Jump to content
Fiestaclub.nl

marcnij

Active users
  • Content Count

    41
  • Joined

  • Last visited

About marcnij

  • Rank
    What's a Fiesta ?

Previous Fields

  • Voornaam
    Marco
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK7.5
  • Kleur
    Blauw

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. marcnij

    Brochure en prijslijst archief

    Weet iemand ook of er een online archief is van oude brochures en prijslijsten van de Fiesta MK7.5? bij voorbaat dank. marco.
  2. marcnij

    Winterbanden ?

    Ik heb het niet over doorknallen gehad, dat verzin jij er nu bij. als je mijn eerdere post hebt gelezen, dan had je kunnen lezen dat ik van mening ben dat onder Nederlandse winter omstandigheden goede all-season banden eigenlijk de beste keuze zijn. Dat is ook de conclusie in het filmpje. Winterbanden presteren met name aan het begin en einde van het ‘winterseizoen’ vaak slechter dan zomer of all-season banden zomerbanden zijn in de winter bijna altijd slechter dan all-season of winterbanden. Alleen bij kurkdroog wegdek presteren ze iets beter. maar als er sneeuw ligt (en ook van die prut die je krijgt als er gestrooid is), is het verschil dermate groot, dat het rijden op zomerbanden ronduit gevaarlijk is. vandaar dus mij stelling (en ook onderbouwd in het filmpje) dat je het best van oktober tot april op all-seasons kunt rijden, en de rest van het jaar op zomerbanden.
  3. marcnij

    Winterbanden ?

    Zomerbanden presteren bij regen en lage temperaturen echt beduidend slechter dan all-season of winterbanden. om nog maar te zwijgen van sneeuw. Bekijk het hier boven geposte filmpje maar eens. ik hoor men dan roepen “maar dan rij ik wel wat langzamer”. Daarmee ben je dus een fileveroorzaker! 1 van de afgelopen winters al eens meegemaakt, iemand die op zomerbanden met 15km door de sneeuw glibbert.
  4. marcnij

    Winterbanden ?

    Voor Nederlandse winters zijn goede all-seasons, zoals bijv. Michelin Crossclimate beter geschikt dan winterbanden. Met name in oktober en april kan het weer alle kanten op, van (natte) sneeuw tot +20 graden. de Fiesta (wat onze 2e auto is) staat het hele jaar op all-seasons.(Vredestein) Voor de Volvo (mijn dagelijks vervoer) heb ik nu nog een zomer en een winter set. Die laatste ga ik vervangen door Michelin Crossclimates, of Continental Allseasoncontacts. Ik ga dan dus van mei t/m september op zomerbanden en van oktober t/m april op all-seasons rijden.
  5. marcnij

    achteraf led inbouwen H7

    Ik erger me mateloos aan (verblindende) aftermarket koplamp conversies. Van mij krijgen deze aftermarket LED en Xenon rijders de volle bak Bi-Xenon grootlicht terug . 😈 (Van mijn Volvo, Fiesta heeft gewoon halogeen) Vooral als het in reflector koplampen zit. Stop er gewoon een paar goede halogeen lampen er in, zoals Philips X-Treme vision. Dat scheel echt al een stuk t.o.v. standaard lampen.
  6. Bron van je audio systeem wel op Bluetooth staan?
  7. marcnij

    Caravan of vouwwagen?

    Wij hebben een Kip Kompakt (TMM 900kg) welke ik gerust achter de Fiesta (ecoboost 100pk) zou hangen, als deze een trekhaak had. in het verleden deze met een Peugeot 207 1.4 getrokken. Zonder problemen naar z.Frankrijk. de Fiesta heeft (iets) meer pk, maar vooral meer koppel bij minder rpm. kijk anders eens op caravantrekker.nl voor een indicatie. Een vouwwagen is al helemaal geen probleem. Die ging in 1980 al achter de Fiesta 1.1 van mijn ouders....
  8. marcnij

    Climate control (auto) werking

    Zoals ik zei: alleen dat wat je handmatig selecteert is op een vaste stand, de rest blijft automatisch. Dus ook de temperatuur. Maar zonder airco, zal de temperatuur dus nooit lager kunnen worden dan de buitentemperatuur!
  9. marcnij

    Hoog verbruik

    Veel korte ritjes zijn funest voor het verbruik, zeker in de winter, aangezien de motor koud meer verbruikt. Beter de fiets pakken Airco zal in deze tijd van het jaar niet veel impact hebben.
  10. marcnij

    Climate control (auto) werking

    Alles wat je niet handmatig selecteert, blijft automatisch werken.
  11. marcnij

    Fiesta 1.0T 100pk veilig chiptunen

    De 1.0 ecoboost is door Ford in 2 varianten geïntroduceerd in de Focus: als 100 en 125 pk. Kort daarna zijn deze twee varianten gelijk met de facelift in de Fiesta leverbaar geworden. later is daar (alleen in de red en black edities) de 140 pk bij gekomen. Een tuner die beweert dat 140 pk ‘standaard’ is, kletst dus maar wat i.m.o. I.m.o. Is 125pk standaard en zijn de 100 en 140 pk versies resp. geknepen en getunde versies.
  12. marcnij

    Mk8 powershift of automaat?

    Het lijkt er op dat de dubbelkoppelng automaat op zijn retour is. Er zijn meer merken die weer ‘normale’ automaten gebruiken. Zelfs VAG (PionIer met de DSG) heeft in sommige Audi’s de DSG door een ‘normale’ automaat vervangen. Bij moderne automaten treed de lock-up al heel snel in werking, waardoor er een slip-vrije vaste verbinding is. Het efficiency voordeel van een dubbelkoppeling automaat is daardoor niet meer zo groot als het geweest is.
  13. Banden met een V profiel zijn draairichting gebonden. Die kun je niet zomaar van links naar rechts verwisselen, tenzij je de band opnieuw op de velg legt. periodiek (elke 10-15k) voor / achter wissel is een goede methode om cuppen te voorkomen. Dit heeft alleen weinig effect als de banden eenmaal gecupt zijn.
  14. Coulance verlening vanuit de dealer (dus niet Ford NL) is natuurlijk wel afhankelijk van het feit of je daar al klant bent. uit de openings post concludeer ik dat topic starter de auto niet bij de dealer in onderhoud had en daar waarschijnlijk ook niet gekocht heeft. van een dealer die nog nooit een stuiver heeft verdient aan je, hoef je geen coulance te verwachten, aangezien deze er ook alleen maar geld op toe legt. de manier van reageren van de dealer is niet prijzenswaardig, dat staat buiten kijf. In dit geval vind ik het overigens een zwaktebod van Ford NL om hier niets mee te doen.
  15. marcnij

    Ecoboost Motoren Pk Verschil

    Synchromesh (synchroon) ringen hebben geen last van hoger koppel, tenzij je zonder te ontkoppelen onder belasting een andere versnelling er in ‘ramt’. Ik snap alleen niet waarom Ford niet de MTX75 bak gebruikt. Mijn MK1 Focus TDDI had destijds (2000) al die bak omdat de IB5 niet tegen het koppel van 200nm bestand zou zijn. En nu gebruiken ze weer vrolijk de oude IB5 bak bij motoren met een vergelijkbaar koppel. Kosten kwestie? Voordeel van de MTX75 is ook nog eens dat de achteruit ook gesynchroniseerd is en bij de IB5 niet.(ook niet meer van deze tijd )
×