Jump to content

Autodetailing


chip
 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

ik ben Corne ik ben 43 jaar, ik woon in roosendaal en ik ben een echte auto fanaat. de afgelopen jaren heb ik me verdiept in het detailen van auto's. velen hebben echt niets met autopoetsen en of wassen en ik heb er een hobby van gemaakt :grin:

Deze hobby biedt ik tevens aan. dwz tegen een vergoeding detail ik ook auto's van anderen.

even een uitleg over een kleine exterieur detail:

uiteraard wordt de auto gewassen

daarna met speciale klei de hardnekkige vervuiling verwijderen

dan volgt het polijsten met een roterende en excentrische machines

waarbij steeds naar de juiste mix van polijspad en middel gezocht wordt.

de lak wordt daarna gevoed, gesealed en gewaxed.

later zal ik nog wat voorbeelden (foto's ) toevoegen

bij interesse maar even een PM sturen!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 247
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ook al heb ik toch wel een klein beetje een hekel aan auto's poetsen, ik doe het toch altijd liever zelf. Maar misschien is het ook handig als je, je woon-/werkplaats geeft.

Ik neem namelijk aan dat er niet echt iemand kilometers gaat rijden op een auto te laten poetsen, maar wel een leuk initiatief.

Link to comment
Share on other sites

heb je ook voor en na foto's, Corné?

ja zeker en die komen ook!!!!

ik woon in roosendaal ik zal mijn eerste bericht aanpassen!!!!

Link to comment
Share on other sites

deze auto van een collega is vorig jaar gedaan, .

samen met mijn neef, met een arm in het gips, ook een detail fanaat.

wat voor foto's

DSCF3118.jpg

DSCF3120.jpg

DSCF3123.jpg

met een brinkmann lamp kun je de lakdefecten in "kaart"brengen

DSCF3126.jpg

aan de gang met de klei. als je met je vingers over de lak gaat en je voelt kleine bobbeltjes en zelfs na het wassen dan is het nodig om detailing clay te gebruiken.

DSCF3130.jpg

lak defect aan de zijkant...

DSCF3144.jpg

ikzelf aan de gang met een extractor, want dit was een full detail. dwz binnen en buiten..

DSCF3137.jpg

na het polijsten

DSCF3146.jpg

na het voeden

DSCF3149.jpg

en klaar...zo'n 8 uur later....

DSCF3151.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 uur later :-o

hoeveel vraag je per uur :grin:

ik (en mijn neef) rekenen per opdracht. het is een hobby dus je zult versteld staan :jaknikker:

maar idd zakelijk zou het niet rendabel zijn...haha

Link to comment
Share on other sites

Jammer dat je niet wat dichterbij woont, want mijn fiesta heeft een goede poetsbeurt nodig.

Hij is na het spuiten nog niet gepolijst ed... ben benieuwd wat hij gaat doen als hij mooi in de lak zit

Link to comment
Share on other sites

Doe je ook motoren ? :) Heb een pik zwarte naked staan die zoiets eigenlijk wel kan gebruiken want dat zwart is echt gevoelig voor swirls zoals ze dat noemen.

of heb je wat info voor mij hoe ik dat zelf kan doen.. heb veel poetsmatriaal op mijn werk.. ook die klei enzo.

Link to comment
Share on other sites

Doe je ook motoren ? :) Heb een pik zwarte naked staan die zoiets eigenlijk wel kan gebruiken want dat zwart is echt gevoelig voor swirls zoals ze dat noemen.

of heb je wat info voor mij hoe ik dat zelf kan doen.. heb veel poetsmatriaal op mijn werk.. ook die klei enzo.

motoren kan ook!!!

hoe kan je het zelf doen..

eerst goed wassen uiteraard en daarna de klei gebruiken met een goed glijmiddel (bv last touch van meguiars)

dan is alle vervuiling van de lak.

helaas gaan de swirls en kleine krasjes alleen weg dmv polijsten. handmatig of machinaal.

om het handmatig te doen heb je diverse middelen zoals scratch X . ook van Meguiars. maar uiteraard ook van andere merken.

ik gebruik zelf een dual action machine omdat die wat veiliger zijn dan roterende machines en speciaal op kleinere oppervlakten. mijn scooter behandel ik ook zo.

daarna de lak voeden met een glaze of een ander all in one product en beschermen met een sealant. evt kan er nog een wax op.

dit is in het kort een mogelijkheid..

hier 2 plaatjes van mijn scooter

DSCF3236.jpg

DSCF3235.jpg

Link to comment
Share on other sites

Waarom seal en wax je beide? Een van de 2 is genoeg lijkt me. En zit in sommige waxen al niet een voedende stof verwerkt?

K bedoel, een sealing sluit de lak af en met een wax blijft de lak 'ademen'. Dus waarom beide?

Link to comment
Share on other sites

Een sealant staat vooral bekend om zijn beschermende eigenschappen. in veel sealants zitten tegenwoordig echter ook glans versterkende middelen, waardoor niet altijd een wax nodig is.

Wax heeft echter veel meer glanzende eigenschappen waardoor je een echte wetlook kunt verkrijgen.

het heet dan ook "toppen" met een wax. het is zeg maar de kers op de taart. zonder kers is de taart ook lekker maar met de kers geeft het net iets meer.

dat is denk ik dan meer detailen als poetsen....

Een wax beschermt tevens tegen invloeden van buiten af: regen, industriele neerslag,UV stralen etc. Een wax voorkomt ook dat je de polish die je aangebracht hebt niet bij de eerst volgende bui eraf spoelt. daarnaast biedt wax ook bescherming tegen zand. (in feite dus ook tegen swirls)

maar idd een wax is niet noodzakelijk na een sealant.

grt Corné

Link to comment
Share on other sites

Misschien een domme vraag, maar ik stel 'm toch maar.

Ik heb een nieuwe Fiesta, die glimt nog prachtig. Hoe goed is nu eigenlijk de bescherming die het waslaagje op een nieuw afgeleverde auto biedt? Ik weet dat je de eerste 6 weken na productie beter niet kunt poetsen, maar wanneer moet je dat wel doen?

Link to comment
Share on other sites

ik (en mijn neef) rekenen per opdracht. het is een hobby dus je zult versteld staan :jaknikker:

maar idd zakelijk zou het niet rendabel zijn...haha

Maar waar mogen we op rekenen voor een auto maatje fiesta (mk6,5 / mk7) ?

Of maatje Focus II 5drs

en dan bedoel ik met name het lakwerk.

Link to comment
Share on other sites

Misschien een domme vraag, maar ik stel 'm toch maar.

Ik heb een nieuwe Fiesta, die glimt nog prachtig. Hoe goed is nu eigenlijk de bescherming die het waslaagje op een nieuw afgeleverde auto biedt? Ik weet dat je de eerste 6 weken na productie beter niet kunt poetsen, maar wanneer moet je dat wel doen?

ten eerste zijn er geen domme vragen....

hoe lang een waxlaag blijft zitten is van een aantal factoren afhankelijk.

de kwaliteit van de wax en nog meer de kwaliteit van de shampoo...

de goedkopere shampo. denk bijv. aan de groene schildpad, zijn vaak erg goede schoonmakers die ook de waxlaag verwijderen. daarnaast denken mensen vaak dat als op de verpakking staat: 1 dop per emmer, dat 2 doppen extra reinigen. dat klopt en je waxlaag gaat er nog sneller af....

liever wat minder gebruiken dan voorgeschreven is hier het devies!!!!

een goede shampoo mag je al snel gebruiken...men zegt wel dat ook de lak moet uitharden...maar ook nieuwe auto's worden gepolijst...je wilt niet weten hoe ze eruit zien na transport over bijv. het spoor.....

afhankelijk van welk poestbedrijf de ford dealer gebruikt maakt, bepaald ook de kwaliteit van het poetswerk...

helaas maken veel bedrijven gebruik van produkten met fillers, waardoor de transport -en andere krasjes opgevuld worden...die fillers was je weg en na een poosje zie je een hoop swirls.

in principe, in feite dus, wordt de auto al goed gepoetst en gepolijst voordat je hem in je bezit hebt...

ik hoop dat ik je vraag beantwoordt heb

Link to comment
Share on other sites

ten eerste zijn er geen domme vragen....

hoe lang een waxlaag blijft zitten is van een aantal factoren afhankelijk.

de kwaliteit van de wax en nog meer de kwaliteit van de shampoo...

de goedkopere shampo. denk bijv. aan de groene schildpad, zijn vaak erg goede schoonmakers die ook de waxlaag verwijderen. daarnaast denken mensen vaak dat als op de verpakking staat: 1 dop per emmer, dat 2 doppen extra reinigen. dat klopt en je waxlaag gaat er nog sneller af....

liever wat minder gebruiken dan voorgeschreven is hier het devies!!!!

een goede shampoo mag je al snel gebruiken...men zegt wel dat ook de lak moet uitharden...maar ook nieuwe auto's worden gepolijst...je wilt niet weten hoe ze eruit zien na transport over bijv. het spoor.....

afhankelijk van welk poestbedrijf de ford dealer gebruikt maakt, bepaald ook de kwaliteit van het poetswerk...

helaas maken veel bedrijven gebruik van produkten met fillers, waardoor de transport -en andere krasjes opgevuld worden...die fillers was je weg en na een poosje zie je een hoop swirls.

in principe, in feite dus, wordt de auto al goed gepoetst en gepolijst voordat je hem in je bezit hebt...

ik hoop dat ik je vraag beantwoordt heb

Ik denk het wel.

Komende zomer kan ik dus gerust aan de gang met een (lichte) polijstvariant. Heb samen met een vriend een set met spul gekocht vorig jaar inclusief een DAP-500. Die moet dan maar eens aan de slag.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou dit ook graag willen weten :) (heb een Fiesta Mk6 in nood van een goede schoonbeurt)

ik stuur je wel een PB...ik wacht even af of ik voorbeeld bedragen mag noemen op het forum.

Link to comment
Share on other sites

 Share

Announcements


×
×
  • Create New...