Jump to content
Fiestaclub.nl
Mikkem

Lane departure system MK8

Recommended Posts

Sinds gisteren heb ik mijn MK8, uit maart 2018.

Heb alle functies en knopjes ondertussen wel een keer doorlopen. Erg fijne auto tot zo ver. Wat me vooralsnog wat minder bevalt is het Lane keeping / Lane departure warning system. Hier in de Haarlemmermeer rij ik veel over wegen met optische wegversmalling. Dat vindt dat systeem niet leuk, dus die probeert te corrigeren. Het terugsturen heb ik al uitgezet en de gevoeligheid op laag. Maar het kan niet helemaal uit (toch)?

Hoe ervaren anderen dit?

Het systeem kent twee functies:

- Lane Departure Warning --> geeft trilling in stuurwiel als je over de lijn beweegt

- Lane Keeping Aid --> stuurt actief terug als je tegen een lijn van de wegmarkering rijdt

Persoonlijk vind ik de eerste functie erg handig en staat bij mij altijd aan, ook al is niet elke trilling "effectief", want soms stuur je bewust over de lijn zoals bij een afrit.

Helemaal uitzetten kan ook, daarvoor druk je op de knop op de stengel van de richtingaanwijzer.

19 minutes ago, Franciscus said:

Helemaal uitzetten kan ook, daarvoor druk je op de knop op de stengel van de richtingaanwijzer.

Kijk, dat zocht ik 👍

Bij mij staat het ook uit. Persoonlijk vind ik het ook irritant en mis het tot nu toe absoluut niet.

Volgens mij kan je het ook in de boordcomputer helemaal uitzetten. Ik heb het zelf helemaal uit staan, nooit gebruikt ook. Ken het wel van andere auto's/mensen maar ik ben er niet van overtuigd. Ten eerste omdat het systeem ook in de war raakt als je bewust een doorgetrokken lijn overschrijdt (denk aan de spitsstrook). Dat kun je die sensoren ook niet kwalijk nemen denk ik, maar je hebt er wel last van. Daarbij vind ik 'binnen de lijntjes blijven' ook iets dat je als bestuurder gewoon zelf moet doen eerlijk gezegd. Gevoelsmatig moedigt zo'n systeem je als het ware aan om toch even op je telefoon te kijken of wat anders te doen, want als je begint te zwalken dan grijpt de auto zelf wel in. Misschien valt het mee, maar dat is mijn persoonlijke beleving er bij :)

3 hours ago, Leon Fiesta said:

Volgens mij kan je het ook in de boordcomputer helemaal uitzetten. Ik heb het zelf helemaal uit staan, nooit gebruikt ook. Ken het wel van andere auto's/mensen maar ik ben er niet van overtuigd. Ten eerste omdat het systeem ook in de war raakt als je bewust een doorgetrokken lijn overschrijdt (denk aan de spitsstrook). Dat kun je die sensoren ook niet kwalijk nemen denk ik, maar je hebt er wel last van. Daarbij vind ik 'binnen de lijntjes blijven' ook iets dat je als bestuurder gewoon zelf moet doen eerlijk gezegd. Gevoelsmatig moedigt zo'n systeem je als het ware aan om toch even op je telefoon te kijken of wat anders te doen, want als je begint te zwalken dan grijpt de auto zelf wel in. Misschien valt het mee, maar dat is mijn persoonlijke beleving er bij :)

maar als je dit doet moet je natuurlijk ook je Richtingaanwijzer gebruiken en dan gaat het systeem je niet corrigeren :) het systeem heeft er bij mij voor gezorgd dat ik steeds beter mijn richtingaanwijzers ben gaan gebruiken.

16 minutes ago, Barbapapa said:

maar als je dit doet moet je natuurlijk ook je Richtingaanwijzer gebruiken en dan gaat het systeem je niet corrigeren :) het systeem heeft er bij mij voor gezorgd dat ik steeds beter mijn richtingaanwijzers ben gaan gebruiken.

Ok, maar als je al op de spitsstrook zit dan kom je bij op- en afritten ook de nodige lijnen tegen. Dat schijnt wel eens problematisch te zijn heb ik begrepen (weet niet hoe dat bij de Fiësta gaat overigens). En hoe gaat dat trouwens bij wegwerkzaamheden? Niet zelden liggen daar de oude lijnen nog op het wegdek, maar worden ze overruled door gele exemplaren. Snapt dat systeem dat soort grapjes ook?

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Ok, maar als je al op de spitsstrook zit dan kom je bij op- en afritten ook de nodige lijnen tegen. Dat schijnt wel eens problematisch te zijn heb ik begrepen (weet niet hoe dat bij de Fiësta gaat overigens).

Ligt volgens mij aan de hoek waar de lijn in ligt. Heb wel en geen trilling al eens meegemaakt.

En hoe gaat dat trouwens bij wegwerkzaamheden? Niet zelden liggen daar de oude lijnen nog op het wegdek, maar worden ze overruled door gele exemplaren. Snapt dat systeem dat soort grapjes ook?

Geen idee.

Vind het zelf wel prettig en verbaas me erover dat 'ie de lijnen ook ziet in de stromende regen en een zeiknat asfalt, waar ik als mens best wat moeite mee heb.

13 minutes ago, Franciscus said:

Ligt volgens mij aan de hoek waar de lijn in ligt. Heb wel en geen trilling al eens meegemaakt.

Vind het zelf wel prettig en verbaas me erover dat 'ie de lijnen ook ziet in de stromende regen en een zeiknat asfalt, waar ik als mens best wat moeite mee heb.

Ok, maar jij hebt dan alleen de waarschuwingen aanstaan. Lijkt me toch niet heel prettig dat je auto zelf iets gaat 'corrigeren' terwijl dat niet de bedoeling is 🤕

Klopt, dat actief terugsturen heb ik een week uitgeprobeerd en vind ik ook niet fijn.

2 hours ago, Franciscus said:

Klopt, dat actief terugsturen heb ik een week uitgeprobeerd en vind ik ook niet fijn.

+1

De trilling in het stuur voelen is mooi zat  :-)

12 hours ago, Leon Fiesta said:

Volgens mij kan je het ook in de boordcomputer helemaal uitzetten.

In de bc (althans, in mijn Fiesta) kan ik het niet helemaal uitzetten. Je moet kiezen voor hulp (tegensturen) of waarschuwing (trillen) of beiden. Ik heb gekozen voor "waarschuwing" en daarbinnen is "laag" dan de minst bemoeizuchtige optie.

Het knopje op de richtingaanwijzerstengel werkt prima, ik heb het ook gewoon weer aangezet na het verlaten van mijn dorp.

En wát een fijne auto is dit 🤤

12 hours ago, Mikkem said:

In de bc (althans, in mijn Fiesta) kan ik het niet helemaal uitzetten. Je moet kiezen voor hulp (tegensturen) of waarschuwing (trillen) of beiden. Ik heb gekozen voor "waarschuwing" en daarbinnen is "laag" dan de minst bemoeizuchtige optie.

Het knopje op de richtingaanwijzerstengel werkt prima, ik heb het ook gewoon weer aangezet na het verlaten van mijn dorp.

En wát een fijne auto is dit 🤤

Ok, is alweer een tijdje terug dat ik in die menuutjes ben geweest dus kan het mis hebben. En dat laatste kunnen de meesten hier wel beamen denk ik :)

Ok, is alweer een tijdje terug dat ik in die menuutjes ben geweest dus kan het mis hebben. En dat laatste kunnen de meesten hier wel beamen denk ik :)

Leon , standaard Titanium mk8 heeft alleen K L A, Keeping line Assist met alleen de wiel trilmotoren natuurlijk als ik weer eens niet oplet met over de strepen rijden  😳! Als dat vaak voor komt, moet ik eigenlijk van de weg af, 🤔 vindt je dat ook niet 😒 of wel 😬😟! Willem vindt jij dat ook? dan maar🚶of gaan 🚲!  Bij op en afritten, ja of ergens waar niet anders kan over de streep gaan, is een andere story 🤓

Ik vind het op zich een mooi systeem en heb totaal geen moeite met het feit dat hij zelf mee of tegen stuurt want het is echt niet zo(bij mij in ieder geval) dat hij het stuur uit je handen duwt als je over een lijn stuurt. 

Ik vind wel dat hij je soms nog vaak best vaak redelijk ver over de midden of zijlijn  laat gaan voordat er wat gebeurt, iets wat van mij wel beter mag. Dit systeem ping pongt min of meer van de ene lijn naar de andere lijn terwijl bij andere auto's bepaalde modellen gewoon de auto keurig actief in het midden houden(bijvoorbeeld Hyundai Kona).

13 hours ago, Skippy said:

Ik vind het op zich een mooi systeem en heb totaal geen moeite met het feit dat hij zelf mee of tegen stuurt want het is echt niet zo(bij mij in ieder geval) dat hij het stuur uit je handen duwt als je over een lijn stuurt. 

Ik vind wel dat hij je soms nog vaak best vaak redelijk ver over de midden of zijlijn  laat gaan voordat er wat gebeurt, iets wat van mij wel beter mag. Dit systeem ping pongt min of meer van de ene lijn naar de andere lijn terwijl bij andere auto's bepaalde modellen gewoon de auto keurig actief in het midden houden(bijvoorbeeld Hyundai Kona).

Maar nu komt er een idioot (idioot?, hoeft niet) op je af, die raast over de middenlijn of wat dan ook! Ik stuur gelukkig naar links/rechts om hem te ontwijken 😬😟, wat dan moet ik dan wat harder trekken aan het stuur omdat het systeem mij tussen de lijnen wil houden 🤔. Ik wil niet discriminerend zijn maar bv., vrouwen hebben daar zoal wat meer moeite mee met sturen ondanks stuurbekrachtiging, dat zie ik vaker in mijn omgeving 😱

15 minutes ago, bickel said:

Maar nu komt er een idioot (idioot?, hoeft niet) op je af, die raast over de middenlijn of wat dan ook! Ik stuur gelukkig naar links/rechts om hem te ontwijken 😬😟, wat dan moet ik dan wat harder trekken aan het stuur omdat het systeem mij tussen de lijnen wil houden 🤔. Ik wil niet discriminerend zijn maar bv., vrouwen hebben daar zoal wat meer moeite mee met sturen ondanks stuurbekrachtiging, dat zie ik vaker in mijn omgeving 😱

Je kunt het systeem makkelijk 'overrulen' door zelf tegen te sturen, dat vergt nauwelijks extra kracht. Probeer het een keer uit @bickel; jij hebt het systeem ook op je Titanium. Je kunt 'Lane Keeping Aid' aanzetten in het clustermenu.

1 hour ago, bickel said:

Het kost echt geen extra kracht en ik vind dat het door veel mensen wat overdreven word. Ik rijd hoofdzakelijk met 1 hand aan het stuur en zelfs dan kun je gemakkelijk door de "correctie" heen sturen. Je zit echt niet met je stuur te worstelen. Veel mensen hebben vaak moeite met nieuwe dingen en roepen dan al snel het is niks. Toen de gordel werd ingevoerd wilde ook hele volkstammen er niet aan met hele lijsten argumenten waarom de gordel juist gevaarlijk zou zijn.

Probeer het gewoon eens op een rustig stuk snelweg of andere weg met duidelijke lijnen en let uiteraard ook op of het systeem ook daadwerkelijk actief is, dit kun je zien aan het lane assist symbool in je display die dan helder wit moet zijn. Zodra het ingrijpt wordt het een wit vierkantje met het symbool in negatief.

26 minutes ago, Skippy said:

Het kost echt geen extra kracht en ik vind dat het door veel mensen wat overdreven word. Ik rijd hoofdzakelijk met 1 hand aan het stuur en zelfs dan kun je gemakkelijk door de "correctie" heen sturen. Je zit echt niet met je stuur te worstelen. Veel mensen hebben vaak moeite met nieuwe dingen en roepen dan al snel het is niks. Toen de gordel werd ingevoerd wilde ook hele volkstammen er niet aan met hele lijsten argumenten waarom de gordel juist gevaarlijk zou zijn.

Probeer het gewoon eens op een rustig stuk snelweg of andere weg met duidelijke lijnen en let uiteraard ook op of het systeem ook daadwerkelijk actief is, dit kun je zien aan het lane assist symbool in je display die dan helder wit moet zijn. Zodra het ingrijpt wordt het een wit vierkantje met het symbool in negatief.

Zoals al eerder door mij aangegeven: ik heb het zelf in de Fiësta nooit gebruikt en ken het eigenlijk alleen van andere mensen in andere merken auto's. Ik hoor daar voornamelijk negatieve verhalen met gevallen waarbij de auto wel te heftig ingrijpt (bij relaxed één hand aan het stuur). Juist wanneer je gewoon keurig je weg vervolgt maar het systeem (onterecht) ingrijpt vanwege bijvoorbeeld spitsstrookbelijning rechts van de oorspronkelijke rijbaan (bij op- en afritten komt daar het één en ander bij elkaar). Zoals ik het lees speelt dat bij de Fiësta dus niet of minder. Misschien toch maar eens proberen dan :)

Ik heb het op mijn eigen Fiesta niet, maar in een huurauto wel gehad. Ik probeerde na het inhalen van een vrachtwagen terug naar rechts te gaan zonder mijn knipperlicht de gebruiken. Dat ging 'niet'. Dat was wel even wennen ja. 

1 hour ago, Scarrrr said:

Ik heb het op mijn eigen Fiesta niet, maar in een huurauto wel gehad. Ik probeerde na het inhalen van een vrachtwagen terug naar rechts te gaan zonder mijn knipperlicht de gebruiken. Dat ging 'niet'. Dat was wel even wennen ja. 

Maar was die huurauto dan een Fiësta of een heel ander merk?

Dat was inderdaad ander merk: een Opel insignia. 

6 hours ago, Scarrrr said:

Ja dat lijkt me ook niks maar dan is dit waarschijnlijk een lane centering assist(zoals ook op de Ford Focus met automaat geleverd kan worden) en die houdt dus constant actief de auto in het midden en stuurt niet, zoals bij onze Fiesta, alleen maar bij als je de lijn overschreid.

Gisteren toch maar even ingeschakeld, zowel de waarschuwing als de stuurcorrectie. Heb het nog niet echt goed kunnen testen, want zowel gisteren als vanmorgen was ik niet bepaald de enige op straat ;) Maar zoals ik het nu ervaar zijn de stuurcorrecties inderdaad zeer beperkt/subtiel.