Jump to content

Spuitcursus Voor Beginners

Recommended Posts

Aangezien spuiten vaak voorkomt, en steeds meer mensen dit zelf gaan doen, wil ik als beroeps spuiter jullie wel even een paar simpele dingen leren om te spuiten.

De moeilijkheidsgraad is moeilijk in te schatten, dat is afhankelijk van het materiaal dat er gespoten moet worden, welke eisen jij stelt, en hoe jij het eindresultaat graag ziet. Hoe lager jou eisen zijn, hoe lager de moeilijkheidsgraad.

Allereerst voor we gaan spuiten, enkele voorschriften.

Het naleven ervan is aan jezelf, het is immers jou lijf, maar veiligheid is belangrijk.

Let er op,dat je een maskertje op doet tegen de nevel, deze is erg schadelijk. Zorg tijdens het spuiten voor goede ventilatie, en spuit nooit bij een themperatuur van minder dan 15 graden celcius. Dit laatste is om glansverschil tegen te gaan. Kou is altijd vocht, en kan in de lak meedrogen, waardoor je rare vlekken krijgt. Trek desgewenst een paar latex handschoentjes aan. Handschoentjes beschermen tegen het binnendringen van de oplosmiddelen via de huid.

Dan nu de cursus:

1. Demonteer, en ontvet alle te spuiten onderdelen.

Ontvetten gaat het beste met thinner, iets minder aggressief mag ook, maar gebruik geen wasbenzine. Wasbenzine is een olieproduct, en hierin zit dus altijd een klein deel olie en vet.

Zorg ervoor dat je na het ontvetten van het werkstuk je handen zelf ook ontvet, en schoonmaakt.

2. Vervolgens ga je het oppervlak schuren. Voor kale metalen gebruik je een zo fijn mogelijk schuurpapier, dit geldt ook voor kale kunststof. Ik bedoel dan iets in de richting van P500/korrel 500. Schuur dit altijd na met het dubbele, in dit geval dus 1000, dit is tegen schuurkrassen.

Voor reeds bestaand spuitwerk, gebruik je een grovere korrel, omdat je de lak helemaal dof moet schuren. Hoe grof, dat is aan jezelf, maar ga nooit grover dan 240 en schuur altijd zo fijn mogelijk na. Dit laatste is weer voor de schuurkrassen. Probeer te voorkomen dat je doorschuurt tot op het kale metaal of kunststof, want dan moet je weer opnieuw met primer aan de gang.

3. Vervolgens ga je de lagen lak opzetten.

Begin altijd met een grondverf, of zoals men dat voor metaal en kunststof noemt, een primer.

Voor het mooiste resultaat, spuit je kruislagen. Kruislagen wil zeggen dat je de ene laag horizontaal, de andere verticaal spuit. Dit doe je om geen banen in je werk te krijgen. Je spuit een setje kruislagen ineen, en laat het dan aantrekken alvorens je het volgende setje kruislagen gaat opzetten.

De primer, of grondverf kun je na een uurtje al licht schuren met een fijne korrel. Dit is ten goede van het eindresultaat.

Kijk nu of je schadeplekjes of oneffendheden ziet.

Als je niet hebt geschuurd, schuur dan het plekje van de schade iets op, en breng er plamuur over aan. Schraap niet alles ineens glad, maar laat iets zitten, dit schuur je later wel weg. Als je alles wegschraapt, loop je de kans dat de kras of deukje, niet gevuld is, en heb je dus voor niks geplamuurd. Hou er rekening mee dat de plamuur ook meestal iets inkrimpt tijdens het drogen.

4. Na het drogen van de plamuur, de plekken glad schuren en voor de hechting een dunne laag grondverf, of primer aanbrengen. Let wel op dat je de primer weer over het hele werkstuk spuit, omdat je anders hoogteverschil in je lak krijgt.

De primer hoef je niet helemaal te laten drogen. Zodra de laag dof is geworden kan je de kleurlak opbrengen.

De kleurlak spuit je weer in kruislagen.

Voor het goed navloeien van de kleurlak, zet je een een of twee kruislagen blanke lak, direct over de nog natte kleurlak. Blanke lak heeft meer oppervlakte spanning, en zal langer natrekken dan de kleurlak, waardoor het eindresultaat vanzelfsprekend beter is.

Wil je een nog beter resultaat:

Schuur de blanke lak na het uitharden met korrel 1000 of 1500 helemaal spiegelglad (hoeft niet helemaal dof). Breng hierna weer een aantal kuislagen blanke lak aan. Spuit nu iets natter, dus niet nevelen. Op deze manier is het gespoten onderdeel helemaal glad.

Deze kleine uitleg, is van toepassing op alles wat je gaat spuiten.

Er zijn 2 hoofdregels:

1. Het resultaat komt uit het voorbewerken. Zonder goede voorbewerking, kun je NOOIT mooi spuiten, neem hier dus de tijd voor!

2. BOUW JE LAAGDIKTE RUSTIG OP!! beter 10 dunne lagen, dan 1 dikke, want dekken doet het nooit in 1 keer! Meerdere dunne lagen, dekken sneller, mooier en beter!

Eventuele problemen oplossen:

Probleem: Ik heb een zakker, wat nu?

Oplossing: OEPS, teveel lak opgebracht! Schuur met fijn schuurpapier alleen op de zakker, heel voorzichtig, en niet door de kleur heen schuren. Schuur tot de zakker weg is, spuit dan nog 1 vloeiend kruislaagje. Dit is afhankelijk van welke laag er is uitgezakt, de kleurlak of de blanke lak.

Probleem: Ik heb stof in mijn werk.

Oplossing: Zelfde als bovenstaand, maar dan wel goed kijken of de stof eruit is. Met je vingertoppen over de plek gaan is de beste oplossing, die zijn het meest gevoelig. Je kunt het werkstuk ook onder een lichtbron houden, en erover heen kijken.

Controleer ook of je niet teveel luchtstroming hebt. Zet nooit iets tegen elkaar open, dit bevordert het stoffen alleen maar. Probeer ook kleding aan te trekken die niet stoft, dus geen truien ofzo. Een katoenen t-shirtje is het beste.

Probleem: Ik heb allemaal schrale plekken na het opdrogen.

Oplossing: Kijk, nu wilde je te snel, en heb je niet secuur gespoten. Dit is ook op te lossen, door het werkstuk weer licht op te schuren met een fijne korrel. Je kunt nu desgewenst in kleurlak of blanke lak in een vloeinde kruislaag opbrengen. Voel wel na het schuren, of de schrale plekken glad zijn, of gebruik de lichtbron, en kijk over je werk heen.

Probleem: Ik heb tijdens het monteren, mijn werkt bekrast.

Oplossing: Tsjah, dit is nou jammer. Je zult nu moeten plamuren, en de lak weer opnieuw gaan opbrengen. Volgende keer iets voorzichtiger zijn.

Probleem: Ik heb kratertjes/kuiltjes in mijn lak, en op die plaatsen dekt de lak ook niet.

Oplossing: Je hebt vooraf niet goed genoeg ontvet, of dit met het verkeerde middel gedaan. Dit is wel weer op te lossen. Schuur de plekjes op, maar schuur niet helemaal door de lak heen, en plamuur de plekjes. Plamuur iets groter dan de plekjes, dit schuur je wel weer weg. Als de plamuur droog is, moet je weer schuren. Na het schuren heel rustig beginnen met innevelen van de kleur. Bouw dit rustig op, tot de kleur egaal is. Is de kleur egaal, spuit hem dan verder af zoals beschreven in "de cursus". Pas op met dit probleem, en zorgt dat dat je echt heel rustig weer gaat opbouwen. Siliconen (zoals het in het vak heet) zijn niet makkelijk te bedekken, maar het lukt als je het echt serieus rustig opbouwt. Haastige spoed is dus echt niet goed. Als je in het begin secuurder was geweest, was je nu waarschijnlijk al aan het monteren geweest, nu sta je weer te spuiten.

Probleem: Op motordelen laat de lak los na verloop van tijd.

Oplossing: Gebruik hittebestendige kleurlak voor motordelen. Deze lak kun je vaak zonder primer opbrengen, maar lees dit voor de zekerheid even na op het etiket van het product. Aflakken kun je doen met normale blanke lak, maar breng het niet te dik op. Het kan zijn dat de lak een beetje gaat stinken als het warm wordt. Dit is normaal en gaat vanzelf over. Door de warmte lost de lak iets op, en de resterende oplosmiddelen komen dan vrij. Dit is een zelfoplossend probleem. Zorg er wel voor dat de gespoten onderdelen niet ineens van koud naar bloedheet gaan. Dit gaat nooit goed, dus rij alles rustig warm de eerste dagen, vooral als je uitlaatdelen hebt gespoten.

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik doe ook spuitwerk voor anderen ja.... maar ik kan zeer beperkt (nog) gebruik maken van de cabine in mijn vrije tijd, dit gaat wel veranderen.

Maar bijspuiten kun je het beste met een busje doen.

De lakkleur van je auto kun je na laten maken, bij een bedrijf zoals sikkens ofzo. als je op de kleur van het chassis gaat bestellen, loop je de kans op kleurvershil, omdat jou wagen al UV heeft gekend, en ongetwijfeld iets is veranderd, dit zie je pas als je gaat bijspuiten.

Maar in antwoord op je vraag, ik kan je wel helpen ja

Ik heb mij auto ook zelf gespoten (zie http://familie-kroezen.com/autoproject )

Is het ook op zich, als je de tijd er maar voor neemt...

Met een spuitbus is het ook vrij simpel...

Professioneel, kom je ook nog met luchtdruk en viscositeit en dergelijke te klooien, dat is wel ff iets anders hahahah

Spoilers zijn prima te spuiten! let wel dat je een kunststofprimer gebruikt als je op kaal gaat spuiten! en schuur dan wel het kale materiaal goed op! met een korrel 500 , veel fijner zou ik niet gaan, anders krijg je nog steeds geen hechting! grover is geen optie, anders krijg je schuurkrassen!! en die spuit je niet zomaar weg!

• 1 year later...

Ik vind zelf spuiten toch wel erg lastig hoor. Komt waarschijnlijk omdat ik het geduld niet heb om het resultaat wat ik wil hebben te bereiken. Ik wel eens ooit een kap van een radiografisch bestuurbaar benzine autootje gespoten en dit was erg goed gelukt, maar dat vond ik al teveel werk :oops:

• 2 weeks later...
Hoe moeilijk is het om standaard bumpers die niet meegespoten zijn, over te spuiten? Is dit als leek goed te doen, of kun je voor een goed resultaat het beter laten doen? Daarbij ga ik uit van het spuiten met een spuitbus...

Grote kans dat je lak niet gaat houden op het kunststof van je bumpers: er schijnt in het materiaal silicone of iets dergelijks te zitten, om het kunststof mooi te houden. De kans is groot dat het of niet mooi wordt, of gaat bladderen.

Ik zou zeggen: probeer ergens bumpers van een ghia ofzo op te duikelen, en spuit die over in de goeie kleur :duim:

Ik vind zelf spuiten toch wel erg lastig hoor. Komt waarschijnlijk omdat ik het geduld niet heb om het resultaat wat ik wil hebben te bereiken. Ik wel eens ooit een kap van een radiografisch bestuurbaar benzine autootje gespoten en dit was erg goed gelukt, maar dat vond ik al teveel werk :oops:

Wat denk je wat ik allemaal moet doen! :oops:

En dan is het nog niet eens spuitwerk op mijn auto...

Mijn geduld was ook op dit jaar. Volgend jaar beter.

Hoe moeilijk is het om standaard bumpers die niet meegespoten zijn, over te spuiten? Is dit als leek goed te doen, of kun je voor een goed resultaat het beter laten doen? Daarbij ga ik uit van het spuiten met een spuitbus...

Grote kans dat je lak niet gaat houden op het kunststof van je bumpers: er schijnt in het materiaal silicone of iets dergelijks te zitten, om het kunststof mooi te houden. De kans is groot dat het of niet mooi wordt, of gaat bladderen.

Ik zou zeggen: probeer ergens bumpers van een ghia ofzo op te duikelen, en spuit die over in de goeie kleur :duim:

Haha, zei je ook al in je topic over je spoiler.... Misschien een idee om 2 kale bumpers die al in de primer staan te bestellen bij www.euro-parts.com. Kun je voor ongeveer E 130,- een voor en achterbumper kopen die dus al in de primer staan. Alleen de losse onderdelen (zoals kapjes voor je sleepringen) moeten dan nog wel los besteld worden en je zou het dan zelf moeten spuiten...

Misschien wel een leuk projectje als ik weer eens te veel tijd en geld heb, wat momenteel zeker niet zo is :roll:

De siliconen die je bedoeld zijn meestal van de poetsmiddelen die gebruikt worden,bij mijn weten zitten er geen siliconen in het kunststof anders zouden deze nooit overspuitbaar zijn .Het is wel belangrijk om voor dat je begint met de voorbewerking alles goed schoon te maken,dus eerst de bumper goed afwassen met lauw water,daarna een aantal keer ontvetten,en dan pas opschuren met een scotch-brite of schuurpapier.

Daarna weer goed ontvetten,en dan een kunstofhechtprimer er op spuiten en dan pas de grondlak.Na het uitharden van de grondlak opschuren,ontvetten en aflakken

De siliconen die je bedoeld zijn meestal van de poetsmiddelen die gebruikt worden,bij mijn weten zitten er geen siliconen in het kunststof anders zouden deze nooit overspuitbaar zijn .Het is wel belangrijk om voor dat je begint met de voorbewerking alles goed schoon te maken,dus eerst de bumper goed afwassen met lauw water,daarna een aantal keer ontvetten,en dan pas opschuren met een scotch-brite of schuurpapier.

Daarna weer goed ontvetten,en dan een kunstofhechtprimer er op spuiten en dan pas de grondlak.Na het uitharden van de grondlak opschuren,ontvetten en aflakken

Jawel, ik heb het zo begrepen dat er voor de gespoten bumpers en voor de zwarte/blauwe bumpers echt verschillend kunststof is gebruikt, om verkleuring van het plastic tegen te gaan.

Maargoed, ik zal natuurlijk niemand tegenhouden om proefkonijn te zijn ;) Het is te proberen, als je het oppervlak maar goed voorbewerkt.

nou ik werk in een autoschade bedrijf en tegenwoordig is heel veel te spuiten,materialen en technieken zijn ook allemaal verbeterd,dus ook gebruikte bumper zijn te spuiten,en een goede spuiter zal gewoon garantie geven,bumpers die van de fabriek af gespoten zijn hebben na een tijdje ook steenslag,dat is iets wat gewoon NIET te voorkomen is

Share

Announcements

• Create New...