Jump to content
Fiestaclub.nl
Berend

De Kofferbak / Achterklep Van Een Fiesta Van Binnenuit Openen

Recommended Posts

Hey iedereen

Ik heb een fiesta uit 2000.

En tot mijn grote spijt kan ik de achterklep NIET van binnenuit openen.

Elke keer als ik even in de achterklep moet zijn dan moet ik de motor stilzetten, sleutel eruithalen, en vervolgens handmatig de kofferbak openen.

Nou heb ik ergens gelezen... Dat er op sommige fiestas (van het jaar 2000) WEL een knop zit om de klep van binnenuit te openen?

Is dit waar?

Mocht dat zou zijn, dan zit ik er over te denken om misschien op de sloop zo'n kofferbak open-mechanisme uit een fiesta te halen... en het dan in mijn fiesta in te bouwen.

Of hebben jullie misschien tips hoe ik dit makkelijker kan doen? Misschien iets met zelf een ijzerdraadje te spannen en dan mooi weg te werken onder de vloer?

Graag meer informatie hierover!!! want ik vind het behoorlijk irritant!!!!

Dat is op zich niet zo moeilijk te realiseren denk ik, volgens mij waren (in elk geval) de 1.6 sportjes uitgevoerd met deze optie.

Wat heb je nodig

- Solenoid (de activator om het slot open te trekken) incl stangetjes

- Bedrading in de klep

- Bedrading vanaf de klep

- schakelaar vooraan

- aansluiting op de rest van de kabelboom.

En dan nog even inbouwen.

Achteraf/universeel moet dit ook wel mogelijk zijn.

De xr2i had zo'n zelfde setup. dus met een beetje doe-het-zelven moet dat wel lukken

Dat is op zich niet zo moeilijk te realiseren denk ik, volgens mij waren (in elk geval) de 1.6 sportjes uitgevoerd met deze optie.

Wat heb je nodig

- Solenoid (de activator om het slot open te trekken) incl stangetjes

- Bedrading in de klep

- Bedrading vanaf de klep

- schakelaar vooraan

- aansluiting op de rest van de kabelboom.

En dan nog even inbouwen.

Achteraf/universeel moet dit ook wel mogelijk zijn.

De xr2i had zo'n zelfde setup. dus met een beetje doe-het-zelven moet dat wel lukken

Bedankt voor de info man.. ik zal is op de sloop kijken.

Uit jou reactie te lezen maak ik op dat het een elecktronisch slot is, en dat kan wel kloppen geloof ik, want dit is bij de ford ka ook zo.

Denk je dat het ook mogelijk is om onder het interieur door een ijzerdraad te spannen en die uit te late komen boven de grond net onder je stoel, en daar een soort trek mechanisme van te maken?

Of moet ik gewoon proberen om alles elektrisch aan te sluiten net als bij het origineel?

Ik zou niet met ijzerdraden gaan werken. Ik denk niet dat je dat echt mooi en goed werkend krijgt.

Daarnaast zal het de waarde van je auto ook verhogen als je netjes met de originele setup werkt.

dat gaat niet lukken, daar het slot niet in de carosserie, maar in de achterklep zit (-:

Volgens mij heeft Quintus dit zelf gemaakt, ik geloof met onderdelen van een Mondeo. Mogelijk kan je hem eens om advies vragen.

@Jur: alleen de faseII van de 1.6 is met kofferbak-opener geleverd (2001>)

Volgens mij heeft Quintus dit zelf gemaakt, ik geloof met onderdelen van een Mondeo. Mogelijk kan je hem eens om advies vragen.

@Jur: alleen de faseII van de 1.6 is met kofferbak-opener geleverd (2001>)

aight bedankt mensen!

ik zal eens contact met hem opnemen

Hoi Berend,

Ik herken je probleem! Mijn eerste Fiesta mk5 (ook van 2000) had helaas ook geen achterklepontgrendeling erop zitten, echt erg onhandig. Mijn tweede mk5, een Sport (fase 2) van 2001 had dit echter wel.

Voor mijn eerste mk5 heb ik destijds via ebay de originele Ford onderdelen kunnen kopen die nodig zijn voor de achterklepontgrendeling (volgens mij afkomstig van de Ghia). De set bestaat uit diverse onderdelen waaronder een achterslot, een knopje voor op je middenconsole, etc. In principe alles wat je nodig zou moeten hebben. Helaas is het er nooit van gekomen om het in te bouwen, dus het ligt hier nog steeds... :)

Als je daar interesse in hebt kan ik wel eens een foto ervan maken. ;)

Hoi Berend,

Ik herken je probleem! Mijn eerste Fiesta mk5 (ook van 2000) had helaas ook geen achterklepontgrendeling erop zitten, echt erg onhandig. Mijn tweede mk5, een Sport (fase 2) van 2001 had dit echter wel.

Voor mijn eerste mk5 heb ik destijds via ebay de originele Ford onderdelen kunnen kopen die nodig zijn voor de achterklepontgrendeling (volgens mij afkomstig van de Ghia). De set bestaat uit diverse onderdelen waaronder een achterslot, een knopje voor op je middenconsole, etc. In principe alles wat je nodig zou moeten hebben. Helaas is het er nooit van gekomen om het in te bouwen, dus het ligt hier nog steeds... :)

Als alles helemaal compleet is en klaar om ingebouwd te worden heb ik zeker interesse daarin!

Hoe zit dat precies met dat andere achterslot dan? Kan ik dan nog steeds mijn huidige sleutel gebruiken?

Misschien wil je wat foto's van dat setje hier posten?

Alvast Bedankt!

Ik zal binnenkort een fotootje maken dan! ;)

Wat het slot betreft, dat is niet het slot - of cilinder eigenlijk - waar je de sleutel in doet maar dat geval onder aan de achterklep. Daar zit een extra haakje aan voor de arm van de servo (om de klep te ontgrendelen).

Ik moet overigens nog een kanttekening plaatsten: je zult wel nog een draad moeten trekken vanaf de middenconsole naar de acherklep en zelf de schakelaar op de juiste manier van spanning voorzien. Normaliter staat er namelijk alleen maar spanning op de schakelaar als het contact is afgezet om te voorkomen dat je tijdens het rijden perongeluk de achterklep opent. :) Betekent dus dat er in principe nog een relaisschakelingetje tussen moet wil je het helemaal netjes doen. Uiteraard moet er ook een zekering tussen komen voor het geval dat. Dit zit normaal gesproken allemaal in de centrale zekeringenkast, maar kan goed zijn dat je dat zelf moet realiseren omdat je auto niet af-fabriek met achterklepontgrendeling is uitgerust.

Ik heb ook een MK5 (de 1.3 classic, het uitloopmodel) maar dan uit 2002. Daar zit het wel op. Maar ik moet nog steeds me motor uitzetten om hem te openen. Aangezien het in je middenconsole zit, is dat wel praktisch. Je moet er niet aan denken dat je bij je bekerhouder vakje je kop koffie aan het pakken bent (wat bij mij regelmatige het geval is) en je met je vinger langs die knop gaat en je koffer open schiet.

Maar goed, denk dat het wel te realiseren valt net zoals Fiesta2000 zegt.

Heb je al wat foto's kunnen maken van het systeem? alvast bedankt

Als je het toch zelf inbouwt, zou je het knopje op een plek kunnen zetten waar je normaal nooit per ongeluk aankomt (zoals bij de MK6, achter het stuur ergens of zo, bovenop het dashboard) en dan kan je gewoon constante spanning gebruiken.

Belachelijk dat dat vroeger een optie was dat knopje, mijn fiesta had dat knopje ook niet en bij een garage vroegen ze belachelijk veel geld: "omdat dat knopje zo vaak gevraagd wordt"... Jah, tuurlijk, een auto die al groen zag van daar zo lang te staan!

Hoi Berend,

Maak je der alleen een fotó van of wil je hem ook verkopen? Dan heb ik na Berend eventueel ook wel intresse :-D

Sorry jongens voor de wel erg late reactie... :oops:

Bij dezen dan (eindelijk) een fotootje van de achterklepontgrendeling. Ik kan er zelf eigenlijk niets meer mee, dus ik wil 'em graag verkopen aan iemand die er wel wat mee kan. Prijs... nou, 20 euro lijkt me wel netjes. :)

gallery_39_217_193107.jpg