Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Aanschaf 1.8 Xr2i: Restauratieprojectje
Fiestaclub > Techniek > Projecten
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Pimmeh
Na mijn Fiesta 1.1 MK3 (1989) was ik een beetje op zoek naar een opknapauto en na veel zoeken en geduld er eentje gevonden. Een Ford Fiesta MK3 1993 1.8 XR2i! Ik begreep dat er bijzonder weinig van deze auto's nog rondrijden en anders ging hij weg naar de autocross en bewust in elkaar gereden worden. Dat is natuurlijk onacceptabel dus ik heb dit beestje maar even gered. Hij kostte me € 400,= en er is wel redelijk wat mis mee, maar niets wat ik niet kan fixen (met of zonder wat hulp). Twee meest belangrijke dingen zijn roest en hij houdt veel in met gas geven, vaak ook met veel schokken tot gevolg. Vorige eigenaar heeft er een open luchtfilter op gemonteerd maar volgens wat mensen is de luchtmassameter niet helemaal lekker (meer afgesteld). Ik kreeg er een tweede exemplaar bij, dus binnenkort eens kijken of dat het inderdaad is en of er wellicht een origineel filter weer op kan. Roest wil ik voor de winter gefixt hebben voordat dat echt erger wordt.

Verder, een hele checklist aan defecten, maar die komen hier binnenkort wel te staan. Ik ben student en ben niet van plan full-time of vele honderden euro's aan deze auto te besteden, maar terug naar zijn originele glorie moet wel lukken. Verwacht dus niet elke dag een update maar af en toe. smile.gif Foto (er volgen nog veel meer icon_wink.gif): http://www.mobypicture.com/user/pimmeh/view/7227786

Weet iemand wat zo'n beestje tweedehands opbrengt als hij helemaal in orde is? Dan weet ik ongeveer hoeveel geld ik er wel of niet in moet stoppen.

Ik moest even mijn blijdschap van me afschrijven, meer info en foto's volgen komende week.
BuzzzFuzzz
Als je echt een goede standaard xr2i weg doet is die 1500 euro waard maar het is wat de gek er voor geeft.
en rood is geen favoriete kleur.

Maar wow die luchthappers staan echt lelijk op dat ding , zie zijn er op geplakt ofz ??
wens je veel succes met opknappen van je nieuwe auto zijn echt gave bakkies die 1.8jes
Razer
Super zo'n project.. maar onthoud. Het geld wat je erin pompt krijg je er nooit voor terug.
En idd wat richard zegt, het is maar net wat de gek ervoor geeft smile.gif

Succes

p.s denk dat het autostyle luchthappers zijn.. heb ze eerder gezien in dat boek
Pimmeh
De luchthappers zijn niet erop geplakt, het zijn echte. Helaas loopt nu de regen zo m'n blok op, niet superhandig dus. Komen ze origineel ook op de XR2i mee of niet?
Pimmeh
Zow, van alles een beetje foto's gemaakt wat er allemaal aan mankeert. Algemene puntjes zijn dat hij ongelofelijk ranzig is van binnen (vorige eigenaar heeft hem met volle asbak achtergelaten en enorm veel er in gerookt, blegh) en de rode lak op veel plekken dof is geworden. Met commandant cleaner heb ik mijn 1.1 ook weer glimmend rood gekregen dus wellicht lukt dat hier ook wel weer. Wel een klotewerk. Daarnaast, als ik roestplekken weg wil halen en opnieuw moet spuiten, krijg ik nooit meer de goede kleur terug of het matchend met de rest van de auto.

In ieder geval, foto's:










Pimmeh





Razer
Het is een zelfbouw motorkap, een xr2i heeft geen luchthappers. Alleen de RS turbo heeft dat maar dan zo:



De extra lampen in de bumper zijn 2x mistlampen en 2x breedstralers. De mistlampen werken met het knopje op het dashboard ( stadslicht of dimlicht ) en de breedstralers werken op grootlicht

Over de tellerbak, het zijn geen orginele tellerplaten want die zijn zwart, vergeet niet dat een tellerunit altijd een afwijking heeft, tot wel 10% van het aantal km/h

Ik weet niet hoe ze erop zijn gezet, heeft eigenaar de wijzers eraf gehaald dan wordt het een hell of a job om ze weer goed te krijgen.
Zitten ze eroverheen geschoven dan is er niks aan het handje

owja als je alles toch orgineel wil hebben, de blauwe omlijning op de bumpers etc is niet correct.. een 1800 16v heeft namelijk geen. De 1600 8v met 105 pk heeft de blauwe streep en de RS Turbo een groene

Edit: Je roestplekjes, misschien zichtbaar de ergste maar zodra je begint te strippen kom je nog meer ellende tegen, ik spreek uit ervaring icon_mrgreen.gif

Je sportfilter zou niet het probleem moeten zijn van je gasdosering etc, maak eerst alles eens schoon.
De luchtmassameter moet ertussen blijven !
..: Iloo :..
mijn snelheidsmeter (naar mijn weten) volledig origineel altijd tussen de 5 en 10 km afwijking dus zoals razer al zegt een teller unit heeft altijd afwijking
Pimmeh
Het is bekend dat ze altijd een afwijking hebben maar ik vond het nogal heel erg veel. Mijn 1.1 heeft vaak maar 2 km/uur verschil met de GPS, ook rond de 120 km/uur. Ergste auto's qua afwijking zijn wel Renault's trouwens. Maar goed, alles moet toch ontdaan worden van alle ranzige nicotine dus kan ik mijn tellerplaat ook wel even inspecteren (en wellicht een nieuwe vinden / printen).

De skirts en de bumpers gaan er ook af en ik verwacht inderdaad meer roest te vinden, ben ik al geestelijk op voorbereid.

Vandaag met 4 man erin gereden en toen is de motor gewoon 4 keer afgeslagen omdat ie hard moest werken en dus niet genoeg gas kreeg. @Razer: wat moet er schoongemaakt worden precies denk je? Luchtmassameter en de hele luchtinlaat tot aan het blok?
Razer
Luchtmassa meter, gasklep + huis
4x afgeslagen, was dit bij het optrekken of bij een constante snelheid ?

Als het goed is kun je de witte tellerplaten verwijderen en heb je de orginele weer smile.gif Ze worden er namelijk overheen geschoven.
Pimmeh
QUOTE (Razer @ 14 Aug 2010, 18:38) *
4x afgeslagen, was dit bij het optrekken of bij een constante snelheid ?


Voornamelijk optrekken en 1 keer toen ik de koppeling intrapte. Toen daalde het toerental ineens en besloot ie ook maar om af te slaan.
Razer
begin dan eerst maar eens het bovenstaande schoon te maken
MrtnHC
Dat is nogal een project waar je aan begint.
Ik zou me ook vooral storen aan de rokerslucht die er in die auto hangt! Wat je kunt doen, is de auto veel open laten staan en de bekleding reinigen met een stoommachine (soort stofzuiger met warm water en een speciaal soort sop, kun je vast wel ergens lenen).
Heb ik tenminste gedaan bij mijn Fiesta, en hij ruikt helemaal fris!

Als je de roestplekken weg gewerkt hebt, en je hebt het laten overspuiten (en misschien de slechte delen van de lak ook, waar het erg dof is), kun je de auto polijsten om weer overal dezelfde kleur te krijgen. Dan zie je er niks meer van (dat is wat ik gedaan heb bij mijn Fiesta MK4, heb daar ook veel plaatwerk moeten laten spuiten i.v.m. deuken en ook roest).

Succes ermee!
BuzzzFuzzz
Die Luchthappers in die kap zijn denk ik van een escort rs turbo
en die blauwe strepen kunnen wel origineel zijn het is een van de eerste 1,8 die hadden vaak wel blauwe strepen op de zijkant en bumpers , maar dit is wel een twijfel theorie..
En die raam schakelaars doen het niet meer ??? en wel met andere schakelaar zeg je , bedoel je die op het midden console ? Als dat zo is dan horen die schakelaars niet origineel bij deze auto dan heeft de vorige eigenaar een geheel ander interieur erin gezet waar de schakelaars in de deur zaten , want bij de oude 1,8 zitten de raam schakelaars in het midden console en niet in de deur . pas bij de latere versies kwamen ze in de deur.
En die roest zal echt wel las werk aan te pas moeten komen als ik dat gat zo zie
Razer
Denk dat hij bedoelt dat het raam wel opengaat via de bestuurderskant.
Kan zijn dat de verbinding niet goed is en/of de schakelaar
Na mijn weten is de 1800 16v alleen maar geleverd met de knopjes in de deuren en niet zoals de 1600 8v en de turbo in de middenconsole

Zelfde geld voor de blauwe streep smile.gif
Er zijn import modellen geweest die geen electrische pakket hadden, alleen de xr2i uitvoering

Niet om je te narren maar:
dit kom van het fiesta turbo forum:

Silver plastic badges replaced the stickers on the CVH and the rubbing side strips were removed.
The biggest change was to the interior was the use of very black carpets, dashboard and trim parts, replacing the grey trim of the CVH models.
The 16v had the same "Raven" trim and the leather steering wheel and gearknob from the RST, only this time in black rather than grey leather.
The electric window switches were now located in the door pockets and the boot release moved to just forward of the gear stick, which gained a leather gaiter
Pimmeh
Het ziet er allemaal best origineel uit en niet alsof er een nieuw interieur is ingezet inderdaad. Laswerk ben ik inderdaad ook bang voor. We zullen zien hoeveel er gelast moet worden als de skirts en bumpers eraf liggen. Anders ken ik hier nog wel een paar studenten werktuigbouwkunde die voor een kratje pils wat willen lassen denk ik. smile.gif
Jur
Interieur ziet er orgineel uit, incl de electrische raambediening.
Vanaf half 92 zijn deze geleverd in de deur (en de achterklep ontgrendeling bij de pook) i.p.v. in het middenconsole.

De strepen op de deur horen er niet op. De XR2i 16v is geleverd zonder.

Het stuur is een RS accessoire stuur, en indien in nette staat levert deze nog best een 25 euro op..
Is echter geen 'standaard' XR2i 16v stuur.

Motorkap.. er staat een nette rode op marktplaats.. voor weinig (zonder roosters)

De 4 lampen in de bumper:
Buitenste lampen zijn mistlampen/breedstralers.. en kunnen alleen bediend worden indien verlichting op parkeer (stads)licht staat.. zodra je naar dimlicht overgaat, schakelen ze uit (zo was voorheen de regelgeving, en zo heeft ford het dus geleverd)

De middelste 2 lampen zijn geen breed, maar verstralers en worden door het grootlicht bedient.

Voorruit .. hoort groen getint te zijn (XR2i/FRST) dus indien je deze gaat vervangen ......

Onder de skirts komt GEGARANDEERD een berg roest tevoorschijn .. prepare...

Razer gaat een XR2i 16v slopen .. mogelijk kan je van hem enkele onderdelen overnemen, indien hij deze zelf niet gaat gebruiken.



Voor het slechte lopen .. reinig je stationair regelklep eens (zit verstopt onder het EFI inlaatspruitstuk)
Een algemene motor beurt (bougies, bougiekabels etc) en bedradings check.. kan geen kwaad.

Kachel .. de schuif hoort met een kabel aan het kachelhuis te zitten.
Een nieuwe kachel bedienings unit, kabel of misschien in het ergste geval kachelhuis.. is de oplossing. Deze zijn voor elke fiesta mk3 gelijk zover mij bekend.

Oppoetsen van de lak ...... onbegonnen werk.. en is met een paar maanden weer net zo dof...

Het geld dat je kwijt zal zijn aan opknappen (en dan voornamelijk roest en lak) zal je er never nooit uithalen ..
Pimmeh
QUOTE (Jur @ 16 Aug 2010, 11:54) *
De strepen op de deur horen er niet op. De XR2i 16v is geleverd zonder.

Helemaal niet? Dus ook geen andere kleur oid?

QUOTE
Het stuur is een RS accessoire stuur, en indien in nette staat levert deze nog best een 25 euro op..
Is echter geen 'standaard' XR2i 16v stuur.

Onder de stuurhoes zit een soort leer. En daaronder een volgens mij wel net bruin stuur. Claxon trek ik er zo af, maar goed, die is toch niet aangesloten natuurlijk.

QUOTE
Motorkap.. er staat een nette rode op marktplaats.. voor weinig (zonder roosters)

Thanks, eens kijken of dat in de buurt van Enschede is.

QUOTE
Voorruit .. hoort groen getint te zijn (XR2i/FRST) dus indien je deze gaat vervangen ......

Hij gaat sowieso vervangen worden, dit is sowieso te gevaarlijk op lange termijn vind ik.

QUOTE
Onder de skirts komt GEGARANDEERD een berg roest tevoorschijn .. prepare...

I've been prepared. icon_wink.gif Als ik het maar voor de winter fix. Mij 1.1 roestte ook 4 keer zo snel in dat lekkere vochtige seizoen.

QUOTE
Voor het slechte lopen .. reinig je stationair regelklep eens (zit verstopt onder het EFI inlaatspruitstuk)
Een algemene motor beurt (bougies, bougiekabels etc) en bedradings check.. kan geen kwaad.

Zal die ook eens meenemen dan. Ik heb een autovraagbaakboek over de Fieste MK3. Helaas alleen maar tot aan de 1.6 motoren. Deze 1.8 zat toch ook in Escorts?

QUOTE
Kachel .. de schuif hoort met een kabel aan het kachelhuis te zitten.
Een nieuwe kachel bedienings unit, kabel of misschien in het ergste geval kachelhuis.. is de oplossing. Deze zijn voor elke fiesta mk3 gelijk zover mij bekend.

De kabel is idd niet meer aangesloten. Ik heb hem zelf wel gewoon kunnen bedienen onder de bedieningsunit. Easy fix dus waarschijnlijk.

QUOTE
Oppoetsen van de lak ...... onbegonnen werk.. en is met een paar maanden weer net zo dof...

Hmm, mijn 1.1 houdt het anders al een paar maanden prima uit. Na het oppoetsen gepolijst en in de lak gezet. Maar goed, ik zit wel erg in m'n hoofd of dat het waard is gezien er veel overgespoten zal moeten worden waar roest en beschadigingen zitten. Dan heb je uiteindelijk zo'n kleurverschil dat het wel erg opvalt. Maar hem laten overspuiten is waarschijnlijk weggegooid geld. Nou heb ik ook wel eens iemand gehoord die het zelf gedaan heeft met spuitbussen, maar is een redelijk risico en natuurlijk nooit zo mooi. Hoewel je een eind komt als je het in een redelijk stofvrije ruimte doet.

QUOTE
Het geld dat je kwijt zal zijn aan opknappen (en dan voornamelijk roest en lak) zal je er never nooit uithalen ..

Moa weet niet, roest kan ik zelf wel weghalen, kost me niks. Maar voor een groot gedeelte is het natuurlijk een hobby en leuk om te doen he. icon_wink.gif
Kyanite
QUOTE (Pimmeh @ 16 Aug 2010, 12:21) *
Zal die ook eens meenemen dan. Ik heb een autovraagbaakboek over de Fieste MK3. Helaas alleen maar tot aan de 1.6 motoren. Deze 1.8 zat toch ook in Escorts?

Dit is een Zetec (silvertop), o.a. gemonteerd in de Fiesta (1.6 & 1.icon_cool.gif, Escort (1.6 & 1.8 (2.0 ?)) en Mondeo (1.6, 1,8 & 2.0).

Voor je motorkap kan je iedere motorkap van elke Fiesta MK3/3.5 gebruiken.

De zichtbare roest is meestal niet de ergste, kijk eens wat er achter je kunststof bodykit verborgen zit. Indien dit net zo 'mooi' is als wat ik toendertijd op mijn FRST tegen kwam dan wens ik je veel succes met herstellen.
Pimmeh
Goed, de mooie rode motorkap was toevallig op de route voor mij vandaag dus nu in mijn bezit. Dalijk de XR2i naar de garage om even de brug op te rijden en kijken of er meer mis mee is dat ik nog niet gezien heb. Daarna schors ik hem over een paar dagen.
Pimmeh
Terug van de garage. Paar extra punten erbij gekomen:
- Zit veel speling in het stuur en maakt bijgeluiden: kruiskoppeling stuk (moeilijk bereikbaar)
- Bestuurdersstoelbevestigingsrail zit los
- Einddemper is lek (klein gaatje). Het sportieve geluid komt van het leeghalen van de einddemper en ik irriteer me er nogal aan, dus wellicht gewoon een nieuwe (originele?) einddemper erop.
- Links en rechts zijn de draagarmrubbers versleten. Draagarmen zelf zijn nog wel gaaf.
- Aandrijfashoes rechtsvoor beschadigd. Waarschijnlijk nog net met kit te repareren, is pas goed te zien na schoonmaken ervan.

Het stotteren en het inhouden komt volgens de garage overigens meer door de ontsteking (bougies / verdelerkap) dan door luchtaanvoer gezien de CO waarde netjes constant bleef. Denk dat als ik de motor een goede beurt geef en daar naar kijk, er al een hoop gedaan kan worden. Tijd om hem te schorsen in ieder geval en beetje inventariseren wat ik wanneer wil doen.
The Barcode Man
Je noemt het een projectje....

Aardig wat werk aan de winkel!!!

Heel veel succes ermee en we houden het topic in de gaten!
Ice_Princess
Succes met je "projectje". Zit behoorlijk wat werk aan, kan er helaas over mee praten en dat terwijl mijn fiesta in vergelijking met de meeste qua roest mee valt. Mocht je overigens nog onderdelen zoeken om je fiesta wat op te leuken of voor vervanging van kapotte onderdelen, mijn fiesta staat ook te koop in onderdelen (of als geheel).
Razer
er zit geen verdelerkap op, het is een injectie. maak eerst alles maart eens schoon
Pimmeh
Luchtmassa meter, gasklep + huis schoongemaakt. Het was goed roetig van binnen. Het EFI inlaatspruitstuk zelf ook, maar dat is een onmogelijke taak om schoon te maken en het zag er niet echt uit dat dat een probleem zou kunnen zijn. Zat allemaal wel goed vast aan de wanden, lucht kan er prima langs. Helaas blijven de motorproblemen, nu eens naar de ontsteking kijken. Helaas geen bougiesleutel bij de hand of iets anders wat past. Superhandig. Even kijken of ik er ergens één kan lenen.
Pimmeh
Bougies vervangen en hij loopt al een stuk rustiger nu, dat is alvast 1 kleine overwinning. Hij schokt en hikt vele malen minder alleen houdt ie nog steeds in bij vol gas en blijft ie een beetje schokken. Minder, maar toch. Daarnaast, zodra de toeren boven de 4000 ~ 4200 komen lijkt het alsof ie gewoon niet meer verder wil, wat je ook doet met je gaspedaal. Mechanisch klinkt het allemaal wel ok (al ruik ik een klein beetje uitlaatgassen in de motorruimte (niet veel), maar de CO waarde bleef zo mooi constant dat ik niet het idee heb dat dat iets moet uitmaken), dus wellicht is het iets electronisch>?
Fearlezz
Ik heb het dus ook als ik het gaspedaal intrap dat ie gaat hikken en ploffen, bij hoge toeren ook dan zie ik zelfs mijn toerenteller van bvb 6000 naar 4000 springen en weer terug naar 6000 in een fractie van een seconde...

Ik heb nieuwe bougies erin zitten en andere (niet nieuwe) bougiekabels van het 2e blok.. zelfde problemen..
de luchtmassameter die je in mn topic postte ziet er hetzelfde uit alleen zit er bij mij met witte verf FORD opgekladdert... maar voor de rest hetzelfde..
ik probeer vanalles maar geen verschil, ik ben benieuwd wat het bij jou is...

Groet
Kyanite
Katalysator en einddemper nagekeken?
Toendertijd (1997) toen ik ging proefrijden in een 1.8S waren de bougie-kabels niet helemaal lekker, dit gaf tot gevolg van niet lekker lopen van de motor. Na vervanging van de kabels nog een proefrit gemaakt, perfect rijden (en tot aanschaf overgegaan).
Het 1.8 Zetec blok trekt normaal gesproken makkelijk naar 7200rpm (althans mijn oude 1.8 16v 105pk versie)
Fearlezz
QUOTE (Kyanite @ 19 Aug 2010, 19:42) *
Katalysator en einddemper nagekeken?
Toendertijd (1997) toen ik ging proefrijden in een 1.8S waren de bougie-kabels niet helemaal lekker, dit gaf tot gevolg van niet lekker lopen van de motor. Na vervanging van de kabels nog een proefrit gemaakt, perfect rijden (en tot aanschaf overgegaan).
Het 1.8 Zetec blok trekt normaal gesproken makkelijk naar 7200rpm (althans mijn oude 1.8 16v 105pk versie)


waar zou ik dan op moeten letten? gaten ofzo?
de fiesta trekt bij mij wel door.. tot achterin de 7000's.. dus bijna 8000.. de teller uit icon_neutral.gif maar tussendoor gwn dat ploffen en sputteren... heb jij dat ook Pim?
Kyanite
QUOTE (Fearlezz @ 19 Aug 2010, 22:10) *
waar zou ik dan op moeten letten? gaten ofzo?
de fiesta trekt bij mij wel door.. tot achterin de 7000's.. dus bijna 8000.. de teller uit icon_neutral.gif maar tussendoor gwn dat ploffen en sputteren... heb jij dat ook Pim?

Of de katalysator nog goed is, als deze defect is kan er teveel tegendruk komen voor de motor waardoor de auto niet meer wil trekken, idem voor de demper.

Staat de motor te rijk afgesteld? Of te arm? Slechte verbranding? Injectoren vervuild? Brandstofpomp kan het niet meer aan? Brandstoffilter verstopt?
Pimmeh
Mijn einddemper is helemaal leeggehaald door de vorige eigenaar. Hoe kun je kijken of een katalysator nog goed is?

Mijn motor komt tijdens t rijden eigenlijk niet boven de 4.500 toeren uit. Wat betreft te rijk of te arm afgesteld zijn: dat zou je terug moeten zien in de CO waarde lijkt me? Die was prima volgens de garage (rond de 14% constant).
Kyanite
QUOTE (Pimmeh @ 21 Aug 2010, 17:54) *
Mijn einddemper is helemaal leeggehaald door de vorige eigenaar. Hoe kun je kijken of een katalysator nog goed is?

Jaren geleden op een gegeven moment de katalysator kapot, dit was te merken door het ontbreken van trekkracht en niet boven een bepaald toerental te kunnen komen (duur geintje). Het binnenwerk van de katalysator was gebroken of iets dergelijks, hierdoor werd de doorstroming van de uitlaatgassen ernstig belemmerd. Dit gebeurde enige tijd (ca. 2 maanden) later nadat mijn einddemper het had begeven.

Je kan eventueel je uitlaatlijn grotendeels demonteren en een lege buis monteren op de plaats van de katalysator. Je voldoet nu niet aan de emisie-eisen, dus niet proberen door een APK-keuring te komen op deze wijze icon_wink.gif .
Fearlezz
Nou, ik kom juist wel boven die toeren uit, tot de max zelfs.. maar gewoon soms blijft ie sputteren en stotteren.. ik weet het niet meer waar het vandaan komt...

Starten gaat ook ZEEEER moeilijk als de motor nog warm is.. dan moet ik het heel vaak proberen en soms een beetje gas geven...

Is dit mischien iets specifieker zo???
Kyanite
Dan weet ik het ook niet, rijd anders eens langs Van Bunningen (Noordkade 16, 2741 EV Waddinxveen). Die hebben monteurs rondlopen die vast wel een antwoord hebben hoe en waarom met jouw auto. Anders in Gouda proberen, daar schijnen oudere monteurs rond te lopen (mij ooit verteld door Van Bunningen in Alphen) die ook met de oudere Fords hebben gewerkt.
Razer
QUOTE (Fearlezz @ 21 Aug 2010, 20:55) *
Nou, ik kom juist wel boven die toeren uit, tot de max zelfs.. maar gewoon soms blijft ie sputteren en stotteren.. ik weet het niet meer waar het vandaan komt...

Starten gaat ook ZEEEER moeilijk als de motor nog warm is.. dan moet ik het heel vaak proberen en soms een beetje gas geven...

Is dit mischien iets specifieker zo???


BDP sensor, deze zit achter je startmotor in de buurt van het spruitstuk.
Laat die eens controleren ( owja het is een klere werk om daar bij te komen, succes )
Fearlezz
QUOTE (Razer @ 22 Aug 2010, 21:18) *
BDP sensor, deze zit achter je startmotor in de buurt van het spruitstuk.
Laat die eens controleren ( owja het is een klere werk om daar bij te komen, succes )


Is dat voor het starten? of voor het stotteren?

dankjewel iig!
Razer
De bdp sensor zorgt voor de onsteking, dus wanneer er een vonk moet komen.
Dit is voor het stotteren, maarr zoals al aangeven in jouwn log, hoe bedoel je starten ?
Draaien van de startmotor of het niet aanslaan van de motor ( en dus wel ronddraaien van de startmotor )
Fearlezz
QUOTE (Razer @ 22 Aug 2010, 21:27) *
De bdp sensor zorgt voor de onsteking, dus wanneer er een vonk moet komen.
Dit is voor het stotteren, maarr zoals al aangeven in jouwn log, hoe bedoel je starten ?
Draaien van de startmotor of het niet aanslaan van de motor ( en dus wel ronddraaien van de startmotor )


Precies, als de motor warm is start deze niet maar de starmotor draait keurig rond, ik heb net opgezocht op google en daar waren dezelfde problemen ook met starten...! dus ik denk dat ik die sensor even ga bekijken en eventueel vervangen! icon_surprised.gif dankje!
Jur
QUOTE (Razer @ 22 Aug 2010, 21:18) *
BDP sensor, deze zit achter je startmotor in de buurt van het spruitstuk.
Laat die eens controleren ( owja het is een klere werk om daar bij te komen, succes )

Met een (cvh) turbo zit de bdp sensor nog rotter, Hihi. Paar jaar terug had ik er nog last van. Zowel op vuren, als op de terugweg van Ford fair (op het moment dat we de boot af moesten).... dus ja, dan zit i vervelend. Was blij dat het beide keren met koele motor was.
Pimmeh
Naast mijn stotteren start hij vaak wel met koude dan wel warme motor maar slaat vaak dan binnen een sec af. Ook BDP sensor dus even checken? smile.gif
Pimmeh
Kleine update. Na al die regenbuien afgelopen dagen vond ik het wel eens best om die regenvangers in m'n motorkap ter vervangen. Nou ja, mijn hele motorkap dan maar vervangen. Klein kunstje eigenlijk, maar nu wordt mn blok niet meer drijfnat. Grappig dat na het starten er zeker 4 minuten lang witte rook uit de uitlaat kwam. Ik begon even te schrikken maar het is nu helemaal weg. Ergens een hele hoeveelheid water in gekomen of zo...

Fotootje:
BuzzzFuzzz
Staat stukken beter die kap zo
Netjes
Pimmeh
QUOTE (BuzzzFuzzz @ 31 Aug 2010, 22:32) *
Staat stukken beter die kap zo
Netjes


Yeah, helaas nog steeds niet dichterbij t oplossen van dat stotteren en inhouden. En kan em niet echt naar de garage rijden nu (geschorst en eigenlijk geen zin om er veel geld in te stoppen. Doe t liever zelf)
Fearlezz
Wat heb je allemaal al geprobeert aan het stotteren dan? ik heb die sensor vervangen en de bougiekabels+bobine..

Anyways, motorkappie stuk strakker zo smile.gif
Pimmeh
Nieuwe bougie's, andere luchtmassameter en gasklep + huis schoongemaakt. Met de bougies liep ie al een stuk rustiger. Maar nog steeds niet van harte dus.
jvvv
QUOTE (Pimmeh @ 1 Sep 2010, 15:09) *
Nieuwe bougie's, andere luchtmassameter en gasklep + huis schoongemaakt. Met de bougies liep ie al een stuk rustiger. Maar nog steeds niet van harte dus.

Probeer eens de uitlaat er onderuit te halen. Het zou wel eens kunnen dat de catalysator verstopt is en er daardoor teveel weerstand is in de uitlaat. Door de uitlaat los te maken, kan je dit testen.
Fearlezz
Nou, ik heb even bij mij het probleem bekeken.. en getest..
En ik ben er achter gekomen dat het met half het gas pedaal in trappen alleen is.

Als ik het gaspedaal compleet tot de bodem intrap stottert die niet en houd de auto ook niet in.
Heel apart. maar ook duur icon_surprised.gif

Grt
Pimmeh
Lijkt me duidelijk, gewoon superhard gas geven bij het stoplicht. icon_wink.gif

Bij mij trouwens vooral als je hem diep intrapt. Je hoort dan een 'squirt'-geluid bij het gasklephuis / inlaatspruitstuk, een halve seconde doet ie dan niks en dan gaat ie pas harder lopen.
Fearlezz
Ahaa, ik heb alsk em dus half intrap maar wel zo dattie vooruit moet dattie echt stottert alleen, zonder vage geluiden.. dan plofjes uit de uitlaat en dan pas gaatie vooruit...

Dus ik GOK een overkill dosis aan benzine inspuiting oid???
Fearlezz
Nou mensen, ik heb dit weekend met geluk het probleem kunnen oplossen van het stotteren...
(best lullige oplossing en oorzaak...)

Het probleem zat 'm in de gaskabel.
De gaskabel had een mooie blingbling douche-slang eromheen zitten.. waarom? mag joost weten.
Daardoor kon de kabel niet meer in het klipje op het blok dus de kabel bungelde wat op en neer met gas geven.
zodra de gaskabel ging bungelen.. (wat ook met drempels en heuveltjes etc het geval was) ging het gaskabeltje wat aanspannen waardoor er dus meer-minder-meer-minder gas gegeven werd en dus ging stotteren!

De kabel vast gezet met 2 ty-raps, jaja! en het stotterprobleem is verholpen...

Ik hoop dat jouw problemen ook snel opgelost zullen zijn Pimmeh!

Grtz,
Rick
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.