chip Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 Hallo allen, ik ben Corne ik ben 43 jaar, ik woon in roosendaal en ik ben een echte auto fanaat. de afgelopen jaren heb ik me verdiept in het detailen van auto's. velen hebben echt niets met autopoetsen en of wassen en ik heb er een hobby van gemaakt Deze hobby biedt ik tevens aan. dwz tegen een vergoeding detail ik ook auto's van anderen. even een uitleg over een kleine exterieur detail: uiteraard wordt de auto gewassen daarna met speciale klei de hardnekkige vervuiling verwijderen dan volgt het polijsten met een roterende en excentrische machines waarbij steeds naar de juiste mix van polijspad en middel gezocht wordt. de lak wordt daarna gevoed, gesealed en gewaxed. later zal ik nog wat voorbeelden (foto's ) toevoegen bij interesse maar even een PM sturen!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FFST Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 Ook al heb ik toch wel een klein beetje een hekel aan auto's poetsen, ik doe het toch altijd liever zelf. Maar misschien is het ook handig als je, je woon-/werkplaats geeft. Ik neem namelijk aan dat er niet echt iemand kilometers gaat rijden op een auto te laten poetsen, maar wel een leuk initiatief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrtnHC Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 Inderdaad wat FFST zegt. Ik moet mijn auto ook nog steeds polijsten en aangezien dat er steeds niet van komt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel XR2i 1.8 16v Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 heb je ook voor en na foto's, Corné? Link to comment Share on other sites More sharing options...
chip Posted March 1, 2011 Author Report Share Posted March 1, 2011 heb je ook voor en na foto's, Corné? ja zeker en die komen ook!!!! ik woon in roosendaal ik zal mijn eerste bericht aanpassen!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
chip Posted March 1, 2011 Author Report Share Posted March 1, 2011 deze auto van een collega is vorig jaar gedaan, . samen met mijn neef, met een arm in het gips, ook een detail fanaat. wat voor foto's met een brinkmann lamp kun je de lakdefecten in "kaart"brengen aan de gang met de klei. als je met je vingers over de lak gaat en je voelt kleine bobbeltjes en zelfs na het wassen dan is het nodig om detailing clay te gebruiken. lak defect aan de zijkant... ikzelf aan de gang met een extractor, want dit was een full detail. dwz binnen en buiten.. na het polijsten na het voeden en klaar...zo'n 8 uur later.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moris Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 8 uur later hoeveel vraag je per uur Link to comment Share on other sites More sharing options...
chip Posted March 1, 2011 Author Report Share Posted March 1, 2011 8 uur later hoeveel vraag je per uur ik (en mijn neef) rekenen per opdracht. het is een hobby dus je zult versteld staan maar idd zakelijk zou het niet rendabel zijn...haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 Jammer dat je niet wat dichterbij woont, want mijn fiesta heeft een goede poetsbeurt nodig. Hij is na het spuiten nog niet gepolijst ed... ben benieuwd wat hij gaat doen als hij mooi in de lak zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel Posted March 4, 2011 Report Share Posted March 4, 2011 Ziet er weer strak uit. Was zeker een optie geweest voor mij maar Roosendaal is mij te ver weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Barcode Man Posted March 5, 2011 Report Share Posted March 5, 2011 Ziet er goed uit!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
blaasbeest Posted March 6, 2011 Report Share Posted March 6, 2011 Doe je ook motoren ? Heb een pik zwarte naked staan die zoiets eigenlijk wel kan gebruiken want dat zwart is echt gevoelig voor swirls zoals ze dat noemen. of heb je wat info voor mij hoe ik dat zelf kan doen.. heb veel poetsmatriaal op mijn werk.. ook die klei enzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chip Posted March 8, 2011 Author Report Share Posted March 8, 2011 Doe je ook motoren ? Heb een pik zwarte naked staan die zoiets eigenlijk wel kan gebruiken want dat zwart is echt gevoelig voor swirls zoals ze dat noemen. of heb je wat info voor mij hoe ik dat zelf kan doen.. heb veel poetsmatriaal op mijn werk.. ook die klei enzo. motoren kan ook!!! hoe kan je het zelf doen.. eerst goed wassen uiteraard en daarna de klei gebruiken met een goed glijmiddel (bv last touch van meguiars) dan is alle vervuiling van de lak. helaas gaan de swirls en kleine krasjes alleen weg dmv polijsten. handmatig of machinaal. om het handmatig te doen heb je diverse middelen zoals scratch X . ook van Meguiars. maar uiteraard ook van andere merken. ik gebruik zelf een dual action machine omdat die wat veiliger zijn dan roterende machines en speciaal op kleinere oppervlakten. mijn scooter behandel ik ook zo. daarna de lak voeden met een glaze of een ander all in one product en beschermen met een sealant. evt kan er nog een wax op. dit is in het kort een mogelijkheid.. hier 2 plaatjes van mijn scooter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted March 16, 2011 Report Share Posted March 16, 2011 Waarom seal en wax je beide? Een van de 2 is genoeg lijkt me. En zit in sommige waxen al niet een voedende stof verwerkt? K bedoel, een sealing sluit de lak af en met een wax blijft de lak 'ademen'. Dus waarom beide? Link to comment Share on other sites More sharing options...
chip Posted March 16, 2011 Author Report Share Posted March 16, 2011 Een sealant staat vooral bekend om zijn beschermende eigenschappen. in veel sealants zitten tegenwoordig echter ook glans versterkende middelen, waardoor niet altijd een wax nodig is. Wax heeft echter veel meer glanzende eigenschappen waardoor je een echte wetlook kunt verkrijgen. het heet dan ook "toppen" met een wax. het is zeg maar de kers op de taart. zonder kers is de taart ook lekker maar met de kers geeft het net iets meer. dat is denk ik dan meer detailen als poetsen.... Een wax beschermt tevens tegen invloeden van buiten af: regen, industriele neerslag,UV stralen etc. Een wax voorkomt ook dat je de polish die je aangebracht hebt niet bij de eerst volgende bui eraf spoelt. daarnaast biedt wax ook bescherming tegen zand. (in feite dus ook tegen swirls) maar idd een wax is niet noodzakelijk na een sealant. grt Corné Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkem Posted March 17, 2011 Report Share Posted March 17, 2011 Misschien een domme vraag, maar ik stel 'm toch maar. Ik heb een nieuwe Fiesta, die glimt nog prachtig. Hoe goed is nu eigenlijk de bescherming die het waslaagje op een nieuw afgeleverde auto biedt? Ik weet dat je de eerste 6 weken na productie beter niet kunt poetsen, maar wanneer moet je dat wel doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted March 17, 2011 Report Share Posted March 17, 2011 ik (en mijn neef) rekenen per opdracht. het is een hobby dus je zult versteld staan maar idd zakelijk zou het niet rendabel zijn...haha Maar waar mogen we op rekenen voor een auto maatje fiesta (mk6,5 / mk7) ? Of maatje Focus II 5drs en dan bedoel ik met name het lakwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chip Posted March 17, 2011 Author Report Share Posted March 17, 2011 Misschien een domme vraag, maar ik stel 'm toch maar. Ik heb een nieuwe Fiesta, die glimt nog prachtig. Hoe goed is nu eigenlijk de bescherming die het waslaagje op een nieuw afgeleverde auto biedt? Ik weet dat je de eerste 6 weken na productie beter niet kunt poetsen, maar wanneer moet je dat wel doen? ten eerste zijn er geen domme vragen.... hoe lang een waxlaag blijft zitten is van een aantal factoren afhankelijk. de kwaliteit van de wax en nog meer de kwaliteit van de shampoo... de goedkopere shampo. denk bijv. aan de groene schildpad, zijn vaak erg goede schoonmakers die ook de waxlaag verwijderen. daarnaast denken mensen vaak dat als op de verpakking staat: 1 dop per emmer, dat 2 doppen extra reinigen. dat klopt en je waxlaag gaat er nog sneller af.... liever wat minder gebruiken dan voorgeschreven is hier het devies!!!! een goede shampoo mag je al snel gebruiken...men zegt wel dat ook de lak moet uitharden...maar ook nieuwe auto's worden gepolijst...je wilt niet weten hoe ze eruit zien na transport over bijv. het spoor..... afhankelijk van welk poestbedrijf de ford dealer gebruikt maakt, bepaald ook de kwaliteit van het poetswerk... helaas maken veel bedrijven gebruik van produkten met fillers, waardoor de transport -en andere krasjes opgevuld worden...die fillers was je weg en na een poosje zie je een hoop swirls. in principe, in feite dus, wordt de auto al goed gepoetst en gepolijst voordat je hem in je bezit hebt... ik hoop dat ik je vraag beantwoordt heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
steviehouse Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Maar waar mogen we op rekenen voor een auto maatje fiesta (mk6,5 / mk7) ? Ik zou dit ook graag willen weten (heb een Fiesta Mk6 in nood van een goede schoonbeurt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkem Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 ten eerste zijn er geen domme vragen.... hoe lang een waxlaag blijft zitten is van een aantal factoren afhankelijk. de kwaliteit van de wax en nog meer de kwaliteit van de shampoo... de goedkopere shampo. denk bijv. aan de groene schildpad, zijn vaak erg goede schoonmakers die ook de waxlaag verwijderen. daarnaast denken mensen vaak dat als op de verpakking staat: 1 dop per emmer, dat 2 doppen extra reinigen. dat klopt en je waxlaag gaat er nog sneller af.... liever wat minder gebruiken dan voorgeschreven is hier het devies!!!! een goede shampoo mag je al snel gebruiken...men zegt wel dat ook de lak moet uitharden...maar ook nieuwe auto's worden gepolijst...je wilt niet weten hoe ze eruit zien na transport over bijv. het spoor..... afhankelijk van welk poestbedrijf de ford dealer gebruikt maakt, bepaald ook de kwaliteit van het poetswerk... helaas maken veel bedrijven gebruik van produkten met fillers, waardoor de transport -en andere krasjes opgevuld worden...die fillers was je weg en na een poosje zie je een hoop swirls. in principe, in feite dus, wordt de auto al goed gepoetst en gepolijst voordat je hem in je bezit hebt... ik hoop dat ik je vraag beantwoordt heb Ik denk het wel. Komende zomer kan ik dus gerust aan de gang met een (lichte) polijstvariant. Heb samen met een vriend een set met spul gekocht vorig jaar inclusief een DAP-500. Die moet dan maar eens aan de slag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chip Posted March 18, 2011 Author Report Share Posted March 18, 2011 Ik zou dit ook graag willen weten (heb een Fiesta Mk6 in nood van een goede schoonbeurt) ik stuur je wel een PB...ik wacht even af of ik voorbeeld bedragen mag noemen op het forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 20, 2011 Report Share Posted March 20, 2011 Ziet er goed ben eigenlijk wel benieuwd wat het zou gaan kosten voor mijn ST ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
chip Posted March 20, 2011 Author Report Share Posted March 20, 2011 Ziet er goed ben eigenlijk wel benieuwd wat het zou gaan kosten voor mijn ST ? Je hebt een PB. grtz Corné Link to comment Share on other sites More sharing options...
chip Posted March 23, 2011 Author Report Share Posted March 23, 2011 ik ben nog eens gaan graven in wat historie.. hier een foto van een fiesta die ik samen met mijn neef vorig jaar heb gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Barcode Man Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 Als je in de buurt van den haag had gewoond had je er nog een klantje bij gehad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts