Jump to content

Koppeling Wordt Steeds "korter"

Recommended Posts

Beste mede-leden,

Ik heb een probleempje met mijn feesjte..

Zo af en toe heb ik het probleem dat mijn koppeling steeds korter wordt.

Hiermee bedoel ik, dat na het intrappen van de koppelingspedaal deze niet meer geheel uit komt.

Na een aantal keren koppelen wil hij niet meer omhoog. Totdat ik hem zelf met mijn voet weer omhoog wip.

Dit heb ik zo nu en dan...

Iemand een idee?

Ik heb wel een idee, maar dat vind je niet leuk, geloof me.

Ik geloof dat je een hydraulische koppeling hebt, en ergens in het systeem lijkt er een lek te zitten.

Elke keer dat je de koppeling gebruikt verlies je dan een heel klein beetje vloeistof. Als je het pedaal weer omhoog trekt met je voet zuig je een beetje lucht naar binnen denk ik.

Ik hoop dat dat het niet is overigens.

Klinkt heel sexy, en als het dat is rij ik mss toch vroeger Impreza dan ik dacht :P

Binnenkort anders de auto even op een brug gooien...

Maar het probleem is er niet constant, dat is het rare ervan..

Klinkt als lucht in de leiding, ontluchten is een optie. Maar zoek eerst eens naar een nat/vochtig plek ronddom de leiding/koppelingen.

En het geld wat je betaald voor de onderdelen/reparatie. koop je geen impreza voor

Klinkt als lucht in de leiding, ontluchten is een optie. Maar zoek eerst eens naar een nat/vochtig plek ronddom de leiding/koppelingen.

En het geld wat je betaald voor de onderdelen/reparatie. koop je geen impreza voor

Ga morgen eens onder de auto kruipen :P

Ik heb exact hetzelfde probleem.

Ik kocht een fiesta met defecte motor en dus een koppeling welke langzaam aan opkomt bij ingtrapt houden waarna hij een tikje naar boven nodig heeft.

Affijn motor moest er toch uit dus druklager vervangen (niet nieuw)

Koppeling goed ontlucht en jawel hij deed het weer (even )

Niveau in de remvloeistof reservoir zakt in en dan gaat de zuiger lucht happen :(

Nou ik dacht dat kan dus die lager niet meer kon zijn dus nieuwe koppelingzuiger gehaald, viel me nog vies tegen om te plaatsen maar dat kwam meer omdat ik dit nog nooit had gedaan.

Affijn weer vullen en gelijk de remmen van nieuwe vloeistof voorzien en toen viel me op dat ten tijde van het onluchten van de remmen de vloeistof wel erg dik was en troebel.

Helaas denk ik dus dat de remmen en de koppeling defect zijn geraakt doordat de vorige eigenaar er gewone olie in heeft geflikkerd want het lager is weer defect en dus kan heel de bak er af.

Hij is zijk en zijknat aan de onderkant, dus blijft dit lager over.

Is de wet van Murphy , maar ja ik wist waar ik aan begon.

In garage denk ik veel geld , net zoveel als een koppeling denk ik.

Zelf? ik weet nog niet wat het hydraulisch lager kost

Ik ben er weer een tijdje zoet mee, en de buren waren me al zo zat met dat gesleutel :)

In jou geval zou ik eerst eens goed ontluchten en nieuwe vloeistof in je gehele hydraulische systeem, dat zijn de kosten niet en veel werk is het ook niet echt.

Moet eerst morgen eens goed kijken waar ik alles daarvoor vind.

Heb wel een vraagbaak maar ook daarin is dit zoeken nogal wat werk ;)

Hij moet toch voor 7 mei gekeurd worden, en dan krijgt hij ook een beurt, dus mocht ik het niet vinden hebben ze bij de Ford nog en extra klusje...

Vandaag lager bestel kost 108 euro bij ADL , 148 bij FORD .

Bij ford ben je dan denk ik heel veel geld kwijt hoor.

Ben er niet blij mee, die auto is dadelijk dik in orde maar ik een stuk armer.

Gelijk maar nieuwe remblokken en stab stangetje,s besteld

• 4 weeks later...

Mijn nieuwe lager zit er inmiddels in en werkt naar behoren.

De koppeling gaat heel erg soepel nu.

Tevens gehele systeem doorgespoeld, er kwam geen einde aan een soort van witte vlokken.

Remzuigers voor gedemonteerd en gereinigd, helaas rubber kapje aan een kant totaal verrot.

Werkt echter als een tierelier nu zowel de remmen als de koppeling.

Een ding is mij wel weer duidelijk geworden: de leeftijd van een auto bepaal jezelf.

Wanneer geen onderhoud dan is het snel gebeurd en komen er hoge rekeningen.

Wanneer goed onderhouden dan blijft alles aardig binnen de perken en kan zeker een FIESTA lang mee.

Ach dit is niets nieuws

Een lekkend druklager is niet altijd eenvoudig "te vinden"

Mijne was destijds ook lek, maar je zag aan de buitenzijde van de bak enzo er niets van.

En om nu die bak te lichten, om te 'kijken' of ie lek is... denk niet dat je dan erg tevreden bent met de 'onderzoeks' kosten, wanneer blijkt dat ie toch niet lek is :)

Is vrij eenvoudig zelf te doen hoor :) Toch Don :D

Ja lach maar Martein :)

Ik ben het niet met je eens, vond het een lastig karwei maar het is zelf te doen en daar gaat het om.

Mijn god wat heb ik lopen tobben met die bak wat een werk wat een werk.

Maar rijden als nieuw nu hoor :)

Bij mij kwam de olie zo aan de onderkant er uit.

• 2 weeks later...

kan iemand mij vertellen hoe ik gemakkelijk bij het koppelingssysteem kan komen.

Heb het heel mooi in de vraagbaak staan... maar ik kom er zo echter niet bij (voor zover ik weet, weet namelijk ook niet precies waar alles zit.

Thanks alvast

Je kan niet makkelijk bij de koppeling komen helaas.

Je zal de bak moeten uitbouwen.

Oftewel alles waar de bak mee vast zit aan de rest van de auto MOET los.

De meningen zijn er over verdeeld , ik vond het behoorlijk veel werk.

Met 2 man zal de klus zeker sneller te klaren zijn

Ik heb inmiddels het TIS systeem weten te vinden ;)

Het systeem dat ford gebruikt als werkplaats handboek...

Hierin staat alles wat je, je ook maar kunt bedenken.. ga hier eens mee aan de slag

Misschien (en hopelijk) vind ik de oorzaak en hoeft niet 3/4e auto uit elkaar ;)

Geloof me die bak moet toch echt los en dat vond ik toch best wel veel werk.

Het terug plaatsen was echt vervelend om alleen te doen.

koppeling vervangen is bak erachter weg.

je moet je koppelingsplaat en drukgroep goed centreren, en dat kan niet als je bak er nog in de buurt zit

En je druklager zal ook vervangen moeten worden ( indien je geen hydraulisch lager hebt )

Terugplaatsen valt best mee :)

Het lager is hydraulisch .

Het vervangende lager is geheel uit kunststof.

De gaten in de bak voor de leidingen waren bij mij te klein, dus moesten die eerst groter gemaakt worden.

De koppeling hoeft er in dit geval niet af, maar het is wel zo handig als je toch alles er al af hebt.

Ik vond het ronduit een klere werk om die bak terug te krijgen, kwam ook omdat ik het extra stuk ijzer wat aan de ophanging zit NIET los kreeg en dat zat vreselijk in de weg bij terug plaatsen.

Al met al raad ik niemand aan dit alleen te doen, het gaat wel maar het is gewoon niet handig.

• Create New...