Jump to content
Fiestaclub.nl
jefke

Project: Jefke’s Fiesta 1.25 Ghia

Recommended Posts

Even een start-topic aanmaken voor mijn nieuwe fiesta. Sinds vandaag, een dag eerder dan gepland ben ik de trotse eigenaar van een Ford Fiesta 1.25 82pk uit 2009, kleur Candy Red. Nu heb ik van te voren lekker rond liggen neuzen op diverse fora’s en leuke ideeën opgedaan om hem wat op te leuken.

Zal morgen even foto’s maken en de begin lijst posten haha, met de hoop dat alles lukt natuurlijk. 

Hierbij het lijstje voor de Fiesta. Het is een Ghia uit 2009.

- Ambient verlichting ( dashbord, bekerhouder, binnenverlichting, enz. )
- Andere radio, zit nu de versie is met de 6 keuze knoppen.
- Spiegels vervangen door automatisch inklapbare spiegels met wegverlichting.
- Instapverlichting maken, houdertjes heb ik erin zitten maar geen fittingen en bekabeling.
- Andere spoiler.

Dat is het begin haha, zag ook dat ik alleen maar aan de voorkant speakers heb, geluid in de Fiesta is wel lekker alleen de roosters zitten wel in de deur dus eens kijken of ik daar iets in kan bouwen. Er is te veel voor te krijgen zag ik haha dus denk dat ik niet snel uitgeknutseld ben, bovendien beschik ik zelf over de nodige kennis aangezien ik monteur ben geweest en als hobby dit nog steeds doe, en gelukkig sinds afgelopen maand beschik over een woning met een riante garage eronder ( 4m bij 8m ) waar ik  terzijnertijd een mooie materialenwand met werkbank ga realiseren. Dus lekker droog en ruim sleutelen haha. 

Maar als eerste project gaat het de verlichting worden, de voetverlichting heb ik alleen maar 2 fittingen nodig die erin kunnen, dit zijn volgens mij gewoon T10 fittingen als ik het goed gezien heb. Ligt daar normaal de bekabeling al voor erin en zo ja waar kan ik die vinden, zo nee dan zal ik dit zelf moeten maken. Weet wel dat de aansluitingen van de Ambient verlichting er niet in liggen, althans achter het dashbordkastje aan de bovenkant zitten wel de uitsparingen voor de strip en de doorgang voor de kabel, echter is het houdertje waar de loze stekker normaal in zit leeg, dus ik neem aan dat deze er niet in zit. Had begrepen dat de ledstrip op 7v werkt dus moeten we even uitvogelen hoe ik dit werkend kan krijgen, misschien iemand tips of al eens uitgevoerd ??

Leuk nog een project fiesta. 

Aks die ledstrip op 7v werkt moet je er een weerstand tussen plaatsen

Al vind ik 7v wel apart

@Steelmaster vind het inderdaad ook wel apart dat het op 7v werkt, dan moet er ergens toch een weerstand standaard in de bekabeling zitten. Zag helaas dat ik totaal geen bekabeling heb liggen, zelfs niet voor een eventuele andere radio. Apart dat er zoveel verschil zit tussen de bouwjaren. Er zijn er van 2009 ( ghia ) die hebben de bekabeling wel liggen en ik niet haha. 

Vandaag geknutseld aan de auto, aangezien ik nergens iets van kabels heb liggen ook niet voor de voetverlichting heb ik dit zelf maar gemaakt. Bij Heuts 2 T10 fittingen gehaald, deze in een busje gezet aangezien de diameter te klein was, daarop kabels getrokken naar de hemelverlichting voor het aan/uit gaan met openmaken en sluiten. Uurtje werk en het ziet er erg leuk uit. Geen titanium versie dan maar zelf maken haha. 

Hierbij het resultaat:

jig9m2ujxk1y.jpeg

Thx @Steelmaster, ik sta er alleen van te kijken dat er zoveel veschil zit in de Ghia uitvoeringen. Ik heb bijvoorbeeld geen mistlampen, geen radiomodule, geen bekabeling voor ambient verlichting enz. Terwijl andere Ghia uitvoeringen van hetzelfde bouwjaar dit wel hebben. Dus dan maar alles zelf maken haha.

Standaard radio ( 6 knops ) wil ik wel vervangen voor de uitgebreidere versie als dit mogelijk is. Ik heb forscan alleen moet ik daar nog mee puzzelen hoe ik in de module kom, krijg nu elke keer een foutmelding dat ik niet expert ingelogd ben.

Heb je die licentie? 

Stuur anders ff een pb met je telefoon nummer. Misschien kan ik help en via whatsapp. Hier kan ik bijna geen afbeeldingen plaatsen

1 hour ago, Steelmaster said:

Heb je die licentie? 

Stuur anders ff een pb met je telefoon nummer. Misschien kan ik help en via whatsapp. Hier kan ik bijna geen afbeeldingen plaatsen

Gedaan. 

Heb trouwens een losse stekker gevonden gisteren, deze zit achter het dashbordkastje links in de kabelboom die daar boven loopt in de buurt van de radio. Grijze stekker met 3 draden. 

5 hours ago, jefke said:

Thx @Steelmaster, ik sta er alleen van te kijken dat er zoveel veschil zit in de Ghia uitvoeringen. Ik heb bijvoorbeeld geen mistlampen, geen radiomodule, geen bekabeling voor ambient verlichting enz. Terwijl andere Ghia uitvoeringen van hetzelfde bouwjaar dit wel hebben.

Das raar geen mistlampen op een ghia ??en ambient zou er standaard in moeten zitten of is het een import wagen ?

@BlackFocus Het betreft inderdaad een auto uit duitsland, dit omdat het voordeliger was dan dezelfde met deze km-stand te kopen in NL.

Maar normaal gesproken zijn ze in duitsland vaker luxer alleen deze keer niet. Nu heb ik wel via Forscan gezien dat er veel aan te zetten valt qwa opties alleen al ik dan zelf wel de bekabeling moeten leggen. Er zit in ieder geval bijna niets in qwa stekkers en kabels, ik heb maar 1 losse stekker gevonden achter het dashbordkastje
Ik meende dat normaal gesproken de autos qwa kabels standaard worden uitgevoerd aangezien het goedkoper is om een en dezelfde kabelboom te maken als verschillende.
Zover ik gezien heb liggen er geen kabels voor ambientverlichting, voetverlichting, lichtgevende schakelpook enz. Via Forscan zijn deze wel in te schakelen dus ik weet niet of deze kabelbomen te krijgen zijn zodat het alleen maar plug en play is.

Inmiddels weer een kleine update van de Fiesta, gisteren de nieuwe spiegels binnen gekregen met wegverlichting, verwarmd en elektrisch inklapbaar. 
tfzakg6.jpg

Vandaag extra vroeg opgestaan om alles te installeren haha, als je iets hebt moet het direct erop natuurlijk. Moet zeggen dat het monteren erg makkelijk ging, alleen omdat het hier de versie met de Puddle-Lights betreft paste de stekker natuurlijk niet, deze had namelijk 10 draden en de stekker in de deur 8. Alle draden omgezet naar de originele stekker en dan hou je de 2 voor de Puddle-Lights over. 
6oiv369n4.jpg

Dit aan allebij de kanten gedaan, netjes weg gewerkt en de Puddle-Lights aangesloten op de voetverlichting. Moet zeggen dat het er erg leuk uit ziet.
0ldta6c54.jpg

Daarna de laptop gepakt en Forscan opgestart, Engineersmode gepakt en de file voor de inklapbare spiegels gepakt, deze van Zonder naar Met veranderd en naar de module geschreven. Gekeken in het menu van de radio en jawel hoor, hij stond erbij alleen op inklappen appart, dus verzet naar sluiten/inklappen. Daarna alles opgeruimd en de auto afgesloten en tot mijn verbazing blijven de spiegels gewoon uitgeklapt, deze klappen niet in met afsluiten. Alles nagekeken of ik de draden niet verkeerd had, aangezien ik van de oude spiegel alles los heb moeten halen om de nieuwe draden in de stekker te maken, hierbij gewoon alle kleuren over gezet hoe ze zaten. Alles werkt behalve het inklappen, nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nog niet de schakelaar in de auto heb zitten om hem middels de verstelknop in te kunnen laten klappen, deze moet via ebay komen en levertijd staat ergens in December, ik weet niet of dit de oorzaak is van het niet inklappen ?. Tevens heb ik onder de motorkap wel de zekering zitten voor inklapbare spiegels, hier staat ook gewoon 12V op alleen achter het handschoenenvakje in de zekeringkast zitten niet de relais die er volgens de tekening in moeten zitten.

Nu heb ik op diverse fora's gelezen dat de aansturing niet via het relais gaat maar via de module, wie kan mij dit bevestigen ?.

In ieder geval ben ik tot nu toe wel tevreden dat de rest wel allemaal werkt haha, toch iets meer luxe nu.

Vandaag ineens de verstelknop van de spiegels binnen gekregen, deze gemonteerd maar zoals ik al verwachte klappen de spiegels niet in, zelfs niet middels de schakelaar. Vraag me af waarom niet. Zou het dan echt komen door de relais die niet achter het handschoenenkastje in de zekeringbox zitten. Ik heb zowel bestuurderskant en passagierskant in de stekkers alle bedrading zitten die ik nodig heb dus 8 draden. Dus helaas alles voor niets gekocht.

40 minutes ago, Franciscus said:

@jefke Volgens mij is het op dit forum bij enkele mensen gelukt. Zou effe goed zoeken waar het topic staat.

Dat klopt inderdaad ja, er zijn verschillende die het werkend hebben alleen heb ik forscan een selftest laten uitvoeren op de BCMii en daar komen 3 storingen naar boven, 1 is short circuit or open relais fold en short circuit or open relais unfold dus hij wilt echt de relais hebben haha. Ga kijken of ik op de een of andere manier zelf relais er tussen kan maken. 

Zo, vandaag weer wat geknutseld aan de fiesta. Ik kreeg onverwachts post uit London. Weekje terug de Ambient light gekocht die in het middenconsole zit waarop de leverdatum midden december zat, tot mijn verbazing zat deze gisteren al in de brievenbus. Vandaag een mooi stekkertje op maat gemaakt die er perfect in past, en de kabels aangesloten op de draad van de verlichting van de kachelbediening.  Resultaat een mooi subtiel verlicht opbergvakje. Midden van deze maand komen ook mijn los bestelde LED's binnen, die ik ga controleren hoe fel ze branden, branden deze te fel ga ik ze dimmen middels een weerstand. De bedoeling is dat deze led's in de deuropener aan de binnenkant komen zodat deze subtiel verlicht is, dit geld voor alle deuren, daarnaast komen er nog ledjes aan de onderkant van het handvat waarbij de bedoeling is dat deze de deurbak/opbergruimte gaan verlichten. Al met al dadelijk dus alles verlicht wat eigenlijk de nieuwere types hebben haha. Wat er niet in zit maken we erin :P

Hier wat foto's:

jbw7vxbupsvfq.jpg

ubys6brx66h.jpg

Inmiddels mijn pakketje uit china binnen gekregen, en ga aankomende week beginnen om de deuren te voorzien van led's. De originele ambientlichtjes voor in de deuren vind ik behoorlijk duur dus ga ik het zelf maken. Daarnaast ga ik volgende maand als alle onderdelen binnen zijn beginnen om de spiegels inklapbaar te maken, alles zit erin alleen de relais niet dus dit ga ik zelf in elkaar maken zodat alles OEM werkt.

To be continued

Zo, niet echt stil gezeten de laatste maand haha. 
Na veel puzzelen en solderen heb ik een relais box gemaakt voor de spiegels. Deze klappen nu mooi in met afsluiten en klappen uit met open maken van de auto. Ook zo gemaakt zodra de auto op contact wordt gezet de Relais buiten werking worden gezet zodat ze niet in kunnen inklappen onder het rijden als de auto op auto lock gaat. Ik moet alleen nog een drukschakelaar maken die een wisselwerking heeft zodat de spiegels ook kunnen inklappen van binnen uit als ik bijv een parkeerplaats wil in rijden. 

Tevens de fiesta voorzien van diverse sfeerverlichting, de deurklinken, deurbakken en binnenverlichting zijn voorzien van leds zodat het een beetje verlicht is. Op de foto ziet het er erg fel uit maar de verlichting is net zo fel als de rest van de verlichting van het dashboard.  Alleen nog de strip boven het handschoenenvakje en dan vind ik het mooi qua verlichting. Volgende project wordt de spoiler en ST-diffuser op de achterbumper, die dichte plaat wat er nu zit is lelijk haha. 

En dan de foto’s:

v1ugychi9e.jpeg

bn9dbp3r2.jpeg

rji14n8vqy6j6.jpeg