Jump to content

Spuitcursus Voor Beginners

Recommended Posts

De ongespoten onderbumper van de MK6 is ook van dat normale kunstof.

Dat hebben ze bij alacar destijds ook gespoten maar zonder garantie.

En het zag er gewoon helemaal prima uit en is altijd perfect gebleven. de primers en technieken zijn tegenwoordig helemaal top om het gewoon te kunnen doen :mygod:

• 2 months later...
  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

FF een kickje voor een vraag: ik heb bij mijn huidige auto ook wat bijgespoten, maar glimmen ho maar. En dat je het niet zo krijgt als bij de spuittoko dat snap ik, maar bij zit er geen enige vorm van glans in. Is dat er wel zelf in te krijgen met blanke lak uit een spuitbus?

FF een kickje voor een vraag: ik heb bij mijn huidige auto ook wat bijgespoten, maar glimmen ho maar. En dat je het niet zo krijgt als bij de spuittoko dat snap ik, maar bij zit er geen enige vorm van glans in. Is dat er wel zelf in te krijgen met blanke lak uit een spuitbus?

yep,maar de glans zal altijd iets terug lopen met een spuitbus,hou ook in de gaten dat de temperatuur goed is in je garage of schuur

waar heb je mee bijgespoten?profossionele lak of al met een spuitbus?

Spuitus met kleurcode bij verftoko laten maken.

begrijpelijk dat hij geen glans heeft,dit is de KLEUR,een basislak (neem aan dat het een metalic is)maar hier moet altijd nog een blanke lak overgespoten worden,mits het een uni kleur is op acrylbasis.

Hadden ze wel moeten vermelden bij de "verftoko"

Alleen kleurlak geeft inderdaad geen glans. Ik heb Pink's tip opgevolgt: laten uitharden, met korrel 1500 licht schuren, en dan een laagje blank er overheen. Glimt niet zo als de auto zelf, maar het benadert het wel.

begrijpelijk dat hij geen glans heeft,dit is de KLEUR,een basislak (neem aan dat het een metalic is)maar hier moet altijd nog een blanke lak overgespoten worden,mits het een uni kleur is op acrylbasis.

Hadden ze wel moeten vermelden bij de "verftoko"

Ik had er ook blanke lak bij maar ik kan nu helaas even niet zien wat voor.

• 4 months later...

Ik ben even bezig geweest met de sideskirt-set die ik van Richard overgenomen heb. Een klein beginnetje zoals ik het aangepakt heb (bij 1 wielrand tot nu toe):

- Schoonmaken, ontvetten

- Schuren met korrel 400 tot alles er dof uit ziet

- na schuren met 600 "waterproof"

- ontvetten

- kunststofprimer

-> Moet ik de kunststofprimer nu lichtjes naschuren?

-> Moet er na deze kunststofprimer nog een witkleurige primer op en moet dit ook een spuitbus zijn? Of kan ik de kleurlak direct op de donkere ondergrond spuiten.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Sebas

Ik ben even bezig geweest met de sideskirt-set die ik van Richard overgenomen heb. Een klein beginnetje zoals ik het aangepakt heb (bij 1 wielrand tot nu toe):

- Schoonmaken, ontvetten

- Schuren met korrel 400 tot alles er dof uit ziet

- na schuren met 600 "waterproof"

- ontvetten

- kunststofprimer

-> Moet ik de kunststofprimer nu lichtjes naschuren?

-> Moet er na deze kunststofprimer nog een witkleurige primer op en moet dit ook een spuitbus zijn? Of kan ik de kleurlak direct op de donkere ondergrond spuiten.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Sebas

kunststofprimer hoef je niet na te schuren,primer kan ook uit spuitbus zijn,ik zou

hem wel in de primer zetten voordat je kleur spuit

als je het object heb gematteerd,en niet door de lak geschuurd

kan je het zo overspuiten met kleur.Heb je wel doorgeschuurd,maar niet tot

op het kunststof kan je grondlak (primer) gebruiken.Heb je wel tot de

kunststof geschuurd dan moet je eerst

kunstofprimer spuiten,dan grondlak en dan even opschuren en dan

aflakken.

Dit is allemaal mogelijk met een spuitbus,alleen zal het resultaat niet echt

super zijn (daarmee bedoel ik de kleur)

Oke bedankt voor je hulp! Ik heb dus niet álle lak eraf geschuurd, maar ik heb wel kunststofprimer gebruikt.. Gaat dit dan nog steeds op: ?als je het object heb gematteerd,en niet door de lak geschuurd kan je het zo overspuiten met kleur?? Anders zal ik binnenkort even een busje primer halen.

Oké dan doe ik dat wel, het gaat over de gehele onderdelen van de sideskirt set dus dat is wel een redelijk groot oppervlak. Mijn achterklepspoiler heb ik door iemand laten doen en dat was erg mooi geworden, nu ga ik zelf ook maar eens een poging wagen ;) , nogmaals bedankt voor je adviezen Marcus.

• 2 weeks later...

Hoi, kben ook van plan het erop te gaan wagen. Maar voor dat ik er concrete plannen van maak zou ik graag wat info hebben.

Kheb ergens gelezen over de professionelere kwestie zoals druk. Kheb hier ne compressor staan, en daar zitten stukken bij om te spuiten, nu vraag ik mij af wat de druk zou moeten zijn voor de grondlaag en de kleurlaag. Glanslaag denk ik dak met een spuitbus ga doen.

Het eerste plan is een eigen grill te maken voor men fiestaatje, vervolgens het interieur opspuiten (is het mogelijk om die ghia-hout interieuren te spuiten, of kan ik beter achter een zwart gaan zoeken?), en als dat allemaal goed is verlopen, ga ik proberen mijn bumpers en deuren zelf bij te spuiten. Maar daar ben ik bijlange nog niet aan, ma eerlijk gezegd, veel kan ik er niet aan fout doen, die deur is afgeschreven (perfect testmateriaal) en de bumpers zitten vol barsten, dus zelfs als er doorlopers zijn zou het er nog beter uitzien.

En een stomme vraag die ik evengoed in de winkel had kunnen stellen, maar die korrelgrote, P 500 is dus fijner dan P 240?

Alvast bedankt!

Hoi, kben ook van plan het erop te gaan wagen. Maar voor dat ik er concrete plannen van maak zou ik graag wat info hebben.

Kheb ergens gelezen over de professionelere kwestie zoals druk. Kheb hier ne compressor staan, en daar zitten stukken bij om te spuiten, nu vraag ik mij af wat de druk zou moeten zijn voor de grondlaag en de kleurlaag. Glanslaag denk ik dak met een spuitbus ga doen.

Het eerste plan is een eigen grill te maken voor men fiestaatje, vervolgens het interieur opspuiten (is het mogelijk om die ghia-hout interieuren te spuiten, of kan ik beter achter een zwart gaan zoeken?), en als dat allemaal goed is verlopen, ga ik proberen mijn bumpers en deuren zelf bij te spuiten. Maar daar ben ik bijlange nog niet aan, ma eerlijk gezegd, veel kan ik er niet aan fout doen, die deur is afgeschreven (perfect testmateriaal) en de bumpers zitten vol barsten, dus zelfs als er doorlopers zijn zou het er nog beter uitzien.

En een stomme vraag die ik evengoed in de winkel had kunnen stellen, maar die korrelgrote, P 500 is dus fijner dan P 240?

Alvast bedankt!

druk van de compressor zo rond de 3 bar,is net welke spuitopenening je heb.Blanke lak kun je beter met de lakspuit doen ipv spuitbus (mooier resultaat)

hout interieur is goed te spuiten want hier zit al blanke lak overheen.

En inderdaad korrel P500 is fijner dan P240.

Ene stomme vragen bestaan er niet als je nog vragen heb stel ze maar :mrgreen:

Wel, da houten interieur dan, ik schuur da dan af met die P500 en erna met P1000? Ge zegt da daar al blanke lak overheen zit, ma da moet er dan toch allemaal af? Kweet nie echt of die textuur van da hout zichtbaar blijft als ge blijft schuren. Tis dus de bedoeling dat da dof wordt...

Goh, veel te ingewikkeld voor mij denk ik, ma kga toch pogen! Ofwel ergens een tweede interieur setje zien vast te krijgen.

• 4 weeks later...
  • 1 month later...

Zojuist spuitbus verf gekocht, spuitbus primer voor kunstoffen gekocht en afplaktape :)

Alle onderdelen aan de binnenkant van me auto zijn al los gehaald. Zometeen ontvetten en dan gaat het beginnen. Thnx for the guide! Veel handige tips !

Share

Announcements

• Create New...