Jump to content

Aanbevolen velgbreedte voor 195 mm banden

Fiesta2000
 Share

Recommended Posts

Ik ben op dit moment toch weer eens aan het rondkijken geslagen voor wat grotere velgen, minimaal 15" maar in ieder geval niet groter dan 16". De bandbreedte zal hoe dan ook 195 mm worden (niet breder in verband met aanlopen).

Nu vraag ik me af wat de aanbevolen velgbreedte is voor een 195 mm band. Over het algemeen kom ik 6,5" tegen, maar ik weet dat ook wel 7" wordt gebruikt. Ik wil de band toch wel redelijk plat hebben maar voorkomen dat ik teveel aan velggewicht moet meesleuren, aangezien ik toch wel een licht motortje heb.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

Welke velgbreedte hebben jullie voor 195 mm banden?

De normale breedte voor 195 banden is idd 6.5", dan staan je banden recht op je velg, dit is ook de meest gekozen breedte voor 195 mm banden. Maar als je nu een 7" steekt, dan gaat je band een beetje getrokken zijn op je velg, wat prachtig oogt !! Het gewichtsverschil tussen een 6.5" en een 7" is te verwaarlozen hoor :wink:

hey mensen het is wel leuker om breder te gaan staat wel leuk en mooi onder de auto maar houd ook rekening met meer kans op aquaplanning

greetscollin

???????????? Hoe breder u banden , hoe meer grip ja :wink:

Ja heoe breder de banden hoe meer water er onder kan komen?? Of niet??? :oops:

Mzzls

hey mensen het is wel leuker om breder te gaan staat wel leuk en mooi onder de auto maar houd ook rekening met meer kans op aquaplanning

greetscollin

Hoe breder de banden, hoe moeilijker het water onder de banden weg kan, des te groter de kans op aquaplaning :wink:

greetscollin

Hoe breder de banden, hoe moeilijker het water onder de banden weg kan, des te groter de kans op aquaplaning :wink:

LOLZZ, Dat heeft niets te maken met de breedte van de banden. Wat jij zegt hangt af van het profiel, droogweerband of natweerband. Aquaplanning krijg je wanneer de afvloeingsprofielen van je band niet meer kan volgen, of je nu met smalle of brede banden rijdt... Hoe breder de band, hoe meer rubber de asfalt kan raken = meer grip

greetscollin

LOLZZ, Dat heeft niets te maken met de breedte van de banden. Wat jij zegt hangt af van het profiel, droogweerband of natweerband. Aquaplanning krijg je wanneer de afvloeingsprofielen van je band niet meer kan volgen, of je nu met smalle of brede banden rijdt... Hoe breder de band, hoe meer rubber de asfalt kan raken = meer grip

Bron: www.autowereld.com

Aquaplaning

Als het bijvoorbeeld heeft geregend en de weg nog nat is rijdt de auto door het laagje water heen. Bij aquaplaning is dat niet het geval, de auto gaat dan op het laagje water ?drijven? en wordt daardoor onbestuurbaar. Vooral brede banden met weinig profiel hebben een grote kans op aquaplaning.

Bron2: www.autosportcard.nl/autosportcardnieuws14mrt03verkeerstip.htm

enkele citaten uit dat stuk:

- Brede banden, regen en wegen met rijsporen is vragen om aquaplaning.

-hoe smaller de band is hoe meer grip de band krijgt op het natte en of gladde wegdek

- Mijn advies: rijd niet met bredere banden dan standaard onder uw auto gemonteerd zijn. Zijn uw banden breder dan 215 mm rijdt u dan voorzichtig tijdens hevige regen en stortbuien

Zeker wel dat de breedte er mee te maken heeft. Ik heb er nooit last van gehad en nu ik bredere banden heb (205) heb ik zeker meer last van aquaplaning. En dat komt ook omdat je sneller in de spoorvorming raakt op de weg die meestal bij slecht weer vol staat met water. Ga maar eens met je brede banden en slecht weer over de afsluitdijk. :wink:

't Klinkt allemaal vrij logisch lijkt me... bredere banden, dus meer oppervlak betekent dat de gewichtsdruk van je auto per vierkante cm afneemt. Je banden drukken dus minder hard op de weg als het ware. Grip is niks anders dan wrijving tussen de band en de weg. Maar als er water op de weg ligt heb je druk nodig om door het water te gaan i.p.v. erover :)

't Is ook niet voor niets dat winterbanden over het algemeen smaller zijn dan zomerbanden :)

Maareh, effe back on-topic... wat hebben jullie zoal aan velgbreedtes (i.c.m. 195 banden)?

't Klinkt allemaal vrij logisch lijkt me... bredere banden, dus meer oppervlak betekent dat de gewichtsdruk van je auto per vierkante cm afneemt. Je banden drukken dus minder hard op de weg als het ware. Grip is niks anders dan wrijving tussen de band en de weg. Maar als er water op de weg ligt heb je druk nodig om door het water te gaan i.p.v. erover :)

't Is ook niet voor niets dat winterbanden over het algemeen smaller zijn dan zomerbanden :)

Maareh, effe back on-topic... wat hebben jullie zoal aan velgbreedtes (i.c.m. 195 banden)?

idd je hebt helemaal gelijk :)

Ik ben van plan om 15" 7J velgen met 195/45/15 banden aan te schaffen. 195 is eigenlijk net iets te klein voor een 7J velg, maar daardoor krijg je dat ze iets schuin op de velg staan waardoor ze platter lijken.

officieel moet je, zoals hierboven al vermeld, 6,5J velgen hebben voor 195 banden.

Winterbanden zijn enkel smaller omdat dan de druk groter wordt per vierkante cm. Als men met smallere banden over sneeuw rijdt, zal de druk zodanig groot worden , dat het smelttemperatuur van sneeuw in plaats van 0°C -10°C ofzo zal bedragen, waardoor de sneeuw zal smelten ..

Daarom rijden de wrc wagens met heel smalle bandjes over de sneeuw, omdat ze dan de sneeuw laten smelten door drukverhoging

Share

• Create New...