Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
MartinST-line

Bandenspanning mk8 st line

Recommended Posts

Ik ben benieuwd of eigenaren van een mk8 st line zich houden aan de voorgeschreven bandenspanning of juist wat hoger? Voorkant zou 2.3 bar in moeten, achter 1.8 bar bij bandenmaat 205-45-17. 

25 minutes ago, MartinST-line said:

Ik ben benieuwd of eigenaren van een mk8 st line zich houden aan de voorgeschreven bandenspanning of juist wat hoger? Voorkant zou 2.3 bar in moeten, achter 1.8 bar bij bandenmaat 205-45-17. 

Dat is ook de bandenspanning van de ST-Line 205/40 R18.

Ja, ik houd me daar redelijk aan; ik doe maximaal 0,1 bar hoger voor het verbruik.

Uhm ik hobbel met 2.4 voor & 2.6 achter rond..

Maar nou heb ik ook n bandentic 🤔

37 minutes ago, makamba said:

Uhm ik hobbel met 2.4 voor & 2.6 achter rond..

Maar nou heb ik ook n bandentic 🤔

Waarom zo hoog achter?🤔

Afgaande op de app: voor 2,3 en achter 2,1. Heb daar zelf nog niks mee gedaan, dit is conform aflevering.

Iemand enig idee waarom de voorgeschreven druk achter zo laag is t.o.v. voor? Vind het nogal een verschil...

10 hours ago, MartinST-line said:

Waarom zo hoog achter?🤔

Dat vraag ik me ook af.

2,6 bar is de 17-inch beladen druk achter (2,8 bar voor 18-inch). Dus tenzij je vaak beladen of met veel passagiers rondrijdt, lijkt me 2,6 bar erg hoog. Behalve dat je inlevert op comfort, zorgt het ook voor een scheve afslijting van je banden; het middenstuk van het loopvlak slijt harder, want je banden staan wat bol.

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Afgaande op de app: voor 2,3 en achter 2,1. Heb daar zelf nog niks mee gedaan, dit is conform aflevering.

Iemand enig idee waarom de voorgeschreven druk achter zo laag is t.o.v. voor? Vind het nogal een verschil...

De voorgeschreven druk van de 17 en 18-inch is overigens 2,3 bar voorzijde en 1,8 bar achterzijde. De lage druk aan de achterzijde zorgt voor het directe instuurgedrag, terwijl de achteras ook nog comfortabel is.

25 minutes ago, Franciscus said:

De lage druk aan de achterzijde zorgt voor het directe instuurgedrag, terwijl de achteras ook nog comfortabel is.

Klinkt als een mooi verkooppraatje ;), maar ben even op zoek naar de technische onderbouwing. Wat ik mij zo voor kan stellen: achteras krijgt minder gewicht voor z'n kiezen (meestal geen passagiers, geen motorblok etc.), dus minder druk zodat contactoppervlak/grip met de weg groter/beter is en daardoor minder kans op overstuur. Maar dan nog, kan me niet heugen van andere auto's dat ik dit ooit eerder heb gezien. Wel dat er (iets) verschil in zit (0,1 à 0,2), maar geen 0,5 bar.

1 hour ago, Franciscus said:

De lage druk aan de achterzijde zorgt voor het directe instuurgedrag, terwijl de achteras ook nog comfortabel is.

@Leon Fiesta Als voorbeeld hieronder de karakteritiek van een sportieve band. Zoals je ziet zorgt - tot een sliphoek (Schräglaufwinkel) van ongeveer 8 graden (komt overeen met normaal tot sportief ingestuurde bochten) - een lagere bandenspanning voor meer zijwaartse kracht (Seitenkraft).

Tyre-characteristics-as-function-of-pres

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Wat ik mij zo voor kan stellen: achteras krijgt minder gewicht voor z'n kiezen (meestal geen passagiers, geen motorblok etc.), dus minder druk zodat contactoppervlak/grip met de weg groter/beter is en daardoor minder kans op overstuur.

De achteras wordt inderdaad minder zwaar belast dan de vooras (typisch 60% van het voertuiggewicht op de vooras en 40% op achteras bij voorwielaangedreven auto's). Dus daarbij past inderdaad een lagere bandenspanning op de achteras. Verder heeft Ford er voor gekozen om de Fiesta een dynamisch weggedrag mee te geven. Zoals dus in bovenstaande afbeelding te zien is, zorgt een lagere bandenspanning voor meer zijwaartse kracht voor dat directe instuurgedrag. Dat laatste is dus een extra reden om de bandenspanning nog iets lager te zetten op de achteras, wat veel andere fabrikanten inderdaad niet doen (en die auto's rijden vaak ook niet zo dynamisch). Een hogere bandenspanning is iets beter voor het verbruik, en dat is een afweging die de autofabrikant maakt.

Vervoer nog wel es wat koffers nr schiplol... 

Dus denk laat t maar zo,moet eerlijk bekennen weet ook niet beter, reed altyd op 2.5 met mn auto's..

19 minutes ago, makamba said:

Vervoer nog wel es wat koffers nr schiplol... 

Dus denk laat t maar zo,moet eerlijk bekennen weet ook niet beter, reed altyd op 2.5 met mn auto's..

+1   Ik rij ook al jaren het hele jaar door met rondom 2,5 bar en dat bevalt me prima

@Franciscus Zonder alle cijfertjes door te akkeren: helder. Vooral een kwestie van technische finetuning dus. Verschil in druk tussen voor en achter ben ik wel gewend zoals gezegd, maar dat ging dan om 0,1 of 0,2 bar. Ik vraag me overigens sterk af of je die verschillen in 'dynamisch sturen' merkt tijdens regulier gebruik, maar dat terzijde. Bij mij zit de achterkant op 2,1 bar, afgaande op het advies van Ford dus 'veel' te hoog maar hij ligt gewoon als een blok op de weg. Naar mijn beleving. Als Max Verstappen er mee het circuit op gaat dan zal hij er vast iets van vinden, maar dat lijkt me geen gezonde rijstijl op de openbare weg :)

Ik had op de fordpass app mijn bandenspanning op kpa staan ipv bar. Dat even gewijzigd naar bar en wat bleek..rondom 3 bar. Dat is toch echt iets te hoog volgens mij, dus dat maar even teruggebracht naar 2,4 voor en 2.0 achter. Ik heb trouwens geen verschil gemerkt met rijden tussen toen 3.0 bar en nu. Wel slordig van de dealer dat ze de bandenspanning niet gecontroleerd hadden voor aflevering.

2 hours ago, MartinST-line said:

Wel slordig van de dealer dat ze de bandenspanning niet gecontroleerd hadden voor aflevering.

Vanuit de fabriek wordt de bandenspanning op circa 3,0 bar rondom gezet, om platte kanten (flat spotting) zoveel mogelijk te voorkomen. De dealer moet daarna de bandenspanning goed zetten, maar bij mijn ST-Line was dat ook niet gebeurd.

Mooie kundige dealer monteurs 😏? Bij de mijne stonden ze op 2,4bar volgens het info display en nog steeds 😃

16 hours ago, MartinST-line said:

Ik had op de fordpass app mijn bandenspanning op kpa staan ipv bar. Dat even gewijzigd naar bar en wat bleek..rondom 3 bar. Dat is toch echt iets te hoog volgens mij, dus dat maar even teruggebracht naar 2,4 voor en 2.0 achter. Ik heb trouwens geen verschil gemerkt met rijden tussen toen 3.0 bar en nu. Wel slordig van de dealer dat ze de bandenspanning niet gecontroleerd hadden voor aflevering.

Oh dat heb ik ook even gedaan. In mijn beleving was dat altijd gewoon een factor 100, maar daar zit heel iets afwijking in blijkbaar. In dat geval zit ik op 2,4 (voor) en 2,2 (achter). Voor wat die monteurs betreft, die zullen zich er wel niet druk om maken. De lucht in die banden is immers al betaald, jammer om het weg te gooien ;)

Anderzijds: als men er nou gewoon standaard stikstof in blaast dan zijn we ook van die milieudiscussie af. Heb je in de toekomst hooguit een milieuvergunning nodig als je band lek is :biglaugh:

42 minutes ago, Leon Fiesta said:

Anderzijds: als men er nou gewoon standaard stikstof in blaast dan zijn we ook van die milieudiscussie af. Heb je in de toekomst hooguit een milieuvergunning nodig als je band lek is :biglaugh:

Raad eens waar die stikstof vandaan komt, de standaard stikfstofflessen zijn gewoon uit de lucht onttrokken 8) Je laat het hoogstends terug waar het vandaan kwam. (Tenzij ze medische troep gebruikt hebben maar dat is nogal duur). Schijnt wel voordelen te hebben doordat het vochtarm is en minder drukschommelingen heeft bij temperatuurwisselingen.

20 minutes ago, Leon Fiesta said:

Oh dat heb ik ook even gedaan. In mijn beleving was dat altijd gewoon een factor 100, maar daar zit heel iets afwijking in blijkbaar. In dat geval zit ik op 2,4 (voor) en 2,2 (achter). Voor wat die monteurs betreft, die zullen zich er wel niet druk om maken. De lucht in die banden is immers al betaald, jammer om het weg te gooien ;)

Beste Leon, dan gooi die stikstof ook nog weg 😒

Py * D *D : 4 = 3,14*1,8*1,8:4 = 2,54 inwendige vierkante dm2 

we zullen zeggen, de gem. neutrale bandenlijnlengte is lg: band doorsnede ca. 6dm -1,8dm = +- 4,2dm. 

Dus, Py * die 4,2dm =13,2ltr. dus de band inhoud gemiddeld genomen, * 4stuks = +- 52ltr. stikstof bij 1bar druk, dat maal 6milj. auto's, 🤔 nou dat geeft zo'n 316.512.000ltr. stikstof oftewel 316.512m3 stikstof uit de lucht 😟. Moeten we dus wel eerst weer afvangen bij de koeien en geiten / cq auto/ industrie en de massa humanen BN'Lers krijgen ook een slang in de re*t 😯

Maar banden moeten gewisseld worden, 🤔 tja, weer een probleem om opte lossen! Afvangen die handel en weer hergebruiken, zo simpel is het, allen wij willen het niet is teveel werk 😳! Maar ja, met klapbanden daar is eigenlijk (nog) niets aan te doen! Als we maar willen dan kunnen we veel met het naar het benaderbare te halen, geeft mooi weer werk met zelfs in slechtere tijden wanneer de over geconsumeerde Kuddedieren lopers de zaak weer eens inelkaar doiet storten 😟

Ford mailt net, de electrische suv hij komt eraan, wanneer volgt de Fiesta 🤓👍 

7 hours ago, bickel said:

Beste Leon, dan gooi die stikstof ook nog weg 😒

Py * D *D : 4 = 3,14*1,8*1,8:4 = 2,54 inwendige vierkante dm2 

we zullen zeggen, de gem. neutrale bandenlijnlengte is lg: band doorsnede ca. 6dm -1,8dm = +- 4,2dm. 

Dus, Py * die 4,2dm =13,2ltr. dus de band inhoud gemiddeld genomen, * 4stuks = +- 52ltr. stikstof bij 1bar druk, dat maal 6milj. auto's, 🤔 nou dat geeft zo'n 316.512.000ltr. stikstof oftewel 316.512m3 stikstof uit de lucht 😟. Moeten we dus wel eerst weer afvangen bij de koeien en geiten / cq auto/ industrie en de massa humanen BN'Lers krijgen ook een slang in de re*t 😯

Maar banden moeten gewisseld worden, 🤔 tja, weer een probleem om opte lossen! Afvangen die handel en weer hergebruiken, zo simpel is het, allen wij willen het niet is teveel werk 😳! Maar ja, met klapbanden daar is eigenlijk (nog) niets aan te doen! Als we maar willen dan kunnen we veel met het naar het benaderbare te halen, geeft mooi weer werk met zelfs in slechtere tijden wanneer de over geconsumeerde Kuddedieren lopers de zaak weer eens inelkaar doiet storten 😟

Ford mailt net, de electrische suv hij komt eraan, wanneer volgt de Fiesta 🤓👍 

Ik gebruik gewoon de fietspomp😇

On 25-10-2019 at 19:17, Bnz said:

Ik gebruik gewoon de fietspomp😇

Willem, 🤔 dat is geen goed alternatief voor een Helmondenaar, das  alleen (niet) slim en stickstof vrij 😌.

Peter, jij berekend meer de neutrale vooruitziende werkelijkheid 😃. Om een probleem wat te verminderen cq. zo veel mogelijk op te lossen 👍

Iemand enig idee hoe nauwkeurig de sensoren zijn qua druk? Ik heb afgelopen zaterdag bij de pomp mijn winterbanden bijgevuld, voorwielen ingesteld op 2,4 bar, achterwielen op 2,0 bar. Het is in dit geval zo'n compressor('automaat') die je op de gewenste druk instelt, hij stopt dan vanzelf. Alle banden kregen er lucht bij dus ging er van uit dat de druk te laag was. Als ik de sensoren uitlees op het dashboard of in de app dan zou er echter zo'n 2,8 bar in zitten overal... :blink:

Dat verschil is wel heel groot en best wel vreemd. Heb je de spanning wel gemeten met redelijke koude banden? Ik heb 2 weken geleden de bandenspanning ook gecontroleerd bij een tankstation met zo'n automaat. Voorkant op 2.5 gezet, achter op 2.0. Dit gaf die dan ook aan op de boordcomputer. Wel opslaan die waardes op de boordcomputer na iedere keer controleren en veranderen. Op de app geeft die dan ook nog steeds dezelfde spanning aan. 

Ik zou eens naar een ander bandenspanningsapparaat gaan en met koude banden meten is ook belangrijk.

Was met koude banden, ben meteen na het monteren naar het tankstation gereden (zal hooguit een kilometer van mijn huis zijn). Viel me meteen al op dat de sensoren dit niet goed hadden maar volgens de app heeft dat even tijd nodig, bovendien schermen ze daar met de waarschuwing dat je het niet als bandenspanningsmeter mag gebruiken. Maar dit verschil is inderdaad wel erg groot (en neem aan dat een dag voldoende tijd is). Dan inderdaad maar even een ander tankstation proberen. 

Een geijkte bandenmeter bij een garage heb ik iets meer vetrouwen in dan 1 bij een pomp.

Indien twijfel, even langs de garage.

P.s, 1.8 bar achter is erg weinig. Houd altijd 2.1 aan. Bij mijn auto's

Sign in to follow this