Jump to content
Fiestaclub.nl
OutintheBlue

Nieuwe Fiesta Vignale 2019 rijder

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben Ronald en deze week haal ik mijn nieuwe Fiesta Vignale 100 pk Automaat op.

Ik rijd sinds 2013 een Opel Corsa uit 2010, waar de lol inmiddels een beetje vanaf was. Al enige maanden  me (voornamelijk online) verdiept in de types en segmenten (ben helemaal geen kenner eigenlijk) om zodoende uiteindelijk iets méér beleving, comfort etc. in een auto te vinden. Dacht eerst aan een slagje groter, maar als je dan mijn wensenlijstje qua opties nog zou toevoegen, werd het redelijk onbetaalbaar voor mij, wanneer ik een nieuwe zou willen (en dat wou ik uiteindelijk). 
Via reviews op YouTube en andere media kwam de Fiësta stevast met de beste rijbeleving in dit segment uit de testen, dus toen maar  een testritje gemaakt met een ST-Line. Dat reed al heel mooi, maar mijn blik viel uiteindelijk op de Active versie.
Ik wilde niet maanden moeten wachten, dus een voorraadmodel was wel een vereiste. Er stond Acitve op voorraad een kleine 150 km. 'verderop' die al mijn gewenste opties aan boord had. Met name BLIS is blijkbaar een optie die niet vaak gekozen wordt en dus al helemaal niet op voorraad modellen aanwezig is. Deze had dat dus wel en dus, na een testrit bijna besloten deze Active te kopen. Ik voorzag echter gedoe en romplslomp als ik een auto kocht bij een dealer niet nabij mijn woonplaats. Qua garantie is dat prima geregeld, maar voor kleine dingetjes die niet onder de garantie vallen, was 150 km net iets te ver van huis. Het voelde niet goed. Ook was de aanbieding aldaar dusdanig scherp dat het de moeite niet loonde voor de lokale dealer om deze auto intern over te nemen en 'm dan aan mij te verkopen.

Diezelfde lokale dealer had echter een nog mooiere Vignale op vooraad staan met ook alle opties erop, plus daarbij een automaat! Had me nog niet in de Vignale verdiept, omdat dit bij het online samenstellen voor mij al vrij snel aardig in de papieren liep. Maar dit voorraadmodel had een goede prijs en in comninatie met een mooie inruilprijs voor mijn Corsa (en natuurlijk wel ietsjes boven mijn budget, maar zo gaat dat meestal_, ben ik overstag gegaan.

Ik de komende jaren met veel plezier in deze Fiesta rond te rijden en op dit forum antwoorden te vinden op vragen die ik nu nog niet weet, maar straks zeer waarschijnlijk zal hebben. 

Groet, Ronald

Welkom! Daar heb je denk ik een hele fijne auto aan. Erg fraai de Vignale en zelf heb ik deze ook nog even iverwogen maar ben uiteindelijk uitgekomen op de sportievere ST-Line.

Veel rijplezier en misschien is het leuk om een foto te plaatsen van je nieuwe aanwinst. 

Welkom! Ik ben benieuwd hoe de automaat is, laat het even weten. Je ziet ze niet veel bij Fiesta's.

Thanks! Zal ik doen, als ik 'm heb. Zie hier ook veelal eigen foto's, dat is wel leuker,  maar bij deze alvast eentje van de site van de dealer

IMG_8603.JPG

8 minutes ago, TristanT said:

Welkom! Ik ben benieuwd hoe de automaat is, laat het even weten. Je ziet ze niet veel bij Fiesta's.

Tijdens de proefrit reed het heerlijk. Een automaat was voor mij ook geen vereiste, maar ben er achteraf mede daarom blij dat ik voor een kleine meerprijs dit heb gedaan.

Welkom Ronald, veel interesant inleeft plezier. 🤔 Maar je had hem toch ook kunnen financieren, heb je meteen veel extra's. Tweederde met extra's is gefinancierd 😍 in de NL ☺️

@OutintheBlue Welkom Ronald!

Voor mij stond rijplezier ook bovenaan voor mijn nieuwe auto en een grotere auto had ik ook niet nodig (we hebben nog geen kinderen en 95% van de tijd zitten er maar maximaal 2 mensen in de auto).

BLIS werkt erg prettig, vooral omdat het spiegelglas niet zo breed is (en daarom je dodehoek wat groter is). Ook CTA (Cross Traffic Alert) is erg handig als je achteruit een parkeervak uitrijdt (wat ik dagelijks doe).

Veel plezier met je Vignale!

Welkom ,veel rij plezier !!

Ik heb 2 weken geleden een Vignale automaat voor mijn vrouw gekocht en ik moet zeggen dat hij geweldig rijdt.

Nog wel even wennen als je uit een Audi A1 komt maar met al die extra’s die er op zitten is het toch een waardige vervanger.

mijn vrouw is erg in haar nopjes. 😁

Welkom hier met je mooie Vignale automaat. Ik ben nog steeds heel blij dat ik vorig jaar ook de keuze voor een automaat gemaakt heb. Het is wel iets duurder in het brandstofgebruik dan een handgeschakelde versie, maar het is het waard............:-)

Welkom hier :) Fraaie wagen, leuke combi zo met dat zwarte dak. Als ik je een tip mag geven: laat het 'stukje dak' dat vast zit aan de achterklep ook even zwart maken. Dus tot aan de spoiler zeg maar. Heb ik eerder gezien (denk hier op het forum), dat maakt het helemaal af. Snap eigenlijk ook niet dat ze dat niet standaard doen, visueel hoort dat stukje van de klep toch bij het dak, dat lijkt een bewuste keus vanuit het ontwerp te zijn. Jammer dat ze dat bij die kleurstelling dan niet even doorzetten.

21 minutes ago, Leon Fiesta said:

Welkom hier :) Fraaie wagen, leuke combi zo met dat zwarte dak. Als ik je een tip mag geven: laat het 'stukje dak' dat vast zit aan de achterklep ook even zwart maken. Dus tot aan de spoiler zeg maar. Heb ik eerder gezien (denk hier op het forum), dat maakt het helemaal af. Snap eigenlijk ook niet dat ze dat niet standaard doen, visueel hoort dat stukje van de klep toch bij het dak, dat lijkt een bewuste keus vanuit het ontwerp te zijn. Jammer dat ze dat bij die kleurstelling dan niet even doorzetten.

Ik kan het mis hebben maar op de foto lijkt het volgens mij al zwart toch?

7 minutes ago, Skippy said:

Ik kan het mis hebben maar op de foto lijkt het volgens mij al zwart toch?

Ik bedoel het als volgt (zag het inderdaad op dit forum), zie dit topic: 

Het gaat dan om stukje dak/klep (net hoe je het noemen wil) rechts van de naad/scharnierpunt, zie hier onder (dit is een foto uit bovengenoemd topic). Als ik de dealerfoto hierboven bekijk dan is dat bij de auto van Ronald nog wit.

Dak1.jpg

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Volgens mij is dit een panoramadak en dat loopt het inderdaad niet door. Als je het Shadow black-pakket aanvinkt, dan loopt het wel verder door.

xZT0zwp.png

@OutintheBlue Gefeliciteerd met je nieuwe auto!

7 hours ago, Leon Fiesta said:

Ik bedoel het als volgt (zag het inderdaad op dit forum), zie dit topic: 

Het gaat dan om stukje dak/klep (net hoe je het noemen wil) rechts van de naad/scharnierpunt, zie hier onder (dit is een foto uit bovengenoemd topic). Als ik de dealerfoto hierboven bekijk dan is dat bij de auto van Ronald nog wit.

Dak1.jpg

Ah. Ik werd op de dealer foto denk ik op het verkeerde been gezet door de reflectie van de antenne. Ik dacht dat daar ook een naad liep.

10 hours ago, Skippy said:

Ah. Ik werd op de dealer foto denk ik op het verkeerde been gezet door de reflectie van de antenne. Ik dacht dat daar ook een naad liep.

Ah op die manier, zo had ik 'm nog niet bekeken maar die schaduw/spiegeling kan je inderdaad op het verkeerde been zetten :grin:

Dag allen,
Bedankt voor de aanvullende reacties. Leuk om te zien hoe anderen over jouw auto aan het discussieren zijn :-)

Gisteren was dan de dag dat ik 'm opgehaald heb en ik ben superblij en trots en nog vol ongeloof dat ik nu deze auto in mijn bezit heb. Ik heb er nog niet echt ver en veel mee kunnen rijden, maar dat komt nog wel. 
Het stukje dak waar het hierboven over gaat is bij mij inderdaad wit (zie foto). Het was een voorraadmodel, dus ik kon daar verder niets aan veranderen. Mij stoort het ook niet, maar ben het ermee eens dat mooier zou zijn als dat stukje net even doorliep in het zwart. 

Er is echter één dingetje wat mij nu al opvalt en waarvan ik me afvraag of dat zo hoort. Af en toe hoor ik een heel zacht/licht electronisch zoem geluidje (beetje moeilijk te beschrijven) vanaf het instrumentenpanneel. Het duurt varieerend van  twee tot acht seconden ofzo. Vooral bij uitvieren (bv richting een rood stop licht) en daarna gas geven (terwijl ik aanrijd gaat het stoplicht op groen) gebeurt dit. Het is er niet altijd, maar nu ik het weet, valt het me op. Alsof er iets getriggerd wordt ofzo. Het stoort niet en het hoort wellicht zo, maar weet iemand dat? Het is een automaat... 

Ik zal later nog wat foto's plaatsen.

Groet, Ronald

dak.JPG

Waarschijnlijk ervaar je onderstaand gezoem, dat alleen voorkomt als je lichtjes gas geeft. Daarom vermoed ik dat het de brandstofpomp is.

Goedemorgen (nacht),
Dank voor de reacties

On 18-10-2019 at 14:36, Franciscus said:

Waarschijnlijk ervaar je onderstaand gezoem, dat alleen voorkomt als je lichtjes gas geeft. Daarom vermoed ik dat het de brandstofpomp is.

Dat gezoem wat ik noemde lijkt inderdaad overeen  te komen met hetgeen wat beschreven wordt. Ik zal mijn verdere ervaringen hierover in dat topic plaatsen. Bedankt.

Heb inmiddels de eerste 1000 km erop zitten. Hij rijdt geweldig! Ook de automaat bevalt uitstekend. Heb ook al een situatie meegemaakt die met mijn oude Opel wellicht anders had kunnen aflopen. Tijdens een rit op de snelweg met de adaptive Cruise Control aan, remde de auto ineens af. In een fractie van een seconde dacht ik 'he, hoezo', toen ik besefte dat er net een paar meter verderop een ongeluk gebeurd was. Met mijn Opel had ik dus een minimaal een halve seconde later zelf geremd, wat waarschijnlijk een uitwijkmanouvre tot gevolg had gehad, die ik auto's voor mij ook zag maken. Het zal misschien ook best goed afgelopen zijn met mijn oude auto, maar de schrik was nu een stuk minder! Juist om dit soort zaken wilde ik alle (veiligheids)opties minimaal hebben.

Dit gezegd hebbende: Ik vroeg mij af, aangezien ik op dat moment niet actief op de rem trapte, maar de auto uit zich zelf remde, of op dat moment de remlichten wel gaan branden?? Dit lijkt mij toch wel? 

Verder viel mij pas vandaag op dag ik geen Fiësta embleem achterop de auto heb staan. Er staat alleen Vignale. Is dit gebruikelijk bij deze uitvoering? Had het persoonlijk wel mooier gevonden als er ook Fiësta op zou staan.

Hier nog een paar foto's.
Groet, Ronald

Naamloos.jpg.47e99829365663d468f18e6ddf80b18d.jpg

IMG_8645.jpg

@OutintheBlue Gelukkig werkt Pre Collision Assist goed! Ja, als het systeem remt, branden ook je remlichten. En als er echt hard wordt geremd, dan gaan de remlichten zelfs knipperen om achteropkomend verkeer te waarschuwen.

Het klopt dat de Vignale uitvoering geen Fiesta naamplaatje op de achterklep heeft. Dit is een marketingkeuze van Ford geweest om alle Vignales (Fiesta, Focus, Mondeo etc.) meer te onderscheiden van de normalere uitvoeringen.