Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
MartinST-line

Bandenspanning mk8 st line

Recommended Posts

On 5-11-2019 at 16:48, Razer said:

Een geijkte bandenmeter bij een garage heb ik iets meer vetrouwen in dan 1 bij een pomp.

Indien twijfel, even langs de garage.

P.s, 1.8 bar achter is erg weinig. Houd altijd 2.1 aan. Bij mijn auto's

Robert, jij bent de deskundige en dat neem ik ook aan. Maar als er zo'n verschil is in banden meterdruk?? Hoeveel (eigenlijk) onveilige rijdende auto's rijden dan er wel niet op de weg?? 

Ik ben zelf nog niet bij een tankstation/garage pomp geweest/getest!

🕵 Mijn display (zomer)banden spanning staat op 2,4/2,5 bar. En zijn ze (2,5/2,6bar) ook afgeleverd anderhalf jaar terug door Ford! De Nokian 👍 winterbandenset met uni Careud TPMS set met zijn eigen uitlees (Toyota/Mazda) monitortje (mijn projectje), en mijn verzekering van scheidende Tim&Tom heeft geen bezwaar, weet je nog)) geeft mooi aan wat ik er ook zelf ingepompt heb in die winterbanden bij de uni. bandenboer, minimale afwijking. 👍

Maar, met alle respect, je zult wel geen antwoord geven nu ? als anti!!! 😬

Ik houd voor meestal 0,1 hoger aan en achter 0,2 hoger.

Let erop dat na het resetten (initialiseren) van de bandenspanning het even duurt voor de juiste bandenspanning wordt weergegeven.

Na het oppompen gelijk de bandenspanning bekijken in de auto lukt dus niet; eerst een stukje rijden.

Het lijkt er op dat de sensoren een zekere afwijking hebben, ik heb dit weekend de bandenspanning aangepast bij een ander tankstation (garage). Hier hebben ze geen automaat maar gewoon zo'n slang die je waar een meter op zit en waarbij je handmatig de druk kan opvoeren of verlagen. Heb bij alle banden de druk iets verlaagd (wederom als richtlijn: voorwielen op 2,5, achter op 2,0). Met name de achterbanden zaten een stuk hoger (rond de 2,5). Volgens de app/sensoren is het nu voor 2,6 en achter 2,4. Mijn voorlopige conclusies van dit onderzoeksprojectje: 1. de luchtautomaat van de Tango is weinig betrouwbaar 2. de sensoren zijn weinig nauwkeurig. Moet ik wel bij zeggen dat de sensoren wel functioneren, want direct na het verlagen van de druk kreeg ik een melding op het dashboard en via de app dat er een probleem bij de bandenspanning was geconstateerd. De 'tijdelijke lekkage' werd dus wel opgemerkt. Even initialiseren en de rust was wedergekeerd. Bedenk me overigens net dat ik ook nog een hand(fiets)pomp heb staan die ook op autoventielen past, die kan ik er vanavond nog eens op zetten, kijken welke druk deze weergeeft.

Wat een discussie, en jij gaat met een fietspompmeter vergelijken, kaqn nooit iets zijn Leon! De enige die klopt is die van Ford, eh eh, dus ook niet 😬! Gemiddeld bij mij 2,5bar, dat lijkt mij aan de hoge kant die Ford TPMS infodisplay weergave! Ik ben benieuwd wat jouw fietspomp aangeeft 😠🙉, leuk om te doen 🙈.

Over een maandje met sinter klahaas gaan mijn Nokian's winterset er weer op, en zien dan wel wat het (Toyoto/Mazda info displaytje) aangeeft! 😳. Veel niet al te veilig rijdende bandendruk verschil gemeten auto's ?! 

3 hours ago, Pieterke said:

Wat een discussie, en jij gaat met een fietspompmeter vergelijken, kaqn nooit iets zijn Leon! De enige die klopt is die van Ford, eh eh, dus ook niet 😬! Gemiddeld bij mij 2,5bar, dat lijkt mij aan de hoge kant die Ford TPMS infodisplay weergave! Ik ben benieuwd wat jouw fietspomp aangeeft 😠🙉, leuk om te doen 🙈.

Over een maandje met sinter klahaas gaan mijn Nokian's winterset er weer op, en zien dan wel wat het (Toyoto/Mazda info displaytje) aangeeft! 😳. Veel niet al te veilig rijdende bandendruk verschil gemeten auto's ?! 

Ach, Pieterke, met je alie stuf,zal ook wel een fiets pomp,  goed zijn,met manometer.😊

Ik zie het probleem niet zo Piet. Pomp er op, net iets boven de 2 bar volgens de meter. De sensoren geven nu 2,3 bar aan, dus het lijkt meer richting de waarheid te kruipen. Maar het blijft toch merkwaardig hoeveel verschil er zit tussen de verschillende metingen. Wat is controle van de bandenspanning nog waard als er al zo’n 0,5 bar verschil zit tussen meting A en meting B?

Ik vind het verschil bij jouw waardes wel vrij groot Leon. Bij mij op de app staat nu 2.4 bar voor en 2.0 achter. Ik heb bij een bandenspanningsautomaat 2.5 voor gedaan en 2.0 achter. Zit bij mij dus hooguit 0,1 bar verschil in. Niet te veel kijken op de app zou ik zeggen en over 2 of 4 weken opnieuw de spanning laten controleren bij de garage en kijken wat die dan aan geeft.

Sign in to follow this