Jump to content

Hoeveel Km Kan Ik Nog Rijden Als Het Benzinelampje Brandt?

Recommended Posts

Vandaag begon bij mijn nieuwe Ford Fiesta 1,25 limited Comfort het bezinelampje te branden.

Ik heb nog geen 400km gereden op de volle tank. Beetje snel lijkt mij. De meter gaf voldoende aan, maar kelderde in eens heel snel en staat nu op 1/8 vd tank.

Maar nu is mijn vraag, hoeveel km kan ik nog rijden als het lampje gaat branden?

Bij de meeste auto's gaat ie als het goed is branden als je nog tussen de 50 en 100 km kan rijden. In die straal moet je namelijk wel een tankstation kunnen vinden. Doorrijden is niet heel slim, of je moet uit ervaring weten dat je nog een x aantal km kan doorrijden nadat ie gaat branden.

Je kan het ook even heel gemakkelijk testen als je gaat tanken als je lampje gaat branden. Kijk dan hoeveel liter er in gaat voordat ie vol is. In je boekje staat je tankinhoud, dus dan weet je nog hoeveel liter je over had. Doe dat x het aantal km's dat je gemiddeld op een liter brandstof rijdt en je weet hoever je nog kan rijden als je lampje gaat branden. Pas er wel mee op, aangezien je verbruik soms wat hoger kan liggen, en je dus minder ver kunt rijden. En zonder brandstof staan is niet handig.

Ik heb een Fiesta Mk6.5 en op de boardcomputer staat ook hoeveel kilometer je nog kunt rijden met deze tank. Heb het 1x zover laten komen dat deze op 0 kilometer stond en heb daarna nog 17,5 kilometer gereden.

Daarna heb ik wel getanked. Ik heb toen 42,6 liter getanked, zou dus betekenen dat ik nog 2,4 liter over had en dus ongeveer 25 a 30 kilometer had kunnen doorrijden.

Maar ik kijk nooit naar het brandstoflampje, meestal rij ik lang het tankstation en als het druk is rij ik door en als het rustig is gooi ik de wagen vol.

Nooit doorrijden met brandstof lampje! Onder in je tank ligt veel vuiligheid wat uit de benzine naar beneden zakt. Rijd je je tank bijna leeg dan wordt dat allemaal je brandstof systeem ingezogen en kun je je brandstoffilter gaan vervangen.

1.4 TDCI uit 2002

Laatst eens de gok gewaagd, normaliter rijd ik niet meer dan 50 km met brandstof lampje.

Ik moest echter nog maar 12 km naar het tankstation dus zou 62 km zijn in totaal. Dat heb ik maar net gehaald, net een paar kilometer voor het tankstation (ik denk op 58km na het lampje) liep het vermogen zwaar terug en kon ik met moeite nog rijden.

Laatste 4 km dus zonder power gereden maar het wel gehaald.... ik zou dus binnen 50 km tanken nadat lampje gaat branden :)

Bij mijn mk5 sport gaat hij branden wanneer ik 35 liter verbruikt heb, aangezien er een 40 liter tank onder hangt moet ik dan nog zo'n 5 liter over hebben. het valt me dus op dat het lampje vrij snel gaat branden.

Gemiddeld rij ik op die 35 liter zo'n 475 tot 520 liter.

Moet er wel bij zeggen dat ik bij woon-werk verkeer rustig rij, zodra je wilder gaat rijden loopt hij direct 1:10 / 1:11

Bij mijn mk5 sport gaat hij branden wanneer ik 35 liter verbruikt heb, aangezien er een 40 liter tank onder hangt moet ik dan nog zo'n 5 liter over hebben. het valt me dus op dat het lampje vrij snel gaat branden.

Gemiddeld rij ik op die 35 liter zo'n 475 tot 520 liter.

Moet er wel bij zeggen dat ik bij woon-werk verkeer rustig rij, zodra je wilder gaat rijden loopt hij direct 1:10 / 1:11

Das toch een vrij heftig verbruik. Ik haal zo'n 600 tot 700 KM uit 35 liter zonder lampje te laten branden als ik EURO 98 tank. Met EURO 95 zuipt ie meer maar haal ik zeker meer dan 550 KM. Heb overigens een MK5 1.25i 16V.

Het brandstofverbruik van de nieuwe Fiesta valt mij vies tegen. Nadat ik gisteren getankt had gelijk gaan rekenen. De Fiesta rijdt 1 op 10 !. Zelf met mijn 14 jaar oude Corsa reed ik makkelijk 1 op 13-14.

Aan mijn rijstijl is niks veranderd.

Ik hoop dat dit nog iets veranderd en dat dit komt omdat de auto nog nieuw is.

Het brandstofverbruik van de nieuwe Fiesta valt mij vies tegen. Nadat ik gisteren getankt had gelijk gaan rekenen. De Fiesta rijdt 1 op 10 !. Zelf met mijn 14 jaar oude Corsa reed ik makkelijk 1 op 13-14.

ook het verbruik van mijn 'oude' fiesta, fiesta mk 5 bj 2002, valt mij enorm tegen

mijn peugotje uit 98 reed 1 op 13 huidige 1 op 10-11

Volgens mij rij ik ook niet zo zuinig. Ik geloof 1 op 11 of zo.

Mijn moeder rijdt volgens mij net zo zuinig met d'r Golf V GTI.. :P

Ik hou ook wel van een pittigere rijstijl, maar ik rij doordeweek ook alleen maar stadsverkeer en 80km/h wegen.

mijn oude fiesta 1.1i reed ook 1 op 16/17. Nu ik de xr2i 1.8 16v heb rijd ie in de stad 1 op 8 en langere afstanden hooguit 1 op 12.

Beter wacht je niet tot je lampje brand en tank je daarvoor... Dit inderdaad omdat je dan allemaal troep in je filter etc. gaat krijgen.

ook het verbruik van mijn 'oude' fiesta, fiesta mk 5 bj 2002, valt mij enorm tegen

mijn peugotje uit 98 reed 1 op 13 huidige 1 op 10-11

Dan doe je toch iets fout, want mijn mk5 uit 2000 loopt gemiddeld 1 op 13. En ik benut regelmatig de volle 105 pk. :)

Bij een nieuwe auto kan het wel even duren voordat hij echt op zijn gemiddelde verbruik zit. Het brandstofsysteem moet zich aanpassen aan de brandstof, en in het begin loopt alles nog wat minden soepel. Het kan dus wel ongeveer 2000km duren voordat hij echt zijn goede verbruik heeft bereikt.

• 1 month later...

Eerste (echte) tankbeurt gehad met de MK7 (1.25 60 pk). Na 515 km begon het lampje te branden, na 534 km was ik bij mijn tankstation waar ik er 37 liter in kreeg. Verbruik van 1 op 14,4. Valt me niet tegen voor een eerste volle tank in de inrijperiode; veel wisselende toerentallen, koud weer. Kmstand is nu 000611...

In een van de eerdere posts wordt geschreven dat het leegrijden van de tank niet goed is omdat er dan eventuele troep aangezogen kan worden. Tegenwoordig wordt daarom bij veel auto's de benzine een stukje boven de bodem aangezogen. De troep blijft dan op de bodem liggen.

Aan de andere kant zijn er steeds meer auto's waarbij het onverstandig is de tank ver leeg te rijden omdat de tankinhoud de brandstofpomp moet koelen.

Beetje raar systeem, dan moet je dus bewust gaan tanken zodra de inhoud onder 1/3 komt.

• 3 years later...
Das toch een vrij heftig verbruik. Ik haal zo'n 600 tot 700 KM uit 35 liter zonder lampje te laten branden als ik EURO 98 tank. Met EURO 95 zuipt ie meer maar haal ik zeker meer dan 550 KM. Heb overigens een MK5 1.25i 16V.

De 1.25 is een zuinigere motor dan de 1.6 ;)

Dan doe je toch iets fout, want mijn mk5 uit 2000 loopt gemiddeld 1 op 13. En ik benut regelmatig de volle 105 pk. :)

Das best knap, ik houdt wel van pittig doorrijden maar meer dan 500 is me nog niet gelukt...

Afgelopen weekend ging het lampje branden op de terug weg uit Assen,

volgens de BC kon ik wel thuis komen, dus de gok genomen....

Met nog iets van 19km resterend op de BC, ging er 39 liter in, dus volgens

de gegevens nog 3 liter over....

Nu gok ik dat de 42 liter gemeten is zonder reserve

• Create New...