Jump to content
Fiestaclub.nl
VitroFiesta

Veel Voorkomende Problemen/aandachtspunten

Recommended Posts

In dit topic staan alle bekende problemen/aandachtspunten van de tot nu toe geproduceerde Fiesta's als volgt, per type, gerangschikt:

Aandachtspunten:

Punten waarmee rekening moet worden gehouden bij het onderhoud van de auto. De officiële Ford dealer is meestal wel op de hoogte van deze punten maar helaas wordt hier niet altijd naar gekeken bij een onderhoudsbeurt .

Bekende problemen:

Dit kunnen fouten in de fabricage zijn, maar ook onderdelen waarvan bekend is dat ze erg aan slijtage onderheven zijn. Fabricagefouten bij nieuwe Fiesta's kunnen vaak makkelijk onder garantie door de dealer worden verholpen. Bij slijtageonderdelen zit dit vaak wat moeilijker omdat in de meeste gevallen de garantietermijn al is verlopen. Dit zijn vooral punten om op te letten bij het kopen van een gebruikte Fiesta .

Roest:

Plaatsen waarvan bekend is dat er snel roestvorming kan ontstaan, let hier op bij het kopen van een (gebruikte) Fiesta en het onderhoud daarvan.

Heb je een Fiesta maar weet je niet welk type, klik dan hier

Inmiddels is deze lijst ook in het modellenoverzicht geplaatst

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Algemene problemen:

- Lekkende remslangen voor en remcilinders achter bij Fiesta's met bouwjaar tot 2000. Oorzaak is het monteren van de slangen, gedraaid in een slag waardoor ze extra slijten.

Mk. 1 (1976 ? 1983)

- Fiesta's van het eerste type kunnen onder de oldtimers gerekend worden. Let bij de aanschaf of het onderhoud van dit type gewoon goed de conditie van de motor, versnellingsbak en aandrijflijn, carrosserie en het doorrotten van chassisdelen. Onderdelen zijn over het algemeen nog goed te krijgen.

Mk. 2 ( 1983 ? 1989)

- Zie Mk1, let bij de Mk2 ook in het bijzonder op roestvorming bij de wielkasten achter, deuren, achterklep, rond de achterruitenwisser en op de bumper aan de voorzijde.

- Verlichtingsschakelaar gaat vaak kapot.

- De XR2 heeft hierbij een extra aandachtspunt. De bodykit bedekt een aantal delen van de carrosserie, hierachter kan ook roest ontstaan. Let hier dus extra op.

Mk. 3/Mk 3.5 (1989 ? 1997)

Bekende problemen:

- Draagarmrubbers uitgedroogd/gescheurd.

- Motor/versnellingsbaksteunen gescheurd of versleten.

- CVH klepseals uitgedroogd (herkenbaar aan blauwe rook bij het starten).

- CVH klepdeskselpakking verouderd (deze is veelal van kurk en moet bij elke beurt eigenlijk vervangen worden).

- CVH klepstoters/nokkenas gaan ongeveer 100.000 km. mee, daarna gaan deze tikken.

- CVH Waterpomp gaat ongeveer 100.000 km. mee, hou rekening met het mogelijk moeten vervangen van de pomp.

- Valencia (1.1 / 1.3) klepstoters maken een ratelend geluid (klepstoters afstellen).

- Startmotor kan af en toe weigeren (+12v draad van accu naar startmotor controleren).

- Electrische ramen doen het slecht of niet(opnieuw afstellen of probleem met de kabel)

- Slecht/niet functioneren van de ontgrendeling kofferbak/achterruitenwisser/ achterruitverwarming (contacten in de achterklep schoonmaken en invetten).

Roest:

- Rond de tankdop (bij Mk3.5 achter het klepje).

- De randen van de achterschermen/wielkasten.

- Wielkasten achter, bij de overgang naar de dorpel (door ophoping van vuil en vocht).

- Achter zijskirts en wielbogen.

- Dorpelranden en doorrotten van de dorpels.

- Dorpelrand onder de deur, op de plaats waar de einden van de deurrubbers elkaar raken.

- Onderste rand van achterklep.

- Rondom slot van achterklep.

- Rondom achterruitenwisser.

- Lasnaden onder achterlichten (doorlopend achter de bumper).

- Rondom de achterwielophanging.

- Onder raamrubbers achterruit en achterste zijruiten zowel binnen als buiten.

- Onder raamrubbers voorruit, zowel bovenaan, als onderaan in de hoeken.

- Voorste rand van de motorkap, binnenzijde.

- De lak onder de voor en achterbumper is vaak slecht en dun gespoten waardoor veel Mk3's ook daar (oppervlakkig) kunnen gaan roesten.

- Chassisbalk onder accubak (ook achter binnenscherm).

- Achter de buitenspiegels.

- Op/aan de stoelbevestigingsmoeren.

- Achter binnenscherm t.h.v. afwatering paravan. De plaatdelen die over elkaar heen liggen zijn afgekit, maar qua constructie precies verkeerd geplaatst zodat bij afwatering van paravan er elke keer water langs de lasnaad zelf loopt. Dit resulteert uiteindelijk in een gat waardoor water naar binnen kan lopen (natte vloermatten).

- De XR2i heeft hierbij een extra aandachtspunt. De bodykit bedekt een aantal delen van de carrosserie, hierachter kan ook roest ontstaan. Let hier dus extra op.

Mk. 4/121 ( 1995 ? 1999)

Bekende problemen:

- Vastrotten van bougies bij 1,3l KENT motoren (invetten met kopervet alvorens monteren).

- Tikkend geluid veroorzaakt door kleppen KENT motoren (tuimelaar-as vervangen).

- Koelvloeistof lekkage bij aansluiting thermostaathuis (slang loshalen, goed schoonmaken en nieuwe klem monteren).

- Lekkende schokbrekers.

- Ophangrubbers slijten snel of zijn al snel niet stug genoeg.

- Veel toeren maken bij het stilstaan na lang snelweg gebruik en het afslaan van de motor net na het starten kan duiden op een vuile idle control valve (stationairklep). Oplossing is het reinigen van de klep.

- Gaspositiesensor blijft hangen, oplossing is de klep schoonmaken

- De schakelaar van de binnenverlichting bij de voorportieren kan roest vast gaan zitten. Oplossing is om de schakelaar even te demonteren, even schoonmaken en invetten en weer monteren.

- Slecht of niet functioneren van de achterruitenwisser en achterruitverwarming. Oplossing is het schoonmaken van de contactpunten in de kofferklep.

Roest:

- Wielkasten achter.

- Dorpelrand onder de deur waar portierrubbereinden bij elkaar komen.

- Lasnaden op de dorpels, onder de deurrubbers.

- Onder de hoek(en) van de instaplijsten(optioneel) kan door trillingen van de instaplijst de lak beschadigen en roest ontstaan.

- Lasnaden van de bodemplaat, net voor de achterwielen

Mk. 5 (1999 ? 2002)

Bekende problemen:

- Vastrotten van bougies bij 1,3l KENT motoren (invetten met kopervet alvorens te monteren).

- Tikkend geluid veroorzaakt door kleppen KENT motoren (tuimelaar-as vervangen).

- Koelvloeistof lekkage bij aansluiting thermostaathuis (slang loshalen, goed schoonmaken en nieuwe klem monteren).

- Lekkende schokbrekers.

- Ophangrubbers slijten snel of zijn al snel niet stug genoeg.

- Veel toeren maken bij het stilstaan na lang snelweg gebruik en het afslaan van de motor net na het starten kan duiden op een vuile idle control valve (stationairklep). Oplossing is het reinigen van de klep.

- De schakelaar van de binnenverlichting bij de voorportieren kan roest vast gaan zitten. Oplossing is om de schakelaar even te demonteren, even schoonmaken en invetten en weer monteren.

- Slecht of niet functioneren van de achterruitenwisser en achterruitverwarming. Oplossing is het schoonmaken van de contactpunten in de kofferklep.

- Digitale meters op het dashboard kleuren soms enkele seconden zwart. Dit is echter geen probleem maar een zelftest.

- De Mk.5 Sport kan last hebben van slechte lak/bobbeltjes op de linkerbovenhoek van de spoiler.

- Schurend geluid bij het wegrijden. Heeft te maken met het activeren van de ABS bij een bepaalde snelheid

Roest:

- Wielkasten achter.

- Onder de deurrubbers bij de voorportieren, ter hoogte van de buitenspiegel.

- Dorpelrand onder de deur waar de portierrubbereinden bij elkaar komen.

- Lasnaden op de dorpels, onder de deurrubbers.

- Aan de onderkant van de deuren, onder de deurrubbers

- Onder de hoek(en) van de instaplijsten(optioneel) kan door trillingen van de instaplijst de lak beschadigen en roest ontstaan.

- Lasnaden van de bodemplaat, net voor de achterwielen

Mk. 6 (2002 ? 2005)

Aandachtspunten:

- Door de opening van de rechter ruitensproeier lekt bij iedere regenbui of wasbeurt water naar binnen. Dit water druppelt precies op de bougies en de bedrading van de bobine en kan daar niet weg. Rond de bougies kan zich roest gaan vormen en in de bedrading van de bobine kan kortsluiting ontstaan. Dit probleem is bekend bij Ford, de oplossing is om de rechter ruitensproeier af te (laten) kitten zodat er geen water meer doorheen kan lekken. Bij elke jaarlijkse onderhoudsbeurt moeten de bougies los worden gedraaid en in worden gevet. Als dit jaarlijks gebeurt, is er niets aan de hand maar zoniet dan krijg je na verloop van tijd de bougies niet meer los. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat de bougies afbreken als er wordt geprobeerd ze er uit te krijgen. (Dit geldt alleen voor de 16v motoren, inclusief ST).

- Bovenop de schokdempers kan na het rijden in een regenbui water blijven staan wat daar niet weg kan. Na verloop van tijd zal er roest ontstaan waardoor de schokdempers zeer moeilijk los te krijgen zijn als ze vervangen moeten worden. Makkelijkste oplossing is afplakken met ducktape, of anders afdichten met een passend rubber.

Bekende Problemen:

- Fluitende toon bij de bovenkant van de voorruit bij 120km/u of harder (afkitten met ruitenkit).

- Hoge pieptoon uit de waterpomp (ook bij de ST).

- Lekkend carter (komt vaak voor bij een Mk6 ouder dan ongeveer 2 jaar).

- Lekkende verstuivers en retourleidingen van 1.4 TDCi.

- 2e lambda sonde stuk, lampje motormanagement gaat branden.

- Moeizaam wegrijden, soms bijna afslaan bij koude motor.

- Slijtage aan het stuurwiel. De toplaag van het stuur laat los (geldt niet voor echt lederen stuur). Hiervoor is een speciale regeling bij Ford, het stuur kan met korting vervangen worden, afhankelijk van de leeftijd en km. stand van de auto.

- Na het veelvuldig neerklappen van de achterbank kan er een krakend geluid ontstaan, dit is op te lossen door een stukje rubber tussen de bewegende delen te plaatsen (verkrijgbaar bij de dealer).

- Motorkap gaat soms niet open/komt niet uit het slot. Met beide handen (voorzichtig) een duw op de motorkap geven is meestal voldoende om het probleem op te lossen.

- Ontgrendeling voor het naar voren klappen van de voorstoelen van de 3-deurs modellen werkt niet. Ontgrendelingskabel is gebroken, of handgreep is versleten. Beste is om beiden te vervangen.

- Door ophoping van vuil, of ijs in de winter kunnen de afwateringsgaten in de deuren dicht gaan zitten. Hierdoor kunnen de deuren vol met water lopen. Oplossing is om met een kleine schroevendraaier de gaatjes voorzichtig iets groter te maken. (Elke deur bevat 2 afwateringsgaatjes)

- Breken voorste schroefveer

Roest:

- Naden van de motorkap. (6 jaar Ford garantie).

- Op de lasnaden onder de deurrubbers van de voordeuren (6 jaar garantie).

- Omdat de achterlichtunits erg strak tegen de carroserie aangemonteerd zijn, kan door trillingen de lak onder de lichtunits beschadigen waardoor roest kan ontstaan.

Mk. 6.5 (2005 ? heden)

Bekende problemen:

- Moeizaam wegrijden, soms bijna afslaan bij koude motor.

- Krakend geluid in de gordelhouder rechtsachter.

- Krakend geluid in het midden van het dashboard. (Komt mogelijk door het uitzetten en inkrimpen van het dashboard bij verschillende weersomstandigheden).

- Slecht functioneren van de knoppen van de voor- en achterruitverwarming. De knop reageerd niet of lijkt "klem" te zitten in het dashboard. (Komt mogelijk door het uitzetten en inkrimpen van het dashboard bij verschillende weersomstandigheden).

- Verkeerde montage van het stuurbekrachtigingsreservoir bij de ST. Het reservoir zit verkeerd of verkeerd om gemonteerd. Herkenbaar aan schurende geluiden bij het insturen van een langzame bocht. Kan mogelijk leiden tot het uitvallen van de stuurbekrachtiging.

- Power Park spiegels (automatisch in- en uitklappende buitenspiegels) klappen bij koud weer beneden de 0 graden, niet of moeilijk uit.

- Motorkap gaat soms niet open/komt niet uit het slot. Met beide handen (voorzichtig) een duw op de motorkap geven is meestal voldoende om het probleem op te lossen.

- Ontgrendeling voor het naar voren klappen van de voorstoelen van de 3-deurs modellen werkt niet. Ontgrendelingskabel is gebroken, of handgreep is versleten. Beste is om beiden te vervangen.

- Boardcomputer geeft aan "verbuik" i.p.v. "verbRuik".

- Door ophoping van vuil, of ijs in de winter kunnen de afwateringsgaten in de deuren dicht gaan zitten. Hierdoor kunnen de deuren vol met water lopen. Oplossing is om met een kleine schroevendraaier de gaatjes voorzichtig iets groter te maken. (Elke deur bevat 2 afwateringsgaatjes)

- Breken voorste schroefveer

Roest:

- Op de lasnaden onder de deurrubbers van de voordeuren (6 jaar garantie).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deze database is zo nauwkeurig mogelijk samengesteld. De hier aangegeven problemen zijn gedeeltelijk bekend bij de Ford dealerorganisatie of gebleken uit eigen ervaringen van de leden van Fiestaclub.nl. Hieraan kunnen dus ook geen rechten worden ontleend.

Uit ervaring van de leden van Fiestaclub.nl en van de Ford dealerorganisatie is gebleken dat de hier genoemde problemen regelmatig voor komen. Natuurlijk hoeven deze problemen niet op iedere Fiesta voor te komen, maar dit zijn geen incidentele gevallen.

Twijfel bij een probleem met een nieuwe auto niet om dit te melden aan de dealer en het te laten oplossen. Meestal worden deze problemen zonder al te veel moeite door de dealer opgelost. Laat je echter niet te snel afschepen met berichten als "hier kunnen we helaas niets aan doen". Neem bij twijfel over de garantietermijn van met name carrosserieonderdelen contact op met de dealer, vaak is hierop een langere garantietermijn van toepassing.

Controleer je Fiesta bij aankoop, maar ook als hij al in je bezit is af en toe eens op de veel voorkomende problemen, vooral de roestproblemen. Bij roest is snel ingrijpen erg belangrijk om de schade zoveel mogelijk te beperken. Controleer dus regelmatig de plekken die erom bekend staan snel te roesten.

Heb je vragen over een mogelijk probleem met je auto en kan je de oplossing via de zoekfunctie niet vinden, post het bericht met je vraag en een duidelijke omschrijving van het probleem in het juiste subforum.

Heb je vragen/opmerkingen over de inhoud van dit topic of heb je een aanvulling, laat het via de mail of PM weten aan ondergetekende of post je vraag in dit topic.

Edited by Michiel : Sticky

Edited by Soundraiser

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zij lijsten op de deuren van de mk6 en 6.5 willen na een aantal jaren wel eens losbreken van hun bevestiging, deze vast lijmen heeft eigenlijk geen nut, maar voor 13,00 euries per lijst ziet het er weer prachtig uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een opmerking waterlekage langs de ruitensproeierkopjes waardoor de bougies weg roesten geld alleen voor de 16v motoren van 2002 tot 2005

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de Fiesta MK6 zie ik een probleem niet terug, nl:

Door het veelvuldig neerklappen van de achterbank kan deze gaan kraken. Dat komt doordat het staal op staal is. Dit is bekend bij Ford en daarvoor hebben ze een stukje rubber voor ontwikkeld waardoor het geen staal op staal meer is.

Zelf heb ik het probleem niet gehad, maar een collega met een ST. Ze hebben hem ook verteld dat het een bekend probleem is. Het lijkt me dat het bij alle types voor kan komen..

Verder mooi opgezet! Erg handig die puntenlijst :duim:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zouden jullie het ook handig vinden als ik wat foto's met uitleg plaats hoe je het probleem zelf kan oplossen als vb je garantie periode voor bij is

vb

Whistling noise from the upper windshield area during high speeds (above 120 km/h)

Parts Required

ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿

³ Description ³ Finis Code ³

ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´

³ Sealer ³ 1 613 838 ³

ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ

µ 1. Clean the underside of the upper weatherstrip and the mating surface of the roof panel.

1mc4.th.jpg

Note:

Take care not to apply excessive sealer at the start and end of the weatherstrip.

Note:

Apply enough sealer to completely fill the gap.

µ 2. Apply the sealant in a continuous bead inside the gap between the windshield upper weatherstrip and the mating surface of the roof panel.

2cq4.th.jpg

3. Remove any excess sealer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gister een mooie dag dus ook een mooie dag om in de {st} te rijden .....................dus niet.

Het geval ik stap gister in de auto, ik start hem en hij loopt in 1 keer als altijd. Binnen enkele seconden vielen de toeren weg en smoorde hij, geen probleem zou je denken gewoon opnieuw starten.

Toen ik dus wilde starten kwam er een raar geluid alsof de startmotor alleen draaide en dus ook niet willen starten.

Na enkele minuten nog een keer proberen en hetzelfde.

Dus toen maar in een andere auto gestapt en een bezoekje aan de Ford-dealer gebracht.

Even later kwamen ze hem ophalen en een monteur stapt er in om het ook te proberen, en die probeerde hem te starten, toen kwam datzelfde geluid, maar hij startte door en pompte op het gaspedaal en toen startte hij uiteindelijk wel.

Toen hebben ze hem alsnog meegenomen en ze zouden hem ffies nakijken. Vanmorgen ging de telefoon dat het was opgelost en ik kon hem komen ophalen.

Nu bleek dus dat er vocht op de bougies was gekomen en deze zijn gaan doorlekken waardoor er dus vocht in het blok kwam wat dit dus veroorzaakte. En nu zijn er dus onder garantie nieuwe bougies in gegaan :duim: . Ze hebben ook de computer uitgelezen en die zei dat er niks aan de hand was.

Dus nogmaals voor alle MK6 en MK6.5 rijders let op met de bougies laat ze ieder jaar met een beurt nakijken om dit dus net na je garantie te voorkomen.

Groet Harry.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwam dit ook via de ruitensproeier binnen en hebben ze gelijk de sproeier afgekit? Als ze er niks aan doen kan je er op wachten dat het over een tijdje weer zo is

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een opmerking over de mk4: de contactpuntjes bij het kofferdeksel willen wel eens gaan oxideren, waardoor achterruitverwarming & ruitenwisser het slecht doen of zelfs helemaal niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nog een opmerking over de mk4: de contactpuntjes bij het kofferdeksel willen wel eens gaan oxideren, waardoor achterruitverwarming & ruitenwisser het slecht doen of zelfs helemaal niet meer.

Bedankt, ik had dit probleem wel in de klad versie staan maar ik ben hem er bij de officiele versie vergeten bij te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist ben ik ook stil komen te staan met hetzelfde probleem toen ik terug kwam rijden van m'n werk. Niet vastgerot, maar wel water langs de bougies. Hij liep daardoor ineens op drie pitjes in plaats van 4. Even de ANWB gebeld en 30 minuten later reed ik alweer met vier nieuwe bougies verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt wel een structureel probleem dus met die bougies in de MK6 (6.5).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag dus naar de dealer voor 4 nieuwe bougies. Hij zet ze er in en toen liep hij weer op 3 cylinders. Heb hem dus net achter moeten laten en heb nu zo'n kale Leen-Ka bij me zodat ik in ieder geval vandaag kan gaan werken. Er zijn 4 nieuwe bougiekabels onderweg en hopelijk is dat de oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 nieuwe bougies, 4 nieuwe bougiekabels en hij loopt weer als een zonnetje. Ford betaalt de rekening omdat lekkend water de oorzaak was en het een bekend probleem was.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 nieuwe bougies, 4 nieuwe bougiekabels en hij loopt weer als een zonnetje. Ford betaalt de rekening omdat lekkend water de oorzaak was en het een bekend probleem was.

Netjes dat het betaald wordt, heb jij nog garantie dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Netjes dat het betaald wordt, heb jij nog garantie dan?

Nee, geen garantie. Wel goeie contacten met de dealer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is erg netjes dan, bij mij kwamen ze er achter tijdens een grote beurt, dus daarbij zat de prijs voor de bougies al in maar de extra tijd aan arbeidsloon kreeg ik er wel bij gepresenteerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is erg netjes dan, bij mij kwamen ze er achter tijdens een grote beurt, dus daarbij zat de prijs voor de bougies al in maar de extra tijd aan arbeidsloon kreeg ik er wel bij gepresenteerd

Ik heb zelfs de vervangende auto gratis gehad :blink: Moest hem wel effe afgetankt terugbrengen, maar dat is niet meer dan normaal :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kreeg vandaag eventjes de rekening van het vervangen van 4 bougietjes op de deurmat á ?94 :blink:

Toen toch maar eventjes bij de dealer langs geweest en dit bleek een communicatie foutje tussen de chef monteur en het kantoor te gaan. Het is wel garantie werk dus ?0.- :applaus:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag was een heerlijke regen-dag dus had ik om te testen voor het vocht maar eens een krant op het motorblok gelegt om te zien of er dus vocht binnen zou komen.

En jawel precies onder de rechter ruitensproeier was de krant zeiknat.

Nu was ik gister al met dit idee bij de dealer geweest die vonden het prima en als het zo was zouden zij hem even afkitten. dus morgen ben ik daarvoor even bij de dealer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mis bij de MK4 de gaspositie sensor die als hij vuil is regelmatig blijft hangen.

Wat zijn de problemen die je hiermee krijgt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mis bij de MK4 de gaspositie sensor die als hij vuil is regelmatig blijft hangen.

Wat zijn de problemen die je hiermee krijgt?

blijft in de hoge toeren hangen vitro, dus met gas losblijft ie vol gas draaien, maar remreiniger doet wonderen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danku, kan ik hem er op de lijst bijzetten. Maar dit is dus iets anders als met die stationairklep? Symptomen zijn toch hetzelfde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

×