Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
RuudTilburg

Ford Fiesta krijgt minder pk maar meer uitrusting

Recommended Posts

De jaarwisseling. Ieder jaar staat dat garant voor het eten van iets te veel oliebollen, het drinken van iets te veel champagne en het ontstaan van iets te veel autobranden. En natuurlijk ook de invoering van nieuwe regels, waaronder op het gebied van emissie. Waarschijnlijk kondigt Ford daarom aan dat de Fiesta nu een vernieuwde motor krijgt. De cilinderkop is omgedraaid zodat onderdelen als het partikelfilter en de katalysator sneller opwarmen, de driecilinder kan cilinders uitschakelen bij lagere belasting en de injectiedruk is hoger.

ARTIKEL

Stukken die ik interessant vond:

Het SYNC 3-infotainmentsysteem heeft een redesign gekregen en is volgens Ford intuïtiever in gebruik.

Zou dit SYNC 3.4 zijn of 'gewoon' 3.3?

Over de Titanium gesproken: deze (en de ST-Line) krijgt parkeersensoren achter, elektrisch bedienbare achterdeurramen, een 8 inch touchscreen, DAB+, 4-weg verstelbare voorstoelen en LED-dimlichten

Ik ben erg benieuwd naar de LED-dimlichten en of je deze achteraf kan installeren?

26 minutes ago, RuudTilburg said:

Zou dit SYNC 3.4 zijn of 'gewoon' 3.3?

3.4 denk ik aangezien ze eind 2019 zijn begonnen met Gen4 hardware uit te rollen (voor zover ik heb kunnen vinden). 8" touchscreen wordt het minimale voor Sync 4 dus ik gok dat ze langzaamaan upgraden naar die schermen en ze dan ook voor Sync 3 uitrollen. Dan zijn de 6.5" schermen niet meer nodig.

... en is volgens Ford intuïtiever in gebruik.

Het is echt 99% hetzelfde als je al 3.0 of hoger had. 

Voor de 95pk versie klinkt het alsof ze alvast aan het voorsegmenteren zijn voor de mild hybrid die er aan komt (en dus hetzelfde blok gebruikt) welke ~55pk meer heeft maar dat wel voornamelijk via de electromotor bij lagere snelheden. Niet dat veel mensen ooit die 95/100/125/140pk gebruiken, hoewel men hier die wel vaker aanspreekt dan in het algemeen natuurlijk. Mogelijk kunnen ze zo ook in het < 102g CO2 segment blijven (en dus 14% bijtelling) ondanks de strengere testen.

🤔 Het wordt steeds minder leuk met die normen 🤓 stel(l)lende EU/NL met zijn 517milj. inwoners 🙄! Inplaats van, laten wij toch "lang leve de vrijheid" , die heel wat paraat maken! Waarvan nog steeds een hoop ontkenners rondlopen, dat zag je wel weer met oud en nieuw 😏! Met volwassen puberende kinderen in de NL ☺. In de DE daar lieten ze bar weining zien van de met magnesium vervuilers vuurwerkshows, "verboten" Komt hier auch, bij een voor consumenten verbod instudie zijnde nw. inisiatief wet.

>> En Ford /Vag etc. moeten zich ook aanpassen aan de nieuwe emissie REGELS die we gekozen (zelfs via rechts VVD, niet te geloven? Thiery/Geert zijn ook al stil 🙄??) hebben, is het al zo erg gesteld met de (gedeeltelijke) ik&IK ontkenners van die 517milj inwoners!  niet te geloven??)) en afspreken! 

2 hours ago, RuudTilburg said:

de driecilinder kan cilinders uitschakelen bij lagere belasting

Alleen de middelste cilinder kan worden uitgeschakeld onder deellast, net als bij de 1.5 EcoBoost 3-cilinder uit de Fiesta ST (en Focus).

2 hours ago, RuudTilburg said:

Ik ben erg benieuwd naar de LED-dimlichten en of je deze achteraf kan installeren?

Het zijn de full LED-koplampen zoals ze vanaf eind 2018 in de prijslijst stonden als optie (zie mijn avatar). Maar zo te zien staat er een fout in de prijslijst, want ze lijken niet standaard te zijn, maar de LED dagrijlichten (DRL) zijn standaard, zoals te zien op deze Fiesta:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/fiesta/47755381

De auto in bovenstaande link heeft ook het vernieuwde Sync systeem, wat vooral lijkt op een andere kleur en andere touch-knoppen her en der.

Verder vallen me nog een paar kostenbesparingen op. Alle fabrikanten doen dergelijke besparingen doorvoeren aan modellen die (al even) op de markt zijn. Hoe langer een model op de markt is hoe meer besparingen al zijn doorgevoerd. Een vroeg exemplaar heeft typisch meer last van kinderziektes. Bij een laat exemplaar zijn zaken geschrapt vanwege kosten. Het beste is een exemplaar daar tussenin.
Wat ik kan zien is dat de rode ST-Line in de link geen schijfremmen achter meer heeft en dat in de kofferbak rechts geen vakje meer zit voor een flesje motorolie o.i.d.
Een kostenbeparing is ook het verminderen van "complexiteit" in de fabriek. Met complexiteit wordt bedoeld het aantal mogelijke varianten, denk aan: stuurwielen met en zonder cruisecontrol knoppen, in combinatie met en zonder afgeplatte onderkant (ST-Line zonder cruisecontrol bestaat niet meer). 18-inch wordt niet meer geleverd affabriek etc.

6 minutes ago, Franciscus said:

Alleen de middelste cilinder kan worden uitgeschakeld onder deellast, net als bij de 1.5 EcoBoost 3-cilinder uit de Fiesta ST (en Focus).

Het zijn de full LED-koplampen zoals ze vanaf eind 2018 in de prijslijst stonden als optie (zie mijn avatar). Maar zo te zien staat er een fout in de prijslijst, want ze lijken niet standaard te zijn, maar de LED dagrijlichten (DRL) zijn standaard. Zie o.a.:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/fiesta/47755381

De auto in bovenstaande link heeft ook het vernieuwde Sync systeem, wat vooral lijkt op een andere kleur en andere touch-knoppen her en der.

Jouw koplampen zijn volledig led. In bovenstaande advertentie en in het persbericht wordt expliciet gesproken over led dimlicht. Maar ze bedoelen dan wellicht de DRL?

Ik was al een poosje op zoek naar de wijziging bij de 1.0 motoren; op de Autoweek site staat de 95 pk versie al even tussen de motoriseringen.

Vraag me af of je er veel van merkt. De acceleratietijd van 0 - 100 km/h is gelijk gebleven.

11 hours ago, Mikkem said:

De acceleratietijd van 0 - 100 km/h is gelijk gebleven.

Dat laatste is niet helemaal waar. De NL prijslijst wordt niet goed up to date gehouden in mijn ogen. De Duitse prijslijst met daarin de technische specificaties wel.

De 1.0 EcoBoost met 100 pk en NEDC-homologatie gaat in 10,5 sec van 0 naar 100 km/h.
De 1.0 EcoBoost met 100 pk en WLTP-homologatie gaat in 10,6 sec van 0 naar 100 km/h.
De 1.0 EcoBoost met 95 pk en WLTP-homologatie gaat in 10,9 sec van 0 naar 100 km/h.

Zie pagina 24: https://www.ford.de/content/dam/guxeu/de/documents/price-list/cars/new-fiesta/PL-ford_fiesta_2019.pdf

Opvallender is dat het koppelgebied kleiner is geworden:

100 pk @6500 rpm en 170 Nm tussen 1500 en 4000 rpm
95 pk @6000 rpm en 170 Nm tussen 1750 en 3900 rpm

On 3-1-2020 at 11:03, RuudTilburg said:

Ik heb nog eens zitten nadenken over de LED-dimlichten. Misschien heb je gelijk en is het eenvoudiger dan ik dacht en heeft Ford gewoon een LED-peertje gemonteerd i.p.v. een halogeenlamp. Wellicht dat de CO2-uitstoot daarmee daalt, omdat de LED minder energie verbruikt (dynamo hoeft minder hard te werken). Met de huidige CO2 boeteregels telt namelijk elke gram CO2.

35 minutes ago, Franciscus said:

Opvallender is dat het koppelgebied kleiner is geworden:

100 pk @6500 rpm en 170 Nm tussen 1500 en 4000 rpm
95 pk @6000 rpm en 170 Nm tussen 1750 en 3900 rpm

Bob, 🤔 zou die 3cil. 95pk nu ook minder gaan brommen omdat die 170Nm koppel hoger in de laagste  toeren zit tussen 1750 - .... rpm's 🧐 dan de oude 100pk uitvoering? 

En de CO2 emissie hangt ook voor het grootste deel af van je rechtervoet, denk ik 🤔

1 hour ago, Franciscus said:

Dat laatste is niet helemaal waar. De NL prijslijst wordt niet goed up to date gehouden in mijn ogen. De Duitse prijslijst met daarin de technische specificaties wel.

De 1.0 EcoBoost met 100 pk en NEDC-homologatie gaat in 10,5 sec van 0 naar 100 km/h.
De 1.0 EcoBoost met 100 pk en WLTP-homologatie gaat in 10,6 sec van 0 naar 100 km/h.
De 1.0 EcoBoost met 95 pk en WLTP-homologatie gaat in 10,9 sec van 0 naar 100 km/h.

Zie pagina 24: https://www.ford.de/content/dam/guxeu/de/documents/price-list/cars/new-fiesta/PL-ford_fiesta_2019.pdf

Ik had op de Autoweek site gekeken, maar die is soms minder betrouwbaar. Nu dus ook, want daar staat nog steeds 10,5 bij de 95 pk.

Dank voor de info in ieder geval.

14 hours ago, Mikkem said:

Ik had op de Autoweek site gekeken, maar die is soms minder betrouwbaar. Nu dus ook, want daar staat nog steeds 10,5 bij de 95 pk.

Dank voor de info in ieder geval.

Doe eens normaal man 😶. Eh, dat is ook een enorm verschil die 0,1-0,3sec heren (en dames)! Dat de NL cat. het bij 10,5sec. laat staan dat is ook de illusies in standhouden 🤔, fu*k mind heet dat 😊! DEers sjoemelen nu minder na de schandalen van miljarden, die jij en ik ook moe(s)ten ophoesten 🙄🌷

16 hours ago, Franciscus said:

Ik heb nog eens zitten nadenken over de LED-dimlichten. Misschien heb je gelijk en is het eenvoudiger dan ik dacht en heeft Ford gewoon een LED-peertje gemonteerd i.p.v. een halogeenlamp. Wellicht dat de CO2-uitstoot daarmee daalt, omdat de LED minder energie verbruikt (dynamo hoeft minder hard te werken). Met de huidige CO2 boeteregels telt namelijk elke gram CO2.

Op deze foto lijkt het dimlicht in ieder geval een stuk witter te zijn, dus wellicht dat je gelijk hebt. In de Nederlandse configurator wordt nog wel gesproken over halogeen dimlicht...

On 5-1-2020 at 11:09, Pieterke said:

Doe eens normaal man 😶. Eh, dat is ook een enorm verschil die 0,1-0,3sec heren (en dames)! Dat de NL cat. het bij 10,5sec. laat staan dat is ook de illusies in standhouden 🤔, fu*k mind heet dat 😊! DEers sjoemelen nu minder na de schandalen van miljarden, die jij en ik ook moe(s)ten ophoesten 🙄🌷

🙄 😏 😲

On 4-1-2020 at 19:43, Franciscus said:

In de nieuwe prijslijsten staat nu inderdaad duidelijk vermeld dat het om LED dim- en achterlichten gaat. Ik heb bij Van Mossel (per mail) nagevraagd of de LED-dimlichten in een Fiesta van 2018 geplaatst kunnen worden. Iemand van het magazijn geeft aan dat de LED-lampen niet op de bestellijst staan voor een 2018-auto. Dat is natuurlijk nog best logisch. Zal binnenkort toch maar eens langs gaan om verder te informeren naar de mogelijkheden.

Sign in to follow this