Jump to content

Ford Werkt Aan Fiesta Zonder Wegenbelasting

Jur
 Share

Recommended Posts

gallery_520_28_2015.jpg

De importeurs krijgen steeds meer door wat voor aantrekkingskracht een 14 procentsauto op de Nederlanders heeft. Ook Ford werkt hard aan een Fiesta Econetic waarover geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.

Het gaat om een extra zuinige versie van de Ford Fiesta Econetic. Die stoot op dit moment 98 gram per kilometer uit, drie gram per kilometer boven de grens voor 14 procent bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting. Aan de specificaties verandert zeer waarschijnlijk niets: dat betekent een 1,6-liter turbodiesel met een vermogen van 95 pk. Als de Ford-ingenieurs in hun opzet slagen, wordt de verbeterde Econetic de sterkste diesel waarover geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Concurrenten zijn de VW Polo Bluemotion en de Fiat Punto Evo MultiJet 85.

Een Ford-woordvoerder bevestigt desgevraagd dat Ford bezig is met een extra zuinige Fiesta: “We hebben inderdaad contact gezocht met de fabriek voor een Econetic die aan de Nederlandse regelgeving voldoet. Op wat voor termijn de auto komt, dat kan ik nu helaas nog niet zeggen. Ik verwacht dat het nog een aantal maanden duurt voordat de auto er is.”

De importeurs krijgen steeds meer door wat voor aantrekkingskracht een 14 procentsauto op de Nederlanders heeft. Ook Ford werkt hard aan een Fiesta Econetic waarover geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.

Het gaat om een extra zuinige versie van de Ford Fiesta Econetic. Die stoot op dit moment 98 gram per kilometer uit, drie gram per kilometer boven de grens voor 14 procent bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting.

Dit vind ik persoonlijk ronduit belachelijk. Zo'n ecomobiel geeft net zoveel slijtage aan de weg als iedere andere auto, neemt net zoveel parkeerruimte in.... dus ik snap het allemaal niet. Als in 10 jaar tijd iedereen zo'n veredelde overdekte fiets rijdt waar wordt dan het onderhoud van de wegen van betaald? Uitbreiding van het wegennet? Parkeervoorzieningen?

Dit vind ik persoonlijk ronduit belachelijk. Zo'n ecomobiel geeft net zoveel slijtage aan de weg als iedere andere auto, neemt net zoveel parkeerruimte in.... dus ik snap het allemaal niet. Als in 10 jaar tijd iedereen zo'n veredelde overdekte fiets rijdt waar wordt dan het onderhoud van de wegen van betaald? Uitbreiding van het wegennet? Parkeervoorzieningen?

Ik denk dat je niet moet kijken naar wel of geen slijtage, maar een manier om het rijden en bezitten van deze auto's te stimuleren. Hoewel ik denk dat iemand die rustig optrekt en behoedzaam remt minder slijtage aan het wegdek veroorzaakt, ben ik wel met je eens dat dit ronduit belachelijk is. Veel reeeler zou zijn als ze kijken naar werkelijk verbruik en dus ook werkelijke CO2 uitstoot. Daar zitten natuurlijk ook haken en ogen aan en het is maar de vraag of het uitvoerbaar is, maar toch is dit veel eerlijker en wordt zuinig rijden werkelijk gestimuleerd.

Ik zie tegenwoordig zoveel Priussen en meer van dat spul met 150 over de linkerbaan vliegen. Ik kan mij daar vreselijk over opwinden. Niet zozeer over mensen die zo'n auto rijden, want dat is gewoon handig gebruik maken van de regels, maar wel om de argumenten waarop deze regels gebaseerd zijn. Die deugen gewoon niet.

gaat Ford daar nu pas aan werk ? vissen een beetje achter het net denk ?

Tja je kan tegenwoordig een kleine vrij licht autotje kopen met 100/110pk kopen, goh gaat volgens mij best rap nog, zuiniger kwa verbruik en kwa vaste kosten, ideaal zou ik zeggen.

Maar ik blijf van mening dat ze inplaats van deze stimulering en de km-heffing, in de brandstof moeten douwen en dan de wegenbelasting geheel afschaffen, verbruik je veel kost het je meer, rij je zuinig/efficient kost het je minder en het zelfde verhaal met veel/weinig km's.

gaat Ford daar nu pas aan werk ? vissen een beetje achter het net denk ?

Tja je kan tegenwoordig een kleine vrij licht autotje kopen met 100/110pk kopen, goh gaat volgens mij best rap nog, zuiniger kwa verbruik en kwa vaste kosten, ideaal zou ik zeggen.

Maar ik blijf van mening dat ze inplaats van deze stimulering en de km-heffing, in de brandstof moeten douwen en dan de wegenbelasting geheel afschaffen, verbruik je veel kost het je meer, rij je zuinig/efficient kost het je minder en het zelfde verhaal met veel/weinig km's.

Blijkbaar heb je het artikel half gelezen...

de 14% bijtelling etc.. is puur een NEDERLANDSE wetgeving.

Er is al een zuinige fiesta econetic (1.6 TDCI 95PK) , echter stoot deze net 3 gram CO2 per km te veel uit...

.... dus puur voor de Nederlanse markt gaan ze de econetic nog 3 gram CO2 per km zuiniger maken om deze nog aantrekkelijker te maken voor de NLers.

De KM-heffing verrekenen in de brandstofprijs is al jaren aan de gang, het wordt alleen anders genoemd. Dit om de motorrijtuigenbelasting, BPM, slurptax en weet ik wat voor onzinnige autopestbelastingen nog meer in stand te kunnen houden.

@ jur, als nog me opmerking "nu pas", meer dat alle andere merken wel auto's hebben voor de gigantische markt in NL ;)

@ Kyantine, ik zit niet echt te wachten op een achterlijk kastje dat op je dashboard geschroefd is die elke km noteerrd :P vandaar dan maar op de benzine.

@ jur, als nog me opmerking nu pas, meer dat alle andere merken wel auto's hebben voor de gigantische markt in NL ;)

Een 107,c1,aygo wil ik geen auto noemen :-P maar is wel benzine (1.0 .. met geen vermogen)

Toyota en honda doen het met een hybride auto.. (1.5 of 1.8 .. dus komt nog van zn plek ook .. maar is relatief zwaar en weinig ruimte..

Fiat panda / 500 ... 1.2 benzine.. vlotte auto, maar alleen leverbaar als (semi)automaat (om dit label te krijgen en dus de 14% bijtelling

VAG is pas een maand uit met bijv de Polo blue motion, Seat ibiza Ecomotive 1.2 TDI

met ... veel te weinig vermogen .. als je het mij vraagt..

De fiesta was al de best verkopende auto .. en met een fiesta econetic onder de 95 gram CO2/km... zijn ze welliswaar wat aan de late kant, maar erg laat wil ik het zeker niet noemen.

Buiten dat het nog eens de sterkste motor is t.o.v. de rest... (kwa vermogen dat het levert)

en dat voor een PSA motor :-P

Eigenlijk moeten ze qua uitstoot de motor op het nivo krijgen van de VAG 3-cilinder.

Over een paar jaar wordt de wet weer aangescherpt en gaat de belasting vrije grens naar 90 gram co2/km.

De VAG diesel zit hier net onder met 89 gram.

Dan maar een paar pk-tjes minder maar wel een heerlijke auto.

Antonio.

• 2 weeks later...

Indien deze erkomt ga ik denk ik toch even bij de dealer aan om te kijken wat het inruilen gaat kosten.

Dit betekenen dat de fiesta ongeveer 15.500 euro als 5 deurs zou gaan kosten.

Over een paar jaar wordt de wet weer aangescherpt en gaat de belasting vrije grens naar 90 gram co2/km.

Waar haal je deze info vandaan? Kan me indenken dat men zoiets doet, maar hoe willen ze dit dan met de BPM gaan doen, de waarde van je auto wordt dan gelijk verminderd. Weet dat ze zoiets ook hebben uitgehaald met grijskenteken auto's maar dit vind ik net iets anders.

• 7 months later...

Waardeloos product, in 2013 wordt de wegenbelasting weer terug gedraaid. dan heb je een auto die weinig vermogen heeft, veel kost en bijna niet meer verkoopbaar

• 2 weeks later...

Ik ben ook erg benieuwd of deze belastingvrije Fiësta er gaat komen. Vind het wel bijzonder dat ze dat zouden doen voor zo'n kleine markt als Nederland. Ben me momenteel aan het oriënteren op een auto waarvoor je geen of weinig wegenbelasting moet betalen. De auto's van VAG (Polo, Ibiza, Fabia) vallen af met hun laag-vermogen-3-cilinder diesels. Citroën heeft dan wel een 4-cilinder diesel waar je geen wegenbelasting voor hoeft te betalen, maar ja da's een Citroën...

Als deze Ford Fiësta zou komen zou dat een mooie uitkomst zijn. Hij ziet er goed uit en met 95 pk heeft hij op zich voldoende vermogen. Alleen 2013... Wat zou er daarna gebeuren, misschien toch maar eerst een tweedehands auto kopen waar ik geen wegenbelasting voor hoef te betalen. Als ze in 2013 de boel weer om zouden draaien betaal ik dan toch weer een hoop geld voor een diesel... Ik vind het erg moeilijk.

• 3 weeks later...

Volgens bovenstaande berichten maak ik uit dat de fiesta niet erg in trek is bij de ford liefhebbers?

Moet zeggen dit is best een alternatief voor mij. Al vind ik de aanschafprijs van 16K erg hoog.

Daarbij rij ik niet elke dag lange afstanden, dan maakt deze auto het minder aantrekkelijk voor mij om hem aan te schaffen?

mja je zou een rekensom moeten maken..( boring modus )

aanschaf 16000

Lening ? 2% meestal p/m = 320,- pm

uitgaande 10.000km p/j

2x jaar nog belastingvrij dus 20.000km

20.000 / 1:25 verbruik = 800liter * prijs a 1.45 ? = 1160 aan brandstof

1160 + (24x320,-)= 8840

Rente lening a 5,5% p/j uhh is circa 1408 rente over de 2 jaar

8840+1408= 10248 euro over jaar

Dan wat je afgelost hebt in 2 jaar = 7680

Kost uiteindelijk 10248 - 7680 = 2568 cira 1250 euro per jaar.

maaaaar dan komt nog de verkoop eventueel uiteindelijk na 2 jaar en die gaat je nekken want ik denk dat die auto niet te slijten is tegen die tijd. Stel dat je er nog 12000 voor terug krijgt ? kost het wel 4000 dus samen met die 2500 kom je op 6500 ruim wat je kwijt bent om 2 jaar deze auto te rijden. Fouten zullen er wel zijn want ben geen wiskundige :)

Je huidige auto geen kijk op maar stel dat je 2jr wegenbelasting a 400 p/j = 800

Je lening erbij zelfde aanschafprijs ? 2500euro over 2 jaar

Brandstof 1:10*20000km = 2000liter * 1.65 = 3300

Kom je op 6600,- euro

Ze ontwijken elkaar amper eigenlijk maar ik heb het idee dat ik nog dingen vergeet ...zat me te vervelen en ben zelf evt ook wel geintreseerd want die zuipschuit bij mij voor de deur loopt makkelijk 1:7 en kost me 720 wegenbelasting p/j

Dus mij kost deze auto al makkelijk 5500 euro voor 2 jaar rijden.

Vooralsnog goedkoper dan een nieuwe auto zeker als je ook naar verzekeringswerk gaat kijken om erbij te trekken want die nieuwe auto moet All Risk.

Maargoed als je dus genoeg centen hebt en 320p/m kunt missen voor een auto hmmm

Of je hebt het geld gewoon op je rekening staan dan is het anders

Dan kost die auto je circa 4000 a 5000 aan afschrijving op 2 jaar minus de wegenbelasting die je anders zou betalen circa 500 p/j

En minus verbruik a 4700L per 2 jaar ( in mijn geval ) tegenover 1160 diesel = 3554 in mindering

stel afschijving a 5000 + 1000wegenbel.2jr - 3554minder brandstof = 1446 euro om een nieuwe auto te rijden komt uit op circa 60 euro per maand kosten dacht ik zo...

Nu zullen er wel nog meer fouten in zitten.. Iemand super handig hierin ?

Ik heb toevallig het nieuws een paar keer bekeken en hierin werd gezegt dat Brussel plannen aan het maken is om diesel duurder dan benzine te maken.

Wanneer dit zo is dan is je dieselprijs een beetje optimischtisch ingeschat, maarja dat had ik met de benzineprijs ook gedaan toen ik mijn auto in augustus kocht. Had gerekend op een gemiddelde brandstofprijs van €1,50.

Even een sommetje, 2 nieuwe auto's tegenover elkaar.... Namelijk de econetic diesel en de 1.25 82pk benzine trend.

Diesel Benzine

aanschaf: 16k 12k

Belasting: 0 (na 2 jaar ongeveer 150-200 per 3mnd???) 95 per 3mnd

Verbruik: 1:27 1:17,5

Onderhoud: laten we het makkelijk houden, hetzelfde... zeg 250 per jaar

Verzekering: ook makkelijk... hetzelfde zeg 500 per jaar (beetje hoog)

Afschrijving: houden we ook makkelijk, vast percentage per jaar van 20%

Brandstof: 1.32 1.63

Km: 10.000 per jaar

Brandstofkosten/jaar: 10.000/27*1.32=489 10.000/17.5*1.63=932

Kosten afschrijving: 16.000*0.2=3200 12.000*0.2=2400

Kosten per jaar 1e 2 jaar) 250+500+489+3200=4439 95*4+250+500+932+2400=4462

Kosten na 2 jaar 4*150+250+500+489+3200=5039 zie boven 4462

Dit is natuurlijk erg ruw waarbij de auto na 5 jaar alle waarde kwijt is. Aanschafprijs is in de afschrijving meegenomen. Met 10.000km per jaar lijkt het me niet uit te kunnen om diesel te gaan rijden. Zeker aangezien hij misschien belast gaat worden en de dieselprijs steeds dichter naar de benzineprijs kruipt.

Hier zitten ook geen optiepakketten op, die duwen de prijs omhoog, ook zitten er geen reparaties bij.

Dingen die verder niet helemaal kloppen: verzekering is bij een diesel meer, onderhoudskosten ook.

Verschil met blaasbeest zit em in het verbruik (ik heb fabrieksopgave) en de prijs van de brandstof (ik heb de prijs van 14-04-11 bij Shell in Hoogeveen genomen).

Nu heb ik niet extreem veel verstand van auto verzekeringen, maar bij mijn weten wordt er gekeken naar de nieuwprijs en dan is het bedrag niet het zelfde bij de benzine versie hoef je 1/4de minder te verzekeren dus dan zou je ook nog 1/4de van die 500 euro af moeten halen.

bij 10.000 km heeft het al tijden niet geloont om een diesel aan te schaffen, het omkeer punt ligt nu al rond de 25.000 km ( en dit zal nog stijgen met de huidige olie prijzen)

Mag ik eraan toevoegen dat die diesel waarschijnlijk erg lekker rijd. 1:25 zul je niet halen. Verder ga ik ervan uit dat de wegenbelasting niet gelijk naar een gelijk niveau gaat als dat van een gewone diesel.

Vind de aanschafprijs erg hoog, zeker als je deze gaat vergelijken met de Seat of Skoda.

Deze hebben wel niet zo'n fijne motor erin liggen.

Share

• Create New...