje. Het zitvlak zit met ringetjes vastgemaakt aan ijzerdraad in de stoel. Deze ringetjes kan je eraf draaien met een punt tang. Totaal zijn het er negen.
8. Nu heb je de bekleding helemaal vrij en kan je de verwarmingsmat erop leggen. De mat heeft een strook in het midden waar geen verwarmingselementen zitten. Hier moet je drie sleuven in maken. Op deze manier kan je later de ringen die overdwars lopen weer keurig vast maken. Ik heb het met een scherp mesjes gedaan.
9. Met datzelfde scherpe mesje moet er een stukje uit het stoelschuim gesneden worden. De thermostaat zit namelijk in het matje gebouwd en steekt aan de onderkant uit. Als dit er niet uitgesneden wordt, zit je altijd op een bobbel.
10. Als je het gaatje hebt uitgesneden van de thermostaat moet er ook nog een sleuf gesneden worden voor de kabel. Aan de onderzijde van de stoel zit een ijzeren plaat met gaten erin. Zorg dat door een van deze gaten de kabel komt te lopen. Hiervoor moet je een gat in het schuim maken. Klinkt eng, valt reuze mee.
11. Zorg dat het matje keurig in het midden ligt en plak hem vast. Hou bij het vastplakken rekening met de gleuf die overdwars loopt. Het verwarmingsmatje wordt naar beneden geduwd door de bekleding.
12. Vervolgens kan de bekleding worden terug geplaatst. Zorg dat alle ringetjes weer keurig vastgemaakt worden. Op deze manier zit de bekleding weer keurig strak.
13. Vouw de bekleding weer terug naar onder en klik alle plastic strips aan de onderkant vast.
14. Pak nu het zijpaneel en meet uit waar je de schakelaar wil hebben. Kijk goed dat je het gat maakt op een plek waar je genoeg ruimte hebt aan de achterkant. Ik heb 2x een 10mm gat gemaakt. Vervolgens heb ik de juiste afmeting afgetekend en met een 4mm boor de contouren uitgeboord. Met een vijl kan je het gat op maat maken en de schakelaar inbouwen. Let op dat het gat wel groot genoeg is, wanneer het gat te klein is blijft de schakelaar steken. Controleer dus voordat je het paneel terug zet of de schakelaar goed werkt.
15. Nu kan je het zijpaneel en knoppen terug plaatsen.
16. Sluit de verloopstekkers aan.
17. Nu is de stoel klaar en kan hij terug geplaatst worden in de auto.
18. Sluit alle kabels weer aan op het blok, en klik het blok weer vast op zijn plaats.
19. Sluit de accu pool weer aan (vergeet de tijd niet in te stellen!) en geniet van een heerlijk verwarmde stoel!

Mochten er vragen zijn of dingen onduidelijk, dan hoor ik het wel.

Helaas zijn de afbeeldingen niet meer beschikbaar.

• 2 weeks later...

Na het plaatsen van de stoelverwarming ben ik mij aan het oriënteren om parkeersensoren voor te gaan installeren. Ik weet niet zeker of dit allemaal plug-and-play is, ik moet nog uitzoeken welke bekabeling ik nog allemaal nodig heb.

Ik ben er wel achter gekomen dat Ford geen paneeltje levert met de ESP/Airbag/PDC schakelaar. Deze moet ik dus zelf fabriceren.

Op het Engelse Ford forum heeft iemand een how-to gemaakt om deze paneeltjes aan te passen. Dit is HIER te vinden.

Ik had in mijn auto al het ESP/airbag paneeltje, ik heb inmiddels het paneeltje met alleen de PDC knop besteld. Wanneer dit paneeltje binnen is ga ik knutselen en hopen dat het lukt om deze samen te voegen.

Het verhaal wordt vervolgd.

PDC achter kan ik me nog enige voorstelling bij maken. Maar PDC aan de voorzijde bij de toch kleine fiesta.. is dat niet zoeken naar mogelijkheden voor opties dat het straks een kermis attractie gaat worden ?

Ik bedoel het niet respectloos, maar tenzij je dusdanig klein bent dat je niet over de motorkap kan kijken bij het rijden, is PDC aan de voorzijde bij de fiesta wat overbodig.

Respect voor de 'guides' die er uit voortkomen. Ik bedoel, met de huidige lente is stoelverwarming best prettig en goed te doen om zelf in te bouwen achteraf.

Jur je hebt helemaal gelijk, is PDC vóór nodig op een Fiesta? Nee, totaal niet!

Ik moet hier bij huis altijd fileparkeren en ik draai hem er in 98% van de keren moeiteloos in.

Waar het mij om gaat is gewoon het feit dat het "kan". Het uitzoek werk, het inbouwen en daarna misschien andere mensen er mee helpen vind ik het leukste.

Daarnaast vind ik het oerlelijk dat er een paneeltje in me zicht zit waarbij er een blindkapje zit, ik vind het mooier als er gewoon een knopje zit. Noem me een zeikerd, maar ach, mijn mening.

Wordt mijn Fiesta een kermis attractie als ik een knopje erbij zet? nou nee, vind ik niet.

De ene zet er andere bumpers op, de andere verlaagd zijn Fiesta, weer een ander wrapt zijn dak met een nep carbon achtige print en weer een ander legt zijn hele kofferbak vol met baskasten, daar zie ik het nut dan weer niet zo van in.

Natuurlijk met alle respect voor de mensen die dit wel mooi vinden :grin:

Bijna alle aanpassingen die ik probeer te doen zijn 100% Ford OEM, ik maak hem alleen een beetje luxer.

Hoi Harry,

Heb met veel bewondering je topic gelezen met wat jij allemaal doet met jou auto. Vind jou uitleg, inclusief foto's, zeer duidelijk. :heelcool:

Ik denk, dat je zo mensen stimuleert om zelf een leuke update aan een Ford (Fiesta) te doen.

René

@ René: Bedankt voor je reactie! Daar doen we het uiteindelijk voor... :grin:

Wat betreft mijn PDC experiment, dat is helaas tot een dood eind gekomen. :(
Het samenvoegen van de paneeltjes is geen probleem. Alleen voor het omzetten van de ledjes heb je het juiste gereedschap nodig en ervaring om precies te solderen. Het probleem in mijn geval is de kabelboom in mijn Fiesta.

Op de onderstaande foto is de stekker te zien waarmee het paneeltjes verbonden is. Op pin nummer 10 (Geel omcirkelt) hoort de draad te zitten waar de schakelaar mee verbonden moet zijn.

Zoals te zien is zit hier geen kabel en is er dus ook geen optie aanwezig om de module uit te schakelen.

20130408_122624_zpskeeab0yc.jpg

Wordt vervolgd op pagina 5

Sinds ik mijn Fiesta heb, komt er van de passagiers stoel een irritant ritselend geluid.

Het lijkt wel alsof er ijzer over ijzer aan het bewegen is. Op gladde wegen valt het wel mee, maar op betegelde/slechtere wegen werd ik er helemaal gek van. Op mijn Fiesta zit nog garantie, dus ik ben hiermee terug geweest naar de dealer.

Ze konden wel iets horen, maar dit blijkt gewoon het 'karakteristiek van de stoel' te zijn. Met daarna de melding: 'Hier kunnen we helaas niks aan doen'.

Tijdens het inbouwen van de stoelverwarming ben ik zelf maar op onderzoek uit gegaan. De kabel waarmee de stoel ontgrendeld wordt wanneer je hem naar voren klapt, staat veel te slap gespannen. Op de foto is te zien dat het oranje omcirkelde ijzeren hengsel tegen het stoelframe aan zit. Met het rijden van slechte wegen gaat dit dus een irritant ritselend geluid maken.

20130412_135040-1_zpsbxflolf0.jpg

Als oplossing heb ik tussen het stoelframe en het ijzeren hengsel een stukje duct-tape geplakt (groen aangegeven).

Met de eerste test rit heb ik nog niks kunnen horen, dus hopelijk blijft het stil.

Share

Announcements

• Create New...