Jump to content
Fiestaclub.nl
mk7.5

Passen deze winterbanden?

Recommended Posts

We hebben een Fiesta bj 2014. We hebben een set winterbanden gekregen van een B-Max 195/60/R15. Ik zie de bandenmaat terug komen in het instructieboekje van de Fiesta, maar ze lijken zo groot. Ik heb nu een set 195/50R15 all season banden eronder :)

gOanRvJ.jpg

Gaat dat passen?

Alvast bedankt!

Officieel schrijft Ford voor de Fiesta 195/50 R15 en 195/55 R15 voor. Ik verwacht dat 195/60 R15 ook wel past op een MK7.5.

Ik vraag me af of het goed past. De maat 195-60-15 hoort niet bij een Fiesta van 2014. In deze tabel kun je zien dat het verschil in hoogte en diameter veel te groot is t.o.v. 195-50-15:

https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Even de maten invullen van beide banden en je ziet dat het verschil 6.77%. Veel te veel dus. Op de teller 120 km/h is in werkelijkheid 128 km/h. Voor 15 inch zou ik dezelfde maat aanhouden die je nu ook hebt. of evt. een setje 14 inch velgen in de maat 175-65-14

23 hours ago, MartinST-line said:

Ik vraag me af of het goed past. De maat 195-60-15 hoort niet bij een Fiesta van 2014. In deze tabel kun je zien dat het verschil in hoogte en diameter veel te groot is t.o.v. 195-50-15:

https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Even de maten invullen van beide banden en je ziet dat het verschil 6.77%. Veel te veel dus. Op de teller 120 km/h is in werkelijkheid 128 km/h. Voor 15 inch zou ik dezelfde maat aanhouden die je nu ook hebt. of evt. een setje 14 inch velgen in de maat 175-65-14

Bij het lezen van de vraag was dit ook mijn eerste gedachte. Heb het niet nagerekend o.i.d. maar in de regel is het zo dat je nooit ongestraft één van de maten kan vergroten t.o.v. het origineel. Nou vooruit, de breedte kan je nog wat mee variëren tot op zekere hoogte. Maar als je de bandhoogte opschroeft van 50 naar 60% dan moet je dat ergens compenseren. Bij dit soort wielmaten is het vaak zo dat je voor elke 5% bandhoogte 1" velgdiameter moet compenseren om qua totaaldiameter/bandomtrek gelijk te blijven. Ter referentie: mijn Fiësta staat in de zomer op 205/40 R18 maar in de winter op 205/45 R17. Kleinere velg -> hogere band -> omtrek blijft (praktisch) gelijk.

Bedankt voor jullie reacties! Ik had inderdaad niet nagedacht over de grotere diameter en de kilometerteller.

Wel vreemd dat de bandenmaat wel genoemd staat in de tabel, misschien een verkeerde vermelding:

hD45rvo.jpg

Ik zal er een mail aan de dealer aan wagen, misschien kunnen zij de omvang softwarematig ingeven.

Teller kun je volgens mij wel aan laten passen

Maar die 6% zijn na mijn idee de goeie richting in

Normaal geeft de teller te veel aan met die 60 banden wat te weinig

Wat ik zo snel even zie online is dat de standaard bandenmaat onder deze auto 195/45 R16 is. Dat zal overeenkomen met 195/50 R15 (zie mijn eerdere redenatie: 5% er bij betekent 1" er af). Teller aan laten passen, gewoon proberen etc. klinkt allemaal heel leuk maar vertrekpunt is gewoon dat je banden te groot zijn. Ik weet niet hoe je er aan gekomen bent ('gekregen' klinkt als een kennis die ze over had) maar in mijn optiek kan je ze het beste gewoon teruggeven of snel op Marktplaats zetten.

Klopt wat Leon zegt, de rolomtrek klopt gewoon niet. Zet een band met 195-50-15 en 195-60-15 naast elkaar en je ziet dat de 195-60-15 hoger is. Zet je bijv. een 195-45-16 naast de 195-50-15, dan zie je geen verschil in hoogte en klopt je snelheid ook. Ik zou ze ook niet monteren. Kijk anders eens naar een setje 14 inch met 175-65-14 met winterbanden. Is qua prijs ook interessant. 

Bedankt voor jullie reacties en advies! Ik heb het toch geprobeerd om ze te monteren en ze passen! Paar stevige drempels genomen en ze lopen niet aan. Ziet er ook nog wel okay uit. Zal met een navigatie-app eens kijken of de snelheidsmeter veel afwijkt.

Tja als het past dan past het :duim: Hoe gaat het met volledig insturen dan? Eventueel in combinatie met inveren? Meestal gaat het daar mis namelijk. Al kan het natuurlijk zijn dat je daarvoor nog steeds voldoende ruimte hebt (al acht ik die kans niet zo groot). En het verschil in de snelheidsmeter ga je sowieso hebben. Dat zijn nou eenmaal de wetten der natuur- en wiskunde die gewoon blijven gelden ;)

22 hours ago, Leon Fiesta said:

Tja als het past dan past het :duim: Hoe gaat het met volledig insturen dan? Eventueel in combinatie met inveren? Meestal gaat het daar mis namelijk. Al kan het natuurlijk zijn dat je daarvoor nog steeds voldoende ruimte hebt (al acht ik die kans niet zo groot). En het verschil in de snelheidsmeter ga je sowieso hebben. Dat zijn nou eenmaal de wetten der natuur- en wiskunde die gewoon blijven gelden ;)

Volledig insturen ook geprobeerd en met een scherpe bocht een drempel op. Lijkt vooralsnog goed te gaan.

Hehe, wordt oppassen op de A2 met 100 op de teller.

8 hours ago, mk7.5 said:

Volledig insturen ook geprobeerd en met een scherpe bocht een drempel op. Lijkt vooralsnog goed te gaan.

Hehe, wordt oppassen op de A2 met 100 op de teller.

Dat verbaast me eerlijk gezegd, maar ik geloof je op je woord 😊 Wel even oppassen voor post uit Leeuwarden inderdaad 😅