Jump to content
Fiestaclub.nl

TristanT

Active users
  • Content Count

    403
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About TristanT

  • Rank
    Fiesta Senior

Previous Fields

  • Voornaam
    Tristan
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK7.5
  • Kleur
    Zilver

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. TristanT

    Navigatie update

    Mijn 3.0 module heeft sinds vandaag ook de F9 kaart download klaarstaan. Gisteren nog niet. Het lijkt dus echt op een gestagede release en iedereen zal hem waarschijnlijk de komende weken krijgen.
  2. TristanT

    Voorstelrondje

    Dat is toch gewoon een Fiesta met een mazda badge er op? Maar nette bak inderdaad! Het voordeel van jouw favourite circuit is dat je er prima een drankje aan de kant kan doen nadat je hem gereden hebt! (Wel maar een want dan is het geld op)...
  3. Updateje: Hij lijnt goed uit, behalve dat het ongeveer 3 a 5 cm scheelt met waar de breedte van de auto werkelijk zit (iets naar rechts). Die 3 a 4 cm verplaatsing tov de officiele sierlijst maakt dus iets uit, maar goed niet heel veel. Klopt in ieder geval meer dan bij de aftermarket cam.
  4. Mijn oude Ford 2.5L Duratec met ketting moest volgens het boekje na 250k gecontroleerd of vervangen worden, weet het niet meer welke, maar controle is altijd goed. Die motor is niet hetzelfde, maar er stond wel een moment in het boekje ter indicatie. Maar goed, van die motor ging er iets anders stuk (ketting spanner of guides slecht geworden gok ik) waarna de ketting het langzaamaan ook ging begeven (lekker ratelen) na ongeveer 200k, dus die is ingeruild voor een Fiesta. Er was al veels te veel stuk aan die bak om enkele uren aan werk te betalen en ik heb de ruimte niet om het zelf te doen. De motor heeft het nog zeker 150km gereden met geratel. Ik verwacht dus bij Ford motoren met ketting in dezelfde trend van 200-250k een controlemoment, echter als het goed is gaat er van alles stuk voordat de ketting gaat en geeft die genoeg waarschuwing, althans in mijn ervaring.
  5. TristanT

    Even voorstellen

    Als eerste: Welkom! Klinkt alsof je een "oude" module hebt die alleen telefoon ondersteunt (die bestaan helaas). Ik zou het ding er even uit halen en het typenummer dat er op staat googlen, dan weet je mogelijk meer. Als de update niet compatible is met de module kan je proberen tot je een ons weegt, maar veelal zegt de software weinig over wat er wel/niet fout gaat en blijf je inderdaad in het duister zitten met als enige optie het opnieuw te proberen. Ik ben overigens niet helemaal zeker of de Mk7's uit 2009 uitgerust zijn met bluetooth modules die enkel telefoon doen, dus dat zal iemand anders moeten bevestigen. (Zie hieronder) Maak anders ook even een appart topic aan hier voor. Zie ook Als de module uit 2009 of eerder komt ondersteunt die zeer waarschijnlijk geen exfat, dat is in 2006 bedacht maar pas veel later goed geimplementeerd in veel apparaten. Zelfs de Ford Sync 2 systemen, die van Microsoft af komen notabene die exfat bedacht hebben, ondersteunen het niet of met de laatste updates slecht (leest niet altijd alle bestanden).
  6. TristanT

    Navigatie update

    Bij mijn 3.0 sync versie is idd ook F8 de laatste en nog niets klaarstaan. Ik vermoed dat ze die F9 langzaamaan releasen zodat niet iedereen het tegelijk download (scheelt in de kosten voor hen). Hopelijk gaat 3.2/3.3 ook over naar F9, de module die er nu in zit heeft nog F7 en ik reed recentelijk over een weiland.
  7. TristanT

    Navigatie update

    Tsja, ik kan er ook niets aan doen dat Ford niet gewoon duidelijk update informatie geeft. Maar goed, deze data is eigenlijk ook niet bedoelt door Ford om in te gaan kijken door iedereen. Ze willen dat je naar de site gaat (of in de 3.2 en hoger de boel download op het apparaat) en daarna gewoon het installeert zonder morren.
  8. TristanT

    Navigatie update

    14G421-BF is de opvolger van 14G421-BE, ik heb echter alleen -BD gezien en dat is F7 dus dat -BF F9 is kunnen we redelijk aannemen idd. Naamschema is als volgt: [Configuratie] - [Typenummer onderdeel] - [soort][deelnummer][versie] JR3T-14G421-BF -> Configuratie JR3T - Typenummer 14G421 (navigatie maps) - Soort B, geen deelnummer en versie F (deelnummers zijn voor de nieuwe maps updates in 3.2/3.3/3.4) Typenummers zijn: 14G421 -> Maps bestanden 14G422 -> Maps Voice 14G423 -> Gracenotes 14G424 -> Maps licentie 14G381 -> Applicaties 14G386 -> OS Bestanden, patches, fixes en dingen als de reformatting tool en het opslaan van een bastandje dat je moet uploaden nadat je klaar bent 14G658 -> Logo's 14G391 -> Gewone Voice Dan heb je een idee wat er in zit en of het de volgende versie is of niet. Overigens zijn er genoeg uitzonderingen op deze zegels dus pin me er niet op vast.
  9. TristanT

    Info cluster tft

    Dit kan idd niet standaard in de EU voor zover ik weet en zal via dealer/ids of forscan moeten. Ga langs bij de dealer zou ik zeggen aangezien dit een veiligheidssysteem is. Er zijn online ook wel manieren te vinden als je goed zoekt maar of die werken in de EU Fiesta's is mij niet bekend. Als het goed is houd hij er ook na 5 minuten mee op mocht je door willen rijden, het lampje blijft branden. Daarentegen vraag ik mij af of het nut heeft: als het stuk is, dan zou ik het repareren ivm de airbags (en de 'engine light' die dan aan staat) en anders kan je ook gewoon de gordel aan doen. Ik heb zo nu en dan het een en andere op de bijrijderstoel staan dat de sensor triggert, wat ik dan gewoon vastzet met de gordel, blijft het ook nog eens goed liggen als ik een beetje vlot de bocht door ga. Onder de 10km/h doet hij het overigens niet is mijn ervaring. Ik weet niet hoe het bij Ford en de Mk8 Fiesta's zit maar meestal gaan de airbags niet af in nieuwere systemen als de gordel niet om zit. Omdat het meer schade doet dan goed. Echter dit is niet altijd het geval, maar in het geval dat hij alsnog wel afgaat ben je dubbel zuur: eerst kop je de airbag+gedeelte van de explosie (want je zit dichterbij dan zou moeten) en daarna de voorruit aangezien de gordel en de airbag je niet/niet genoeg afremmen. Grote kans dat je de hoofdpijn van de airbag dan niet meer voelt zodra je doorschiet, dat dan weer wel. Over je andere vraag in de Mk8 infoscherm: PRND (automaat) kan wel voor zover ik weet als je stil staat, versnelling dacht ik niet. Volgens mij heeft de ST enkel een shift indicator en die zou je via AsBuilt in de IPC mogelijk aan kunnen zetten maar dan moet je wel het ST lampje hebben. Er zijn ook aftermarket dingen voor te vinden. Over de tijd: Nog niet tegen gekomen dat iemand dat er op heeft gezet op andere fora, maar dat zegt niet dat het niet kan aangezien ik daar niet op gezocht heb. Kijk anders even bij de Focus dames en heren of via google translate op de russische fora, die willen nog wel eens gekke dingen uithalen of instellingen vinden. Het staat als het goed is wel op het sync scherm, maar dat is niet echt centraal voor de bestuurder natuurlijk.
  10. Ik heb het eindelijk afgemaakt (duurde wat langer dan verwacht door externe factoren). Mijn advies: koop een originele plint met cameragat. Zelf maken is nogal een werk. Gat voor de kabels Onafgewerkte gat voor de camhouder, na wat schuren zag het er iets beter uit. De dremelgaten zijn nogal aanwezig: Ziet er redelijk uit, kan slechter. Ik heb wel moeilijk moeten doen om de klipjes goed te laten aansluiten en vast te laten zitten, niet geschikt voor iemand met twee linker handen: Op de Fiesta, past beter dan je zou verwachten. Er is een klein gaatje over helaas maar dat ziet niemand: Resultaat, de werkkoffer was met de chinese cam nauwelijks te zien net als dat je daarmee maar 3 a 4 meter achteruit kon kijken. Dit is toch stukken beter: Overigens is het nog even wachten totdat de hele boel zich calibreert. Ik moet nog het een en ander aanpassen aan de BCM voordat hij de juiste instellingen pakt. Ik heb nu nog geen bochtcurve omdat hij zich nog niet ingesteld heeft. Mocht iemand daar ervaring mee hebben op een mk7.5 hoor ik het graag (ik heb IDS tot mijn beschikking indien nodig).
  11. De bediening is afhankelijk van een spanning, iedere knop heeft zijn eigen spanningsverschil (andere weerstand). Het resultaat is dat als er ergens een connector half vast zit, of slecht is, de module de spaning niet goed kan onderscheiden en hij niets doet. Je kan de kabels controleren of anders proberen ze eens los/vast te maken. Het kan, zoals je zelf al aangeeft, uiteraard ook de module zijn.
  12. TristanT

    Ruis bij aux aansluiting.

    Dan gok ik pwm/switching noise (is meestal variabel in frequentie, hoeft niet) of inductor vibraties (meestal variabel van sterkte/frequentie met betrekking tot het vermogen) van een van de spanningsomvormers op een van de vele voedingen. Mogelijk wordt dit dan opgepakt door andere onderdelen. Het kunnen, zoals je in de de andere post al zegt, ook de bobine zijn maar dan zou ik een lagere frequentie verwachten. Wat ferriete kernen over de audio-in kabels stoppen kan wellicht helpen (wel juiste diameter pakken). Ik neem aan dat je het niet hebt als de bluetooth module uit staat, dus dan zou ik de audio in/uit kabels van die module onder handen nemen. Dit helpt overigens niets als het een groundloop is. Ik denk toch dat je een groundloop hebt, ondanks dat je hem al eerder geschijden hebt. Zat er een volwaardige groundloop isolator op de aux input (bluetooth module <-> isolator <-> aux in) ? Dat het geluid dan minder is kan komen door het verschil in impedantie van de isolator met wat de module verwacht. Of gewoon een slechte isolator met onvoldoende frequentieresponse. Ik heb er thuis ook twee liggen en een is gewoon minder van kwaliteit, vooral met hoge/lage tonen. Je kan proberen de voeding te filteren van de bluetoothmodule maar dat is eens stuk moeilijker. Overigens verkopen ze daar ook gewoon filters voor (12v onstoringsfilter) maar succes is iets variabeler en ik durf niet te zeggen dat het ruis van de bluetoothmodule voeding verdwijnt maar je hebt dan wel nog het originele signaal van de module richting de aux in van de radio wat het signaal beter zou moeten houden. editje: als je de bluetooth module voed vanaf het punt van de radio ipv de sigaretteaansteker heb je kans dat het minder lawaai geeft. Maar dat is ook maar een gok om de groundloop te omzeilen.
  13. Ik zou eerst gaan checken of alles wel echt goed vast zit, tot 1.5k toeren maakt de 3 cilinder veel vibraties en werkelijk van alles kan los zitten gaat dan lawaai maken, van een kabeltje tot een losliggende metalen klipje tot wat zij zeggen, hele onderdelen. Ik heb een tijdje last gehad van tikken achter het dashboard tot ongeveel 2k toeren. Dat bleek een kabel connector te zijn die ik los had laten liggen en tegen het harde plastic van het dashboard aantikte, na vasttapen was er niets meer aan de hand. Heb je er last van als je hem stationair laat draaien?
  14. TristanT

    Ruis bij aux aansluiting.

    Heb je een idee van de frequentie van de brom? Dat scheel al veel in het uitzoeken namelijk. Mijn eerste gedachte zou zijn een slecht werkende spanningsomvormer/voeding, zeker omdat het veranderd met het wisselen van opgenomen vermogen (zie teller test). Grote condensator/inductor (bead) op het apparaat met slechte voeding wil dan nog wel eens helpen afhankelijk van wat er precies mis mee is omeen L/C filter te bouwen. Ik zou alles een voor een loshalen totdat de brom weg is. Mijn ideeen voor wat het kan zijn: - Switching power supply in een onderdeel - Ventilator ergens (in een onderdeel of het grote boze apparaat voorin) - Signaaldraad van een bepaalde bus die ergens op stoort (makkelijk te vinden als je de frequentie weet)
  15. TristanT

    Versnellingsbak probleem

    Enig idee of het een aardlus is die het dynamosingaal doorstuurt of verwacht je werkelijk interferentie op de inputkabels? (aux wil nog wel eens als antenne dienen indien het signaal van de dynamo sterk genoeg door komt via een van de kabels die er langs loopt en er geen shielding op zit). Of bedoel je slecht ontvangst?
×