Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Blinx

2 channel/multi channel Amps

Recommended Posts

oke...

maybe een kei domme vraag hor....

maar wat is t verschil tussen een 2 channel Amp en een multi channel Amp??? :roll:

is een 2 channel maar voor 2 paar boxen ofzo???

i dont get it {confused}

multi kan meer dan 2 zijn denk ik 4 kanaals ofzo

ja dat heb ik gelezen op diverse online shops....

4 en j hebt ook 5 kanaals.... schijnt :)

maar wat is t verschil dan tussen een 2 en een 4 kanaals???

kan j meer met een 4 kanaals ofzo??? bv. als j 4 boxen hebt elk een apart kanaal???

dat snap ik niet :roll:

Is 1 kanaal dan voor 1 speaker?? Dus 4 kanaals voor 4 apart te regelen speakers??? Ikke nog niet snappe :oops:

Is 1 kanaal dan voor 1 speaker?? Dus 4 kanaals voor 4 apart te regelen speakers??? Ikke nog niet snappe :oops:

hmmmz...

er zijn hier tog wel een aantal audio wizzz kidzzz? :D

volgens mij kan j ook 2 speakers op 1 kanaal zetten maar dan heet dat bruggen ??? {confused}{confused}

wie weet dit allemaal???

Er zijn hier inderdaad wel een aantal audio-freaks, maar die zijn nooit online als je ze nodig hebt... :wink:

Wacht nog even tot morgen, er zijn een aantal gebruikers die op de meest vreemde tijden hier online zijn. Als je 24 uur verder bent, is 1 van de audiofreaks meestal wel langs geweest :mrgreen:

is het niet net zo als met versterkers? standaard is een 2 kanaals versterker, met links en rechts 2 keer derop..(dus voor 2 setjes boxen). Gebrugd is naar 1 kanaals toe, dus maar 1 keer een plus en min (of links/rechts, hoe je het ook maar noemt)

edit: haha een amp is natuurlijk een amplifier, engels voor versterker.. haha..

Ik zou zeggen, een twee kanaals versterker is een versterker die twee (in principe verschillende) gescheiden (mono) audio signalen kan versterken. In de praktijk betekent dit één kanaal/signaal voor links en één kanaal/signaal voor rechts (stereo dus).

Als je een 2-kanaals versterker brugt, zet je beide kanalen als het ware in serie (dus wordt het 1 mono kanaal in totaal) waardoor je dit een enkel signaal twee keer zo sterk kunt versterken. Dit wordt in de praktijk vaak gedaan voor subwoofers.

Een multi kanaals versterker kan dus gewoon meerdere audio siganelen versterken. Een 4-kanaals versterker kan bijvoorbeeld 2 voorspeakers (stereo) en twee achterspeakers (stereo) apart versterken.

Op een twee kanaals versterker sluit je dus 1 setje stereo speakers aan.

Als je een amp hebt van 2 x 250W Kan je er 2 boxjes van 250W op aansluiten. Of je legt er een brug over waardoor je er 1 box van 500W kan op aansluiten.

Multi zal wss zijn dat je je kan verdelen zoveel je wilt ;)

2 kanaals is voor twee speakers, links één en rechts één. Multichannel is meer dan twee, maakt niet uit hoeveel.

Als je een 2 kanaals versterker brugt, bijvoorbeeld 2x250W (thnx Nightflash) krijg je idd 1x500W. Die kan je dan gebruiken voor een subwoofer met een enkele spoel. Bijvoorbeeld.

Oké, een audio whizz is online :mrgreen:

Een multi-channel amp heeft meer dan 2 kanalen (dus 3 of meer). Op een 2 kanaals versterker kun je zoveel speakers hangen als je wilt in principe, maar houdt dan wel rekening met de impedantie.

Maar in de praktijk is het het handigste om 1 speaker op 1 kanaal te hangen. Op een 2 kanaals versterker hang je dus 2 speakers. Hang je er slechts eentje aan, dan noem je dat gebrugd. Dat doe je dus bijv met een subwoofer, die hang je gebrugd aan een versterker. Een versterker die 2x100W levert, zal gebrugd 1x200W leveren. Een standaard car audio speaker is 4 Ohm. De meeste versterkers ook, maar door meerdere speakers te schakelen (parallel of serieel) kun je ook meerdere speakers op 1 kanaal hangen. 2x 4 Ohm speakers leveren samen 2 Ohm, op 2 Ohm levert de voorbeeldversterker geen 2x100W @ 4Ohm, maar 2x200W @ 2Ohm.

Zo levert mijn eigen versterker (mono-block = 1 kanaalsversterker) 1x400W op 4 Ohm, 1x750W op 2 Ohm en 1x1100W op 1 Ohm. Er zijn trouwens niet veel versterkers die op 2 of 1 Ohm stabiel draaien, dus als je speakers gaat doorlussen, zoek daar dan eerst naar of hij dat aan kan.

Vandaar dat de meeste mensen dus 1 speakers op 1 kanaal hangen. Dan heb je geen gedoe met impedantie (Ohm's).

Subwoofers met een dubbele spoel (bijv 2x 4 Ohm spoel) leveren standaard hun vermogen op 2 of 8 Ohm. Meestal pak je dan 2 Ohm, omdat een versterker meer vermogen levert bij die impedantie.

Ik hoop dat dit niet te technisch was, zo ja, dan probeer ik het nog wel even in normaal nederlands uit te leggen.

Hang je er slechts eentje aan, dan noem je dat gebrugd. Dat doe je dus bijv met een subwoofer, die hang je gebrugd aan een versterker.

Tenzij je een sub hebt met een dubbele spoel...

Hang je er slechts eentje aan, dan noem je dat gebrugd. Dat doe je dus bijv met een subwoofer, die hang je gebrugd aan een versterker.

Tenzij je een sub hebt met een dubbele spoel...

Klopt, maar ook die kan je bruggen :D dan wordt alleen je versterker erg warm. Die gaat dan op 1 Ohm draaien en dat kunnen 2 en 4 kanaalsversterkers vaak niet aan.

Oké, een audio whizz is online :mrgreen:

Een multi-channel amp heeft meer dan 2 kanalen (dus 3 of meer). Op een 2 kanaals versterker kun je zoveel speakers hangen als je wilt in principe, maar houdt dan wel rekening met de impedantie.

Maar in de praktijk is het het handigste om 1 speaker op 1 kanaal te hangen. Op een 2 kanaals versterker hang je dus 2 speakers. Hang je er slechts eentje aan, dan noem je dat gebrugd. Dat doe je dus bijv met een subwoofer, die hang je gebrugd aan een versterker. Een versterker die 2x100W levert, zal gebrugd 1x200W leveren. Een standaard car audio speaker is 4 Ohm. De meeste versterkers ook, maar door meerdere speakers te schakelen (parallel of serieel) kun je ook meerdere speakers op 1 kanaal hangen. 2x 4 Ohm speakers leveren samen 2 Ohm, op 2 Ohm levert de voorbeeldversterker geen 2x100W @ 4Ohm, maar 2x200W @ 2Ohm.

Zo levert mijn eigen versterker (mono-block = 1 kanaalsversterker) 1x400W op 4 Ohm, 1x750W op 2 Ohm en 1x1100W op 1 Ohm. Er zijn trouwens niet veel versterkers die op 2 of 1 Ohm stabiel draaien, dus als je speakers gaat doorlussen, zoek daar dan eerst naar of hij dat aan kan.

Vandaar dat de meeste mensen dus 1 speakers op 1 kanaal hangen. Dan heb je geen gedoe met impedantie (Ohm's).

Subwoofers met een dubbele spoel (bijv 2x 4 Ohm spoel) leveren standaard hun vermogen op 2 of 8 Ohm. Meestal pak je dan 2 Ohm, omdat een versterker meer vermogen levert bij die impedantie.

Ik hoop dat dit niet te technisch was, zo ja, dan probeer ik het nog wel even in normaal nederlands uit te leggen.

{bonkers}{bonkers}

wow wow wow wooooow!

wat ik dus uit jouw verhaal begrijp is dat ; ik als audio beginner voor mijn fiestallatie t best een multi channel amp kan kopen?

dan kan ik mijn front speakers en mn 6x9's ieder op een apart kanaal zetten (?) 8)

dan kan ik eentueel een 2 kanaal erbij zetten voor een woofer oid

tenzei deze al een ingebouwde versterker heeft natuurlijk :lol:

im i right? {confused}

De meesten beginnen als volgt:

Met een 4-kanaalsversterker, waarvan ze 2 kanalen op de hoedenplankspeakers zetten en 1 subwoofer gebrugd op de andere 2 kanalen.

De kwaliteit van woofers met ingebouwde versterker ga ik me niet over uitlaten, maar als je ziet wat er normaal in een versterker zit die speciaal gemaakt wordt om echt diep en hard te gaan, dan snap je dat dat niet in zo'n kistje kan zitten ;)

Als je slim bent dan zet je nu inderdaad een 4-kanaals op je speakers (liefst 4 goeie, omdat je die standaard ford dingen gelijk opblaast als je ze versterkt). Pak wel een goed merk, en luister er eerst naar voor je ze koopt. Neem je eigen muziek mee naar de winkel en laat die spelen door die speakers die je wilt. Dan hoor je beter hoe ze klinken dan op zo'n winkel-test-cd'tje.

Later kun je dan altijd nog een extra monoblock (1-kanaal) of 2-kanaalsversterker pakken voor de extra diepe bass van de subwoofer.

Heb je al een goeie headunit (radio) met liefst 2 of meer RCA uitgangen?

Heb je al een goeie headunit (radio) met liefst 2 of meer RCA uitgangen?

ik heb toen ik mn auto kocht meteen die (orginele) philips radio cassette eruit getrokken en er een vrij goedkopen jvc radio cd ingezet

een KD-S71R bevalt best oke maar of ie echt geschikt is voor een redelijk vette fiestallatie

voor in de deuren heb ik 10cm boxjes van pioneer zitten die eigenlijk niet passen :oops: met 1 schroefje en een paar ty-rips vast gezet :oops:

110w TS-H107

en in de hoedenplank van die ovale 6x9s van jvc 240w t oude model met gewone roostertjes

en ik heb er een crappy versterkertje ingezet van de kijkshop (supertech) :oops: (nouja voor 15 euro is t t proberen waard :lol: )

zodat t tog een beeeetje klinkt

op jouw radio zit maar 1 uitgang voor een versterker, dus als je de gewone speakers versterkt kun je er geen meer aansluiten voor de subwoofer.

je zou kunnen gaan voor een 5-kanaals-versterker. Daar kun je 4 speakers en een subwoofer mee versterken.

die Pioneers zou ik me geen zorgen om maken, Pioneer maakt hele goeie speakers. Ze zijn trouwens 25W RMS, 110W max. Als je voortaan gaat kijken, kijk dan altijd naar de RMS, dat is de normale belasting die hij aan kan. De max is slechts de piekbelasting die hij aan kan, dat kan hij niet continu aan. Je radio levert ook al 27W RMS normaal, dus je kunt je speakers al tot aan hun max versterken door de radio alleen.

Als je verder wilt gaan met je audio dan zou ik dit doen:

laat de radio voorlopig zitten en zet de speakers rechtstreeks op de radio. Pak een leuke goeie versterker en een bijbehorende subwoofer en sluit die aan. Als je dan na een paar maanden weer verder wilt gaan, dan gooi je je radio er uit en zet je er één in van een stap hoger met 2 versterker uitgangen en sluit daar betere speakers op aan die meer continue-vermogen aan kunnen. Dan kun je na weer een tijd altijd nog een 4-kanaals er bij hangen op de speakers die dat dan ook aan kunnen.

op jouw radio zit maar 1 uitgang voor een versterker, dus als je de gewone speakers versterkt kun je er geen meer aansluiten voor de subwoofer.

je zou kunnen gaan voor een 5-kanaals-versterker. Daar kun je 4 speakers en een subwoofer mee versterken.

die Pioneers zou ik me geen zorgen om maken, Pioneer maakt hele goeie speakers. Ze zijn trouwens 25W RMS, 110W max. Als je voortaan gaat kijken, kijk dan altijd naar de RMS, dat is de normale belasting die hij aan kan. De max is slechts de piekbelasting die hij aan kan, dat kan hij niet continu aan. Je radio levert ook al 27W RMS normaal, dus je kunt je speakers al tot aan hun max versterken door de radio alleen.

Als je verder wilt gaan met je audio dan zou ik dit doen:

laat de radio voorlopig zitten en zet de speakers rechtstreeks op de radio. Pak een leuke goeie versterker en een bijbehorende subwoofer en sluit die aan. Als je dan na een paar maanden weer verder wilt gaan, dan gooi je je radio er uit en zet je er één in van een stap hoger met 2 versterker uitgangen en sluit daar betere speakers op aan die meer continue-vermogen aan kunnen. Dan kun je na weer een tijd altijd nog een 4-kanaals er bij hangen op de speakers die dat dan ook aan kunnen.

hmmmz...dat wist ik niet....

dat versterkertje wat ik nu heb werkt zo;

draadjes van speakers erin andere draadjes aan de andere kant eruit versterkt naar de speakers {confused}

maar in t boekje stond wel dat j t ook met een speciaal kabeltje vanaf j headunit kan doen mja die was natuurlijk niet bijgeleverd :roll:

dat van rms wist ik maja :roll: rms vermogen zetten ze er niet altijd bij :?

oke dude.... dit vol ik ff niet....

jij zegt dat ik de speakers terug op de radio moet zetten maar dan is t net alsof ik naar mn opa's buizenradio zit te luisteren uit 1943

dan zit er echt gn ''body'' 8er dat geluid :cry:

of is daar die sub dan voor???

explain please.... {confused}

je speakers moeten eigenlijk alleen de hoge tonen en de middentonen weergeven, voor de lage tonen (de bass-weergave) gebruik je de subwoofer. en reken maar dat er dan body in je geluid komt :mrgreen:

Kom je 12 september naar EFE in Landgraaf? Dan zal ik je het verschil laten horen mét en zónder die subwoofer. Mijn gewone speakers zitten ook op de radio aangesloten ;)

ik heb alleen een subwoofer aan een gebrugde versterker hangen. Bij mij zit bij de versterker zo'n reote-level-control.. Dan kun je de subwoofer harder/zachter zetten.. maar je kunt hm ook uit schakelen. Dan pas hoor je het verschil!

n.b. mn voor en achter speakers zitten gewoon op de radio, even de bassen deruitgehaald.. want jah, de bassen komen van de subwoofer..

Voor de boxen heb je dan ook niet veel vermogen nodig, die laten toch alleen maar hoge en mid tonen horen. Ik heb dus gekozen voor een 2 kanaals versterker... maar of je alle boxxen wil versterker zou je kunnen kiezen voor 2 versterkers, waarvan 1 apart voor de subwoofer ligt of voor een dure 5 kanaals, die in prijsklasse toch meer dan 2 keer zo duur uitvalt.

ik heb alleen een subwoofer aan een gebrugde versterker hangen. Bij mij zit bij de versterker zo'n reote-level-control.. Dan kun je de subwoofer harder/zachter zetten.. maar je kunt hm ook uit schakelen. Dan pas hoor je het verschil!

n.b. mn voor en achter speakers zitten gewoon op de radio, even de bassen deruitgehaald.. want jah, de bassen komen van de subwoofer..

Voor de boxen heb je dan ook niet veel vermogen nodig, die laten toch alleen maar hoge en mid tonen horen.  Ik heb dus gekozen voor een 2 kanaals versterker... maar of je alle boxxen wil versterker zou je kunnen kiezen voor 2 versterkers, waarvan 1 apart voor de subwoofer ligt of voor een dure 5 kanaals, die in prijsklasse toch meer dan 2 keer zo duur uitvalt.

ahaaa... oke mij is t duidelijk

voor tijdelijk n sub met amp en j boxxen op de headunit zetten werkt prima?

maar als dat zo goed werkt waarom zo veel geld uitgeven??? :lol:

over een tijdje ga ik beginnen n mooie fiestallatie op te bouwen :-D

tegen die tijd zal ik nog wel eens wat advies vragen :)

dan moet j wel zon scheidings kastje hebben he? hoe heet dat ook alweer {confused}

dat kan.. maar ik heb een radio waar ik de bassen ook uit kan filterern. die geeft dan alleen nog bassen door via de pre-out naar de versterker...

en id, waarom zoveel geld uitgeven. Natuurlijk het kan beter en mooier klinker hoe meer je uitgeeft. Maar wil je niet doof worden voor je 30ste en je vriendin niet kwijt wilt is alleen een sub aan een versterker genoeg..

Crossover, maar die heb je niet echt nodig als je ze op de radio aansluit.

Sign in to follow this