Jump to content
Fiestaclub.nl
lorreke

achteraf led inbouwen H7

Recommended Posts

Beste,

ik ben al een tijdje in het bezit van een Ford Fiesta uit het bouwjaar 2010. ik heb op het moment nog gewone halogeenverlichting.
Laatst ben ik bij een auto onderdelen zaak geweest om te vragen of mijn dimlicht kon worden omgebouwd naar xenon of led.
volgens deze man kon dit zonder de regels van de wet te overtreden en zonder mijn apk in gevaar te brengen en dit kwam doordat ik al wel een lenskoplamp heb die het licht goed bundeld en waardoor je geen strooilicht krijgt waar je andere mee verblind.
mijn vraag was nu eigenlijk heeft iemand ervaring met achteraf inbouwen van led? en zo ja in het lastig om zelf te doen? zoals het op internet staat beschreven lijkt het een kwestie van plug and play maar is dit ook zo?
kan namelijk zelf op internet originele Philips led dimlichten kopen voor een 1/4 van het geld waar de onderdelen zaak het voor mij kan inbouwen.

mvg.

50 minutes ago, lorreke said:

volgens deze man kon dit zonder de regels van de wet te overtreden en zonder mijn apk in gevaar te brengen en dit kwam doordat ik al wel een lenskoplamp heb die het licht goed bundeld en waardoor je geen strooilicht krijgt waar je andere mee verblind.

Voor zover ik weet:
Kan je er mee door de APK komen? Ja, aangezien het geen apk verplichting is behalve het hebben van correct lichtbeeld. Is het legaal? Nee aangezien er geen E keuring zit op de lampen met H7 fitting en het rijden daarmee niet is toegestaan volgens de typegoedkeuring. Dat is echter alleen een probleem als je staande gehouden bent.
Is het verstandig? Daarover verschillen de meningen. Ik vind het persoonlijk gruwelijk irritant als er slechte xenon of led op mij af komt rijden met al het strooilicht en dat krijg je vrijwel altijd bij non projectorlampen en peojectorlampen die daar niet voor ontwikkeld zijn. 

Ik erger me mateloos aan (verblindende) aftermarket koplamp conversies.
Van mij krijgen deze aftermarket LED en Xenon rijders de volle bak Bi-Xenon grootlicht terug . 😈 (Van mijn Volvo, Fiesta heeft gewoon halogeen) Vooral als het in reflector koplampen zit.

Stop er gewoon een paar goede halogeen lampen er in, zoals Philips X-Treme vision. Dat scheel echt al een stuk t.o.v. standaard lampen.

Ik heb al een tijdje mijn projectorkoplampen omgebouwd naar led en het scheelt heel veel met de originele verlichting.(https://nl.aliexpress.com/item/4000225989656.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.461c545d4v3bBH&s=p&algo_pvid=58cfc243-d1ca-497e-b72f-fa96e73c2299&algo_expid=58cfc243-d1ca-497e-b72f-fa96e73c2299-30&btsid=f5f2b589-7898-4bfa-870b-e745def8fdfd&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_55)

Als je ze wil inbouwen moet je de montageplaatjes (https://nl.aliexpress.com/item/32946440839.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d22ot4R) ook meebestellen zodat je de lampen goed kunt vastzetten.

Goede en goedkope oplossing vind ik zelf.

@marcnij Helemaal met je eens bij bepaalde auto's, maar het achteraf inbouwen is zeker mogelijk alleen de meeste die zoiets inbouwen halen bij heuts een goedkoop setje xenon lampen en schijnen de mussen uit de bomen in plaats van op de weg. Dit komt puur door het verkeerde brandpunt van de lamp, hiermee krijg je dat strooilicht en dat is meestal bij de goedkopere setjes. Elke koplamp is om te bouwen naar aftermarket lampen, alleen even goed de moeite doen. De lampen hierboven genoemd zijn perfect, even als de Nighteye LED lampen. Belangrijk is bij LED om te letten op de chip, deze moet ten alle tijden de CSP Led chips zijn, deze LED's zijn zo klein en precies op het brandpunt van een normale halogeenlamp gemaakt zodat het punt op de reflector overeen komt, waardoor je netjes je lichtbeeld houdt en niemand verblind. Ik heb diverse setjes getest, qwa xenon heb ik ongelogen 5 setjes moeten kopen om uiteindelijk lampen te krijgen die wel goed beeld hadden. De goedkopere setjes xenon ( 10 t/m 50euro ) zitten veel slechte bij, dit kan je goed controleren door de lampen langs een normale halogeen lamp te leggen en kijken naar de overeenkomst van de gloeidraad ten opzichte van de gasbuis/LED chips.

Overgens ben ik wel voorstander van projectorkoplampen, hier maakt het niets uit wat je erin stopt vanwege de cut-off in de lens heb je altijd goed beeld. Normale koplampen bouw ik geregeld om naar reflector, ten opzichte van de kant en klare kan dit een goedkopere oplossing zijn.

Ik heb afgelopen weekend Autobeam Led ingebouwd. Was even wat werk, want de hele koplamp moet er uit. Maar goed, het resultaat is wel een mooie bak licht. 
Ik heb zelf 6500k. Helaas zijn de DRL net iets warmer qua kleur, maar ik heb dus het idee dat de kleurtemperatuur van de DRL verandert wanneer het licht inschakelt (kan iemand dit bevestigen?). 

nQhigQD.jpg

J92Ggif.jpg

Volgens mij heeft de DRL van de Mk7.5  vier standen: uit, low (Stilstaand), medium (normaal bij dimlichten) en high (normaal DRL zonder dimlichten). Maar dat zou je kunnen testen door de lampen los te halen en dan de verlichting te schakelen.

Drl word minder bij de inschakeling van dimlichten. Merkt bij groene lampje op km teller,wanneer ik Leidse Rijn tunnel in en uitgaat dan dimt,t groene en eruit kom feller. 

Ik weet inderdaad dat de DRL schakelt tussen verschillende standen, maar ik heb dus ook het idee dat dit de kleurtemperatuur beïnvloed. 

als alleen de DRL branden dan zijn ze naar mijn idee zo goed als wit.

als de DRL branden icm dimlicht, dan lijken de DRL 'warmer'.

23 hours ago, Scarrrr said:

Ik weet inderdaad dat de DRL schakelt tussen verschillende standen, maar ik heb dus ook het idee dat dit de kleurtemperatuur beïnvloed. 

als alleen de DRL branden dan zijn ze naar mijn idee zo goed als wit.

als de DRL branden icm dimlicht, dan lijken de DRL 'warmer'.

de DRL wordt ook flauwer als het dimlicht aanstaat;)

On 21-11-2019 at 10:10, Scarrrr said:

het idee dat dit de kleurtemperatuur beïnvloed

Dit heeft te maken met de eigenschappen van witte, high power leds. Als ik het goed heb zijn de Mk7.5 drl leds single color (blauw) leds met fosfor coating, dus geen meerdere leds voor kleuren om zo wit licht te krijgen, die zijn meestal relatief goedkoop voor niet huis-verlichting toepassingen. Deze zijn iets gelig van kleur bij lage intensiteit door het effect dat dit heeft op de ogen/de verwerking van het licht (geel is makkelijker waar te nemen dan blauw bij lage intensiteit) wat bij hogere intensiteit je niet meer kan waarnemen en dus "wit" wordt. Er zit namelijk een gele fosfor coating in naast het blauwe licht van de led zelf. Dit is perceptie want de totale kleurtemperatuur veranderd niet (ongeveel 4k5 tot 6k) maar hoe jij het waarneemt wel omdat geel bij lagere intensiteit overheerst tov blauw. Rare dingen die ogen/hersenen van ons.

ah super. Bedankt voor je uitleg, dit klinkt zeer aannemelijk. 

Ze zijn nog geler dan ik had verwacht, zal eens kijken vanavond.

Nouja, dit steek erg af bij het 6500k van de LED koplampen. En ik heb de camera gefocussed op de led, dus ik vermoed dat de witbalans is verschoven naar: LED = wit, waardoor de DRL er veel geler uitkomen dan je met het oog waarneemt. Maar er is zeker een verschil in kleurtemperatuur waar te nemen.

Klopt inderdaad, is jammer maar ik vrees niet eenvoudig te veranderen.