Jump to content

Winterbanden En Bijpassende Aluminium Velgjes

Klaas Norg
 Share

Recommended Posts

De slechte weersomstandigheden staan weer voor de deur en dit jaar gaat het tijd worden voor winterbanden.

Nu kan ik natuurlijk stalen velgen pakken, maar aluminium is wellicht ook leuk.

Bij Profile kwam ik deze tegen die geschikt zijn voor de Fiesta.

Wat vinden jullie er van als wintersetje? Ze halen het natuurlijk niet bij mijn zomersetje maarja dat is levensgevaarlijk rijden.

wintervelgen.jpg

DOTZ_Freeride_peak_black.jpg

Hé Klaas, ik had opdracht gegeven om winterbanden op mijn velgen te leggen, zitten ze met een probleem.

Ik heb nu 195/45/R16 banden en deze maken ze wel, maar worden niet afgestuurd naar Nederland..... Dat is balen, alternatief is een kleinere bandenmaat 15 inch erop... :(:?

Houd jullie op de hoogte, maar ik vind ze erg mooi eronder staan. Volgens mij staan ze onder Squeeze ook mooi.... :grin::grin:

Voor de winterbanden ga ik ook voor 15" hoor. En smalle bandjes is in de winter juist prima. Kijk maar eens hoe smal de banden van een rallywagen zijn op sneeuw! Ze kwamen op 185/60x15 om de zelfde omtrek te houden als wat ik nu heb.

De prijs van deze velg valt juist enorm mee. € 116,- tegenover € 60,- voor stalen velgen. Dan rij je er in ieder geval nog een beetje knap bij, maar krijg je niet meteen een hartverzakking als je een stoeprand raakt die verborgen is onder de sneeuw.

De standaard velgen onder mijn Fiesta zijn € 246,- dus een stukje duurder en naar mijn smaak vele malen mooier. Hoewel ik de witte variant daar van wellicht nog een trapje mooier vind!

standaard.jpg

Tsja en of 5 spaaks per definitie niet mooi is onder een Fiesta....

Natuurlijk is het fraaier als de er per spaak een wielmoer zit, maar met deze velgen stoor ik mij er niet aan.

• 2 weeks later...
Tsja en of 5 spaaks per definitie niet mooi is onder een Fiesta....

Natuurlijk is het fraaier als de er per spaak een wielmoer zit, maar met deze velgen stoor ik mij er niet aan.

True! Bij je huidige velgen ziet het er toch ook goed uit, dus waarom niet bij die zwarte?

Vind die zwarte trouwens ook wel mooi staan, en zeker voor in de winter!

Ik zou dan wel voor een volledig gelakt wiel gaan in de winter, en geen dotz wiel met een (mat?) zwarte finish. Hier zie je alles op (bij sneeuw slaan ze constand wit uit door de pekel) , en de kans op verwering is hier wel groter.

De velg zelf vind ik persoonlijk niet mooi, maar smaken verschillen he ;) Die kromming erin vind ik erg vertekenen, en de velg (die al klein is) nog kleiner doen lijken.

Groeten dennis

Ik ben inmiddels voorzien. Bij de dealer hadden ze een 2e hands setje staan voor €300,- helemaal compleet met A merk bandjes en stalen velgen. Ze zien er nog als nieuw uit met zelfs de "haartjes" nog aan het rubber. Zodra de eerste sneeuw vlokken vallen gaan ze er onder.

Met dat weer heb je zo veel smurrie dat ik het zelfs wel lekker vind dat er goedkope stalen velgen onder zitten. Stoeprandjes is dan geen probleem. Op mijn parkeerplaats was de stoeprand vorig jaar niet zichtbaar onder alle sneeuw en dat parkeert niet prettig.

Ik ben erg benieuwd naar de grip zometeen in de sneeuw.

De Photoshop was in ieder geval weer even een leuke vinger oefening.

Ik ben erg benieuwd naar de grip zometeen in de sneeuw.

Zelfs met winterbanden moet je nog steeds wel rustig aan doen in de winter.

Misschien bedoel jij dat niet, maar er zijn mensen die werkelijk denken dat je met winterbanden onder je auto ineens als een malle kunt gaan rijden als de temperatuur richting het vriespunt gaat.

Hoeveel inch stalen velgen zijn het geworden?

15" is het geworden. Op de lijst bij dealer geven ze zelfs als standaard 14". Maar dat is wel heel erg klein als je normaal in de zomer op 17" rijd.

Ik rij onder dat soort omstandigheden altijd als een bejaarde. Stel dat er iets gebeurd, dan wil ik er voor mij zelf alles aan gedaan hebben om een glijpartij te voorkomen.

Op ijs helpen ook de winterbanden niet. Dan heb je al spikes nodig.

En de snelweg hier was vorig jaar een ijsbaan. Dus ik hou mijn hart vast voor deze winter. Het zal in ieder geval minder moeite moeten kosten om van mijn plaats te komen.

Zodra de eerste sneeuw vlokken vallen gaan ze er onder.

Klaas ik weet dat het niet zo mooi is als je 17" velgen maar zodra de temp. onder de 8 graden komt heb je voordeel van de winterbanden. Een ezelsbruggetje is zomertijd, zomerbanden en wintertijd, winterbanden.

Dus ik zou ze nu al onder gaan leggen als ik jou was.

Daar zijn de geleerden het nog niet over eens.

In de autoweek staat nu een test waarbij de winterbanden pas echt goed hun werk doen als er daadwerkelijk sneeuw of ijs omstandigheden zijn. Bij droog weer, zoals nu overdag, heb je er zelfs nadeel van!

Ook bij de AutoReview hebben we de testen gedaan en daar kwam eigenlijk het zelfde uit.

Ze gaan er wel op tijd onder hoor. Maar met de 14 graden van nu is het nog iets te vroeg.

Ik persoonlijk denk dat het niet aan de temperatuur ligt.

Volgens mij slijten winterbanden op droogwegdek sneller. Bij regen, sneeuw enz. dan pas doe je, je voordeel omdat de afvoer van winterbanden beter is dan van zomerbanden.

• 2 weeks later...

Vanwege de heftige regenval en het brandende sneeuwvlokje in mijn dashboard 's morgens, heb ik besloten de winter pantoffels er onder te zetten.

Jemig wat een verschil :|

Het lijkt wel of ik op mijn oude crossfiets met noppenbanden een rondje aan het rijden ben. Bochten moet ik behoorlijk langzamer nemen, want de boel voelt niet zo stabiel als normaal.

Om de stalen velgen af te dekken heb ik er een setje wieldopjes bijgekocht van de Ka titanium versie. Ziet er eigenlijk best netjes uit zo voor de wintermaanden.

Koop ik volgend jaar wel een setje velgen.

Al met al ben ik nu voor € 340,- klaar. 15" staal met Bridgestones van 195 breed en nette dopjes. Inclusief montage bij mijn dealer en opslag van de zomersloffen. Moet in de wintermaanden alleen zelf even met een emmertje sop naar de dealer om mijn velgen mooi schoon te maken voor de zomer.

Ik maak binnenkort wel even een foto hoe de auto er nu bij staat.

Normaal gruwel ik bij de naam wieldoppen, maar dit is eigenlijk nog best acceptabel.

Dit zijn de dopjes onder een Ka:

1c.jpg

Ziet er op zich nog netjes uit, met het donkere weer lijkt het misschien net alsof het velgen zijn! :P

Kwestie van blijven rijden, dan zijn het net velgen. :-D

En pas stoppen als het donker is.... nu snap ik waarom de dagen korter zijn in de winter. :o

Share

• Create New...