Jump to content
Fiestaclub.nl
BEUSELINCK

Ford Fiesta Mk3 Temperatuursensor Blok Stuk?

Recommended Posts

Hallo

Eerst en vooral een belangrijke vraag?

Als de temperatuurmeter niets meer aangeeft in het dashbord kan dit dan kwaad voor het koelsysteem

Ivm thermostaat/koelventilator of is de tempmeter dashbord just informatief en verder niet van belang?

Ivm het probleem is het de voeler(sensor)in het blok vooraan bij een 1.4 motor uit 89 met 48Dkm

Kheb dit met een vriend getest die aan het contact kwam maar die zit een beetje los en toen kwam er beweging op het metertje

Als ik deze vervang moet het koelwater worden afgetapt of kan je het ergewoon laten uitspuiten als de sensor uitdraaid bij koude motor?

Moet er ontlucht worden bij toevoeging nieuwe koelvloistof met expansievat?

Moest er iemand reageren alvast bedankt!

O ja wat denken jullie dat zoeen nieuw sensor kost ?

Mvg Steve

De thermostaat bepaald hoeveel de motor gekoeld wordt. Ook stuurt deze de koelventilator aan als de temperatuur te veel oploopt.

Ik weet niet hoe de thermostaat en temperatuursensor precies geregeld zijn bij een mk3, daar kan Jur je denk ik meer over vertellen,

maar ik zou de sensor wel vervangen of voor een goed contact zorgen.

Koelvloeistof moet je altijd opvangen, omdat het giftig is. Breng het daarna naar het klein chemisch afval.

Daarna kan je weer gaan vullen, afhankelijk van de plaatsing van het expansievat moet je wel of niet ontluchten.

Aangezien je hiermee zelf aan de gang gaat en niet naar de garage gaat kan ik je ook meegeven dat regelmatig vervangen

van koelvloeistof en olie een van de belangrijkste dingen zijn voor het onderhoud. Goede kans dus dat je vaker de koelvloeistof moet vervangen.

even kort uieengezet het onderscheid

Thermostaat = mechanische klep die door de temperatuur van het koelwater al dan niet koelvloeistof door de radiateur laat gaan om daar te koelen. De thermostaat is een opzichzelf werkend systeem en werkt dus verder onafhankelijk van andere systemen.

Thermoschakelaar: Deze bedient de Koelventilator en is temperatuur afhankelijk. Het is eigenlijk niets meer dan een schakelaar welke vanaf een bepaalde temperatuur (die de schakelaar wordt) sluit en dus de stroomkring sluit, waardoor de koelventilator gaat draaien.. Indien deze schakelaar kapot is, zal de koelventilator dus NIET draaien (met bepaalde mogelijke gevolgen) testen of de schakelaar kapot it, even de stekker van de schakelaar (meestal blauw) doorverbinden.

Temperatuur meter dashboard.

Bij de MK3 werkt deze geheel informatief en bedient dus verder niets. Er zit (bij de 1.6 CVH motor) in het motorblok geschroefd met maar 1 draad aansluiting (de massa van het motorblok dient als massa). Deze sensor is niets meer/minder dan een temperatuur gevoelige electrische weerstand welke hoger, dan wel lager wordt a.d.h.v. de gemeette temperatuur. Deze sensor zit in geschakeld met de temperatuur meter op het dashboard(nu weet ik even niet of dit parallel of in serie was). Verandering van de weerstand geeft hierdoor verandering in de meter.

Om nu je vraag te beantwoorden.

indien de temperatuurmeter niets meer aangeeft, heeft dit (nog) geen gevolgen voor de motor. Het enige is, je bent je eigen controlle over de motortemperatuur kwijt, je kunt dus niet zien wat deze temperatuur doet.

Bij bewegen van de sensor (bij thermostaathuis aan de bestuurders kant van de motor, voorzijde) slaat de meter dus iets uit.

Mogelijk is het rubber welke in de sensor aanwezig is om de kern te isoleren van de massa vergaan en geeft de meter hierdoor niets aan.

De sensor is echter afhankelijk van de meter. De sensoren hebben verschillende kleuren, bijv rood (wat door de tijd van jaren roze wordt) blauw en ik meen geel.

Je zult dus een gelijke sensor moeten terugplaatsen, anders krijg je een geheel foutive waarde.

De sensor IS te vervangen zonder de koelvloeistof af te tappen. Echter vergt dit wat snelheid en handigheid.

Het draad op de sensor is taps en behoeft dus geen pakking, hij sluit zichzelf af, naamate hij strakker wordt gedraaid (vast is VAST dus geen kwart slag voor breken zetten)

Indien je de oude sensor uitneemt, zal er wel iets van koelvloeistof uit gaan lopen.. maar als je snelgenoeg de nieuwe erin stopt (of het gat afdekt met een vinger) zal het maar zeer weinig zijn dat er weglekt..

Koude motor is aan te raden, daar warme koelvloeistof aardig heet kan zijn (80 graden plus)

Het kan echter zijn dat niet de sensor, maar de stekker op de sensor de schuldige is, een kabelmofje met een oogje (met een moertje) erop of een kabelmofje met een klemverbinding (zoals standaard) is eenvoudig te vervangen

Zoals Bjorn al aangaf is koelvloeistof giftig, maar is zoet van geur en smaak. Indien je het laat liggen op de straat bestaat de kans dat er bijv (buur)katten aan gaan likken met alle nare gevolgen..

Moet er ontlucht worden bij toevoeging nieuwe koelvloistof met expansievat?

Nee, als je deze openzet bij vervangen van de sensor, stroomt de koelvloeistof zelfs sneller weg, wat je niet wilt hebben natuurlijk.

O ja wat denken jullie dat zoeen nieuw sensor kost ?

Ongeveer 10 euro als ik me niet vergis

Die sensor was bioj mij een keer gebroken waardoor in eerste instantie de temp meter naar max ging en ik dacht dus dat de riem gebroken was.

Steker losgenomen en de meter sloeg niet meer uit.

Sensor makkelijk zelf te vervangen maar gebruik goed passend gereedschap en draai hem niet te vast.