Jump to content

Harry's Mk7,5 Individual

Harry
 Share

Recommended Posts

• Replies 553
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha, nou als dat extra geld kost dan doe ik het toch liever niet :grin:

Inmiddels heb ik wel een nieuw paneel op het oog voor niet al teveel, dus dat is mooi.

Daarnaast moet het alarm er nog in, de trekhaak ligt al gedeeltelijk klaar en ik heb nog wel een paar ideeën.

Dus er is nog werk genoeg { :D :}

Haha, nou als dat extra geld kost dan doe ik het toch liever niet :grin:

Inmiddels heb ik wel een nieuw paneel op het oog voor niet al teveel, dus dat is mooi.

Daarnaast moet het alarm er nog in, de trekhaak ligt al gedeeltelijk klaar en ik heb nog wel een paar ideeën.

Dus er is nog werk genoeg { :D :}

En tijd,natuurlijk :mrgreen::duim:

Met de tijd zit het wel goed, dat is het voordeel van afstuderen dit jaar. Geen college meer en alleen wat onzinnige POP/PAP/PvA en andere bureaucratische verslagen inleveren:p

Verder heb ik net de verzendbevestiging gekregen van me nieuwe deurpaneel. Dus volgende week weer een nieuwe poging wagen. We blijven lekker bezig.

Dit weekend heb ik de laatste onderdelen van het alarm ingebouwd. Het was een flinke klus, maar nu zit de hardware allemaal op zijn plek.

Allereerst heb ik een gedeelte van de motorruimte ontleed. De koplamp moest eruit, de luchtaanvoerbuis moest bijna helemaal verwijderd worden, de accu en de accubak inclusief ECU moest compleet verwijderd worden. Dan heb je genoeg ruimte om bijna overal netjes bij te kunnen.

20150207_141552_zpskabsw6to.jpg

Van de sirene (+accu) komen in totaal drie kabels; plus, min en een datakabel. Deze datakabel moet naar de BCM in het interieur. In eerste instantie wilde ik deze kabel in de originele kabelbundel doen om hem zo door het schutbord naar het interieur te brengen. Helaas was dit vrijwel onmogelijk. Gelukkig zat ernaast een loze dop, hier heb ik een klein gaatje in gemaakt, de kabel doorheen gedaan en netjes afgetaped. Dat viel achteraf dus wel mee.

De min kabel kon eenvoudig met een draadoog bij de andere minpunten aan het chassis geschroefd worden.

Dan de constante stroom. Deze zit officieel op plek 35 in de zekeringkast, daar is hij dus ook bijgezet. Vorige keer had ik al laten zien dat ik uit een sloopauto een zekeringkast had geregeld, hieruit heb ik de benodigde terminal verwijderd. Deze is op de juiste plek bijgezet. De zekeringkast in de motorruimte is eenvoudig te ontleden. Je knipt als eerste de tie-wraps door waar de kabelbomen mee vast zitten, dit zijn er twee. vervolgens kan je aan de linker boven- en onderkant de zijkanten wegklikken. Wanneer je dit hebt weggeklikt kan je de complete zekeringkast uit de bak klikken, dit zit met drie klik dingen vast. Vervolgens moet je hem in een hoek draaien zodat je de terminal in de juiste plek kan klikken. Daarna alles weer in omgekeerde volgorde terugplaatsen. Bij elkaar is dit nog geen tien minuten werk geweest.

20150207_145526_zpssua9p2nu.jpg

Wanneer dat allemaal is gedaan heb je dus het volgende:

20150207_193400-1_zpsiaxkchcm.jpg

Groen: De datakabel die naar binnen gaat.

Rood: De draadoog aan het chassis voor de min.

Blauw: De drie kabels die vanaf de linkerkant aankomen. Dit zit keurig in plastic buizen die vastgezet zijn aan de draadboom die er al zit.

Geel: De plek van de extra zekering

Wanneer dit allemaal zit moet natuurlijk de sirene zelf nog geplaatst worden. Deze zit achter het voorscherm aan de passagiers kant. Hiervoor moet het wiel eraf en de wielkuip verwijderd worden.

20150207_153129_zpspls53ofa.jpg

Lekker bezig!

En natuurlijk de sirene die op zijn plek zit:

20150207_152727_zpsasvqoq86.jpg

Dan zitten eigenlijk alle onderdelen van het alarm op zijn plek. Hierna kan je de accubak+ECU, de luchtaanvoerbuis en de koplamp weer vastzetten. Het was bij elkaar een hele middag en avond werk, dat kwam omdat ik alles voor het eerst zag en alles op het gemakje even moest uitvogelen. Nu moet ik alleen nog de data kabel in het interieur aansluiten op de BCM. Dit is niet zoveel werk, omdat ik de vorige keer de bekabeling al had voorbereid.

Daarna komt het moment van de waarheid. De dealer zou er een nieuwe as-built file inzetten die het Thatcham alarm wel ondersteunt. Daarna is het 'Fingers Crossed' en hopen dat alles werkt. Ik hoop volgende week langs de dealer te kunnen om dit te gaan doen. Het is nog even spannend!

Ik ben weer een klein stapje verder in het alarm verhaal. Helaas nog niet tot het werkend krijgen van het alarm. Vandaag ben ik met de dealer aan de gang gegaan om de asbuild file te vervangen. Mijn huidige asbuild file ondersteunt geen Thatcham alarm, daarom moet deze vervangen worden.

Op zich is dit geen groot probleem, file even maken, uploaden naar de boordcomputer via de IDS en werken. Helaas was het dus niet zo makkelijk. Het maken van de asbuild file was geen probleem, maar tijdens het uploaden kreeg de dealer telkens dezelfde foutmelding en werd het uploaden afgebroken.

b09c5565-0ff2-4f89-8dc8-97b6ffe69d85_zps

Inmiddels heb ik aan godtoh de hulpvraag gesteld, dus hopelijk kan hij me in de goede richting helpen. Hij zou binnenkort even kijken. Het verhaal wordt dus vervolgd.

Bedankt voor de reacties heren!

@evil bert - mk7: Helaas is deze schuur niet van mij. Ik mag zo af en toe de ruimte gebruiken van een kennis. Daar heb ik geluk mee!

@Richard B: het lijkt erger dan dat het is, met gezond verstand is het goed te doen. Heb je nog steeds interesse in hetzelfde project? :grin:

Inmiddels heb ik contact gehad met Godtoh. Hij heeft voor mij een aanpaste asbuild file gemaakt. Deze week hoop ik langs de dealer te kunnen om het te proberen.

Vanmorgen in alle vroegte ben ik naar de dealer gegaan om nogmaals te proberen om het Alarm in de BCM te activeren. Afgelopen week heb ik contact gehad met Godtoh, hij heeft voor mij de asbuild file aangepast.

Vorige keer hadden we het geprobeerd en bleven er constant foutmeldingen opkomen waardoor het de asbuild file niet weggeschreven kon worden. Met de nieuwe asbuild file van Godtoh kregen we precies dezelfde foutmeldingen. Maar toen we gingen kijken naar de CCC instellingen, bleek dat hij keurig alle wijzigingen had doorgevoerd. Dus met die instellingen zou het moeten werken. Snel alles afkoppelen en in het menu kijken of de instelling beschikbaar was. En met resultaat:

20150220_111254_zpsxuycwne2.jpg

20150220_111301_zpsnx0cleak.jpg

In het voertuiginstellingen menu is er een extra optie beschikbaar gekomen voor de alarminstallatie. Hier kan je kiezen of je de "volledige" beveiliging wil (dus met interieursensoren) of de 'beperkte' beveiliging (Alleen perimetrisch alarm). Daarnaast kan je de auto laten vragen welke instelling je wil hebben. Wanneer je het contact uitzet kan je per keer kiezen welke beveiliging je wilt hebben.

20150220_111229_zpsuazs946i.jpg

Al met al ben ik super tevreden over het eindresultaat! Daarnaast wil ik Godtoh bedanken voor het aanpassen van de file, zonder deze file had het niet gewerkt.

Ik heb besloten om er geen handleiding voor te maken. Op zich is de klus goed te doen, maar omdat er zoveel variabelen zijn, kan het in de ene Fiesta heel makkelijk in te bouwen zijn en in andere weer niet. Mochten er toch veel mensen interesse hebben, maak ik er alsnog één. Wanneer er mensen zijn die het heel graag willen inbouwen, stuur mij even een PB, dan kan ik alle informatie zo geven.

Op naar de volgende aanpassing!

Vanmorgen in alle vroegte ben ik naar de dealer gegaan om nogmaals te proberen om het Alarm in de BCM te activeren. Afgelopen week heb ik contact gehad met Godtoh, hij heeft voor mij de asbuild file aangepast.

..pfff erg jammer dat ik niet zoveel verstand heb van auto's :(

Jij bent erg goed bezig Harry.

Heb je mijn auto ook zien staan bij de dealer ? , ik stond er ook al om 0745.

Jouw advies opgevolgd en ook naar Best gegaan. ( rest in de regio is jammer genoeg veel failliet)

Groeten S.

Bedankt voor de reacties heren!

Nee evil bert, maar ik ben bij de dealer bij mij in de buurt geweest. Best is een goede dealer, maar of zij ook asbuild data aanpassen op het verzoek van de klant, weet ik niet. Ik heb goed contact met mijn dealer in Rijnsburg, die helpen mij met veel zaken. Mede daarom kan ik ook zoveel voor elkaar krijgen. Zonder de juiste informatie gaat alles een stuk lastiger.

Inmiddels heb ik mijn nieuwe deurpaneel ook binnen. Dit keer is het gat boren wel goed gegaan. Dus ik heb nu weer twee goede deurpanelen met tweeters erin. Het is helaas wat duurder uitgevallen dan gepland, maar goed, dat is het risico van klussen.

20150221_151808_zpsclnlfc0n.jpg

• 3 weeks later...

We zijn weer een aantal weken verder en inmiddels zijn er ook een aantal grote aanpassingen gedaan.

Allereerst heb ik een afneembare trekhaak geplaatst. Ik heb ervoor gekozen om een Bosal te plaatsen. Deze was toevallig in de aanbieding en voor het sporadisch gebruik van de haak, prima geschikt. De officiële kabelboom, inclusief module, van Ford heb ik geplaatst. Op deze manier heb je het minste last van storingen en de module schakelt keurig de achter sensoren uit. Het mooie is dat de voorsensoren en de camera wel blijven werken. Deze module moet wel in de CCC worden ingeschakeld. Omdat ik dit heb laten doen bij het inschakelen van het alarm, was het nu plug-and-play. Toen de hele achterkant eruit lag heb ik gelijk de wielkuipen geïsoleerd. Dit heb ik met isolatieplaten uit een Focus MK3 gedaan. Deze moesten alleen op maat geknipt worden en passen prima.

Daarnaast heb ik de passagiersstoel er weer uit gehaald. Ik wilde namelijk ook deze stoel in hoogte kunnen verstellen. Mijn vriendin is nogal klein, en keek vaak onder de zonneklep door. Dat probleem is nu dus opgelost. Daarnaast is het wel fijn als ik met mijn 2 meter daar zit, dat ik de stoel naar beneden kan zetten.

Het idee was vrij simpel, zoek een Engelse Fiesta op de sloop waarbij de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar was. zo gezegd, zo gedaan. Op de sloop heb ik z'n stoel gehaald. Het voordeel is dat de stoelframes van een MK7 en een MK7,5 voor 98% gelijk zijn, het is dus een kwestie van boutjes losdraaien, spullen overzetten en klaar. Alleen een clipje van de stoelverwarmingskabel paste niet, dit moest ik met een tie-wrap vastzetten en de hendel waarmee je de hoogte versteld is ook iets anders. Daarom zit er nu een MK7 hendel op een MK7,5 stoel. De kleur is een tintje anders, maar helaas, dat is niet anders.

20150313_193417_zpsd6rikwki.jpg

20150313_205400_zps9cyjym21.jpg

De voorbereidingen voor de volgende aanpassingen zijn inmiddels ook gedaan. Ik wil namelijk het OEM privacy glas gaan plaatsen. De achterraampjes zijn al besteld. De twee kleine driehoekraampjes en het achterraam worden nog een uitdaging, maar dat moet wel goedkomen.

Share

Announcements

• Create New...