Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Tim W

Turbo Endura-E 8V

Recommended Posts

hallo luitjes van het internet.

ik weet dat er al topic's bestaan over dit onderwerp maar ik zocht een specifieker antwoord.

ik heb een fiesta mk4 met 160015km en een oude vertrouwde 1.3i.

nou is de 60pk uit de fabriek mij een beetje te weinig en ik wilde altijd al een turbo op een auto zetten, dus dacht ik dit is een leukje kans. ik weet dat het een slecht tunebare motor is maar ik wil het als nog proberen en nee een 1.7 swap is geen optie. ik weet wat dat het blok van ijzer is gemaakt (gietijzer geloof ik) maar daar houdt de materiaal kennis ook wel op.

graag zou ik willen vragen of iemand weet van welk materiaal de krukas, drijfstangen en zuigers zijn gemaakt zodat ik een maximal boostdruk kan inschatten, ik dacht nu aan MAX 0.8 bar.

voordat er vragen komen, het brandstof systeem wordt ook aangepakt en het spuitstuk voor de turbo is gewoon te kopen (https://www.turbozentrum.de/Turbo-manifold-for-Ford-Endura-13-8V-with-T25-flange-and-L-wastegate-connection) deze gaat in combinatie met een goedkope turbo van ali (https://nl.aliexpress.com/item/32887880536.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.270a19ecSmGkoP&algo_pvid=e8888738-0cb5-4dff-ac4f-51e7cb34aab7&algo_expid=e8888738-0cb5-4dff-ac4f-51e7cb34aab7-16&btsid=e4c1b116-ecfa-4e86-960c-89cda644a3c6&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_52)

heeft iemand verder mischien tips of advise voor mij?

alvast bedankt.

Waarom is een zwap geen optie?

Vermogenwinst met een turbo is erg duur op zo'n motor. 0.8 bar ga jij niet redden op standaard spul, zeker niet met de huidige compressie verhouding.

Verder dan 0.3/0.2 bar is safe op deze manier

Motorswap is goedkoper en relatief meer vermogen voor de euros

49 minutes ago, Razer said:

Waarom is een zwap geen optie?

Vermogenwinst met een turbo is erg duur op zo'n motor. 0.8 bar ga jij niet redden op standaard spul, zeker niet met de huidige compressie verhouding.

Verder dan 0.3/0.2 bar is safe op deze manier

Motorswap is goedkoper en relatief meer vermogen voor de euros

Als ik de prijzen en eisen van het RDW bekijk gaat een swap 1100 euro kosten in herkeuring omdat er een totaal ander blok inzit.

Ik snap dat ik niet veel uit het huidige blok kan krijgen maar de totale kosten met herkeuring zijn helaas goedkoper.

Ik zou het heel graag willen hoor een 1.7 swap maar die 1.3 zit er nu toch al in met computer en al.

2000 bouwjaar mk4, klein computer(tje)! Spaar je die centen 😯.

14 hours ago, Tim W said:

Als ik de prijzen en eisen van het RDW bekijk gaat een swap 1100 euro kosten in herkeuring omdat er een totaal ander blok inzit.

Ik snap dat ik niet veel uit het huidige blok kan krijgen maar de totale kosten met herkeuring zijn helaas goedkoper.

Ik zou het heel graag willen hoor een 1.7 swap maar die 1.3 zit er nu toch al in met computer en al.

Deze swap is erg vaak uitgevoerd, en als jij alles aantoont incl foto's dan kost het zeker geen 1100 euro.

Een turbo, inlaat, uitlaat is niet het enigste wat erbij moet. Denk aan andere injectoren, ecu, zuigers, drijfstangen.

Daarbij is een setje fatsoenlijke remmen ook niet verkeerd. De standaard ford remmen zijn niet bepaald een hoogstaand stukje techniek.

Ford ecu's kun je eigenlijk niks mee, vooral niet van die periode's.

Ik ben om die reden ook naar een nieuw systeem gegaan. Tevens een ander blok + vermogen

1 hour ago, Pieterke said:

2000 bouwjaar mk4, klein computer(tje)! Spaar je die centen 😯.

Ja heel duidelijk. Wat heeft voor toegevoegde waarde?

6 hours ago, Razer said:

Deze swap is erg vaak uitgevoerd, en als jij alles aantoont incl foto's dan kost het zeker geen 1100 euro.

Een turbo, inlaat, uitlaat is niet het enigste wat erbij moet. Denk aan andere injectoren, ecu, zuigers, drijfstangen.

Daarbij is een setje fatsoenlijke remmen ook niet verkeerd. De standaard ford remmen zijn niet bepaald een hoogstaand stukje techniek.

Ford ecu's kun je eigenlijk niks mee, vooral niet van die periode's.

Ik ben om die reden ook naar een nieuw systeem gegaan. Tevens een ander blok + vermogen

dus u wilt zeggen omdat de swap al vaker is uitgevoerd dat de kosten lager liggen voor herkeuring?

kunt u misschien een schatting maken van wat de totale kosten van een 1.7 swap zouden zijn? dan kan ik mij een beetje orienteren van welke kant ik op wil, want een nieuwe auto met meer vermogen is geen optie ( ben verlieft op deze fiesta). omdat ik geen ruimte heb voor een sloop auto (ford puma) om de onderdelen van af te halen, is het dan alsnog mogelijk? want de remmen zijn inderdaat erg slecht.

(excusses voor grammatica en spellings fouten mijn dyslectie zit een beetje in de weg)

Simpel gezegt: de fiesta en puma zijn op het zelfde platform gemaakt. Als jij het goed uitvoerd zou een keuring van 50 euro volstaan.

Eventuel een remupgrade doen van de puma of st150

Wel even informeren bij eventuele andere personen die dit hebben gedaan.

Tevens bij de rdw.

Op facebook word dit wel vaker aangeboden ( onderdelen of slopers )

Sign in to follow this