Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Blue Arrow

Airbag storingslampje

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn Fiesta 1.6 TDCI Lease Titanium MK 7,5 ( juli 2014) een ST interieur gekocht. Nu bleek hiervan het stekkerblok (wat onder de stoel zit) iets anders te zijn. Ik heb een stekkerblok wat uit 8 vakjes bestaat en het stekkerblok wat onder de ST stoel zat bestond uit 6 vakjes. De stekkers in het stekkerblok waren wel hetzelfde (ook zelfde kleuren). Ik heb toen de stekkers van de ST stoel uit het stekkerblok gehaald en de gekleurde stekkers op de juiste plek in de (originele Lease Titanium) stekkerblok geplaatst.

Om te testen heb ik toen eerst 1 ST stoel geplaatst. Nadat ik de accu weer aangesloten had ( ik had de min pool afgekoppeld ) en weer contact maakte kreeg ik het gele airbag storingslampje te zien op mijn dashboard. Hierop heb ik het contact weer verbroken en de accu losgekoppeld. Daarna de ST stoel uitgebouwd en de originele Lease Titanium stoel er weer in en het airbaglampje was uit.

Nu reist bij mij de vraag... zou het kunnen dat er een verschil in weerstand tussen de originele en de ST stoelairbag is waardoor er een storing optrad doordat ik dus 2 verschillende voorstoelen ( en dus airbags ) in mijn auto had zitten?

Of heb ik iets verkeerd gedaan... Iemand ideeën ?

Ik zou het interieur graag in mijn auto hebben :-) 

Hoor graag van jullie

Grt

Andy

Of: Hij ziet de airbad welke nog niet bekend was en geeft dit aan als een foutmelding omdat die niet ingeleerd is. Controleer ook even de DTC, als het goed is kan je die ook nog opvragen zonder dat je het weer hoeft om te zetten en dat geeft meestal meer duidelijkheid.

48 minutes ago, TristanT said:

Of: Hij ziet de airbad welke nog niet bekend was en geeft dit aan als een foutmelding omdat die niet ingeleerd is. Controleer ook even de DTC, als het goed is kan je die ook nog opvragen zonder dat je het weer hoeft om te zetten en dat geeft meestal meer duidelijkheid.

Airbags hoeven niet ingeleerd/ bekend gemaakt te worden 

Dacht dat de weerstand van de ST en de normale uitvoering gelijk was ,Stekker bezetting is hetzelfde zoals je schreef  Als je de ander stoel aansluit ? Gaat lampje dan ook branden? straks zit er een probleem in de ST stoel , links en rechts kan je zonder problemen wisselen 

22 hours ago, BlackFocus said:

Weer iets geleerd.

On ‎21‎-‎12‎-‎2019 at 11:54, BlackFocus said:

Dacht dat de weerstand van de ST en de normale uitvoering gelijk was ,Stekker bezetting is hetzelfde zoals je schreef  Als je de ander stoel aansluit ? Gaat lampje dan ook branden? straks zit er een probleem in de ST stoel , links en rechts kan je zonder problemen wisselen 

Dat zou ik nog wel eens kunnen proberen. Om te proberen dan... want de gordelvanger zit dan aan de verkeerde kant ;-)   De originele bekleding is stof en die van de ST is half leder. Is dat dan niet een ander airbag? Ivm het kunnen doorbreken van stof of leer... lijkt me dat leer moeilijker opent dan stof.

On ‎21‎-‎12‎-‎2019 at 11:01, TristanT said:

DTC ? Wat bedoel je daarmee ?

20 minutes ago, Blue Arrow said:

Dat zou ik nog wel eens kunnen proberen. Om te proberen dan... want de gordelvanger zit dan aan de verkeerde kant ;-) De originele bekleding is stof en die van de ST is half leder. Is dat dan niet een ander airbag? Ivm het kunnen doorbreken van stof of leer... lijkt me dat leer moeilijker opent dan stof.

Er zit geen verschil in airbag met stoffen of leren bekleding weet ik 100% zeker bij een mk7 en verwacht dat dit bij de mk7.5 ook zo is

Bedankt voor de reacties..

Zou het ook mogelijk zijn om de airbags over te bouwen van mijn oude stoelen in de nieuwe ?

Zo ja, heeft iemand daar een How to van ? Of heeft iemand dit wel eens eerder gedaan ?

3 hours ago, Blue Arrow said:

Bedankt voor de reacties..

Zou het ook mogelijk zijn om de airbags over te bouwen van mijn oude stoelen in de nieuwe ?

Zo ja, heeft iemand daar een How to van ? Of heeft iemand dit wel eens eerder gedaan ?

Is natuurlijk mogelijk denk alleen wel dat dat wel enige ervaring vereist en dat even op zeker gaan dat de airbags gelijk zijn  feit blijft als de stoelen onbeschadigd zijn het lampje brand en alles zit op zeker op de goede plek airbag/gordel spanners ???? Blijft raar

Tja, ik weet het zo ook niet. Misschien toch een defecte airbag in de stoel ? Ik heb begrepen dat ik m niet mag doormeten op weerstand met een multimeter omdat dat de airbag kan doen afgaan.

Vraag me alleen af hoe ik de bekleding eraf krijg om bij de stoelairbags te komen. Zit nogal strak om de vulling heen.

Defecte airbag komt niet vaak voor En zeer zeker niets aan meten En de hele hoes moet eraf om de airbag te verwijderen en vereist wel wat kennis en handigheid Brand het lampje ook als je alleen de rechter stoel er in zet ? Wat je kan proberen bij je dealer of je de dummy’s mag gebruiken zo kan je uitzoeken in welke stoel het zit en of het de gordelspanner of airbag is Gordelspanners gaan wel is stuk 

Misschien rare vraag,is de st stoel afkomstig van een englse fiesta st ??

En nog ff komt de stoel  uit een  3 deurs ST,controleert de bedrading,daar stoel moet neer klappen,ivm instap 3 deurs,ook maar,een idee ??

4 hours ago, Bnz said:

Misschien rare vraag,is de st stoel afkomstig van een englse fiesta st ??

Dat weet ik zo niet. Vorige eigenaar had ze in een Nederlandse fiesta. Waarom is dat relevant ? 

3 hours ago, Bnz said:

En nog ff komt de stoel  uit een  3 deurs ST,controleert de bedrading,daar stoel moet neer klappen,ivm instap 3 deurs,ook maar,een idee ??

Bedoel je ivm eventueel draadbreuk? Komen idd uit een 3 deurs maar de vorige eigenaar had ook een 5 deurs

Heeft hij ze uit zijn fiesta gehaald,zodat bij transport eventueel beschadeging is op getreden.

Door dubbel vouwen,van de rugleuning,zou dat kunnen gebeuren,

Dus in zijn fietsa werkte het gewoon.,zijn ook maar suggesties !!

Ja dat is natuurlijk altijd de vraag. 

Ik zal er nog eens over denken wat ik ermee doe. En anders zet ik ze wel weer te koop voor een klein prijsje. 

Wellicht dat een ander hobbyist er dan nog iets mee kan

Grt

Andy

Ik ben eruit... blijkt dat de kabel van de airbag gebroken is ( in de plastic huls ). Blijkbaar ergens tussen gezeten ofzo.

De airbag werd dus niet gezien

Nu wil ik deze draad weer aan elkaar maken. Wat zou de beste oplossing zijn? Kroonsteen ? Solderen ? Of een andere manier

Hoor graag jullie mening

Grt

2 hours ago, Blue Arrow said:

Kroonsteen ? Solderen ? Of een andere manier

Als je wilt dat het stuk/lost gaat: Kroonsteen.

Solderen kan maar dan moet je het wel goed afschermen (krimpkousen e.d.) en loodhoudend soldeersel gebruiken omdat zonder makkelijker breekt. Merk je niets van op  korte termijn maar kan na een paar jaar problemen geven door trillingen en schuren (hangt natuurlijk van de plek waar het zit af).

De meeste kabelreparatiesets zijn knijp/krimpcontacten (van die blauwe/gele/rode buisjes)  maar ik ben daar niet zo'n fan van en die werken het beste met dikke kabels en meetal niet met AWG20 signaaldraden. Werkt op zich wel prima als de kabel dik genoeg is en heeft als voordeel dat het direct beschermd is.

4 hours ago, TristanT said:

Als je wilt dat het stuk/lost gaat: Kroonsteen.

Solderen kan maar dan moet je het wel goed afschermen (krimpkousen e.d.) en loodhoudend soldeersel gebruiken omdat zonder makkelijker breekt. Merk je niets van op  korte termijn maar kan na een paar jaar problemen geven door trillingen en schuren (hangt natuurlijk van de plek waar het zit af).

De meeste kabelreparatiesets zijn knijp/krimpcontacten (van die blauwe/gele/rode buisjes)  maar ik ben daar niet zo'n fan van en die werken het beste met dikke kabels en meetal niet met AWG20 signaaldraden. Werkt op zich wel prima als de kabel dik genoeg is en heeft als voordeel dat het direct beschermd is.

Bedenk wel als het fout gaat dat dat geen fijne ervaring wordt officeel mag er aan airbag bedrading niet gesoldeerd of iets dergelijks weet dus heel goed wat je doet !!! Je kan het solderen doe dat wel stuk voor stuk statische elektriciteit kan de boel laten ploffen 

10 hours ago, Blue Arrow said:

Ik ben eruit... blijkt dat de kabel van de airbag gebroken is ( in de plastic huls ). Blijkbaar ergens tussen gezeten ofzo.

De airbag werd dus niet gezien

Nu wil ik deze draad weer aan elkaar maken. Wat zou de beste oplossing zijn? Kroonsteen ? Solderen ? Of een andere manier

Hoor graag jullie mening

Grt

Kroonsteen ..... Dat hoort in een huis thuis, niet in een auto. Deze gedachtes ook niet weer ophalen :)

Solderen en met krimpkous afwerken, bij solderen wel even de accuklem eraf halen

3 hours ago, BlackFocus said:

Bedenk wel als het fout gaat dat dat geen fijne ervaring wordt officeel mag er aan airbag bedrading niet gesoldeerd of iets dergelijks weet dus heel goed wat je doet !!! Je kan het solderen doe dat wel stuk voor stuk statische elektriciteit kan de boel laten ploffen 

Goed punt, was ik even vergeten ... airbags zijn idd riskant. Overigens zie ik de kans op statische electriciteit bij kroonsteentjes en krimpcontacten een stuk groter in.

Sign in to follow this