Sign in to follow this  
Followers 0
Michiel

Geschiedenis Van De Ford Fiesta - Deel 2 - Ontwerp En Productie

4 posts in this topic

1. Geschiedenis van de Ford Fiesta van 1976 tot en met heden

Dit topic is nog niet helemaal klaar. Er moeten nog 20 foto's worden toegevoegd en de tekst is nog niet langs mijn eindredactie geweest voor controle op spellings- en grammaticafouten en ook moet ik alle tekst nog een keer controleren door middel van de bronteksten. De tekst en/of (volgorde van) foto's kan dus in het eindresultaat afwijken van wat er nu staat.

Inhoudsopgave

  1. Geschiedenis van de Ford Fiesta
  2. Ontwerpen, testen en productie van de Mk1
  3. Productie van de Mk1 en Racerij als testbaan
Voorwoord

In dit gedeelte gaan we verder in op de ontwerpen, het testen en de productie van de Fiesta's door de jaren heen. In het eerste deel is duidelijk geworden dat het allemaal begonnen is met project Bobcat uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Voor dit project zijn diverse tekeningen, schetsen en ontwerpen gemaakt en zeker 20 namen de revue gepasseerd voor Ford's kleinste auto tot dan toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2. Ontwerpen, testen en productie van de Mk1

1976-design-fiesta_1.jpg

Zoals op de eerste schets te zien is, is de Ford Fiesta van begin af aan ontworpen als een auto die ook voor vrouwen geschikt is. Later zullen we dat bij marketing nog heel duidelijk terugzien.

1976-design-fiesta_2.jpg

1976-design-fiesta_3.jpg

Zelfs voor een dashboard worden enige tientallen ontwerpen gemaakt.

1976-design-Fiesta_Styling.jpg

Men koos het mooiste design uit, met de minste verwijzing naar de grote Amerikaanse auto's. De olieprijs zat op een hoogtepunt en de vraag naar kleine zuinige auto's nam enorm toe. Dan is het eerste wat je maakt een ontwerp van klei. Klei is goedkoop en makkelijker te bewerken dan metaal en kunststoffen. Als je een fout maakt, dan doe je er wat nieuwe klei tegenaan en je kan opnieuw beginnen. Op die manier perfectioneer je het uiteindelijke model.

1974-dev-202_Clay_Modeling.jpg

Na het bouwen van enkele testexemplaren wordt er een begin gemaakt met testen. Alles aan een auto moet getest worden. Te beginnen met de wegligging, want als je onderstel niet goed is, dan maakt het niet uit hoe de rest van de auto in elkaar steekt. Om al die data te verzamelen gebruikt men tegenwoordig allerlei computer- en dataverbindingen via draadloze verbindingen. In 1976 bestond dat echter nog niet en dus waren de testauto en de auto met meetapparatuur verbonden door dikke bundels met kabels en reed men naast elkaar.

1975-dev-819_Fiesta_on_test_track.jpg

De inmiddels legendarisch wegligging van de Europese Ford-modellen is begonnen met de Fiesta. De Fiesta was licht, had een goede besturing en werd getest onder diverse omstandigheden, zoals op slecht terrein, nat wegdek en natuurlijk op circuits. De ontwikkeling van de Fiesta kostte maar liefst 112 miljoen Duitse Mark, wat zelfs 30 jaar later nog steeds veel geld is.

1975-dev-819-Fiesta_on_test_track.jpg

Voor je kan gaan produceren zul je goed moeten weten welke onderdelen er allemaal in een auto zitten en een cut-out is een handig overzicht, zeker op posterformaat.

1976_Fiesta_Cutaway.jpg

1976_Fiesta_Produktion-1.jpg

Ook deze Fiesta werd geproduceerd op de lopende band, zoals dat ooit begonnen was met de T-Ford. Zoals nu gebruikelijk is met auto's vlogen ze ook toen al aan rails voorbij. Toen was dat echter een exotische manier van transport door je fabriek.

1976_Fiesta_Produktion-2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

3. Productie van de Mk1 en Racerij als testbaan

1976-390_Fiesta_interior.jpg

Het interieur was voor 1976 erg modern. De knoppen waren allemaal binnen handbereik gepositioneerd, de tellers goed leesbaar en volledig in stijl met de rest van de auto. Alle nutteloze poespas was weggelaten om een zo handzaam mogelijke auto te maken.

1976-1139_Fiesta_Base.jpg

Voor het eerst in de geschiedenis presenteerde Ford een kleine auto, voorzien van voorwielaandrijving en men hoopte dat hij de VW Polo en de Renault 5 de baas kon.

1976-1159_Fiesta_S.jpg

De S was alles wat nodig was om van de Fiesta niet alleen een betere auto te maken, maar vooral ook een iets luxere uitvoering. Ook de rijkere mens had te lijden onder de prijzen en men wilde niet in een kale, grote auto rijden, maar in een uitgebreidere kleine auto.

1976_FordFiestaI1976_09.jpg

Zowel tuners als Ford begrepen dat de Fiesta meer potentieel had dan alleen een boodschappenwagentje en dus ging men rap aan de gang met allerlei snellere versies, zoals de XR2, de Turbo en de Rallye-uitvoering. Met bijna 100 pk was de XR2 al geen stakker, maar de meer dan 125 pk van de turbo-uitvoering bleek een geweldige combinatie. De Rallye-uitvoering van de XR2 reed met twee teams de rally van Monte Carlo en finishte in de top 10.

1977-Fiesta_Turbo.jpg

1979-fiesta.jpg

1978-Line_Draw_Rally_Fiesta.jpg

Na een paar jaar had men de mijlpaal bereikt van 1 miljoen geproduceerde Fiesta's en was men hard bezig met het nadenken over een mogelijke opvolger van de populaire kleine auto.

1979-fiesta_1.jpg

Diverse concepten passeerden de revu, variërend van extreme wijzigingen tot kleine wijzigingen en vanwege het enorme succes van de Mk1 koos men voor een licht aangepaste auto, de Mk2.

1976-fiesta_5.jpg

1977-conc-1111_Fiesta_Fantasy.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondanks de 4 mannelijke testdummies in de rally van Monte Carlo reden er meer vrouwen mee rond in de raceversie van de Fiesta dan mannen, zoals onderstaande foto's van de Ladies Cup duidelijk maken.

1982-Fiesta_Ladies_Cup-1mags.jpg

1982-Fiesta_Ladies_Cup-2mags.jpg

Men begon weer aan een klei-ontwerp voor de opvolger en dat was hard nodig, want de Mk1 was dringend toe aan een opvolger na meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren.

1981-fiesta_2.jpg

1981-280_Fiesta.jpg

1980-dev-647-Fiesta_84_Design_.jpg

Zoals op onderstaande foto al te zien is dacht men toen al aan een eventuele cabrio op basis van de Fiesta, maar daar is het nooit van gekomen.

1983-conc-fiesta_2.jpg

Ook van de Mk2 kwam natuurlijk een snelle variant, ook weer XR2 geheten.

1983-fiesta-2.jpg

En de tweede versie van de hemel op aarde kon natuurlijk ook niet uitblijven en dus stapten de dames uit de racerij met speels gemak over in de Mk2.

1984-Fiesta_Ladies_Cup-1mags.jpg

1984-Fiesta_Ladies_Cup-2mags.jpg

Minder snel dan raceauto's, maar wel goed voor de verkopen was het beschikbaar komen van een automaat.

1986-fiesta_1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  
Followers 0