Jump to content
Fiestaclub.nl
Robertmk6

ECU vervangen, kan dat?

Recommended Posts

Beste Helpers,

Vandaag gestrand met mijn fiesta uit 2004. Na onderzoekje van de wegenwacht is de conclusie: defecte bobine waardoor de ECU stuk is gegaan.

De foutcodes: misfire cilinder 4, bobine A, bobine B. De wegenwacht heeft een nieuwe bobine erop gezet (had ie toevallig) maar dat heeft het niet verholpen en toen de bobine kabel de spanning gemeten. hier waren 2 van de drie pinnen op spanning terwijl dat niet de bedoeling was. Dus een fout/defect in de ECU na door te hebben gereden met een defecte bobine. Auto wil nu niet meer starten. Wegenwacht heeft nog meer testjes gedaan om andere problemen uit te sluiten.

Als ik het goed heb is de oplossing dan een nieuwe/gebruikte ECU, nieuwe bobine en (eventueel) vervangen kabels en bougies.

Ik lees niet zo gek veel op  internet hoe het vervangen van een ECU werkt. Reviseren lijkt me een dure grap.

Iemand ervaring met vervangen van de ECU? Welke productcodes moeten overeenkomen? Waar kan ik zo'n ECU vinden? Moet de ECU gekloond worden? Hoe werkt het met de autosleutels?

Alvast veel dank en hoop dat het te repareren valt!

Zou de ecu opsturen voor reparatie. O.a actronics, ecu tronic en kms apeldoorn kunnen wat voor je beteken

Een andere ecu zit je o.a met de sleutels, startblokkering, opties.

Volgende keer wat beter naar je motor luisteren, je ecu gaat stuk na langdurig doorrijden met een kapotte bobine.

Officieel zul je ook de bougies, bougie kabels en bobine moeten vervangen

Dank voor je bericht. Ik  heb een prijsopgaaf gedaan bij ECU-RC. Kosten 335,-. Deze optie lijkt me dan ook verstandig.

Volgende probleem is dat ik de stekker van de ECU niet los krijg. Iemand ervaring mee?

In het midden van de stekker zit een soort van bevestiging? het is (zo ver ik kan zien) geen schroef. Een schroevendraaier geprobeerd, maar pakt niks.

Stekker los wrikken met platte schroevendraaier is me ook niet gelukt. Meer kracht zou schade toe kunnen brengen heb ik het idee.

alvast dank

ECU stekker klein 2.jpg

ECU stekker klein.jpg

Officieel heet het de PCM. De kop van de bout moet met een 6 mm boor uitgeboord  worden. Ford heeft door een speciaal hulpje voor met nummer 418-537. Er zijn er die precies in het midden weten te boren. Wellicht eerst voorboren precies in het midden met 3 mm en dan heel voorzichtig met 6.

Na precies uitgeboord zijnde het m6/m8 gat natappen met de m6/m8 tap. bij montage gewoon een boutje m6 of m8 gebruiken, met een zo plat mogelijke boutkop 🤓

Top, dank voor deze informatie Piet en Dick! Dan ga ik dat binnenkort maar eens proberen.

Wel een vervelende manier van bevestigen. Op internet heb ik veel stekkers gezien met simpele clipjes en hendeltjes.

Ja, veel hebben hier geen tijd, meer en is/zijn geholpen 😒 hoop ik?

Robert is last visites 4dec. tweeduizend(en)negentien! 

Ah shit, dat is inderdaad niet netjes van me! mijn excuses. (het leven zat even niet mee)

De PCM heb ik eruit laten halen door de garage. (auto heen gesleept).

Vervolgens de PCM laten repareren bij ECU-RC en zelf weer gemonteerd met een boutje. En een nieuwe bobine gemonteerd. Hierbij (heel eigenwijs) geen nieuwe bougies en ook geen kabels vervangen.

Resultaat is dat de auto nog steeds niet wil starten (na volledig opladen van de accu). Er is geen, of in ieder geval onvoldoende ontsteking.

Baal er wel echt van en kon stress er even niet bij hebben... vandaar dat ik de auto even heb laten staan en geen vervolg bericht heb geplaatst.

Voor m'n gevoel kan ik dus nog de bougies en kabels gaan vervangen, evenals de accu. Echter ben ik bang dat ik dan weer meer geld kwijt ben en de fout misschien alsnog ergens anders ligt. Dus eigenlijk de vraag, wat is wijsheid? Want ik kan me ook voorstellen dat ik de auto weg doe, maar met 140k op de teller lijkt me dat zo zonde.

Oke, het zit soms niet mee inderdaad.

Dat je de bobine vervangen hebt is heel wijs geweest want een foute bobine kan je PCM kapot maken.

Maar heb je helemaal geen ontsteking en of krijg je ook een foutmelding? Zie je een vonk bij een van de bougies als je met een helper/helpster de auto probeert te starten. Alle kabels en bougies niet in orde lijkt me sterk alhoewel die ook niet het eeuwige leven hebben en ook officieel vervangen zouden moeten worden.

Eerst even een bougie eruit halen en kijken of ie inderdaad niet vonkt.