Jump to content
Fiestaclub.nl

TristanT

Active users
  • Content Count

    481
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About TristanT

  • Rank
    Fiesta Senior

Previous Fields

  • Voornaam
    Tristan
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK7.5
  • Kleur
    Zilver

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ze kunnen bij de dealer de boel toch gewoon factory resetten (af fabriek) met IDS? Daarna alles opnieuw opvoeden/programmeren naar de juiste configuratie. Met ForScan gaat je dat niet lukken. Of is dit een PATS (sleuteltransponder) probleem en is de sleutel nog niet geconfigureert? Want andere BCM/PCM/IPC combinaties kunnen ook daar problemen geven als je dat niet aanpast.
  2. Zou prima moeten werken, zolang het geheel maar onder de 2.5W aan vermogen blijft, maar met ssd's is dat meestal geen probleem. Formatteer hem wel als FAT32, want anders snapt sync er niets van. exFAT zou ook moeten werken, maar NTFS niet. Mocht windows er om vragen: geen GPT partitietabel gebruiken maar MBR. Als de schijf al geformatterd is als je hem koopt, is de kans dat hij een GPT partitietabel heeft vrij groot en zal je die er eerst af moeten halen. Sync zal dan niets herkennen. Om dat te fixen: microsoft artikel over hoe dat moet
  3. De functieknoppen (cijfers, radio knoppen volume) zijn anders aangestuurd qua licht dan die van de waarschuwingslampjes en het slot. Tijdens het opstarten zouden ze inderdaad even aan moeten gaan. Die andere worden door de rest van de auto gecontroleerd, niet door het scherm. Als ze niet allemaal aan gaan kan het zijn dat er iets intern stuk is, maar ik weet niet hoe deze knoppen er intern uit zien. Mocht je met een multimeter los willen gaan: enkele van de connectoren, dit is zoals je zelf naar de connector kijkt. Knoppen, ik heb alleen de Mk7.5 schema's maar volgens mij zijn ze grotendeels hetzelfde als voor de Mk7 in dit geval: Pin 7 is verbonden met het scherm voor de communicatie. Ik ben niet 100% zeker maar volgens mij moet je daar wel minimaal een volt of 8 a 9 op kunnen meten als hij werkt, maar geen garanties want mogelijk schakelt hij dit uit als er te lang geen reactie is. Ik weet neit of het oranje scherm dezelfde connector heeft maar indien dat wel zo is moet Pin 8 van de knoppen verbonden zijn met pin 8 van het scherm. Dit kan je wellicht makkelijker met een multimeter doormeten (diodefunctie met beeper). Voor de volledigheid: "Redudant audio -/+" zijn de kabels naar de stuurbediening "LVDS -/+" is de camera "Navigation voice -/+" is voor de 5" met nav, deze gaat direct naar de radio module toe.
  4. Bedoel je voor je neus of op het sync display? Het zijn hardwareinstellingen die je via IDS/ForScan zal moeten aanpassen met een OBD2 adapter. Voor Speed limit op scherm sync: Voor repeater conformance zijn er twee instellingen, ik weet echter niet wat de instellingen voor de Mk8 zijn dus laat maar weten of je die ook wilt weten. Repeater conformance = navigatie op dashboard voor je neus via de sync module. Ik weet niet of je verder nog iets moet aanpassen (ik heb geen mk8).
  5. TristanT

    Ford Fiesta MK7 android auto

    Geen ervaring met deze, maar er is een grote kans dat je geen DAB+ antenne hebt en die los in moet bouwen. Check dit even met de verkoper wat deze unit precies nodig heeft. De stuurwielbediening van de Fiesta's is relatief simpel (spanningsdeler) en voor zover bij mij bekend kunnen vrijwel alle aftermarket chinese android units hiermee omgaan, mist de juiste kabels/instellingen er bij zitten. Als je hem specifiek voor de Fiesta koopt zit dit meestal wel snor, maar wil je zeker zijn koop dan in NL en stuur een mailtje naar de verkoper or ga langs. Dit is waarschijnlijk een PX3, PX5 of PX6 processor unit met MTCD/MTCE MCU (bord met radio e.d. onderdelen er op), deze worden met vele schermgrootes en onder vele namen verkocht voor vrijwel alle automerken met net zo veel verschillende configuraties qua opties. Verwacht geen wonderen maar het kan aardig werken. Als het kan zou ik even langsgaan bij een verkoper als je die optie hebt en hem/haar er eentje laten aansluiten en even spelen, dan weet je wat je krijgt. Als je de kappen en radio alsvast los haalt is het niet al te veel werk om het aan te sluiten met de meegeleverde kabels (als het goed is). De PX6 units zijn aardig rap naar het schijnt, de PX5 trager en de PX3 zijn niet vooruit te branden op android 9/10. Er staat echter niet bij wat het is in de advertentie dus het advies blijft: ga langs en probeer het uit.
  6. Softwarematig niet voor zover mij bekend. Ik denk dat er twee opties zijn: achter high outs koppelen aan twee kleine speakers achterin ergens weggestopt en er een relais tussen zetten die ze aanzet zodra de cahteruitlamp/achteruitknop van de versnellingsbak aangezet word. Als je de boel simpeler wilt houden en in mijn ogen netter, kan je bijvoorbeeld ook de high-outs voor/achter switchen als dat gebeurt. (balanced L/R-voor 4x op NC, balanced L/R achter 4x op NO, high-out naar processor op Common). Moet je wel een 4 relais blok hebben maar dat is denk ik wel de simpelste oplossing. Krijg je zoiets: (ja, paint was het makkelijkste) 4x 12v relais zijn wel te vingen bij ome ali of anders de lokale electroboer. Of anders 2x DPDT relais of iets dergelijks, is stiekem nog netter ook om links/rechte goed van elkaar weg te houden.
  7. Je zal inderdaad het voice bestand voor de maps moeten installeren. Die zit los van de rest van de voice onderdelen. xxxx-14G422-nn is de navigatie voice, xxxx-14G391-nn is de normale voice. De tweede heb je nodig voor algemene voice support en de eerste voor navigatie. Let op: als je oudere er op hebt staan dan die voor de maps/applicaties kan het werken maar dat hoeft niet. Dit heb ik al eens elders gepost maar nogmaals: Er zijn nog andere nummers maar die zijn niet relevant. Je zal dus minimaal de 14G391 en de 14G422 moeten hebben voor maps en normale voice support.
  8. De connecties zijn als volgt: Knoppen radio -> LIN bus (communicatie, 1 draadje) -> scherm Knoppen stuur -> 2 draadjes met spanning -> scherm Multimedia CAN bus (met alle verbonden) Radio Scherm IPC (instrumentenconsole) Als de radio niet meer aan gaat krijgt hij geen on/off signaal van de IPC bij opstarten. Echter als de radio uit is, zijn er opties waarin die alleen aan gaat met de aan/uit knop op de radioconsole en die doet het niet. Je zegt dat het display niet werkt -> kapot display. Dan doen ook de knoppen het niet (radio of stuur) want die worden door die module vertaald naar iets waar de radio iets mee kan. De verlichting van de knoppen word meestal aangezet via de LIN bus van het scherm, als die het dus niet doet gaan de knoppen ook niet aan als het goed is. (niet 100% zeker want er zijn ook modellen met losse verlichtingskabels) Mijn idee: Doet het scherm niets: Scherm stuk (zeker als die helemaal uit blijft). Daardoor gaat ook de radio niet meer aan want die krijgt zijn commando's van het scherm als die eenmaal helemaal uit is want de IPC zet hem alleen in zijn laatste stand (als in: uit = uit, aan = aan na contact uitzetten). Probeer goedkoop een vervanging te vinden (sloop, onderdelenlijn.nl oid) en kijken of het dan weer werkt. Doet het scherm het wel: Dan kan het ook de kabel van het scherm zijn: Geen communicatie met IPC/Radio dus geen radio aan en ook geen "wakeup" signaal na aanzetten auto en dus altijd de klok. Ook geen communicatie van de knoppen dus ook geen aan signaal van die knoppen. Je zal dan de stekkers/kabels moeten controleren. De radio hebben SMD smeltzekeringen of fusable resistors (thoughole, welke is afhankelijk van het exacte model) welke ik allebij niet zou vervangen (want soldeerwerk) en die blaas je meteen weer op als je hem aansluit zonder de oorzaak te repareren. Makkelijker en goedkoper om een vervanging te kopen bij de sloop/onderdelenhuis in dat geval. Ik denk dat @STJunkY de zekering achter het handschoenenkastje bedoelt.
  9. TristanT

    Software Ford Fiësta MK7 1.25

    -negeer dit, verkeerde topic-
  10. TristanT

    Standaard radio vervangen

    Connectoren: ACM (radio): FCDIM Scherm, 5" & 4.2": APIM (bluetooth/sync 1.0&1.1): FCIM (Knoppen):
  11. TristanT

    Standaard radio vervangen

    Schema's voor de Mk7.5 radio gedeelte. Configuraties bij mij bekend: Low: USB+Aux in radio, geen nav, geen e-call en geen bluetooth, 1 stekker antenne Medium / Sony: Geen DAB, wel/niet met nav (Sync 1.0 & 1.1), AUX + USB op Sync module ipv in de radio, 2 connectoren ACM Medium / Sony met DAB: Zelfde maar dan met DAB (Sync 1.0 & 1.1) 2 stekkers antenne Optioneel 5" scherm met Nav: Andere aansluiting RVC (reverse view camera) dan bij 4.2" scherm net als de antenneaansluiting die moet worden doorgelust. Zie let op & FCDIM schema. ERA Glosnass module zit niet in onze fiesta's dat is een russisch ding, de Sync module doet iets soortgelijks. Sync modules 1.0 en 1.1 hebben dezelfde aansluiting en zijn uitwisselbaar. ACM = radio APIM = sync module / bluetooth FCDIM = scherm FCIM = knoppen ECALL/ERA GLOSNASS = Emergency call module Mocht je nog een connector aansluitschema nodig hebben heb ik die misschien ook wel ergens, maar ik heb ze niet allemaal opgeslagen helaas. Let op, dit staat niet in het schema: Het 5" scherm lust de DAB radio door, ook al heeft de ACM geen DAB. De SDARS SIG (DAB) gaat naar het 5" scherm en is daarna doorgelust naar de radio (roze stekker & zwarte stekker op 5" scherm). Dit is voor de TCM ontvangst voor de navigatie. Overzicht (sync module ligt onder het dashboardkastje):
  12. TristanT

    Standaard radio vervangen

    Het is een lap tekst, neem even de tijd De USB/Radio combi heeft inderdaad minder stekkers. De tweede stekker heeft de input van de bluetooth/sync module, welke je ook nodig hebt voor USB&Aux ondersteuning aangezien die in die andere module zitten (Sync 1.0 of 1.1 module) voor de latere radios. Wil je die er bij doen, dan zal je wel kabels aan moeten leggen/maken om dat werkend te krijgen. Als je dat doet zal je ook de instellingen in de centrale configuratie (IPC) met forscan moeten aanpassen en mogelijk ook een ander scherm moeten installeren, maar dat laatste weet ik niet zeker. Als je de usb en de aux niet gebruikt kan je ze waarschijnlijk uitwisselen. Dit zitten namelijk niet op ACM (radio module) maar op de Bluetooth/Sync module bij de andere radios. Daarnaast zit er ook nog een "Nav audio in" bij die modules maar die is alleen in gebruik als je een 5" kleurenscherm met navigatie hebt. Tweede stekker heeft twee audio ingangen: "Alert" gebruikt voor bluetooth telefoon en "Audio 2" ofwel bluetooth Muziek. Voor zover bij mij bekend zijn kan je de enkele stekker 1-1 aansluiten op de twee stekker variant, maar gen usb/aux in dat geval. Nooit geprobeerd dus geen garanties. Voor zover ik weet zijn er geen "Sony" modellen met een usb ingang in de radiomodule, dus dat het een twee stekker variant is klopt. Dit is een standaard Sony/Sync radio module zonder DAB. Modules in Mk7.5 uit de database die ik heb, heb het al eens eerder gepost maar kan het niet meer vinden. D[E-T, X] = DE, DF, DG, etc. tot , DT en DX), staat er geen jaar bij dan voor alle 2013-2017 jaren: AM5T-18C815-D[E-T] (USB, 1 stekker) AM5T-18C815-EA (USB, 1 stekker, oost europa, 2018 en later) AM5T-18C815-G[K-N] (2 stekkers, voor met bluetooth module, tot 2014) AM5T-18C815-H[K-N] (2 stekkers voor met bluetooth module, DAB, tot 2014) AM5T-18C815-P[A-G, K, L] (2 stekkers, "low" level audio) AM5T-18C815-R[K-N] (2 stekkers, sony branded tot 2014) AM5T-18C815-X[K-N] (2 stekkers, sony branded, DAB tot 2014) E1BT-18C815-G[E-N, P] -SE, niet GI, GJ (2 stekkers, Sony en/of Sync, 2014 en later) E1BT-18C815-H[E-N, P] -TE, niet HI, HJ (2 stekkers, Sony en/of Sync, met DAB, 2014 en later) F1DT-18C815-G[G,H,K,L,P,R,S] (2 stekkers, Sync, 2015 en later, alleen oost europa) Alleen de "low range audio + usb" hebben 1 stekker en usb. De rest is twee stekkers + extra module voor bluetooth en usb. Het kan prima zijn dat modellen uit een Focus, kuga etc werken als ze in dezelfde range zitten. Ford gebruikt veel modellen in verschillende wagens. Missende varianten zoals de GJ's kunnen wel uit andere Ford's komen zoals Focus/Kuga. Zou in theorie gewoon moeten werken. Na 2014 zijn de Sony/non sony modellen hetzelfde behalve het frontje met de knoppen. Als je de schema's wilt voor de Mk7.5 met Sync kan ik je die wel geven, meerendeel staat ook elders al op het Forum.
  13. Dat is vrijwel altijd voldoende. Soms neemt de apim de configuratie van de auto niet goed over na een upgrade en de auto laten "slapen" (door een nachtje te laten staan) of de accu er af wil dan meestal helpen. Dit kan ook het geval zijn na een asbuilt update/aanpassing via ForScan. De initialisatieprocedure is anders als de rest van de auto ook voor het eerst weer opstart na uit te zijn geweest.
  14. TristanT

    Ford Fiesta MK7.5

    Even een aanname: je hebt niet getekend voor ontvangst of anders getekend met aantekening. Heb je wel getekend voor goed ontvangst ben je kansloos (nooit tekenen bij schade of in ieder geval met aantekening van schade), je kan je niet verhalen op een niet nederlands sprekende litouwer. Als het bij een garage is afgeleverd en die hebben getekend moet je bij hen zijn maar ik zou het dan op allebij verhalen als ze naar elkaar wijzen en het hen onderling laten oplossen nadat jij betaald bent. Laat hen ook het bewijs leveren als ze claimen dat je onzin praat, want jij hebt foto's dat zij in gebreke zijn. Als er niets in het contract staat valt de schade onder het CMR verdrag gok ik. Dan is tot ongeveer 10 euro/kilo te verhalen als ik het goed heb. Brieven vesturen (aangetekend!) is niet al te duur maar kost wat werk en hoofdpijn (er zijn vast ergens voorbeeldbrieven te vinden). Als de kosten hoog zijn is het zeker de moeite waard. Wel redelijk blijven qua tijd om het bedrijf met een oplossing te laten komen. Gaat zeker even duren en altijd de kans bieden om de reparatie door het bedrijf te laten uitvoeren anders vang je bot bij de rechter mocht dat er op aankomen. Grote kans dat je een maand of 4 verder bent en meerdere brieven waarna je naar de rechter zal moeten stappen. Dit kan prima zonder rechtsbijstandsverzekering als het via de kantonrechter gaat (grote kans bij consumentenaankoop). Wellicht heeft jouw gemeente een juridisch loket, die kan je meestal wel inschakelen voor advies of in ieder geval een verwijzing in de juiste richting. Beetje laat maar je hebt hiet speciale transportverzekeringen voor die niet al te veel kosten, scheelt een hoop gedoe en die geven ook aan wat je wel/niet moet doen. Wellicht handig voor anderen die in zo'n situatie komen.
×