Jump to content

Dashboard Gladmaken En Spuiten


kevin
 Share

Recommended Posts

Dashboard gladmaken spuiten

Deze beschrijving is gebaseerd op het spuiten van het dashboard van een Mk6, maar deze handleiding kan in principe voor elk type gebruikt worden, zolang het dashboard geen hele diepe structuur heeft. Is dit wel het geval, dan moet je dit eerst plamuren.

Benodigdheden:

1. Waterproof schuurpapier. Korrel 280, 400, 600, 800, 1000 en 1200

2. Ontvetter (geen wasbenzine)

3. Spuitbus kunststofprimer

4. Spuitbus primer

5. Spuitbus lak naar keuze

6. Spuitbus blanke lak

7. Sopje

8. Een paar druppels dreft

9. Persoonlijke bescherming

-------------------------------------------------------------------

1. Haal het dashboard zoveel mogelijk uit elkaar. Demonteer alle verwarmingsbuizen, electronica etc., dit belemmerd het schuren, en kan ongewild meegeschuurd/gespoten worden. Het makkelijkste is om bij het demonteren van het dashboard gebruik te maken van een goede handleiding, zoals bijvoorbeeld de Haynes manuel.

2. Maak het dashbaord helemaal schoon en stofvrij met het sopje.

3. Controleer of je beschadigingen in je dashboard hebt. Werk eventuele beschadigingen weg met plamuur, en laat dit drogen.

4. Schuur het dashboard op met nat schuurpapier, korrel 240. Schuur net zo lang tot al het relief weg is, en het dashboard al een beetje glad aanvoelt.

5. Schuur het dashboard op met nat schuurpapier, korrel 400. Schuur net zo lang door het dashboard goed glad wordt.

6. Herhaal stap 5 nog drie keer, maar gebruik iedere keer een andere korrel schuurpapier. Begin met 600, en vervolgens 800 en 1000.

7. Maak het dashboard met het sopje weer netjes schoon, en laat het drogen. Ontvet het dashboard vervolgens met een ontvetter, bijvoorbeeld thinner. Gebruik geen wasbenzine om te ontvetten. Wasbenzine is een aardolieproduct, en laat dus altijd een vettig laagje achter.

8. Je bent nu klaar om te gaan spuiten, maar denk nog aan persoonlijke bescherming. Hoe je hier mee omgaat is aan jezelf, maar neem de nodige maatregelen. Gebruik een mondkapje tegen de schadelijke damp, en zorg voor voldoende ventilatie. Draag latex handschoentjes. De oplosmiddelen kunnen ook door je huid naar binnen dringen.

Neem de spuitbus kunststofprimer, en spuit twee dunne lagen primer op het dashboard. De primer trekt gelijk in, maar dat is niet erg. Twee lagen is genoeg. Laat het dashboard ongeveer een half uur drogen.

9. Als het dashboard droog is, neem je de gewone primer. Spuit een dunne laag, en laat het ongeveer 10 minuten drogen. Herhaal deze stap ongeveer 4 keer. Laat het dashboard na de laatste keer ongeveer 2 uur drogen.

10. Schuur het dashboard op op met nat schuurpapier, korrel 1200, met een kleine beetje dreft. Gebruik geen schuurblokje, maar doe dit met de hand.

11. Maak je dashboard goed schoon, laat het drogen, en ontvet hierna nog een keer.

12. Spuit je dashboard in de kleurlak. Breng meerdere dunne lagen op, totdat je zelf het idee hebt dat het voldoende dekkend is. Laat het dashboard bij kamerthemperatuur ongeveer 12 uur drogen.

13. Neem de blanke lak, en breng hiermee meerdere dunne lagen op, totday de lak een geheel wordt. Let op dat je de blanke lak niet te dik opbrengt, want dan krijg je druipers.

14. Laat het dashboard ongeveer 2 dagen rustig op kamerthemperatuur drogen, totdat de lak goed is uitgehard.

15. Monteer je dashboard, en zet alles weer netjes in elkaar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Even een kleine "edit"op dit topic van een beroeps spuiter!

Let wel op,dat je een maskertje op doet tegen de nevel, deze is erg schadelijk...., zorg tijdens het spuiten voor goede ventilatie, en spuit nooit met minder dan 15 graden celcius.(dit om glansverschil tegen te gaan, kou is altijd vocht, en kan in de lak meedrogen, waardoor je rare vlekken krijgt) trek desgewenst een paar latex handschoentjes aan (dit tegen het binnendringen van de oplosmiddelen via de huid)

Voor het mooiste resultaat, spuit "kruislagen"dwz de ene laag horizontaal, de andere verticaal... dit om geen"banen" in je werk te krijgen. spuit een "setje" kruislagen ineens, dan pas laten aantrekken, voor je het volgende "setje"kruislagen gaat opzetten.

Voor het goed navloeien van de kleur lak, zet een laag of 2 (kruislagen) blanke lak, direct over de nog natte kleurlak. Blanke lak heeft meer oppervlakte spanning, en zal langer "natrekken" dan de kleurlak,waardoor het eindresultaat vanzelfsprekend beter is.

Deze kleine uitleg, is van toepassing op alles wat je gaat spuiten...

Maar hoofdregel is, BOUW JE LAAGDIKTE RUSTIG OP!! beter 10 dunne lagen, dan 1 dikke, want dekken doet het nooit in 1 keer! meerdere dunne lagen, dekken sneller, mooier en beter!

ik hoop dat jullie er wat mee kunnen

Link to comment
Share on other sites

Ik had vanmiddag al een spuitbus rood gekocht (ik had er al eentje gebruikt, die net niet de goede kleur was, maar wel goed genoeg voor een basis laag) en een spuitbus blanke lak.

Intussen moet de 3e laag rood droog zijn, dus even licht schuren (korrel 1000) om de laatste oneffenheden te verwijderen, en dan de laatste laag + lak er overheen.

Hopelijk geeft dit het door mij gewenste resultaat :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klopt helemaal....

Zorg er wel voor dat je vloeiend spuit, zonder te baggeren...

De blanke lak, hoeft in eerste instantie niet onwijs vet opgebracht te worden..... de daarop volgende lagen lossen de andere lak wel op (tenzij die niet uitgehard zijn) als je maar wel vloeiend spuit....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...
 Share

×
×
  • Create New...