Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Scherprijder

Even voorstellen

Recommended Posts

Mijn naam is Fred en heb veel verschillende automerken gehad en gereden. Had pas nog een Honda CR-V 2.0 Vtec en ook een Mazda MX5 NC 2.0 getuned.  Honda ingeruild, te groot en te log, wel veel ruimte. Wilde buiten de MX5 een snelle auto voor dagelijks gebruik.  En nu dus mijn eerste Ford aangeschaft.  En wel een Fiesta ST200. Erg leuk, maar de pk's wennen snel. Nu dus nog tunen. Maar hoe, alleen een chip of echt tunnen via vermogensbank. En bij wie dan. Er zijn er velen(chiptuners) en de revieuws zijn niet altijd positief.  Wie heeft goede ervaringen hiermee? Woon in de provincie NH.

20191211_150915.jpg

20191211_151428.jpg

Hele gave ST 200! Welkom. 

Wat tuning betreft lees ik redelijk positieve berichten over Revo software(o.a. verkrijgbaar bij Mebu). Een stage 1 of 2 tune zou aardig wat pk's kunnen brengen. Ik denk ook dat het belangrijk is wat je van die pk's wil. Als je vaak kort achter elkaar hard wil optrekken zou je een grotere intercooler kunnen overwegen, dit brengt niet gelijk veel pk's maar wel langer constante prestaties. Maar als het om snelheids beleving gaat zou een andere uitlaat of inlaat ook al wonderen kunnen doen. Zoals je zelf zegt went snelheid snel en dat is na een tune niet anders. 

Bedankt voor het welkom heten.

@Skippy. Ook bedankt voor de reactie. Het door accellereren ook in 3,4 en 5 is voor mij de reden van meer pk's. Chiptunen hoor ik je niet over. Dus niet aan te raden denk ik dan? Terwijl je van iedere chiptuner of ecu herschrijven goede resultaten in dr curves ziet van de rollen testbank na chiptunen. Dat is toch niet alleen snelheid, maar ook meer koppel(trekkracht) en meer pk's?

8 hours ago, Scherprijder said:

Bedankt voor het welkom heten.

@Skippy. Ook bedankt voor de reactie. Het door accellereren ook in 3,4 en 5 is voor mij de reden van meer pk's. Chiptunen hoor ik je niet over. Dus niet aan te raden denk ik dan? Terwijl je van iedere chiptuner of ecu herschrijven goede resultaten in dr curves ziet van de rollen testbank na chiptunen. Dat is toch niet alleen snelheid, maar ook meer koppel(trekkracht) en meer pk's?

Het deel over de Revo software ging over chiptunen(stage 1 zonder extra hardware en 2 met o.a. downpipe/uitlaat etc.). Dit is zonder meer een optie voor jou auto. Je kan het tot ver door de 300pk krijgen maar dat kost natuurlijk wel het nodige. 

Aanraden kan ik het niet omdat ik er met auto's domweg geen ervaring mee hebt. Zoals jezelf al aan gaf zijn de verhalen omtrent chip tunen nogal verschillend.Ik weet wel dat je vaak als je ontevreden bent over hoe je auto aanvoelt na het tunen je het weer kan laten verwijderen op een niet goed geld terug basis.

Met motorfietsen heb ik er goede ervaringen mee. Niet altijd persé een berg pk's meer maar wel vaak veel betere gas response en minder "milieu" dips. Maar ook hier maakt een beter klinkende uitlaat kwa rij ervaring en snelheids beleving een veel groter verschil.

2 hours ago, Skippy said:

Het deel over de Revo software ging over chiptunen(stage 1 zonder extra hardware en 2 met o.a. downpipe/uitlaat etc.). Dit is zonder meer een optie voor jou auto. Je kan het tot ver door de 300pk krijgen maar dat kost natuurlijk wel het nodige. 

Aanraden kan ik het niet omdat ik er met auto's domweg geen ervaring mee hebt. Zoals jezelf al aan gaf zijn de verhalen omtrent chip tunen nogal verschillend.Ik weet wel dat je vaak als je ontevreden bent over hoe je auto aanvoelt na het tunen je het weer kan laten verwijderen op een niet goed geld terug basis.

Met motorfietsen heb ik er goede ervaringen mee. Niet altijd persé een berg pk's meer maar wel vaak veel betere gas response en minder "milieu" dips. Maar ook hier maakt een beter klinkende uitlaat kwa rij ervaring en snelheids beleving een veel groter verschil.

Ben het wel met je eens qua tunen. Ik heb ervaring met een kastje buiten de ecu om. Van Vtune. Ook veel verschillende verhalen, zowel pos. als neg.  De auto waar het op kastje op zit heeft standaard 160 pk. Nu met K&N filter, sportuitlaat en chiptuning plm 180 pk. Geen turbo motor. Maar ik voel het verschil duidelijk. Grijpt echt veel sneller in de toeren en is een stukje rapper dan standaard. Maar de sportuitlaat maakt best wel herrie, wat af en toe zelfs storend is. Dus een andere uutlaat blijft een crime in mijn geval op de ST 200. Vtune beloofd best veel koppel en Pk winst bij een turbo motor. En daarnaast zijn er veel chiptune bedrijven. Moeilijke keuze.

1 hour ago, Scherprijder said:

Ben het wel met je eens qua tunen. Ik heb ervaring met een kastje buiten de ecu om. Van Vtune. Ook veel verschillende verhalen, zowel pos. als neg.  De auto waar het op kastje op zit heeft standaard 160 pk. Nu met K&N filter, sportuitlaat en chiptuning plm 180 pk. Geen turbo motor. Maar ik voel het verschil duidelijk. Grijpt echt veel sneller in de toeren en is een stukje rapper dan standaard. Maar de sportuitlaat maakt best wel herrie, wat af en toe zelfs storend is. Dus een andere uutlaat blijft een crime in mijn geval op de ST 200. Vtune beloofd best veel koppel en Pk winst bij een turbo motor. En daarnaast zijn er veel chiptune bedrijven. Moeilijke keuze.

Een kastje buiten de ecu om is eigenlijk niet zo'n mooie manier van tunen. Zo'n ding neemt de ecu in de maling door de signalen van bepaalde sensoren verkeerd door te geven. Dat werkt op zich wel maar geeft geen geoptimaliseerde vermogens kromme.

Een uitlaat en inlaat is dus duidelijk niks voor jou als ik het zo lees en dat kan ik me ook goed voorstellen. Op mijn motor vind ik het geweldig maar in mijn auto geniet ik liever van de stereo.

Je zou eens nadenken over unlimited tuning in Amersfoort(die hebben ook een Dyno). Die zouden veel Fords doen en ik heb overwegend goede verhalen over hun gelezen. Zelf ga ik mijn ST Line niet tunen met de nieuwe 100km/h limiet volgend jaar in het vooruitzicht. Ik rij toch alleen maar lange stukken snelweg. Voor de snelheid pak ik wel de motor, zelfs mijn tamme Scrambler zit nog in 4 seconde op 100.

11 hours ago, Skippy said:

Zelf ga ik mijn ST Line niet tunen met de nieuwe 100km/h limiet volgend jaar in het vooruitzicht. Ik rij toch alleen maar lange stukken snelweg. Voor de snelheid pak ik wel de motor, zelfs mijn tamme Scrambler zit nog in 4 seconde op 100.

Ronald, soms moet een overheid ingrijpen, anders blinderen mensen en blijven met hun conventionele gedachtes vastgeroest hangen 🤔, (vernieuwend, ho maar! met de ontkenningen) Soms komt ook het verstand pas met de jaren 😂? Net als die volwassen aso sukk*ls met hun bommetjes + knalletjes gisteren en vandaag aldoende, met een enorme giftige magnesium en weet ik nog allemaal dampen die we allen in moeten ademen 😏.

Maar och ja, een vos verliest wel eens een keer zijn streken, maar niet zijn haren 😁 zeggen ze wel eens! Tot/doormiddel van de overheid/EU gaat ingrijpen, op allerhande gebied met zijn 519milj. ikke en ik dus, ego citizen. Maar een geruststelling, die overheid zijn wij uiteindelijk ZELF 🤓, omdat op een gegeven moment het gedrag (🐫 🐪 KUDDEdierengedrag 🐘 of niet) niet meer gepikt wordt 😏🤐😇 ! 🍾🍸🍷

On 30-12-2019 at 23:57, Skippy said:

Een kastje buiten de ecu om is eigenlijk niet zo'n mooie manier van tunen. Zo'n ding neemt de ecu in de maling door de signalen van bepaalde sensoren verkeerd door te geven. Dat werkt op zich wel maar geeft geen geoptimaliseerde vermogens kromme.

Een uitlaat en inlaat is dus duidelijk niks voor jou als ik het zo lees en dat kan ik me ook goed voorstellen. Op mijn motor vind ik het geweldig maar in mijn auto geniet ik liever van de stereo.

Je zou eens nadenken over unlimited tuning in Amersfoort(die hebben ook een Dyno). Die zouden veel Fords doen en ik heb overwegend goede verhalen over hun gelezen. Zelf ga ik mijn ST Line niet tunen met de nieuwe 100km/h limiet volgend jaar in het vooruitzicht. Ik rij toch alleen maar lange stukken snelweg. Voor de snelheid pak ik wel de motor, zelfs mijn tamme Scrambler zit nog in 4 seconde op 100.

BR Peformence in Raamsdonkveer zou ook wel iets kunnen zijn. Zijn eigenlijk een verlengstuk van Mountune uit Engeland. En werken dus ook op dezelfde manier.  Wat ik al wel heb aangeschaft is een K&N luchtfilter voor een iets betere ademhaling. Schijnt volgens sommige tuners ook al iets te schelen in pk's. 

On 3-1-2020 at 17:13, Scherprijder said:

BR Peformence in Raamsdonkveer zou ook wel iets kunnen zijn. Zijn eigenlijk een verlengstuk van Mountune uit Engeland. En werken dus ook op dezelfde manier.  Wat ik al wel heb aangeschaft is een K&N luchtfilter voor een iets betere ademhaling. Schijnt volgens sommige tuners ook al iets te schelen in pk's. 

BR heb ik ook redelijk veel positieve verhalen over gelezen. 

Een betere ademhaling kan natuurlijk nooit kwaad. Na nog wat gelezen te hebben over de ST200 ,die standaard 215 pk levert in overboost , zal je met een stage 1 remap hooguit 15pk meer pakken. Voor echte duidelijk voelbare winst moet je dan toch al snel aan stage 2 gaan denken hetgeen bijna 5000 euro aan kosten betekent en een luidruchtige in en uitlaat. De ST 200 is gewoon al een hele vlotte auto zoals hij is en het lijkt me zelf logischer om er gewoon lekker van te genieten en als je het echt te langzaam gaat vinden je beter kunt upgraden naar een MK8 ST of nieuwe Focus ST.

Op zijn hoogst heb ik kunnen vinden 25 pk erbij en een hoger koppel. Inderdaad niet veel, omdat bij chiptunen van de meeste turbo motoren wel een flinke pk winst mogelijk is. En je hebt ook wel wat gelijk, deze ST200 is best wel snel, maar zoals eerder gezegd went dit ook erg snel. Verder heb ik ook in een Mk8 1.5 gereden. Niet sneller, best wel gelijk, die heeft 200 pk en geen overboost. Het is wel een andere beleving in een 3 cijlinder. Het is sowieso luidruchtiger, wat de spanning/beleving anders maakt . Het neigt nog meer naar blijven accelereren. Je wilt ook maar in de sport stand blijven. Enigzins verslavend dus, wat je op den duur ook wel zat zult worden het meer lawaai dus. Wordt ook nog eens doorgegeven via de speakers in de auto, uiteindelijk steeds hetzelfde plofje. Misschien toch in de toekomst een ander uitlaatsysteem, je hebt namelijk ook minder loud systemen. Heeft misschien iemand hier ervaring mee in een Fiesta ST?