Jump to content
Fiestaclub.nl

Recommended Posts

Als ik het goed heb heeft de Fiesta 1.0 ecoboost een distributieriem. Geldt dit voor alle types en modellen van Fiesta met een ecoboostmotor en klopt het dat de interval voor het vervangen ligt op 240000km of max. 10 jaar?

@MartinST-line Klopt allemaal!

Vervangen van de distributieriem schijnt prijzig te zijn vanwege de hoeveelheid arbeid (riem draait in de motorolie en is moeilijk bereikbaar).

En zeker de voorgeschreven Ford olie,ook met bijvullen,gebruiken,anders word de riem aangevreten 😒

@Franciscus Als de interval voor het vervangen al zo lang is, dan is het prijzige vervangen ook niet zo erg vind ik.

1 hour ago, Bnz said:

En zeker de voorgeschreven Ford olie,ook met bijvullen,gebruiken,anders word de riem aangevreten 😒

Goede tip!:duim:

Wel grappig trouwens, bij de VW Up en z'n 'broertjes' is de vervangingstermijn van de riem precies hetzelfde.

Draait ie van de mk7 ook in de olie ?  Dealer adviseerde om de 160.000 of 8 jaar vervangen.

Las hier ergens dat de mk 7.5 dat ook had dacht ik.

5 hours ago, Aarnout said:

Draait ie van de mk7 ook in de olie ?  Dealer adviseerde om de 160.000 of 8 jaar vervangen.

Las hier ergens dat de mk 7.5 dat ook had dacht ik.

Tis simpel de 3 cilinders een natte riem 240.000 of 10 jaar en de 4 cilinder normale riem 160.000 of 8 jaar   

16 hours ago, BlackFocus said:

Tis simpel de 3 cilinders een natte riem 240.000 of 10 jaar en de 4 cilinder normale riem 160.000 of 8 jaar   

Da's inderdaad simpel maar je moet het maar net weten he :duim:

7 hours ago, Leon Fiesta said:

Da's inderdaad simpel maar je moet het maar net weten he :duim:

Precies maar daar zijn de mede forum leden voor 👍

Een beetje off-topic, maar let vooral goed op het koelvloeistof-niveau.

Volgens mijn Ford-garage zijn de 1.0. Ecoboost hier nogal gevoelig voor.

Het hoe en waarom weet ik ook niet, maar af en toe onder de motorkap kijken is sowieso goed.

11 minutes ago, marco170 said:

Een beetje off-topic, maar let vooral goed op het koelvloeistof-niveau.

Volgens mijn Ford-garage zijn de 1.0. Ecoboost hier nogal gevoelig.

Het hoe en waarom weet ik ook niet, maar af en toe onder de motorkap kijken is sowieso goed.

Weet iemand hier meer over?

Het hoe en waarom uitleg ben ik wel benieuwd naar.

6 minutes ago, MartinST-line said:

Weet iemand hier meer over?

Het hoe en waarom uitleg ben ik wel benieuwd naar.

Toch even wat in mijn geheugen gegraven;

Elke motor kan wat koelvloeistof verbruiken, bijvoorbeeld door slechte montage van slangen etc. in de fabriek (is mij vertelt).

Er is dan niets mis met de motor, maar de boel wordt bij een laag niveau wel erg snel heet.

En vooral die oververhitting is voor een 1.0 funest (en uiteindelijk ook voor elke andere motor natuurlijk).

Dus gewoon af en toe even checken.

22 hours ago, marco170 said:

En vooral die oververhitting is voor een 1.0 funest (en uiteindelijk ook voor elke andere motor natuurlijk).

Een oud collega heeft een 1.0 EcoBoost kapotgereden (te heet geworden) nadat door steenslag alle koelvloeistof weg was gelekt. In ieder geval de MK7.5 schijnt geen sensor laag niveau koelvloeistof te hebben. Voor de MK8 weet ik het niet.

Gisteren koelvloeistofniveau gecheckt bij de mijne. Afgelopen zomer stond 'ie nog op max bij koude motor. Gisteren stond 'ie nog maar op 50% (dus halverwege min en max) bij koude motor en 5°C buitentemperatuur...