Harry Posted March 23, 2011 Report Share Posted March 23, 2011 ======================== Snelmenu: - Fiesta MK6,5 - Fiesta MK7 - Fiesta MK7,5 ======================== Goedemiddag, Ik heb een jaar geleden mijn Fiesta mk6.5 Rally Edition nr. 71 gekocht en ook gelijk hier aangemeld. Het werd dus wel eens tijd voor mijn eigen project draadje. Inmiddels zijn er al wat dingen aan veranderd. Het zijn geen grote veranderingen, ik wil mijn Fiesta zo Ford OEM mogelijk houden. Ik heb het niet zo op after-market spullen. Om maar eens te beginnen met het exterieur: - Witte knipperlichten in de spatborden - Handgrepen in Panther Black - Spatlappen voor, ook in Panther Black - Motorkap isolatie geplaatst Het scheelt niet heel veel, maar het is wat rustiger in de auto. Het geluid klinkt wat doffer - De gaten boven de schokbreker gedicht Toen ik de auto kocht zag ik al dat de bouten enigszins verroest waren, dus zeker een must - Ford OEM flat blade ruitenwissers - Philips Nightguide lampen - Mini luchthoorn ipv normale toeter Werkt super als er weer eens z'n fietser voorrang neemt:p Aanpassingen aan het interieur: - Brillenhouder bestuurderskant - Aluminium Ford treeplanken - Ghia leeslampjes - ST-handgrepen - Verlichte pookknop - Kunst lederen pookhoes Jammer dat dit niet standaard is - Middenarmsteun Ideaal op de langere ritten, maar het is geen Ford OEM onderdeel, dus het past eigenlijk net-niet. Maar hij staat netjes met het half lederen interieur - Automatisch dimmende binnenspiegel gemonteerd Dit was een vervelend klusje. Ik heb het voetje van het raam moeten halen. En uit een C-max een spiegel met voetje gehaald. Vervolgens het voetje op het raam monteren en de draden trekken naar de binnenverlichting. De beste aanpassing al vind ik het zelf:p Audio aanpassingen: - Ford Sony OEM 6cd wisselaar uit een Focus Het geluid van de standaard 6000cd stelt niet veel voor. Ik hou wel van een mooi geluid, dus ik heb er veel plezier van. Het is de 1e generatie Ford Sony radio's dus alleen het scherm tussen de klokken werkt niet meer. Verder is hij identiek hetzelfde als de 6000cd, alleen de kwaliteit van het geluid is veel beter. - Voor en achter Pioneer TS-H687 speakers Samen met de Sony radio, een perfect geluid voor een mooie prijs - Nokia CK-7W carkit Ik heb hem aangesloten met een car2iso2car draad. Zo kan ik hem er makkelijk tussenuit halen en hoef ik niet te knippen in de originele bedrading. Het geluid loopt keurig over de radio. Het microfoontje heb ik weggewerkt tussen de spiegel en het leeslampje. De bediening heb ik aan de afstandsbediening van de radio gemaakt. Je zit dus bijna niet dat er een carkit is geïnstalleerd. Wat ik misschien nog wil aanpassen / projecten die ik nog graag wil: - Instapverlichting/knippers in de spiegels Hiervoor heb ik focus spiegels nodig die ik moet ombouwen. Draden trekken lijkt me niet zo groot probleem. Ik weet niet zeker of dit gaat lukken, maar het lijkt me een mooie upgrade. - Bluetooth/voicecontrol met USB installeren Ook hier weet ik niet zeker of dit werkt. Als ik de kabelbomen uit de fiesta/focus vergelijk zou dit theoretisch moeten werken. Er is namelijk in de Fiesta af-fabriek een bluetooth/voicecontrol systeem geleverd. Het is een kwestie van de GEM inleren en dan zou het moeten werken. Om vervolgens de USB werkend te krijgen is een mooie bijkomstigheid:D - Ombouw naar automatisch airco. Ik vind de prijs vrij stevig en ik weet niet of ik het zelf in kan bouwen. Daarbij heb ik hier op het forum verhalen gelezen dat het niet al te betrouwbaar is. - Het dempen van de deuren, ik heb me hier nog niet echt in verdiept. Af en toe dreunt de auto aardig, niet altijd even prettig. Dat is z'n beetje het verhaal van mijn Fiesta Rally nr.71. De zomer komt er weer aan, dus is het weer tijd om wat projectje's op te pakken. Dus het wordt ongetwijfeld vervolgd. Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom! Harry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted March 23, 2011 Report Share Posted March 23, 2011 Mooie lijst met updates man. Climate control inbouwen heeft er 1 in een focus 1 fase 1 gedaan. Dat is een rotklus en niet alleen het instrumentenpaneel vervangen. http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=80&page=148 http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=80&page=152 http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=80&page=171 Tip voor de deuren, loodbitumen... ook focusforum (dezelfde persoon) en dan een cougar. http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=7996 http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t...en&page=296 Wat betreft het K&N inlegfilter, kijk ook ff naar pipercross inlegfilters. Die schijnen volgens mij niet vet te zijn Nog 2 ideeen, PDC achter en cruise control van John Gold. Krijgt je een extra handle aan het stuur, maar ziet er wel netjes uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel Posted March 23, 2011 Report Share Posted March 23, 2011 Ziet er strak uit! Verlagingsveren? Via de dealer te verkrijgen, kan je af fabriek bestellen op oa de Fiesta, kwa comfort doet het niet onder van de standaard veren vind ik, en het staat en rijd veul beter. @Godtoh; PDC? Je kan toch wel inparkeren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 Ja hoor, kan wel op een schade van 2k na Ik vind het toch heel erg makkelijk voor als er van die lage betonnen palen zijn die niet in het bereik van je spiegels vallen... Ohjah wat betreft spiegels met knippers, dan heb je 2 knippers op de zijkant van de auto (spatbord/spiegel), ik weet niet of dat mag voor de apk etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted March 24, 2011 Author Report Share Posted March 24, 2011 @godtoh: Jij bent toch ook actief op het Focus Forum, ik heb je er wel eens voorbij zien schuiven, me pa heb een focus dus ik hou dat forum ook in de gate... Als ik Niek zo bezig zie met die climate control, laat ik het denk maar gaan. dat gaat mij niet lukken. het is ziekelijk veel werk, en best prijzig... In de loodbetumen moet ik me maar eens gaan verdiepen, klinkt als een must Tja, PDC, ik heb 2 jaar in de focus van me pa rond gereden, en vergeleken daarbij is een fiesta makkelijk in te sturen, dus misschien ooit nog, maar heeft geen prioriteit. Heeft er iemand ervaring met John Gold? ik ben wel iemand die op elk recht stukje me CC gebruik als hij erop zit, dus dat is geen verkeerd idee... De knippers/instapverlichting is eigenlijk wat ik het eerste wil doen. het is inderdaad afkeur als je 2 knippers aan een zijkant hebt. Voor de Focus waren er afdekkapjes te bestellen. dus glaasje eruit, kapje erin en klaar. nu gaat het mij om de instapverlichting, dus misschien laat ik de knippers wel weg uit de spiegels. dat is een kwestie van een andere kap erop zetten. @miquel: Ik dacht dat de S al standaard lager bij de grond staat? kan je van OEM ford hem nog meer verlagen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moris Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 Klopt inderdaad dat je Sport al 15mm lager staat. Ford levert nog setjes eibach om hem nog eens 15mm te verlagen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 Op focusclub zijn er wel een paar met John Gold erin, volgens mij in elk geval een aantal Focus1 dieselrijders en er is voor zover ik weet ook een st-rijder met John Gold: http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=13041&page=5 Waren trouwens JP en Lars met die climate control, kon ook net zo goed Niek zijn. Handige sleutelaars Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted December 6, 2012 Author Report Share Posted December 6, 2012 Ik haal mijn oude draadje weer even uit het stof om te mededelen dat mijn Fiesta mk6,5 Rally verkocht is. In plaats hiervoor heb ik een Fiesta Mk7 Titanium met X-pack gekocht. De Mk7 is een wereld van verschil met de Rally. Stuk comfortabeler en luxer aangekleed. Nadeel is wel dat ik van 100pk ben terug gegaan naar een 82pk, maar het benzine verbruik is dan weer gunstig in deze tijd. Inmiddels zijn de volgende zaken aangepast: - Isolatieplaat onder de motorkap gemonteerd (1562666 + 10x 6678518) - Spatlappen voor gemonteerd (1531631) - ESP knop / Airbag lampje gemonteerd ipv de muntenhouder (1513292) -> Nu met PDC schakelaar - Airbag Off schakelaar in het dashboard kastje gemonteerd (1381035) - Schakelindicator uit laten zetten - Rubbere kofferbak mat (1547529) - Standaard radio verwijderd en de Ford Sony radio geinstalleerd (inclusief blauw display) - DAB antenne ingebouwd - Armsteun geinstalleerd - Achterbank bekleed aan de achterzijde (geleverd door TyreFryer van het Oostenrijkse Fiesta Forum) - Volvo afdekplaat op de kleppendeksel (30650468 -> Volvo dealer!) - Pioneer TS-H1703 in de voordeuren ingebouwd (1479486) inclusief MDF speakerringen - Pioneer TS-G1723I achterin ingebouwd, inclusief MDF speakerringen - Nieuwe type deurhendels (Zilver) in de voordeuren gemonteerd (L: 1748830 / R: 1748823) - Mondeo zonnebrilhouder ingebouwd - RVS dorpellijsten geinstalleerd (1531356) - Verlichte versnellingspook ingebouwd (1580939) - Dempings/beschermingsplaat onder de motorruimte gemonteerd (1794581) - A-Stijlhouder TomTom GO750 (1699381 + 1687187 + 1673144) - Stoelverwarming ingebouwd (Per stoel: 6706942 + 1140718 + 1523920) - Dashcam ingebouwd #82 - 12v aansluiting kofferbak ingebouwd #88 - 12v aansluiting Fiesta MK7,5 voorin ingebouwd (1789010 + 1786351) - PDC vóór ingebouwd v.a. #103 (NIET meer uitvoerbaar, zie #105) - Focus MK3 ruitensproeiers ingebouwd (1708796) - Grondverlichting ingebouwd (#117) - Dubbele Ford claxon (1754949) - Volledig lederen stuurwiel geplaatst - Focus MK3 Bluetooth/voicecontrol module ingebouwd (CS7T-14D212-AC) - Reflectoren in de deurpanelen ingebouwd (2x 1468649) - Volvo V40/S40 automatisch dimmende binnenspiegel met kompas - Interieur volledig uitgerust met LED verlichting, inclusief kentekenplaatverlichting - Lederen handremgreep ingebouwd - Luxe hemelbekleding ingebouwd En natuurlijk veel kilometers maken! Wat mij opgevallen is dat de deurvergrendelingsknop en de alarmlichtknop op de radio niet verlicht zijn 's avonds. Dit was bij de originele radio en bij de Sony radio. Horen deze niet verlicht te zijn in het donker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Zijn niet verlicht inderdaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennisfordst Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 foto's van je nieuwe fiesta en de nieuwe dingen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Het verbruik van de 1.6 S mk6,5 is door de korte bak relatief hoog.. zeker als je er veel rijksweg mee rijdt (120 of 130km/h) De 1.25 82pk is met 15" nog wel relatief zuinig, met 16 of 17" wordt het feestje al minder.. en zal deze bijna net zo zuinig/onzuinig zijn als een mk7 1.6 doordat de motor meer kracht nodig heeft om de wielen en de auto in beweging te krijgen. Zeker merkbaar op de korte stukjes.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted December 7, 2012 Author Report Share Posted December 7, 2012 @jur: Klopt zeker wat je zegt. Met mijn Rally moest ik moeite doen om hem onder de 7l/100km te krijgen. dit lukte eigenlijk alleen op langere afstanden op provinciale en snelwegen (snelwegen niet boven de 100km/h komen!). met de mk7 1,25 rij ik gemiddeld 6.0/6.5l /100km, dit is dan wel 70% snelweg / 30% stad. Ik moet er wel bij zeggen dat hier in de randstad bijna alles 100km/h is. Toen ik vanuit Calais naar Maastricht moest rijden afgelopen week, met de cruise control op 130km/h kwam hij uit op 7.6l/100km. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted December 10, 2012 Author Report Share Posted December 10, 2012 Zoals gevraagd een aantal foto's van mijn aanpassingen: Armsteun geinstalleerd Sony radio inclusief blauw display, ESP/Airbag knoppen Airbag schakelaar in het dashboardkastje (Niet echt noodzakelijk, maar ik vind knopjes en lampjes gewoon leuk:p) Rubbere kofferbak mat, Bekleding achterbanken (Aanrader!) Isolatieplaat motorkap, Volvo afdekplaat op de kleppendeksel Inmiddels zijn de Pioneer speakers voor de voordeuren en de mondeo zonnebrilhouder besteld, dus binnekort volgen er nog een aantal foto's! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BasSport Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Mooie modificaties! Heb je je radio zelf vervangen? Wat heeft je dat gekost? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted December 10, 2012 Author Report Share Posted December 10, 2012 Mooie modificaties! Heb je je radio zelf vervangen? Wat heeft je dat gekost? Ja de radio heb ik zelf vervangen. Ik heb de radio in Engeland gekocht. Daar worden ze regelmatig op Ebay aangeboden. Ik was rond de €200,- kwijt voor het totale pakket (scherm+regelunit+front) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkem Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Ja de radio heb ik zelf vervangen. Ik heb de radio in Engeland gekocht. Daar worden ze regelmatig op Ebay aangeboden. Ik was rond de €200,- kwijt voor het totale pakket (scherm+regelunit+front) Dat valt nogal mee... En dat past allemaal op de stekkers die er al liggen? (ik heb de standaard radio, simpelste uitvoering met 6 voorkeuzestations). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted December 11, 2012 Author Report Share Posted December 11, 2012 Dat valt nogal mee... En dat past allemaal op de stekkers die er al liggen? (ik heb de standaard radio, simpelste uitvoering met 6 voorkeuzestations). Je fiesta moet sowiezo na Juni 2010 geproduceerd zijn, anders ligt er een andere kabelboom en is het niet plug and play. Maar ik dacht dat de eenvoudige radio's een hele andere kabelboom hebben, maar dat weet ik niet zeker. Je kan bij de Ford dealer navragen of het achteraf ingebouwd kan worden, zij kunnen het nakijken via het VIN nummer. EDIT: Het 2-regelige display is 1:1 te vervangen door een (rood) luxe display. Het blauwe Sony display kan alleen vervangen worden bij Fiesta's die na Juni 2010 geproduceerd zijn. De radio's (eenvoudig/lux/Sony) zijn allemaal 1:1 te vervangen wanneer de auto+radio na Juni 2010 geproduceerd is. Wanneer de auto voor Juni 2010 geproduceerd is en je wil een radio met de productie datum na Juni 2010 inbouwen, moet er een verloopstekker gemaakt worden. De handleiding is Hier te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkem Posted December 11, 2012 Report Share Posted December 11, 2012 Je fiesta moet sowiezo na Juni 2010 geproduceerd zijn, anders ligt er een andere kabelboom en is het niet plug and play. Maar ik dacht dat de eenvoudige radio's een hele andere kabelboom hebben, maar dat weet ik niet zeker. Je kan bij de Ford dealer navragen of het achteraf ingebouwd kan worden, zij kunnen het nakijken via het VIN nummer. OK, thanks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted December 13, 2012 Author Report Share Posted December 13, 2012 Zijn niet verlicht inderdaad. Ik heb op het duitse forum gelezen dat dit in te stellen is, vanmiddag heb ik even gekeken en het klopt dat er een instelling is: In het menu van de radio -> Scherminstell. -> Dimmen -> Automatisch Als je nu de lichten aanzet (of op de auto functie) dan branden de beide knoppen. Het gaat hier trouwens om de knoppen van de alarmlichten en de deurvergrendeling. Het nut van deze functie heb ik nog niet door, want die knoppen zouden toch gewoon altijd moeten branden als de verlichting aan staat... Tevens heb ik ontdekt dat er ook een "geheim" menu op de radio zit. Zet het contact uit, houd de "M" knop op het stuur ingedrukt en draai de sleutel op contact. Zo kom je in het test menu van de radio en kan je verschillende waardes uitlezen en een test doen van het display. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted December 13, 2012 Author Report Share Posted December 13, 2012 Vanmiddag is mijn Mondeo brillenhouder bezorgd vanuit Engeland, dus ik heb hem gelijk maar even ingebouwd. Hij moet er nog een keer uit omdat hij nog niet helemaal goed zit, maar daar wacht ik mooi ff mee tot het wat warmer weer is. Het lijkt alsof het een af-fabriek optie is, erg netjes al zeg ik het zelf:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clank Posted December 13, 2012 Report Share Posted December 13, 2012 Ziet er indd af fabriek uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted December 24, 2012 Author Report Share Posted December 24, 2012 Het dagje voor de kerst ben ik lekker aan het klussen geweest. vorige week had ik mijn Pioneer TS-H1703 binnen gekregen, inclusief de speakerringen. Vandaag heb ik deze ingebouwd. Super geluid in samenwerken met de Sony radio. Wat me op is gevallen is dat de kwaliteit van de muziek beter is als hij via de usb poort afspeelt, bluetooth geeft toch een wat mindere kwaliteit. Via een duits forum heb ik een oplossing gevonden voor het mee resoneren van de deuren. Het blijkt dat de witte clipjes waarmee het paneel in de deur zit geklikt, teveel ruimte hebben. hierdoor gaat de deurpaneel trillen/irritant geluid maken wanneer je de radio ff wat harder zet. Ik heb dat op deze manier opgelost: Het zijn "C" vormige stukjes foam wat ik op de houder van de clipjes heb geplakt. Daarna heb ik de clipjes terug geplaats en nu zitten ze keurig vast. Tot zover heb ik nog geen vervelend geluid gehoord vanuit de deuren! Toen de deuren eraf waren heb ik gelijk de zilverkleurige deurhendels geplaatst, ik vind het een stuk beter als de standaard zwarte. Finis Links: 1748830 Finis Rechts: 1748823 Vorige week had ik al mijn brillenhouder snel geinstalleerd, ik had nu even meer tijd en heb het gat net even wat groter gemaakt, nu past de brillenhouder er perfect in. Tijdens het klussen is er per ongeluk een schroef in de sigaretten aanstekker gevallen. Het gevolg wat een grote vonk en een zekering die doorgeslagen is. Toen ik in de handleiding ging kijken bleek dat mijn zekeringkast helemaal niet overeen komt met het schema in de handleiding. In de handleiding staat dat nummer 22 van de sigarettenaansteker zou zijn, bij mij is deze zekering helemaal niet aangesloten! UPDATE: De dealer heeft met een spanningszoeker de juiste zekering gevonden. Volgens de handleiding was het een zekering die niet in gebruik was. Oftwel: de handleiding klopt in mijn geval voor geen meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennisfordst Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 hij geeft in de handleiding het 2 keer aan volgens mij dus dan is het kijken welke van de twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clank Posted December 29, 2012 Report Share Posted December 29, 2012 Ach, bij mij staat mijn motor niet eens in de handleiding. Totaal andere layout. Maar wel vervelend. Heb je het nu erbij gezet in je eigen handleiding? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennisfordst Posted December 30, 2012 Report Share Posted December 30, 2012 Zoals gevraagd een aantal foto's van mijn aanpassingen: Armsteun geinstalleerd Sony radio inclusief blauw display, ESP/Airbag knoppen Airbag schakelaar in het dashboardkastje (Niet echt noodzakelijk, maar ik vind knopjes en lampjes gewoon leuk:p Rubbere kofferbak mat, Bekleding achterbanken (Aanrader!) Isolatieplaat motorkap, Volvo afdekplaat op de kleppendeksel Inmiddels zijn de Pioneer speakers voor de voordeuren en de mondeo zonnebrilhouder besteld, dus binnekort volgen er nog een aantal foto's! heb jij toevallig onderdeelnummer van die volvo-kleppendeksel en zou dat ook bij een 2L passen denk je> hoeveel was je kwijt voor dat ding? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts