Jump to content
Fiestaclub.nl
Pimmeh

Aanschaf 1.8 Xr2i: Restauratieprojectje

Recommended Posts

Nice, gefeliciteerd! Mijn probleem zit hier 100% niet gezien ie ook raar doet als ik de gasklep handmatig beweeg. Ga je hem alsnog verkopen?

Verkopen ga ik 'm wel... maar eerst wil ik de Fiesta wat opknappen.. zover het kan en niet te duur word...

want ik ben bang dat de Fiesta in deze conditie geen drol waard is ;)

offtopic, tsja daar moet je maar net opkomen. Maar mooi dat het is opgelost :)

Zow, goed nieuws en slecht nieuws. Vandaag lekker bezig geweest om de bumpers eraf te halen gezien ik goed wil kijken waar alle roest zit en dit gaan verhelpen (liefst dus voor de winter). Sideskirts kan ik er helaas niet afhalen, die zitten met dit soort rare plastic popnageltjes vast en ik heb geen idee hoe ik die los ga krijgen zonder uit te boren.. Iets in dat gaatje stoppen waardoor hij losklikt (dat soort hippe dingetjes heb je), werkte niet. Volgens mij moeten ze uitgeboord worden. :(

2010-09-06_16-38-30_848_Enschede.jpg

Ik moest, om de voorbumper te demonteren de koplampen eruit halen om fatsoenlijk bij de bouten en moeren te kunnen. Was erg leuk kloten met alle opzet- en verlengstukjes van m'n doppenset. ;) Vanaf onderen was er ook nauwelijks bij te komen, helemaal zonder brug.

2010-09-06_15-59-44_867_Enschede.jpg

2010-09-06_16-06-15_214_Enschede.jpg

2010-09-06_15-59-16_265_Enschede.jpg

2010-09-06_15-59-30_187_Enschede.jpg

Hij staat nu dus zonder bumpers en koplampjes, best zielig aanblik. Anywayz, ik kon mijn sideskirts dus niet demonteren vanwege die rare dingen. Helaas kwam ik een belachelijk gat tegen. Nou ja, hij zat er nog niet, maar t brokkelde nogal naar beneden vanwege de roest. Het kutte is, het is mijn dorpel. Foto's:

2010-09-06_16-38-48_661_Enschede.jpg

2010-09-06_16-39-09_518_Enschede.jpg

2010-09-06_16-39-22_65_Enschede.jpg

Hoe erg is dit? Is dit een draagbalk die echt gefixt moet worden of kan er gewoon door iemand (na goede voorbereiding) een plaatje tegenaan gelast worden? Ik baal er wel flink van, gezien de locatie en de enorme grootte... :(

Goed, even goed nieuws dan. Het ploffen en het schokken heb ik waarschijnlijk de oorzaak van gevonden. We kwamen toevallig een los, afgescheurd slangetje tegen daarnet. Het werd te donker om het nader te onderzoeken maar volgens iemand was het de carterontluchting en kon dat de problemen ook wel oplossen. Het was het slangetje was afgescheurd net voor de luchtinlaat leek het. Maar nogmaals, het was al goed donker. ;) Dat zou wel geniaal zijn natuurlijk, dus maar eens beter kijken en jullie wellicht even een fotootje laten zien. Maar, in ieder geval iets gevonden wat stuk is. Dat is dus wel goed! :D

Dat zijn popnagels, deze mag je dus gaan uitboren. Vergeet niet om bij het terugzetten van je sideskirts orginele popnagels te gebruiken ( met plastic huls ), anders rot je dorpel even hard.

Owja dat gat is in je dorpel, ga er maar vanuit dat er een heel stuk nieuw dorpel in moet

Daar was ik al bang voor. Ik hoop echt dat ik wat afkrijg voor de winter wat roest betreft. Balen dat ik geen garage heb.

Ik ga dus echt bij mij niks loshalen, volgens mij word ik dan overspoelt met roest....

Tenminste, de dorpels zijn aangepakt kort geleden en de onderkant ziet er goed uit, maar zie bij mn sideskirts al roest er boven vandaan komen... :P dus dat is niet zo fijn!

Ik hoop dat je het voor de winter af krijgt, heb je al een adresje of familie ofzo die kunnen lassen? dan is het natuurlijk snel en goedkoop gebeurt :)

Grt

Ik ga dus echt bij mij niks loshalen, volgens mij word ik dan overspoelt met roest....

Tenminste, de dorpels zijn aangepakt kort geleden en de onderkant ziet er goed uit, maar zie bij mn sideskirts al roest er boven vandaan komen... :P dus dat is niet zo fijn!

Ik hoop dat je het voor de winter af krijgt, heb je al een adresje of familie ofzo die kunnen lassen? dan is het natuurlijk snel en goedkoop gebeurt :)

Grt

Ik zit op een technische universiteit waar ook werktuigbouwkunde wordt gegeven en die leren allemaal lassen. Dus ik denk dat dat wel goedkomt als ik vertel dat ze een krat bier kunnen verdienen. :)

En over jouw eventuele roest: als je t nu niet opspoort en verhelpt gaat het in de winter 4 keer zo hard, roest je auto weg en ben je verder van huis. Dus pas er mee op. :)

ik zou er niks 'overheen' lassen, hoor... Eruit slijpen en een nieuw stuk erin, ander ben je binnen no-time weer aan de beurt... Roest kom je gegarandeerd tegen bij een MK3. kijk hier maar http://forum.fiestaclub.nl/index.php?showt...=11203&st=0

Succes.

Lijkt mij ook het beste. Michel, waar heb jij je nieuwe dorpel toen vandaan? Ik neem aan zelf gemaakt? Of heb je hem gekocht ergens? (Lijk me apart dat je dat kan kopen maar je weet nooit tegenwoordig ;)).

Je kunt overzetdorpels kopen bij verschillende automaterialenzaken, deze kun je in plaats van de oude dorpel plaatsen. Ik heb de mijne bij Gamo vandaan, maar bv Cartal verkoopt ze ook.

Wat BuzzzFuzzz idd ook al zegt en wat ik zelf ook meegemaakt heb nu, is dat ik mijn dorpel niet kon vastlassen aan de binnendorpel, omdat die ook verrot was. Wat ik zo van de foto's kan opmaken, zou dit ook bij jou het geval kunnen zijn.

Wat BuzzzFuzzz idd ook al zegt en wat ik zelf ook meegemaakt heb nu, is dat ik mijn dorpel niet kon vastlassen aan de binnendorpel, omdat die ook verrot was. Wat ik zo van de foto's kan opmaken, zou dit ook bij jou het geval kunnen zijn.

Mehh, dat zou wel kut zijn. Is dat ongeveer hetzelfde als auto afgeschreven mocht dat het geval zijn? Ik kan met voorstellen dat je niet ongelimiteerd dingen kan afslijpen en gewoon er maar tussen plakken.

Ik heb navraag gedaan om het te laten lassen en mijn vriend heeft er ook naar gekeken (heeft ook zijn lasdiploma's) en die kwamen tot de conclusie dat alle roest weggeslepen zou moeten worden en dat je vanaf de "gezonde" bodemplaat een nieuwe binnen- en buitendorpel moet gaan lassen. Dit zou bij dat bedrijf neerkomen op ongeveer 650 euro voor 2 dagen werk. Voor mij persoonlijk vond ik dat het niet meer waard om de fiesta verder op te lappen, vandaar ook de verkoop in onderdelen.

Op deze site http://www.artaparts.nl/index.php kan je ook dorpels halen.

misschien heb je er wat aan! Succes!

Ford - Fiësta 3, 1989 - 1996

Links = bestuurderskant en rechts = passagierskant!

Alle prijzen zijn inclusief BTW!

Klik op foto's voor vergroting.

Terug naar de Ford modellen

Terug naar onderdelen voor de Ford - Fiësta 3, 1989 - 1996!

Zoek op trefwoord:

Resultaten op het woord: dorpel

Nummer Omschrijving Foto Prijs

(incl.BTW) Bestelling

1837101 dorpel, 2 drs, links €19,00

1837102 dorpel, 2 drs, rechts €19,00

1837103 dorpel, 4 drs, links €19,00

1837104 dorpel, 4 drs, rechts €19,00

Noooit overzet dorpels erin zetten, alleen dorpels gebruiken die je erin last er niet er overheen.

Laten doen is zeeer duur, want kan nu al melden dat er 2x zoveel werk achterweg komt ( en dat is maar een schatting )

Ga er maar vanuit dat je alles mag vervangen aan je dorpel, laat je ook maar iets zitten.. dan mag je snel daarna weer gaan slijpen

Het is maar net wat je er voor over hebt, want een xr2i is nu eenmaal enorm gevoelig voor roest

Fiesta's in het algemeen. ;) Maar die dorpels op artaparts.nl zijn dus opzetdorpels en geen vervangen voor als je de dorpel eruit slijpt? Dan nog mijn vraag, hoe je zo'n dorpel maakt. Lekker staal buigen totdat je de goeie vorm hebt bij wijze van spreken?

Die moet je wel hebben, die heb ik ook gebruikt.

Het blijft imitatie, dus perfect zal het nooit passen. Wel iets om rekening mee te houden

Niet zelf maken, want qwa kosten krijg je het er niet uit ( en imitatie heeft een betere vorm )

Bij mij was er ook veel 'weg', hoor... Ik kon de skirts er op bepaalde plekken zo afpakken, zonder iest lost te draaien.

Waar de bodem en de dorpel elkaar tegenkomen waren flinke gapende gaten... schematisch was het volgende mis...

doorsnededorpeltx6.gif

Dit is 't binneste van de dorpel. Dat was ook niet best meer. Daar hebben we nieuwe stukjes ingelast

dscn20650494largeli4.jpg

Hier zijn we de dorpel weer aan 't opbouwen

dsc010670642large.jpg

Nieuwe dorpel er weer op.

dscn21270612large.jpg

En absoluut geen dorpels of wat dan ook er 'overheen' zetten.

Ik heb een tweedehands lasapparaat gekocht. en m'n vader en ik zijn aan het oefenen geweest. Met wat ge-oefen ging 't lassen steeds beter.

Je weet nooit wat je tegenkomt. het kan oppervlakkig zijn, maar het kan ook dieper zitten. slijp zoveel mogelijk roestige delen weg, en vervangen. Ik had de dorpels bij CARTAL vandaan, maar het in inprincipe overal voorhanden. Ook spatbord-randen, vervang-stuk rond de tankdop van een Mk3-tje, enz. Ik denk wel dat het ietsje dunner is dan het originele. Ik heb de gebruikte plaatdelen zowel van binnen als van buiten behandeld met een zinkspray of een INOX-spray.

Overigens zijn er geen bodem-delen te verkrijgen. Je kans misschien op de sloop uit een auto wat goeds slijpen of hier en daar zelf wat buigen.

Wij hadden plaatmateriaal bij een autospuiter uit de afvalbak (er zitten zelfs stukjes toyota in m'n fiesta :grin: )

Succes!

@ Michel: hoe las jij? Elektrode of MIG?

Ik ben ook van plan om een lasapparaatje aan te schaffen, maar elektrodelassen gaat zo abrubt, je slaat de gaten in 't plaatwerk.

@ Michel: hoe las jij? Elektrode of MIG?

Ik ben ook van plan om een lasapparaatje aan te schaffen, maar elektrodelassen gaat zo abrubt, je slaat de gaten in 't plaatwerk.

MIG. Ik heb een oudere Cebora, gewoon op 220V. Inderdaad, elektrode gaat er dwars door heen.

Een vriend van me had via een 205-forum, iemand die er eentje tweedehands verkocht. (ze zijn overigens goedkoop). Misschien via marktplaats of anders bij Rustbuster.

Nieuwe onderdelen van Razer gekocht: Een nieuwe uitlaat die wat lekkerder klinkt dan de leeggehaalde demper die erop zit, een raamschakelaartje voor de passagierskant en een nieuwe geleiderail voor de bestuurderstoel. Het begin is er! :)

new_parts1.jpg