Jump to content
Fiestaclub.nl
jefke

Radio upgrade Fiesta MK7 2009

Recommended Posts

Mensen,

Ik heb diverse fora's uitgepluist alleen nergens echt iets goeds kunnen vinden. Ook gekeken op americaanse forums alleen kom ik er niet goed uit.
Momenteel heb ik de 6-knops radio erin zitte, ontvangst is niet echt alles en cd speler slaat vaker over, tegenwoordig is alles middels USB oid. Nu zit ik alleen met een dilemma, ik zie nergens een nederlands forum waar iemand een passende android radio heeft ingebouwd.

Ik ga liever voor een OEM uitstraling aangezien ik niet zo van de aftermarket ben, alleen heb ik dus in mijn Fiesta niets van bekabeling liggen dus zal ik alles moeten omzetten vanuit een sloopwagen.
Nu heb ik al wat onderdelen bij elkaar gezocht en er toch achter gekomen dat het ombouwen toch duurder is dan bijv een aftermarket radio.

Wat is hier de beste optie voor om toch de OEM uitstraling te hebben en toch iets van Bluetooth/usb te hebben, of navi.
Zag zelfs een foto voorbij komen van een Fiesta 2010 die het Sync erin heeft zitten wat ook op de focus/c-max zit, nu weet ik niet of dit ook een android is of totaal omgebouwd.

Alvast bedankt, en sorry als ik dubbel post maar kon niets vinden ook niet via search

2 hours ago, jefke said:

Fiesta 2010 die het Sync erin heeft zitten wat ook op de focus/c-max zit

Is dat de Sync 1.1 met het 5" kleurenscherm of de gene met het blauwige scherm (e.g. Sync 1.0)? Want ik kan met niet voorstellen dat de latere Sync 2/3 (grotere schermen) goed functioneert in de Mk7 zonder ook de radio en de hele bekabeling om te zetten, voornamelijk omdat die op de kabels die je nodig hebt op verkeerde plek zitten.

Belangrijk is om te kijken of je een radio met 1 of 2 stekkers hebt (ik gok 1) mocht je de radio willen vervangen.

Als ik het goed hem moet je inderdaad nogal wat onderdelen er bij halen, ander scherm, andere radio, bluetooth module, nieuw panneel voor de usb aansluiting bij de pook, multiknops panneel. En als je dan een Sync 1.1 module plaatst moet je ook de kabels vanaf de BCM doortrekken voor de CAN bus omdat de juiste niet bij de non sync modules zitten (maar die zit er naast waar je de module zou plaatsen). 

Kan je, indien je simpel wilt gaan, geen FM bluetooth apparaat aansluiten? Of anders een bluetooth module op de aux ingang doen en een 12 -> 5v adaptor ergens inbouwen. Stuk minder werk. 

11 hours ago, TristanT said:

Is dat de Sync 1.1 met het 5" kleurenscherm of de gene met het blauwige scherm (e.g. Sync 1.0)? Want ik kan met niet voorstellen dat de latere Sync 2/3 (grotere schermen) goed functioneert in de Mk7 zonder ook de radio en de hele bekabeling om te zetten, voornamelijk omdat die op de kabels die je nodig hebt op verkeerde plek zitten.

Belangrijk is om te kijken of je een radio met 1 of 2 stekkers hebt (ik gok 1) mocht je de radio willen vervangen.

Als ik het goed hem moet je inderdaad nogal wat onderdelen er bij halen, ander scherm, andere radio, bluetooth module, nieuw panneel voor de usb aansluiting bij de pook, multiknops panneel. En als je dan een Sync 1.1 module plaatst moet je ook de kabels vanaf de BCM doortrekken voor de CAN bus omdat de juiste niet bij de non sync modules zitten (maar die zit er naast waar je de module zou plaatsen). 

Kan je, indien je simpel wilt gaan, geen FM bluetooth apparaat aansluiten? Of anders een bluetooth module op de aux ingang doen en een 12 -> 5v adaptor ergens inbouwen. Stuk minder werk. 

Thx voor de reactie.

Wat ik inderdaad voorbij heb zien komen is een Fiesta van 2014 waarbij een 2016 Sync 3 is ingebouwd ( https://www.fiestafaction.com/forums/threads/54426-SYNC-2-to-SYNC-3-upgrade )
Gezien de vele onderdelen die ik bij moet kopen om een iets uitgebreidere radio te monteren weegt denk ik niet op tegen de kosten van een bijv Android pasklaar systeem. Hierbij heb ik denk ik gewoon alle functies die ik eigenlijk zou willen hebben met de OEM uitstraling. Ik dacht namelijk dat de modellen tot en met 2016 hetzelfde waren qwa interieur.

1 hour ago, jefke said:

Thx voor de reactie.

Wat ik inderdaad voorbij heb zien komen is een Fiesta van 2014 waarbij een 2016 Sync 3 is ingebouwd ( https://www.fiestafaction.com/forums/threads/54426-SYNC-2-to-SYNC-3-upgrade )
Gezien de vele onderdelen die ik bij moet kopen om een iets uitgebreidere radio te monteren weegt denk ik niet op tegen de kosten van een bijv Android pasklaar systeem. Hierbij heb ik denk ik gewoon alle functies die ik eigenlijk zou willen hebben met de OEM uitstraling.

Dit heb ik ook gedaan in een Mk7.5 (2013 en latere modellen), in een Mk7 en zeker zonder origineel al sync 1.0 er in is dit een interessante uitdaging doordat je o.a. de radio moet vervangen en alle kabels moet loshalen en in nieuwe pluggen moet stoppen (1 naar 2 pluggen, de oudere radios werken niet samen met de sync 2/3 modules). De 2014-2018 VS modellen zijn electrisch vrijwel hetzelfde als de 7.5 in Europa en verschillen voornamelijk in de dashboards die niet 100% hetzelfde zijn qua vormgeving. Als er een Sync 2 in zit kan er ook een 3 in, dat dan weer wel met een of twee pinnen omzetten, maar die zijn in Europa nooit geleverd in de Fiesta en dit vergt enig kluswerk. 

Ik dacht namelijk dat de modellen tot en met 2016 hetzelfde waren qwa interieur.

Qua vormgeving wel, niet per definitie qua electrische aansluitingen. De 1.1 modellen verschillen van de 6 knops versies maar meestal vragen ze wel naar je dashboard om er zeker van zijn dat je de juiste krijgt als je zo'n android module koopt. Ooit voor een oudere ford ook gedaan en werkte best prima.

Bij mij bekend (Mk7/7.5):

1.1 met navigatie, controller is geintegreerd in een module (nav in scherm, bluetooth in sync module):

maxresdefault.jpg

1.0/1.1 zonder nav, ook in het rood beschikbaar, heeft een losse bluetoothmodule die er bij gebouwd kan worden (1.0 versie):
f8cbae52fa94e033cd7f681a9d76352ax.jpg.5e

Non sync (VS plaatje maar goed idee is hetzelfde):
0_31_20100802132712931.jpg

Als je de androidmodule kant op gaat zal je op zoiets uitkomen:
b04bde9642039d298dc16bb64d1b

Maar daar heb ik geen ervaring mee, wellicht anderen wel.

Meld wel dat het om een EU model gaat want de plastic klipjes van de bovenkant van de dashboardpanelen zijn niet hetzelfde bij de VS/Zuid-Amerika modellen, ze zijn wel even groot als de EU maar hebben de klipjes net anders zitten (niet compatible te krijgen).

@TristanT Thx voor de uitleg, ik zelf hebt inderdaad de versie op de 2de foto van onderen. Ik weet als ik alles moet gaan ombouwen ben ik qwa kosten meer kwijt als dat ik een Android versie koop. Bol verkoopt een versie met een 9inch schem, dit is wel erg groot en ik weet niet of dit mooi staat. De 6 knops is dus wel om te bouwen naar Sync 1 als ik dat goed begrijp. Ik wil gewoon eigenlijk een radio waar navi op zit of in ieder geval iets van Apple Carplay en usb ivm sticks haha. 

Alleen zal ik dat veel moeten gaan ombouwen aangezien ik die modules er niet in heb zitten, vandaar dat ik dus erg twijfel tussen ombouwen of Android.

Nog steeds aan het twijfelen haha, zijn er mensen die toevallig een Android radio in hun fiesta of focus hebben gebouwd. De kosten om er een standaard Ford radio in te doen ( Sony ) ligt vele malen hoger als een Android radio. Alleen die ik eventueel wil heeft een 9inch scherm. Kan er ook eventueel het tesla look a like in maken, deze is sinds kost leverbaar voor de focus en fiesta

@TristanT ik zag eerder in dit topic een vraag dat ik moest checken of ik een radio had met 1 of met 2 stekkers. Ik heb hem vandaag eruit gehad en ik heb een radio met 2 stekkers aan de achterkant ( zie foto )

Radio.jpg

Wat betekend dit dan als ik zo vrij mag zijn ?

Ik zag voor 180 euro een complete set staan op Ebay, scherm radio voorpaneel en bluetooth/usb module erbij met bekabeling. Alleen de radio zelf heeft een smalle zwarte stekker en mijn huidige radio grijze grote. Zijn deze kabels aan te passen of moet ik het toch gaan zoeken in de Android radio's.

1 hour ago, jefke said:

@TristanT ik zag eerder in dit topic een vraag dat ik moest checken of ik een radio had met 1 of met 2 stekkers. Ik heb hem vandaag eruit gehad en ik heb een radio met 2 stekkers aan de achterkant ( zie foto )

Radio.jpg

Wat betekend dit dan als ik zo vrij mag zijn ?

Ik vermoed dat dit een nog ouder model is dan ik had verwacht maar je kan die omvormen naar een enkel socket dus dat zou gewoon moeten kunnen werken (theoretisch). zie ook dit topic waar een kabel heeft gemaakt van deze 2x aansluiting naar 1x nieuwe(re) dus alle connecties zitten er in ieder geval in (al dan niet aangesloten)

De veel latere hebben 1x24+1x26 pins stekkers of 1x 24 bij de iets oudere modellen zoals in het topic hierboven. Bij deze connectoren zou ik even goed doorgeven aan de verkoper welke je hebt aangezien het gewoon zou moeten werken maar de kabels/pinnen zitten net op een andere plaats. Gewoon het plaatje doorsturen is wellicht handig.

OEM is wat gecompliceerder. De topics van personen die het hebben gedaan (dab/niet dab) bevatten de connectordiagrammen niet meer, voor zover ik kan vinden, dus dat is dan iets gecompliceerder maar niet onmogelijk mocht je die route willen nemen. Ik zou beginnen met zoeken naar anderen die dit gedaan hebben. Dan zou ik je adviseren om de schema's van ford ETIS te halen door jezelf daar aan te melden en dan twee wagens te vinden een met en een zonder de nieuwere radio/scherm, de schema's er af te halen en dan de kabels in elkaar te zetten. Uit een sloopauto halen kan ook natuurlijk.

Kort topic over 2008-2009 en 2010 en later kabels extern: https://www.fiestamk7.com/viewtopic.php?f=5&t=1321

Mijn veronderstelling was dat de gewone radio '10 modellen ook die plug hadden maar helaas, blijkbaar dus niet. De '08-'09 heeft 1x power en 1x connectiviteit (speakers uit/aux input etc) en bij de latere sony/normale modellen is het geintegreerd in 1 stekker. Nog latere modellen hebben er weer 2 maar dan grotere.

@TristanT Dankje wel voor de moeite, maar heb de forum's eens door gelezen en gezien dat het best wel veel werk is om dit uberhaupt werkend te krijgen, en dan heb ik het nog niet eens over de kosten, dus eigenlijk heb ik een beetje pech als ik dat zo allemaal zie, en gezien de aansluitingen kan ik het dus ook min of meer vergeten om een Android in te bouwen aangezien deze ook gebruik maken van de 24 pins connector.

Helaas werken de fotos niet meer in het topic waar het staat om de kabels aan te passen dus een adapter maken hiervoor wordt ook moeilijk. Had verwacht dat het wat minder omslachtig was maar helaas. Hoe dan ook zal ik dus een verloop moeten maken naar de 24 pins stekker als ik een andere radio wil.