Jump to content
Fiestaclub.nl

Recommended Posts

Nou, die auto van mij heeft er weer een kwaaltje bij. Ik kom er net achter dat hij koelvloeistof als ranja drinkt, dus ik vermoed dat hij lekt. Volgens de veel vookomende problemen lekt hij dan bij het thermostaathuis, echter heb ik geen idee waar ik dat ding bij mijn MK4 kan vinden.

Kan iemand mij dat vertellen? Evt met foto ;)

En waaraan kan ik een eventuele lekkage herkennen? Kan ik er gewoon standaard roze koelvloeistof in doen of moet dat nog aan speciale eisen voldoen?

Thanks!

Door witte aanslag kan je zien of hij lekt. Check ook even de olie of daar geen koelvloeistof in zit, anders is het waarschijnlijk je koppakking. Ik weet niet hoe het bij de mk4 zit, maar bij een mk3 zit de thermostaat aan de linkerkant van het blok als je voor de motor staat.

Het zou ook de waterpomp kunnen zijn of een scheur in 1 van je slangen. Bij mij was het destijds me waterpomp waarbij een kering kapot was gegaan.

De olie ziet er nog goed uit, die heb ik gisteren al gecheckt. Vanavond maar eens even onder de motorkap duiken op zoek naar thermostaathuis en witte aanslag :)

Het hangt van de uitvoering af waar de thermostaat zit.

1 endura boven op in een ronde kap met daarboven op een steker voor de sensor voor de ventilator, kan niet missen en is makkelijk te bereiken.

2 Zetec onder de inlaat, lastig te bereiken en BREEKBAAR!

Zorg dat je in beide gevallen een goede tang hebt voor de slangklemmen!

Een lek laat zich doorgaans inderdaad wel aardig snel zien.

IMG_0049.jpg

Is het dat slangetje waar het rondje omheen staat?

Daar zit namelijk veel witte aanslag op het aansluitstuk...

Ik ben niet zo heel handig met auto's en termen als inlaat dus vandaar dat ik het even met een foto doe...

nou, inmiddels ben ik er, mede dankszij boek van haynes, wel uit dat mijn koelvloeistof lekt. De slang die vanuit het motorblok terugloopt in het expansievat van de koelvloeistof lekt bij de aansluiting van het motorblok.

Nou wil ik dit in eerste instantie zelf gaan verhelpen, zonder de dealer dit te laten doen. Kan ik er gewoon een nieuwe slangklem opzetten of moet ik dan eerste het hele systeem aftappen?

nieuwe slangklem kun je zelf er zo omdoen, let wel op dat er vloeistof gaat lopen.

Even snel wisselen of je vinger erop kan wel handig zijn :)

Als hij daar lekt dan kan je het slangetje een stukje inkorten en de klem gewoon opnieuw gebruiken.

Als de aansluiting zelf lekt dan is wat pakking voldoende om het schroefdraad van de aansluiting en dan er weer in draaien.

Als hij daar lekt dan kan je het slangetje een stukje inkorten en de klem gewoon opnieuw gebruiken.

Als de aansluiting zelf lekt dan is wat pakking voldoende om het schroefdraad van de aansluiting en dan er weer in draaien.

Een opmerking. Een slangklem kost je maar een paar cent bij de automaterialenzaak. En dan heb je in plaats van zo'n plastic ding een metalen slangklem met een schroefje dat je fatsoenlijk kan vastdraaien. Mijn advies is dan ook om de kans waar te nemen en de (mogelijk defecte) slangklem te vervangen.

Ik vind die standaard klemmen van Ford juist ZEER goed, juiste tang gebruiken en hoppa hij zit en goed ook:)

Die schroefdingen gaan juist vaak snel verrot al heb je er wel heel goede bij.

Ik heb nog nooit zo,n ford veerklem doorgerot of lam gezien hoor.

Zijn die aansluiting op het theromostaathuis niet ook van kunststof? En is dat van nature niet al erg bros?

Gewoon std klemmen gebruiken, zoals good old Henry Ford had bedacht.... Zoals Don reeds zei, er is niet mis met de orginele klemmen, mits juist gebruikt!

Zijn die aansluiting op het theromostaathuis niet ook van kunststof? En is dat van nature niet al erg bros?

Gewoon std klemmen gebruiken, zoals good old Henry Ford had bedacht.... Zoals Don reeds zei, er is niet mis met de orginele klemmen, mits juist gebruikt!

Die klemmen als je die niet goed gebruikt en gaat lopen tobben , dan kan je je er nog erg pijn aan doen.

Dat pijpje wat dus uit het blok komt daar is van AL.

Kan natuurlijk via de schroefdraad iets lekken maar dat lijkt me stug.

Dank dat het slangetje gewoon lek is, als het lek daar al zit , want AL slaat wit uit met vocht en dat heb je al snel in dit land, lekkage zit denk ik ergens anders, of je moet echt een spoor zien

Thermostaat huis is wel van kunststof op de zetec se's en deze staan erom bekend te scheuren.

Waterpomp kan ook lekken (ook best erg, zonder dat dit duidelijk te zien is !)

Ik heb het gehad met mijn mk5 ZS (sport) .... beide vervangen, nooit meer last gehad.

Bij een andere mk5 sport, was de kachelklep (op het schutbord) gescheurd, ook dit in van dat fantastische kunststof.. en ook dit scheurt af....

Suukses!

Thermostaat huis is wel van kunststof op de zetec se's en deze staan erom bekend te scheuren.

Waterpomp kan ook lekken (ook best erg, zonder dat dit duidelijk te zien is !)

Ik heb het gehad met mijn mk5 ZS (sport) .... beide vervangen, nooit meer last gehad.

Bij een andere mk5 sport, was de kachelklep (op het schutbord) gescheurd, ook dit in van dat fantastische kunststof.. en ook dit scheurt af....

Suukses!

Ja dat Thermostaat huis is van kunststof en lijkt wel bakkeliet en kan heel makkelijk scheuren.

Dat spul breekt bij een klein tikje al evenals de kachel klep :(

Deze staat echter niet op de aangegeven foto want de thermostaat zit in dus een plastic zwart huis met 2 slangen onder de inlaat.

Waterpomp heb ik niet defect gehad, maar de kans dat deze lek is ipv het genoemde slangetje lijkt mij ook veel groter.

Is best wel een klus , maar goed zelf te doen.

Heb nog niet ervaren dat (zoals sommige beweren) de distributie riem los moet wanneer deze vervangen moet worden.

Wel de kap van de distributie alsmede de motor steun als geleide rol moeten er af en natuurlijk de geleide rol op de poelie van de waterpomp.

Zover ik weer zit er op de mk4 de waterpomp op de multieriem en niet op de distributie.

Dus denk niet dat hij los hoeft, heb zo niet het plaatje in mijn hoofd hoe de bouten etc zitten maar is zeer onwaarschijnlijk

Klopt hij zit op de multi riem, alleen moet er best wel wat los om hem helemaal uit te bouwen, waaronder de motor steun en de beschermkap van de distributie riem.

Lijkt me wel dat je een lekkage bij de pomp duidelijk moet kunnen zien.

Lijkt me gezien de leeftijd ook logisch, het eeuwige leven hebben ze niet

Inmiddels moest ik toch bij de dealer zijn dus hebben ze even naar de lekkage gekeken. Het bleek inderdaad te lekker bij de aansluiting die ik in de foto omcirkeld had. Opgelost dus, kosten vielen dan wel weer tegen, had het achteraf toch zelf moeten doen haha...

om de wasserpumpe te vervangen bij zo'n zetec hoeft de motorsteun niet los als ik mij goed herinner, maarja korsakov he....

Is in ieder geval een redelijk werkje om te vervangen met de motor nog in zijn plaats.

En als er in het onderwerp thermostaathuis staat, ga ik ervan uit dat het hier over gaat.

Wachten op foto's die downloaden met mijn inbel verbinding (56K !) kan ik niet aan beginnnen natuurlijk :)

om de wasserpumpe te vervangen bij zo'n zetec hoeft de motorsteun niet los als ik mij goed herinner, maarja korsakov he....

Is in ieder geval een redelijk werkje om te vervangen met de motor nog in zijn plaats.

En als er in het onderwerp thermostaathuis staat, ga ik ervan uit dat het hier over gaat.

Wachten op foto's die downloaden met mijn inbel verbinding (56K !) kan ik niet aan beginnnen natuurlijk :)

Dat weet ik nu ook niet meer , maar zonder de steun kan je er in ieder geval makkelijker bij:)