Jump to content
Fiestaclub.nl

TristanT

Active users
  • Content Count

    316
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About TristanT

  • Rank
    Fiesta Senior

Previous Fields

  • Voornaam
    Tristan
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK7.5
  • Kleur
    Zilver

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tenzij hij hem niet kan vinden, want dan pakt hij de info van de Sync module (soms). Dit schijnt overigens te configureren te zijn.
  2. TristanT

    MK7.5 geen USB/Bluetooth ?

    De USB, Bluetooth (phone) en Aux lopen via de sync module. Lijkt er op dat die stuk is. Dat je niet in het menu komt, komt omdat het scherm probeert te communiceren met de module en terug gaat als dat niet werkt. Het kan zijn dat een van de canbussen (multimedia bus) los is bij de sync module. Hierover communiceert het scherm met de radio en de sync module. Als je ForScan en een ELM module hebt, of iemand kent die er een heeft, zou je kunnen kijken of je de APIM (de sync module) in het lijstje ziet staan. Staat die er in dan kan het zijn dat de multimedia can bus ergens los is geraakt maar ik acht de kans klein en het lijkt waarschijnlijker dat de module stuk is. Ik zou overigens zelf een module kopen en niet naar de dealer gaan aangezien je dan een vermogen betaald voor iets dat je online stukken goedkoper kan krijgen.
  3. TristanT

    Mijn ST150 mk6.5

    Moet je niet langer twee kentekens hebben (eendag duits en nl import)? Dat was een iig een tijdje het geval. Wellicht heb ik het mis en hebben ze dat ondertussen al opgelost. Dat is blijkbaar al opgelost, je kan dus langs de RDW gaan en dan kan je een eendagskenteken kopen om hem voor de deur te parkeren. Vraag me dan alleen wel af hoe het zit met hem daat laten staan want officieel moet hij een kenteken hebben op een parkeerplaats, niet dat men dat gaat controleren maar goed. Vergeet de boel ook niet te verzekeren als particulier. Vergeet ook niet de BPM af te tikken. Of doet de RDW dat tegenwoordig ook al voor je naast het alleen berekenen?
  4. TristanT

    Bootscreen Ford Fiesta MK8 Titanium wijzigen

    Om het verhaal compleet te maken voor 3.4, dit zijn alle themes die beschreven zijn in de configuratie bestanden, geen idee wat de waardes zijn om ze te activeren (iets opgeschoond om het leesbaar te houden): En dit zijn alle filmpjes voor boot/shutdown die er in staan voor iemand die wil gaan proberen, ze heten farewell maar het ook het boot scherm (ja het zijn gewoon mp4 filmpjes en je kan ze gewoon afspelen op je pc): 10P is voor de nieuwe vertikale schermen (10" schermen) maar die zijn volgens mij nog niet uit in de EU.
  5. TristanT

    Bootscreen Ford Fiesta MK8 Titanium wijzigen

    Je zal de branding + theme moeten aanpassen, zet nooit het GT theme/screens aan op Sync 3 versie 3.0 of hoger, dan is er een redelijke kans dat hij niet meer opstart. Geen idee of het al in ForScan zit zodat je het met het menu kan doen maar als dat niet het geval is, dit zijn de plekken waar je het kan wijzigen: Op plek 7D0-02-01 (asbuilt APIM) moet je de 3e byte aanpassen. Waarde is de de hele byte ofwel het allbij de karakters. Unknowns betekend niet dat het niets doet maar dat ik niet heb kunnen vinden hoe het ding heet in de software op de module. Meestal is 01 het standaard ford logo. Daanraast moet je voor lincoln ook nog het volgende aanpassen: Dit zijn de eerste twee bits van de eerste byte in 7D0-01-02, dus iets minder makkelijk aan te passen. Pak de waardie die er in staat en voeg er de waarde bij die je wilt.. C0: configurable splash screen heb ik geen idee wat het doet. Je hebt alleen Ford/Lincoln nodig. Als je die niet aanpast werken de lincoln themes niet. Daanast moet je ook het volgende aanpassen voor sommige thema's: Dit is net als de eerste de hele byte van 7D0-03-01 derde byte. Wellicht hoort dit meer in Entertainment thuis dan algemeen forum.
  6. Omdat we allemaal in quarantaine zitten ben ik wat gaan kloten met mijn "reserve" module en kijken of die aux accepteerd op een bepaald punt. Slechte nieuws is dat er geen analoge input in de Sync 3 module zit die aangesloten is. Ze hebben wel alles er voor gemaakt maar nooit de juiste chips er op gezet om het af te maken en die de pinnen zijn met GND verbonden ... Het blijkt dus gewoon een DAC chip van cirrus logic te zijn (een 4234-CNZ) die het signaal uit de Sync module haalt richting de ACM. En de datasheets zeggen netjes dat het een mooi sinusgolfje op 1.4-1.6Vpp is wat iets meer is dan de meeste headphone outputs leveren. Dus dan maar een ander signaal misbruiken, voornamelijk omdat ik het gesync wil hebben en geen bluetooth delay van 1-3 seconden wil. In de Mk7/7.5 modules (geldt dus ook voor de Focus met dezelfde types ACM) wordt de data gewoon analoog via 0db-level signalen doorgestuurd. Dit kan je dus aftappen en doorlussen via de tweede ACM connector pinnen 12/25 & 13/26. Hoewel er een maar is: je zal een line level converter er tussen moeten zetten om op een 1.4Vpp signaal te komen (aux is meestal iets minder ~0.8Vpp) Het idee is als volgt (en getest): - Sluit de aux l/r op 12/13 en de D (of GND) op 25/26 - Zet de module op Bluetooth (en verbind een apparaat), dit zorgt er voor de de radio gemute word en het audiokanaal vanaf de sync module gebruikt word - Doe verder niets met bluetooth (of ga mixen!) - Speel iets af via de aux ingang - Hoor zacht geluid indien je er geen level converter tussen hebt geplaatst. Of dit ook werkt voor de Mk8: Geen idee wat de audio input daarin is maar ik verwacht dat het gewoon werkt omdat de modules uitwisselbaar zijn. Pinnen zijn uiteraard anders, maar vanaf de APIM/Sync module zijn het 23/24 & 25/26. Doe met deze informatie wat je wilt, geen garanties en geen geld terug bij kapotte audio/sync modules.
  7. TristanT

    Brandstof E5 E10

    Dat zou betekenen dat sinds de introductie die bedrijven idioot veel werk hebben en aangezien er niet spontaan veel bij zijn gekomen denk ik dat het wel mee valt (in duitsland/belgie hebben ze het spul al veel langer). Als je de motor getuned hebt dan is het een ander geval. In de VS gaan de E85/Flexfuel blokken net zo lang mee als gewone en daar zou je dan extreme uitval verwachten volgens jouw constatering. Tenzij ze het over pre 2001 modellen hebben, dan kan er van alles mis gaan. Ik vermoed dat dit voornamelijk motorfietsblokken zijn want die zijn in het algemeen pas veel later geschikt gemaakt voor ethanolhoudende brandstoffen (ook E5). Met een tweetakt is het helemaal een slecht idee. Als je niet zo veel rijd dan kan ik me voorstellen dat je er betere brandstof in gooit maar voor het reguliere woon werk verkeer ...
  8. TristanT

    Brandstof E5 E10

    5% verschil is meer dan het verschil in energie. Toevallig vooral in de winter met E5 gereden?
  9. TristanT

    Brandstof E5 E10

    Tenzij ze dit in een testomgeving hebben gedaan met gecontroleerde onstandigheden (lees temperatuur, wind, verkeer etc). Is het een maginale indicatie. Schadelijk voor onderdelen (alleen voor jaren 2000), minder fijn lopen kan (bij mij loopt hij iets beter koud, verder niets helaas) en hoger verbruik klopt maar is ook nogal marginaal (<1.6% maximaal meestal minder). Als je hem te lang laat staan met een slecht afgesloten tankdop kan het inderdaad water aantrekken (> weken tot maand). Met de doppen van de mk7.5 en 8 maak ik me er iig geen zorgen over.
  10. TristanT

    Fiesta MK8 Led Dimlicht upgrade.

    Open de klep anders even en kijk of er een kap op de plek zit waar je hem zou verwachten. Als ze het niet vervangbaar maken zou ik verwachten dat die dicht zit en anders even het rubbertje er af halen en de lamp er uit om te kijken welke lamp er in zit
  11. TristanT

    Fiesta MK8 Led Dimlicht upgrade.

    Klinkt interessant inderdaad. Dat zou wel netjes zijn als het oem oplossingen zijn.
  12. Ik ben mijn telefoon al eens kwijtgeraakt onder de bijrijderstoel doordat hij uit mijn zak, via de middenconsole tussen de bijrijderstoel en de voering lag. Niet te zien zonder zaklamp. Nadat ik ik klaar was met de bestuurderstoel toch maar bij de bijrijder gezocht en voila, na enkele keren de stoel te hebben verplaatst een glimp er van opgevangen. Ik weet niet wat de radius is van die sleutel maar anders zou ik ook de koferbak controleren. Mogelijk bij het er in leggen uit de zak gevallen.
  13. TristanT

    Benzineprijs keldert ( voorlopig )

    In de oliebranche (wat ik van vrienden hoor, voornamelijk shell) verwachten ze zo ongeveer 20ct verlaging als de prijs per vat stabiel blijft op ~36 dollar/vat, dit ligt ook aan andere factoren dan alleen prijs per vat. Dat is zonder belastingen. Van 1.35 naar 1.17 zitten ze aardig op schema en kan het dan nog lager. Gisteren zat het hier op 1.474.
  14. Niet officieel, wel "onofficieel" via bijvoorbeeld https://cyanlabs.net/tutorials/update-ford-sync-3-2-2-3-0-to-version-3-4-all-years-3-4-19200/ (bestanden komen van Ford als je ze los download) Die hierboven of officieel https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/
  15. TristanT

    Zelfbouwklok voor 1DIN hoog

    Ik vind het best interessant! Ziet nejes gedaan uit.
×