Jump to content
Fiestaclub.nl
FulturaFiesta1.3

Voorstellen en ook een vraag

Recommended Posts

Goedendag, 

Mijn naam is Gijs en ik heb een ford fiesta 1.3 uit 2007. Op jullie forum al het e.e.a. aan informatie opgehaald, waarvoor dank! Graag zou ik gebruik maken van jullie expertise rondom mijn net aangeschafte Fiesta.

1: Klopt het dat een fiesta vrij strak schakelt? Hij gaat makkelijk in de versnellingen, maar ik merk dat ik ten opzichte van bijvoorbeeld een polo wel wat meer kracht moet zetten, hij klikt als het ware niet in de versnelling maar hiervoor is een constante kracht nodig. Hij schakelt super strak. Hij 'schiet' niet terug naar de vrij, maar je schakelt hem hier als het ware zelf naar toe. Is dit normaal?

2: De uitlaat en middenpijp moeten vervangen worden, ik zie dat hier nogal verschil in prijs (en kwaliteit?) zit. Hoe kies ik een betaalbare, maar goede middenpijp + einddemper?

Alvast hartelijk dank! 

Welkom Gijs! 

Het schakelen is moeilijk te beoordelen zonder in jouw auto gereden te hebben. In principe schakelt de Fiesta vrij "strak", maar zou het kunnen zijn dat je drukgroep (onderdeel van de koppeling) aan het verslijten is. De drukgroep zorgt ervoor dat de versnellingsbak en motor helemaal worden losgekoppeld van elkaar als je de koppeling intrapt. Als de drukgroep versleten is, dan koppelt de motor/versnellingsbak niet helemaal meer los en is de kracht om een versnelling in te leggen hoger. Zoals geschreven is het moeilijk te beoordelen zonder in jouw auto gereden te hebben.

Vraag 2 kan ik helaas geen antwoord op geven.

Welkom Gijs,  zelf heb ik een 1.6 16v uit 2006 en na 217000 km. schakelt hij nog net zo soepel als 10 jaar geleden toen ik hem kocht.

Ligt misschien ook een beetje aan hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is.

Je hebt trouwens een mk 6.5  denk ik,  wat betreft je uitlaat vraag eens bij een paar banden/uitlaatboeren prijs op.

Bedankt voor de reacties! Het schakelen doet zich alleen voor bij een warme motor, ik kwam een ander topic tegen waar ze aangaven dat het met het wel/niet smeren van de schakelstangen opgelost kan worden: 

Binnenkort maar even langs de garage dus!