Jur Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 "Don't judge a book by its cover". De Focus RS mag er dan asociaal en gewelddadig uit zien van buiten, achter dat brute uiterlijk gaat een milieuvriendelijk hatchbackje schuil. De RS zette een gecombineerd verbruik van slechts 7,3l/100km neer. De resultaten zijn behaald in het land van Topgear. Het was alweer de zevende editie van de UK MPG Marathon, waarbij eerder al de Corvette Z06 als wonder der efficiëntie uit de bus kwam. Jeremy Walton reed 480km om tot dit resultaat te komen. Volgens de fabrieksspecificaties verbruikt zelfs een Focus 1.6 gecombineerd 7,5 liter. Een RS heeft volgens de boekjes gemiddeld bijna 11 liter op 100km nodig. Het mag dus als een hele prestatie gezien worden dat ook de 300pk super-hatch met veel minder energie toe kan. Een lichte gasvoet lijkt dan opeens meer 'milieu problematiek' op te lossen dan een Toyota Prius. Naast Jeremy Walton mogen ook de technici, verantwoordelijk voor de Focus RS, een fles bubbeltjeswijn open trekken, zonder een uiterst verfijnde aandrijflijn was dit verbruik niet mogelijk geweest. Bron: http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/08/...roen-van-binnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyanite Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Ja en ik ben een vliegtuig! Sorry maar dit soort verbruikscijfers zal je nooit en te nimmer halen met een RS. Net zo min als dat je de fabrieksopgave zult halen (okey heel soms lukt het als het weer en verkeer mee zitten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
..: Iloo :.. Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Ja en ik ben een vliegtuig! Sorry maar dit soort verbruikscijfers zal je nooit en te nimmer halen met een RS. Net zo min als dat je de fabrieksopgave zult halen (okey heel soms lukt het als het weer en verkeer mee zitten). helemaal met je eens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted October 9, 2009 Author Report Share Posted October 9, 2009 Dit is het 'voordeel' van een turbo motor.. Indien je het vermogen niet gebruikt (lees, de turbo niet op toeren laat komen) is de motor zuiniger dan een zelfde motor, zonder turbo. Mijn 1.6 CVH EFI turbo is zuiniger dan een 1.6 CVH EFI XR2i .. zolang ik niet het vermogen ga gebruiken wat de turbo kan opleveren. Ik haalde zonder chip 1 op 13 a 1 op 13,5 waar mijn eerdere XR2i nog geen 1 op 12,5 (8l op 100km) haalde. Nu hij bijna 200 pk heeft, en ik eerder op het gaspedaal wil staan, is het verbruik naar de 1 op 12 a 11,5 gegaan.. nog niet slecht.. Dat de focus RS het met (heeel) zuinig rijden brengt tot de waardes zoals in het onderwerp genoemd.. zou best te doen kunnen zijn, alleen rij je dan alsof je in een 1 liter focus RS zit.. Full show .. en no go.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vLint Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Wat boeit mij het verbruik nou als ik zo'n wagen koop. Maar het is wel grappig dat ie zuinig kan zijn als je het echt wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HarryRST Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 alleen rij je dan alsof je in een 1 liter focus RS zit.. Full show .. en no go.. En daar kopen we zo een ding dus niet voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurian Posted October 9, 2009 Report Share Posted October 9, 2009 Handig als je bang bent om dat tankstation in Luxemburg net niet te halen. Als je dan je best doet kom je er nog wel, want zoveel tankstations staan er ook weer niet het laatste stuk voor de grens. En daarna lekker door de Ardennen terug naar huis vlammen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nol Posted October 10, 2009 Report Share Posted October 10, 2009 Wat een goed excuus voor de aanschaf van een FRS! "Ja schat, ik heb de Prius ingeruild voor een Focus RS. Die was zo zuinig..!" Ik heb mijn twijfels of er met de Focus 1.6 (verbruik 7.5) een soortgelijke rijstijl is gereden als de Focus RS.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlueFiesta Posted October 13, 2009 Report Share Posted October 13, 2009 Je zou verwachten dat alleen al vanwege de interne weerstand van het blok (turbo of niet) het verbruik veel hoger zou zijn dan van een standaard 1.6. Ik zou de precieze manier van testen wel eens willen weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts