Jump to content
Fiestaclub.nl
Turboyuppie

Turboyuppie stelt zich voor

Recommended Posts

Mijn naam is Richard en ik kom uit Tilburg.

Voor mijn vrouw, die nu een Audi A1 uit 2014 rijdt, was ik opzoek naar een vervanger. Dit moest en zou een automaat zijn. Omdat een leuke Audi A1 met S-Tronic (automaat) bijna niet te vinden is of veel te duur is ben ik buiten de deur gaan kijken. 

Per toeval kwam ik een Fiësta Vignale automaat uit 2018 tegen. Na een proefrit te hebben gemaakt waren we erg verrast over de rijeigenschappen van deze zeer rijk uitgeruste Ford.

buiten vol leder interieur en een schuifdak zit er volgens mij alles op wat je maar kunt bedenken. Nadat ik een zeer goed prijs terug kreeg voor de A1 heb ik de knoop doorgehakt en de Vignale gekocht.

Volgende week Zaterdag mag ze hem ophalen en dan maar kijken of ze er net zo’n goede aard in krijgt als met de A1.

25176D5A-4A9D-4990-AB76-E02BB9179C30.png

27AB850A-0E68-481F-A01B-275C84668C3E.png

EEE38AAA-6B0A-46A7-AEE5-0D57794C4540.png

88474DA0-9E16-4160-8675-BF8787649253.png

BC8A3805-9A1F-41D6-913F-E43FC4354228.png

19E6ECDF-DE1D-4761-BBB2-A6E5CF203D65.jpeg

7B29991D-E014-4611-9BA7-68DE04846EA9.jpeg

BBE4DB03-F08D-4AC2-AAF4-1086A5817391.png

58D72B64-EC7F-4364-9B35-D7C3FB77A7AB.png

FD97DF15-BFC1-40B7-B0A3-A2158D5C7B15.png

585FAD0E-5F7E-42EE-97AE-7D59790C0713.jpeg

83AC84BC-C4B1-4D4C-B151-2FB206844467.jpeg

869007D9-9F37-4E09-99DE-134862984BB1.png

Welkom! Fraai hoor zo'n Vignale in het zwart. Veel plezier alvast.

Welkom,rijke fiesta,en net zoveel plezier als met de A1 !!

Ik ben wel benieuwd of je software matig dingen aan kunt zetten en dingen kunt veranderen.

bijv. Achterlichten laten branden tijdens DRL.

of bijv. Needle sweep aanzetten.

of misschien wel nog meer dingen die ik van ford niet ken. (Verlichting of zo)

Welkom yuppie Richard 😀, veel plezier met mogelijke updates 🤓

De Fiësta Zaterdag opgehaald en ik moet zeggen dat hij fantastisch rijdt.

ook de complete uitrusting is geweldig.

Alleen vraag ik mij af of de uitstapverlichting in te stellen is.

als je de auto op slot zet blijft de verlichting 3 min branden. Kun je dit ook instellen in bijvoorbeeld 30 sec.

ook zou ik de achterlichten willen laten branden tijdens de DRL.

Is er misschien iemand in N-Br die dat voor mij kan realiseren.

Het laten branden van de verlichting kun je instellen via het menuutje tussen de tellers.

Welkom Richard 😃 

10 hours ago, RuudTilburg said:

Het laten branden van de verlichting kun je instellen via het menuutje tussen de tellers.

Toch niet bij de mk 8 Titanium voor DRL achter rijverlichting mee te laten branden??

10 minutes ago, bickel said:

Welkom Richard 😃 

Toch niet bij de mk 8 Titanium voor DRL achter rijverlichting mee te laten branden??

Nee, dat kan sowieso niet in het clustermenu (tussen de teller). Daar kun je wel instellen hoe lang de lampen nog branden nadat je de motor hebt afgezet: 10 sec, 20 sec of 2 minuten. Dat is ook wat @RuudTilburg bedoelt.

Wellicht kun je de achterlichten laten meebranden met de DRL via FORScan, maar kan me niet herinneren dat iemand op dit forum dit (al) heeft uitgepuzzeld.

1 hour ago, Franciscus said:

Wellicht kun je de achterlichten laten meebranden met de DRL via FORScan, maar kan me niet herinneren dat iemand op dit forum dit (al) heeft uitgepuzzeld.

Kan een stuk simpeler hoor, namelijk met die ronde knop links op het dashboard. In de volksmond noemen we die optie ook wel dimlicht, schijnt al jaren te bestaan. Blijkbaar is dat wat je wil.

Verder wil ik iedereen met deze wens eens adviseren om je eens te verdiepen in het hele idee achter DRL. De grap is namelijk dat je verlichting aan de voorzijde wel brandt, zodat je (beter) zichtbaar bent voor tegemoetkomend verkeer. Ideaal als de zon even onhandig staat en/of je net door bosachtig gebied rijdt. De achterverlichting brandt dan juist niet zodat de remlichten beter zichtbaar zijn. Er is geen enkele reden waarom je overdag achterverlichting zou willen voeren, anders dan dat je bijvoorbeeld in een donkere tunnel rijdt. Maar daar hebben de knappe koppen ook weer iets op bedacht met die lichtsensor. Je auto schakelt dan namelijk vanzelf over van DRL naar, jawel, dimlicht!

Wat een geweldige techniek! :-) 

25 minutes ago, Leon Fiesta said:

Kan een stuk simpeler hoor, namelijk met die ronde knop links op het dashboard. In de volksmond noemen we die optie ook wel dimlicht, schijnt al jaren te bestaan. Blijkbaar is dat wat je wil.

Dacht dat dat stadslicht wordt genoemd.

Ik rijd trouwens altijd (dag en nacht) met dimlicht aan. Heb het idee dat dat de zichtbaarheid ten goede komt met de vele onoplettende bestuurders tegenwoordig.

13 minutes ago, Franciscus said:

Wat een geweldige techniek! :-) 

Dacht dat dat stadslicht wordt genoemd.

Ik rijd trouwens altijd (dag en nacht) met dimlicht aan. Heb het idee dat dat de zichtbaarheid ten goede komt met de vele onoplettende bestuurders tegenwoordig.

Stadslicht mag je niet mee rijden. Ook niet in de stad :) Die onoplettende bestuurders (tegenliggers) die je met je dimlicht wilt attenderen op jouw aanwezigheid hebben ook voldoende aan je DRL aan de voorzijde. En als dat niet voldoende is dan heb je meer problemen, maar die los je dan met verlichting sowieso niet meer op ;)

5 hours ago, Leon Fiesta said:

Verder wil ik iedereen met deze wens eens adviseren om je eens te verdiepen in het hele idee achter DRL. De grap is namelijk dat je verlichting aan de voorzijde wel brandt, zodat je (beter) zichtbaar bent voor tegemoetkomend verkeer. Ideaal als de zon even onhandig staat en/of je net door bosachtig gebied rijdt. De achterverlichting brandt dan juist niet zodat de remlichten beter zichtbaar zijn. Er is geen enkele reden waarom je overdag achterverlichting zou willen voeren, anders dan dat je bijvoorbeeld in een donkere tunnel rijdt. Maar daar hebben de knappe koppen ook weer iets op bedacht met die lichtsensor. Je auto schakelt dan namelijk vanzelf over van DRL naar, jawel, dimlicht!

Ach ja, hoe zal ik hier op reageren. 

DRL is al een aantal jaren verplicht in Nederland. Echter die knappe koppen die jij kent zijn vergeten om op elke auto een lichtsensor te plaatsen.

Bij die auto’s zullen de achterlichten nooit aan gaan wanneer ze het donker in rijden.

Mijn ervaring is dat ik heel vaak auto’s in het donker tegen kom waar de achterlichten niet branden.

En dat is dan weer de schuld van die knappe koppen. 

In Scandinavië is het verplicht om overdag DRL lichten te hebben in samenwerking met achterlichten.

Dus het aanzetten van mijn achterlichten tijdens de DRL zal wel niet zo spannend zijn. Ik denk alleen dat op dit forum de kennis ontbreekt van wat wel en niet kan op een Fiësta.

1 hour ago, Turboyuppie said:

Ach ja, hoe zal ik hier op reageren. 

DRL is al een aantal jaren verplicht in Nederland. Echter die knappe koppen die jij kent zijn vergeten om op elke auto een lichtsensor te plaatsen.

Bij die auto’s zullen de achterlichten nooit aan gaan wanneer ze het donker in rijden.

Mijn ervaring is dat ik heel vaak auto’s in het donker tegen kom waar de achterlichten niet branden.

En dat is dan weer de schuld van die knappe koppen. 

In Scandinavië is het verplicht om overdag DRL lichten te hebben in samenwerking met achterlichten.

Dus het aanzetten van mijn achterlichten tijdens de DRL zal wel niet zo spannend zijn. Ik denk alleen dat op dit forum de kennis ontbreekt van wat wel en niet kan op een Fiësta.

Oooh licht geraakt vermoed ik zo. 

Zou de kennis maar ergens anders gaan zoeken dan. 

Btw Leon fiesta heeft wel gelijk hoor. 

9 hours ago, Franciscus said:

Nee, dat kan sowieso niet in het clustermenu (tussen de teller). Daar kun je wel instellen hoe lang de lampen nog branden nadat je de motor hebt afgezet: 10 sec, 20 sec of 2 minuten. Dat is ook wat @RuudTilburg bedoelt.

De instapverlichting heb ik gevonden.

bedankt voor de uitleg.

9 minutes ago, M@rio said:

Oooh licht geraakt vermoed ik zo. 

Zou de kennis maar ergens anders gaan zoeken dan. 

Btw Leon fiesta heeft wel gelijk hoor. 

Nee hoor, maar als ik een vraag stel verwacht ik een antwoord waar ik iets mee kan en niet een heel verhaal van iemand die het onzin vindt.

Maar laten we hier verder maar over ophouden want daar is een forum niet voor bedoeld.

6 minutes ago, Turboyuppie said:

Nee hoor, maar als ik een vraag stel verwacht ik een antwoord waar ik iets mee kan en niet een heel verhaal van iemand die het onzin vindt.

Maar laten we hier verder maar over ophouden want daar is een forum niet voor bedoeld.

Het was niet vervelend bedoeld hoor, maar ik vind het inderdaad onzin. En je verhaal van geen achterlichten in het donker herken ik ook wel, maar dat is toch geen reden om het zelf aan te passen? Jouw Fiesta heeft die sensor namelijk wel 😄

37 minutes ago, Leon Fiesta said:

Het was niet vervelend bedoeld hoor, maar ik vind het inderdaad onzin. En je verhaal van geen achterlichten in het donker herken ik ook wel, maar dat is toch geen reden om het zelf aan te passen? Jouw Fiesta heeft die sensor namelijk wel 😄

Bij mij gaat het er om dat wanneer je mooie led achterlichten hebt dat ze overdag ook gezien mogen worden. 

Maar zand erover.

wanneer het mij gelukt is laat ik het jullie weten. 

Ik kom uit het VAG wereldje (Volkswagen & Audi) en daar is heel veel mogelijk via de BCM.

Omdat dit onze eerste Ford is en totaal niet op de hoogte ben van wat evt mogelijk is om aan te zetten wil ik de mogelijkheden vinden.

Soms zeer simpelen dingen die best handig of leuk kunnen zijn.

Bijv. het kantelen van de rechterspiegel bij inparkeren zodat je de stoeprand kun zien of een leuk hebben dingetje zoals Needle Sweep.