Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Scarrrr

Is velgschade te verdoezelen?

Recommended Posts

Ik constateer zojuist op bijna al mijn zwarte velgen stoeprandschade. Ik vind dit nogal vreemd aangezien ik daar zeer voorzichtig mee ben en mij niet kan herinneren dat ik ooit een stoeprand heb geraakt. Ik heb de auto nu 3 maanden en ik weet ook nog dat de verkoper meermaals tegen mij zei: "Doe voorzichtig met die velgen he, want ze zijn nog zo mooi". 

Zijn er huis-tuin-keuken middeltjes op de markt (ik denk aan een soort schoenpoets) waarmee je stoeprandschade kan verbloemen? De auto is nu een paar keer gewassen dus ik kan mij voorstellen dat zo'n middeltje er nu wel vanaf is. Misschien dat de vorige eigenaar de auto zo iets mooier heeft laten lijken dan daadwerkelijk het geval was?

Bij aankoop heb ik er niet met een vergrootglas naar gekeken, aangezien het vanaf een meter afstand er allemaal netjes (en zwart) uit zag.

moet je dat dan herhalen? Of blijft dat over het algemeen permanent zitten?

Zitten er echt krassen/butsen in? Of alleen wat lak die los laat? Bijstippen met een lakstift zul je m.i. ook altijd iets blijven zien (al valt het natuurlijk minder op dat een glimmend stukje metaal).

19 minutes ago, Scarrrr said:

moet je dat dan herhalen? Of blijft dat over het algemeen permanent zitten?

Soms moet je het herhalen, dat moet je ff aanzien.......

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Zitten er echt krassen/butsen in? Of alleen wat lak die los laat? Bijstippen met een lakstift zul je m.i. ook altijd iets blijven zien (al valt het natuurlijk minder op dat een glimmend stukje metaal).

Het is op sommige plekje wel echt opgeruwd zegmaar. 

Andere plekjes lijkt het meer alsof de lak los laat.

Als het opgeruwd is dan heb je toch iets geraakt ben ik bang. Of niet goed gekeken ten tijde van aankoop ;) Oplappen met een lakstift kan natuurlijk altijd, maar als je ze als nieuw wil dan zul je ze toch naar zo'n velgendokter moeten brengen. Kost over het algemeen ook niet de hele wereld trouwens. Ik heb mijn velgen in het verleden eens laten fiksen (dus schade wegwerken en overspuiten) voor 50,- per velg. Als je kijkt wat nieuw lichtmetaal kost dan is dat een lachertje natuurlijk.

19 hours ago, Leon Fiesta said:

Als het opgeruwd is dan heb je toch iets geraakt ben ik bang. Of niet goed gekeken ten tijde van aankoop ;) Oplappen met een lakstift kan natuurlijk altijd, maar als je ze als nieuw wil dan zul je ze toch naar zo'n velgendokter moeten brengen. Kost over het algemeen ook niet de hele wereld trouwens. Ik heb mijn velgen in het verleden eens laten fiksen (dus schade wegwerken en overspuiten) voor 50,- per velg. Als je kijkt wat nieuw lichtmetaal kost dan is dat een lachertje natuurlijk.

Dat valt me mee qua kosten.

Vandaag bij goed licht nog eens gekeken. Het is gewoon duidelijk stoeprandschade. Ik heb het echt alleen nog nooit eerder gezien en ik zou ook echt niet weten wanneer ik een stoepje geraakt moet hebben. 😥

Ik ga het wel even proberen met een lakstiftje. 

Is inderdaad te overzien. Moet ik wel bij zeggen dat de garage bij mij destijds twee velgen had vernacheld bij de bandenwissel (grote stukken lak er af), die heeft hij dus zelf laten herstellen. In overleg heb ik de twee andere velgen toen ook even laten doen à 50 euro per stuk. Wellicht dat dit een matsprijsje is geweest, maar wat ik zo her en der heb gelezen zijn dit reële prijzen. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de omvang van de schade, maar je kan altijd eens informeren. Is online ook wel genoeg over te vinden, je bent niet de enige die wel eens een stoepje raakt :duim:

Oh en ik zou je aan willen raden om banden met velgrandbescherming te kiezen. Voorkom je ook niet alles mee, maar de 'lichte schaafwondjes' blijven dan doorgaans wel achterwege. Wel op blijven letten natuurlijk, als je 'm stevig tegen de stoep parkeert dan wil dat rubber ook wel meegeven en dan zit je alsnog op het aluminium.

35 minutes ago, Leon Fiesta said:

Oh en ik zou je aan willen raden om banden met velgrandbescherming te kiezen. Voorkom je ook niet alles mee, maar de 'lichte schaafwondjes' blijven dan doorgaans wel achterwege. Wel op blijven letten natuurlijk, als je 'm stevig tegen de stoep parkeert dan wil dat rubber ook wel meegeven en dan zit je alsnog op het aluminium.

Kan uit ervaring zeggen dat de velgrandbescherming op de 18-inch MK8 velgen bij mij hun nut al hebben bewezen. Achteruit langs een gebogen stoeprand geschaafd, maar de velg gelukkig niet beschadigd. Je velgen in perfecte staat houden is wel een uitdaging, zeker als je wederhelft er ook af en toe mee rijdt.

We hadden op vakantie een gehuurde Renault Clio met 17-inch lichtmetaal en daar werkte de velgrandbescherming niet. De band was slechts minimaal breder dan de velg, maar had dus wel die kenmerkende randbescherming.

Herkenbaar, de weg/stoeprand voor mijn huis loopt met een flauwe bocht dus bij fileparkeren is het altijd even (extra) oppassen. Ik mag graag op de spiegels rijden maar ze geven hier vaak een vertekend beeld. Gelukkig staat mijn auto normaal gesproken binnen in de garage, dus zonder vervelende randjes :)

Sign in to follow this