Jump to content

TristanT

Active users
  • Posts

    667
  • Joined

  • Last visited

3 Followers

Previous Fields

  • Voornaam
    Tristan
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK7.5
  • Kleur
    Zilver

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

TristanT's Achievements

Fiesta Regular

Fiesta Regular (8/22)

  1. Aliexpress 25-50 euro, onderdelenlijn, 20-50 euro. Sloop vast goedkoper De knoppen zitten meestal bij de lijst die om het stuur heen gaat. Pas wel op met de airbagdemontage.
  2. Gok voor de Aziatische markt, hebben ze bij BMW ook gedaan voor die markt met de odnertussen klassieke meme's als gevolg:
  3. Ik verwacht niet dat het gaat werken aangezien er (volgens de software) waarschijnlijk de verkeerde bestanden (lees oude) op staan voor de navigatiecommand's / text-to-speech data. Sommige oude data word verwijderd na een reset maar dit is daar geen onderdeel van (voor zover ik kon vinden in de bestanden). Meer praktische zaken: Mocht je de Ford helpdesk helemaal beu zijn kan je kijken of je het zelf wilt fixen -> https://docs.cyanlabs.net/books/syn3-updater/page/utility-tab#Create Interrogator Log USB zie onderaan bij "Create Special USB". Het verwijderen van gracenotes + herinstalleren van de navigatieaudo. Dit zou het probleem moeten fixen maar het zelf updaten is niet voor iedereen weggelegd hoewel de tooling van de cynlabs kerel redelijk goed is voor de gemiddelde gebruiker. Daarnaast heeft Ford recentelijk nieuwe installaties online gezet waarbij sommige bestanden zitten die - mogelijk - dit zouden kunnen fixen echter die zijn nog niet aan iedereen beschikbaar gesteld en je moet dan weer de maps opnieuw installeren, je kan dus even de updatepagina checken of er iets nieuws beschikbaar is. De helpdesk aan het werk houden is natuurlijk ook leedvermaak dus dat zou ik sowieso blijven doen .
  4. Als het goed is staat die "interrogator" tool ook in de installatie (GB5T-14G386-AC of GB5T-14G386-AB). Staat die er niet in, iets dat soms gebeurt, dan zal je hem handmatig moeten draaien. Afhankelijk van de update die je draait is het GB5T-14G386-AC[meer letters en teken].tar.gz of gewoon GB5T-14G386-AC.tar.gz (al dan niet AB ipv AC). Volgens mij kan je het met de syn3updater tool van cynlabs ook een maken via "utilities": https://docs.cyanlabs.net/books/syn3-updater/page/utility-tab#Create Interrogator Log USB
  5. Interrogator draaien: https://community.cyanlabs.net/t/tutorial-apim-interrogator-utility/1856 Wellicht is er een makkelijkere handleiding ergens anders op het internet
  6. Heb je het toevallig al opgelost? De Ford helpdesk heeft werkelijk geen idee waar ze het over hebben namelijk. De IT afdeling is waatschijnlijk niets meer dan het website edit team. Geen van de dingen die ze hebben aangedragen lost het probleem namelijk op: Verwijderen van dubbele/oude installatiebestanden op het apparaat zodat er voldoende ruimte is om de nieuwe er op te zetten. Dit lijkt namelijk het probleem met de navigatieaudiodata -> oude files zijn stuk, nieuwe kunnen niet geinstalleerd worden. Alles opnieuw er opzetten vanaf nul bij de garage is het makkelijkste (wellicht even lief vragen).
  7. Ford heeft blijkbaar door dat er van alles stuk is met de updates. Mijn "oude" updates hadden versie nummer 21020, echter daar zaten de bestanden voor 20386 in. Welke daarna ook nog eens in een installatieloop kwam en alles opnieuw bleef installeren. De maps waren F09 (v1.19) echter er stonden de audiofiles van 1.20/F10 in, wat natuurlijk voor problemen zorgt. Zojuist gekeken en er staat een nieuwe klaar, deze keer met de jusite files van 21020 en als bonus geupdate radiologo's met extra installatiebestanden welke de installatieloop zouden moeten stoppen. Die gaan we binnenkort maar eens proberen.
  8. Klinkt als een defecte relais. Geen idee waar die zit in een Mk7 (of die er uberhaubt een heeft) maar mijn oude wagen had hetzelfde euvel en daar was gewoon de relais kapot,
  9. De dealer zit vaak in een segment boven de grens van veel kopers. Voornamelijk nieuwe wagens en oud-lease bakken, waarvan de prijs aardig hoog is voor veel mensen. Ik zou eens bij een vakgarage langs gaan die ook tweede handjes verkoopt. Die hebben meestal wel klanten in die prijscategorie, in ieder geval beter voor een indicatie van de waarde op de open markt. Diesels zijn wel problematisch omdat ze die niet meer makkelijk in opknap lease (in hoeverre dat nog bestaat) of verkoop in buitenland kwijt kunnen. Ook zijn die in nederland moeilijker aan particulieren te slijten puur door de hoge wegenbelasting. Dit klinkt meer als "er is geen markt voor die dealer" dan dat er werkelijk geen markt is. Ik zie kleinere, zuinige, benzineauto's niet snel weg gaan voor een duppie, zeker niet zolang de prijzen van semi-electrische en volledig electrische wagens zo idioot hoog is. Weinig mensen die een 7 a 8 jaar oude bak kopen voor veel meer dan de helft van de nieuwwaarde en dat is wel het probleem met die voertuigen.
  10. Ah dat kan ook inderdaad. Goed om te horen dat het alleen de kabel was. Had er overheen gelezen.
  11. Dit klinkt als een android probleem. Ik zou de telefoon even controleren en android auto updaten als dat kan. Het scherm is vrij dom in dat opzicht, het meerendeel word door de telefoon gedaan.
  12. Houd er wel rekening mee dat de reformatting tool niet te recoveren is als het goed fout gaat. Dat is de voornaamste reden voor Ford om het niet te gebruiken buiten een fabriekssetting. Werkt dus prima voor mensen die het willen proberen maar recoveren is niet altijd even makkelijk als gewoon opnieuw proberen zoals bij de normale methode.
  13. Ah ja, dat is vervelend (sorry, ik weet soms niet op welk niveau ik kan praten hier). Ik zou even wachten, meestal komt er een tijdje een update die issues met de meeste auto's fixed, Ford test gewoon niet goed genoeg en er zijn altijd mensen met een net andere configuratie, zoals ik vermoed jij ook hebt, door een ander updatepatroon dan waar zij voor testen. Dat betekend niet dat je iets fout hebt dedaan maar dat Ford dit gewoon niet voorzien heeft. De uitleg: De APIM is de module waar alles van Sync 3 in zit, die zit bij de Fiesta Mk8 volgens mijn achter de teller. Die heeft 64GB opslag waarvan ongveer 29GB gebruikt word door alles wat er op staat (voor de kaartversies). Als je de kaarten update schrijft hij eerst alles weg naar de module (die ~22GB, waardoor zo'n 50 a 60GB gebruikt word afhankelijk van de update) en daarna wist hij de oude bestanden en heb je weer dezelfde vrije ruimte op het apparaat als voorheen. Echter als er ooit iets is blijven staan en niet verwijderd is na een upgrade dan is de beschikbare ruimte om alles eerst weg te schrijven mogelijk niet voldoende door die oude bestanden die er nog op staan en dan faalt hij bij een kaartupdate. Veelal bij kaartupdates omdat dat de grootste update is. De andere updates zijn kleiner en passen dan mogelijk nog wel. Dan krijg je die error die je krijgt. Als je de maps probeert te installeren op een niet-navigatie versie krijg je hetzelfde resultaat omdat die sowieso te weinig opslagruimte heeft. Als je dan de bestanden los gaat installeeren zou het kunnen maar dat vergt wel wat werk en raad ik niet echt aan voor de wat minder begane hierin. Ik zou gewoon een paar maanden wachten op een nieuwe update, meestal komt er na een tijdje een nieuwe versie uit die exact hetzelfde er uit ziet maar een extra bestand bevat welke oude en niet gebruikte bestanden wist en zodoende voldoende ruimte maakt. (ik zal er niet op in gaan wat het exact doet en waarom het er niet altijd bij zit ivm mogelijk chinees). Wat je ook kan proberen is de accu los te halen zodat de module zich volledig opnieuw opstart (geen fabrieksreset nodig!) en daarna de update opnieuw uit te voeren. Soms besluit de module uit zichzelf om ongebruikte bestanden te wissen. De trigger om dit te laten gebeuren weet ik niet exact maar meestal gebeuren dit soort dingen bij het opstarten van de module. Als je de spanning er af haalt checkt hij in ieder geval het meerendeel van de installatiebestanden, vandaar mijn vermoeden dat als het ding het uit zichzelf kan fixen dit een mogelijkheid is. ExFAT en formatteren voor installatie is sowieso een goed idee, kan ik iedereen eigenlijk wel aanraden. Overigens verwacht ik geen problemen met NTFS, wel met FAT32 maar dat is een ander verhaal.
  14. Als je er eentje kan vinden (online verkoopsite bijvoorbeeld) met een nummerplaat er bij kan je die in Ford ETIS invoeren en daarmee het VIN opzoeken, werkt niet altijd maar vaak wel bij auto's van meer dan een jaar oud. Je moet je daarvoor wel registreren.
  15. Dit is een foutmelding dat de signature niet klopt van de installatiebestanden (als ik het goed herinner, sou SIGN_ERR moeten zijn maar hij geeft ook LIC_ERR01 hiervoor). Raar met officiele ford updates, de enige manier hoe ik die kreeg was door ze met de hand aan te passen. Ik zou zeggen: probeer die versie opnieuw door ze opnieuw te downloaden en kopieren. (safe remove usb voor de zekerheid gebruiken). Overigens word die foutmelding blijkbaar ook gebruikt voor missende license files van de maps. Zie ook: https://www.kugaownersclub.co.uk/threads/latest-map-update-f10-error-lic_err01.19849/ Wellicht kan je daar iets mee
×
×
  • Create New...