Blackfiesta Posted December 12, 2004 Report Share Posted December 12, 2004 Oke mensen ik heb jullie advies eventjes nodig...Ik heb nu een paar velgen liggen zoals jullie hebben gezienalleen mijn vraag is kan ik hiermee rijden?of zou ik mijn wielkasten moeten laten uitkloppen enzo??zoals je op de foto ziet steken de velgen ietsje uit.banden maat die eronder ligt is 195/50en het zijn 16"Wie geeft mij een tip Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted December 12, 2004 Report Share Posted December 12, 2004 Ik DENK(!) dat dit niet helemaal gaat passen. Voor een 15 inch velg is de maat 195/45 de goede, je gaat nu naar 16 inch, en ook nog eens een hogere wang. Daarbij lijkt de ET-waarde niet helemaal juist te zijn.... Wie maakt Blackfiesta blij en zegt dat ik poep praat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted December 12, 2004 Report Share Posted December 12, 2004 Zoals Jeroen al zei, voor de gewone MK5 is inderdaad 195/45 de goeie bandenmaat als je voor 15" velgen gaat. Ga je voor 16" velgen dan zal de wang van de band nog kleiner moeten worden om de wielomtrek zoveel mogelijk gelijk te kouden, de juiste bandenmaat zal dan 195/40 worden.Wat betreft de ET-waarde, als je 195 banden neemt dan zal deze rond de 35 liggen (uitgaande van een max. velgbreedte van 7").In principe kan je met je huidige wielen wel rijden, maar met wel een paar kanttekeningen... zo zal je snelheidsmeter niet de juiste snelheid meer aangeven (te langzaam) aangezien je wielomtrek te groot is (oppassen dus bij snelheidscontroles!) en zal de accelleratie achteruitgaan. Verder kun je problemen krijgen met aanlopen van je banden tegen je wielkasten. Als ik jou was zou ik toch overwegen om in ieder geval andere banden te nemen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackfiesta Posted December 12, 2004 Author Report Share Posted December 12, 2004 Zoals Jeroen al zei, voor de gewone MK5 is inderdaad 195/45 de goeie bandenmaat als je voor 15" velgen gaat. Ga je voor 16" velgen dan zal de wang van de band nog kleiner moeten worden om de wielomtrek zoveel mogelijk gelijk te kouden, de juiste bandenmaat zal dan 195/40 worden.Wat betreft de ET-waarde, als je 195 banden neemt dan zal deze rond de 35 liggen (uitgaande van een max. velgbreedte van 7").In principe kan je met je huidige wielen wel rijden, maar met wel een paar kanttekeningen... zo zal je snelheidsmeter niet de juiste snelheid meer aangeven (te langzaam) aangezien je wielomtrek te groot is (oppassen dus bij snelheidscontroles!) en zal de accelleratie achteruitgaan. Verder kun je problemen krijgen met aanlopen van je banden tegen je wielkasten. Als ik jou was zou ik toch overwegen om in ieder geval andere banden te nemen! Zo kijk is aan hier heb ik wat aanmij is verteld dat deze velgen een et waarde hebben van 35 en een steek van 108... Oftewel deze verkopen en een leuk 15" setje ervoor terug kopen met et waarde tussen 35 en 38 en steek 108 en banden maar 195/45. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted December 12, 2004 Report Share Posted December 12, 2004 Of deze velgen houden, en er ultra platte banden op zetten (195/40??) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted December 12, 2004 Report Share Posted December 12, 2004 mij is verteld dat deze velgen een et waarde hebben van 35 en een steek van 108... Oftewel deze verkopen en een leuk 15" setje ervoor terug kopen met et waarde tussen 35 en 38 en steek 108 en banden maar 195/45.Als je huidige Borbet velgen al een ET van 35 hebben en een steek van 108, dan hoef je die in principe dus niet te vervangen. Een set andere banden met maat 16R 195/40 zou voldoende moeten zijn. Je hebt dan wel echt platte bandjes eronder [EDIT]Ik zie net dat Jeroen dezelfde mening heeft [/EDIT]In de praktijk zullen de meesten toch kiezen voor 15" met 195/45 banden, aangezen dit een veel voorkomende combinatie is en over het algemeen dan ook een stuk goedkoper is dan 16" met 195/40 banden.Ik zit zelf eigenlijk met dezelfde vraag... ik wil grotere velgen, maar zullen het 16" velgen worden of toch maar 15" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackfiesta Posted December 12, 2004 Author Report Share Posted December 12, 2004 en wat kosten die bandjes?? 195/40?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
NightFlash Posted December 13, 2004 Report Share Posted December 13, 2004 een goeie band kost 120euro (195/40 17") per stuk, erop geplaats en al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackfiesta Posted December 13, 2004 Author Report Share Posted December 13, 2004 Dat word dus nog een duur grapje als ik me banden ga vervangen. *Ik gaat is heeel hard nadenken wat ik nou moet gaan doen* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts