Fiestaclub.nl

Welcome Guest ( Log In | Register )

Reply to this topicStart new topic
> Ford Werkt Aan Fiesta Zonder Wegenbelasting
Jur
post 28 Jun 2010, 14:10
Post #1

Fiesta Master
Group Icon

Group: Nieuws Moderators
From: Zwijndrecht
Member No.: 19
Voornaam: Jur

Mijn Auto
Ford Fiesta
Type: MK3
Kleur: Paars

De importeurs krijgen steeds meer door wat voor aantrekkingskracht een 14 procentsauto op de Nederlanders heeft. Ook Ford werkt hard aan een Fiesta Econetic waarover geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.

Het gaat om een extra zuinige versie van de Ford Fiesta Econetic. Die stoot op dit moment 98 gram per kilometer uit, drie gram per kilometer boven de grens voor 14 procent bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting. Aan de specificaties verandert zeer waarschijnlijk niets: dat betekent een 1,6-liter turbodiesel met een vermogen van 95 pk. Als de Ford-ingenieurs in hun opzet slagen, wordt de verbeterde Econetic de sterkste diesel waarover geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Concurrenten zijn de VW Polo Bluemotion en de Fiat Punto Evo MultiJet 85.

Een Ford-woordvoerder bevestigt desgevraagd dat Ford bezig is met een extra zuinige Fiesta: “We hebben inderdaad contact gezocht met de fabriek voor een Econetic die aan de Nederlandse regelgeving voldoet. Op wat voor termijn de auto komt, dat kan ik nu helaas nog niet zeggen. Ik verwacht dat het nog een aantal maanden duurt voordat de auto er is.”
Go to the top of the page

+Quote Post
Kyanite
post 28 Jun 2010, 23:08
Post #2

Fiesta Nutcase
Group Icon

Group: Fiestaclub +
From: Outer space!!!
Member No.: 2.086
Voornaam: Marc

Mijn Auto
Ford Fiesta
Type: MK1
Kleur: Anders

QUOTE (Jur @ 28 Jun 2010, 15:10) *
De importeurs krijgen steeds meer door wat voor aantrekkingskracht een 14 procentsauto op de Nederlanders heeft. Ook Ford werkt hard aan een Fiesta Econetic waarover geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.

Het gaat om een extra zuinige versie van de Ford Fiesta Econetic. Die stoot op dit moment 98 gram per kilometer uit, drie gram per kilometer boven de grens voor 14 procent bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting.

Dit vind ik persoonlijk ronduit belachelijk. Zo'n ecomobiel geeft net zoveel slijtage aan de weg als iedere andere auto, neemt net zoveel parkeerruimte in.... dus ik snap het allemaal niet. Als in 10 jaar tijd iedereen zo'n veredelde overdekte fiets rijdt waar wordt dan het onderhoud van de wegen van betaald? Uitbreiding van het wegennet? Parkeervoorzieningen?

+Quote Post
Emil
post 29 Jun 2010, 17:46
Post #3

Fiesta Nutcase

Group: Active users
Member No.: 605
Voornaam: Emil

Mijn Auto
Ford Fiesta
Type: MK6.5
Kleur: Zwart

QUOTE (Kyanite @ 29 Jun 2010, 00:08) *
Dit vind ik persoonlijk ronduit belachelijk. Zo'n ecomobiel geeft net zoveel slijtage aan de weg als iedere andere auto, neemt net zoveel parkeerruimte in.... dus ik snap het allemaal niet. Als in 10 jaar tijd iedereen zo'n veredelde overdekte fiets rijdt waar wordt dan het onderhoud van de wegen van betaald? Uitbreiding van het wegennet? Parkeervoorzieningen?

Ik denk dat je niet moet kijken naar wel of geen slijtage, maar een manier om het rijden en bezitten van deze auto's te stimuleren. Hoewel ik denk dat iemand die rustig optrekt en behoedzaam remt minder slijtage aan het wegdek veroorzaakt, ben ik wel met je eens dat dit ronduit belachelijk is. Veel reeeler zou zijn als ze kijken naar werkelijk verbruik en dus ook werkelijke CO2 uitstoot. Daar zitten natuurlijk ook haken en ogen aan en het is maar de vraag of het uitvoerbaar is, maar toch is dit veel eerlijker en wordt zuinig rijden werkelijk gestimuleerd.

Ik zie tegenwoordig zoveel Priussen en meer van dat spul met 150 over de linkerbaan vliegen. Ik kan mij daar vreselijk over opwinden. Niet zozeer over mensen die zo'n auto rijden, want dat is gewoon handig gebruik maken van de regels, maar wel om de argumenten waarop deze regels gebaseerd zijn. Die deugen gewoon niet.

+Quote Post
Hessel
post 1 Jul 2010, 07:23
Post #4

Fiesta Senior

From: wormerveer
Member No.: 742
Voornaam: Hessel

Mijn Auto
Ford Fiesta
Type: MK2
Kleur: Zilver

gaat Ford daar nu pas aan werk ? vissen een beetje achter het net denk ?

Tja je kan tegenwoordig een kleine vrij licht autotje kopen met 100/110pk kopen, goh gaat volgens mij best rap nog, zuiniger kwa verbruik en kwa vaste kosten, ideaal zou ik zeggen.

Maar ik blijf van mening dat ze inplaats van deze stimulering en de km-heffing, in de brandstof moeten douwen en dan de wegenbelasting geheel afschaffen, verbruik je veel kost het je meer, rij je zuinig/efficient kost het je minder en het zelfde verhaal met veel/weinig km's.

+Quote Post
Jur
post 1 Jul 2010, 08:15
Post #5

Fiesta Master
Group Icon

Mijn Auto
Ford Fiesta

QUOTE (Hessel @ 1 Jul 2010, 08:23) *
gaat Ford daar nu pas aan werk ? vissen een beetje achter het net denk ?

Tja je kan tegenwoordig een kleine vrij licht autotje kopen met 100/110pk kopen, goh gaat volgens mij best rap nog, zuiniger kwa verbruik en kwa vaste kosten, ideaal zou ik zeggen.

Maar ik blijf van mening dat ze inplaats van deze stimulering en de km-heffing, in de brandstof moeten douwen en dan de wegenbelasting geheel afschaffen, verbruik je veel kost het je meer, rij je zuinig/efficient kost het je minder en het zelfde verhaal met veel/weinig km's.

Blijkbaar heb je het artikel half gelezen...

de 14% bijtelling etc.. is puur een NEDERLANDSE wetgeving.
Er is al een zuinige fiesta econetic (1.6 TDCI 95PK) , echter stoot deze net 3 gram CO2 per km te veel uit...

.... dus puur voor de Nederlanse markt gaan ze de econetic nog 3 gram CO2 per km zuiniger maken om deze nog aantrekkelijker te maken voor de NLers.

+Quote Post
Kyanite
post 1 Jul 2010, 18:02
Post #6

Fiesta Nutcase
Group Icon

Group: Fiestaclub +
From: Outer space!!!
Member No.: 2.086
Voornaam: Marc

Mijn Auto
Ford Fiesta
Type: MK1
Kleur: Anders

QUOTE (Hessel @ 1 Jul 2010, 08:23) *

De KM-heffing verrekenen in de brandstofprijs is al jaren aan de gang, het wordt alleen anders genoemd. Dit om de motorrijtuigenbelasting, BPM, slurptax en weet ik wat voor onzinnige autopestbelastingen nog meer in stand te kunnen houden.

+Quote Post
Hessel
post 2 Jul 2010, 07:36
Post #7

Fiesta Senior

From: wormerveer
Member No.: 742
Voornaam: Hessel

Mijn Auto
Ford Fiesta
Type: MK2
Kleur: Zilver

@ jur, als nog me opmerking "nu pas", meer dat alle andere merken wel auto's hebben voor de gigantische markt in NL icon_wink.gif

@ Kyantine, ik zit niet echt te wachten op een achterlijk kastje dat op je dashboard geschroefd is die elke km noteerrd icon_razz.gif vandaar dan maar op de benzine.

+Quote Post
Jur
post 2 Jul 2010, 08:13
Post #8

Fiesta Master
Group Icon

Mijn Auto
Ford Fiesta

QUOTE (Hessel @ 2 Jul 2010, 08:36) *
@ jur, als nog me opmerking nu pas, meer dat alle andere merken wel auto's hebben voor de gigantische markt in NL icon_wink.gif

Een 107,c1,aygo wil ik geen auto noemen icon_razz.gif maar is wel benzine (1.0 .. met geen vermogen)
Toyota en honda doen het met een hybride auto.. (1.5 of 1.8 .. dus komt nog van zn plek ook .. maar is relatief zwaar en weinig ruimte..
Fiat panda / 500 ... 1.2 benzine.. vlotte auto, maar alleen leverbaar als (semi)automaat (om dit label te krijgen en dus de 14% bijtelling

VAG is pas een maand uit met bijv de Polo blue motion, Seat ibiza Ecomotive 1.2 TDI
met ... veel te weinig vermogen .. als je het mij vraagt..

De fiesta was al de best verkopende auto .. en met een fiesta econetic onder de 95 gram CO2/km... zijn ze welliswaar wat aan de late kant, maar erg laat wil ik het zeker niet noemen.

Buiten dat het nog eens de sterkste motor is t.o.v. de rest... (kwa vermogen dat het levert)
en dat voor een PSA motor icon_razz.gif

+Quote Post
Rossy
post 5 Jul 2010, 19:31
Post #9

Fiesta Senior

From: Emmeloord, NL
Member No.: 3.112
Voornaam: Antonio

Mijn Auto
Ford Fiesta
Type: MK4
Kleur: Rood

Eigenlijk moeten ze qua uitstoot de motor op het nivo krijgen van de VAG 3-cilinder.
Over een paar jaar wordt de wet weer aangescherpt en gaat de belasting vrije grens naar 90 gram co2/km.
De VAG diesel zit hier net onder met 89 gram.
Dan maar een paar pk-tjes minder maar wel een heerlijke auto.

Antonio.

+Quote Post
MY00
post 18 Jul 2010, 07:33
Post #10

Fiesta Junior
**

From: Baarlo
Member No.: 3.770
Voornaam: Rene

Mijn Auto
Ford Fiesta
Type: MK7
Kleur: Wit

Indien deze erkomt ga ik denk ik toch even bij de dealer aan om te kijken wat het inruilen gaat kosten.
Dit betekenen dat de fiesta ongeveer 15.500 euro als 5 deurs zou gaan kosten.

Over een paar jaar wordt de wet weer aangescherpt en gaat de belasting vrije grens naar 90 gram co2/km.

Waar haal je deze info vandaan? Kan me indenken dat men zoiets doet, maar hoe willen ze dit dan met de BPM gaan doen, de waarde van je auto wordt dan gelijk verminderd. Weet dat ze zoiets ook hebben uitgehaald met grijskenteken auto's maar dit vind ik net iets anders.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

RSS Lo-Fi Version Time is now: 6 September 2010 - 06:42