Jump to content
Fiestaclub.nl
StefanvWilgen

Fiesta MK3 Calypso RS Turbo Restauratie - GF-RB-15

Recommended Posts

Zoals vele ondertussen al weten heb ik natuurlijk de MK3 van mijn vader weer kunnen overnemen. Afgelopen 2 maanden zijn daarom ook echt voorbij gevlogen, enorm genoten van de Fiesta en al een aantal meetings afgegaan. Nu de wintermaanden eraan zitten te komen gaat de Fiesta over 2 weken eindelijk de garagebox in. Het was nog een flink karwei om er hier 1 in de buurt te vinden die niet verpauperd of te ver weg was. Gelukkig nu 1 gevonden waar ik in mijn avonduren en weekenden gewoon naartoe kan fietsen, wat natuurlijk erg lekker is.

Terugkomend op de topic.
De MK3's staan er natuurlijk bekend om te gaan roesten en helaas is de mijne geen uitzondering. Hier en daar zitten kleine plekjes welk ik het liefst zo snel mogelijk wil gaan aanpakken.
Mijn vader had specifiek voor de Calypso gekozen omdat het dakje hem enorm aansprak, het is ook echt een enorm genot om in de avonduren met lekker weer rond te cruisen met het dakje open.
Wel brengt dit al wat meer risico's met zich mee dan een normaal dakje (naar mijn mening). Het dakje is van leer en begint na de jaartjes in de zon te hebben gestaan toch wel wat plekjes te krijgen. De hoekjes lijken los te komen en op 2 plekken is die een stukje gaan scheuren. Vandaar dat het voor mij een enorme opluchting is dat ik een garagebox heb kunnen vinden. Moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als er flink wat sneeuw op zou vallen 😅

Op het moment zit de originele 1.3 HCS nog in de wagen. Deze heeft nu bijna 238.000km gelopen en loopt nog compleet naar behoren. Recent is die langs Mebu in Nootdorp geweest voor een kleine beurt. De vorige eigenaar had al flink wat aangepakt, maar toch wilde ik van een paar dingen zeker zijn. Mebu vertelde mij dat de wagen in enorm goede conditie is wat natuurlijk gelijk mooi meegenomen was. Eigenlijk is het blokje nog compleet standaard op de aftermarket powerfilter van Green Filter Europe na. Natuurlijk blijft het op het moment wel knagen om de stap te gaan maken om het blok te gaan swappen voor de 1.6 CVH zoals in de echte Turbo. Wel weet ik dat ik het enorm lastig ga vinden om de knoop door te gaan hakken. Dat zou betekenen dat ik het blokje waar mijn vader ook nog aan gewerkt heeft er simpelweg uit te halen en te vervangen voor iets wat origineel niet in deze Fiesta heeft gelegen. Maar daarentegen kom ik dan wel een flink stuk meer met het verkeer mee, nu heb ik af en toe mensen achter mij zitten die niks anders als lopen te duwen omdat ik naar hun mening niet hard genoeg door rijd. Opzich geef ik daar niet al te veel om en probeer ik altijd zoveel mogelijk rechts te houden, maar je merkt wel dat het pk verschil in vergelijking met wat jaren geleden flink veranderd is. Stiekem natuurlijk ook voor het lekkere turbo geluid zoals deze
https://www.youtube.com/watch?v=tFrwDut96pE&list=LLZVOBMaMRoMd1HAQCmZff1A&index=1

Wat ga ik de aankomende tijd ieder geval wel aanpakken:
- Roest
- Motorruimte opfrissen
- Scheuren in het Calypso dakje
- Swirls uit de lak verminderen

Binnenkort meer foto's en natuurlijk zal ik om de zoveel tijd een update plaatsen :) 

To be continued! 

Rolling shot

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geïnteresseerd om het volledige verhaal achter deze wagen te lezen? Hierbij de link naar mijn vorige topic 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Petje af Stefan op de wijze waarop je de wagen rijdende wilt houden en zeker als eerbetoon aan je vader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

21-09-2019:
Vandaag weer langs Mebu gereden omdat de Fiesta olie aan het lekken is. Recent was hier namelijk aangewerkt en kon toch zomaar zijn dat er iets fout gegaan was.
Blijkbaar was dat niet het geval maar is de pakking van de Kleppendeksel niet goed meer. Afspraak gemaakt om langs te komen en gelijk de kleppen te laten stellen en een compressietest te laten uitvoeren om toch zeker er van te zijn dat het blokje er nog even tegenaan kan. Opzich geen ontzettend grote ramp zal je denken, maar op de weg terug naar huis veranderde dit.
Wanneer je Spijkenisse inrijd moet je langs een mooie brug, deze stond zoals gewoonlijk open. Nu ik stil stond dacht ik met het mooie weer het dakje weer eens open te doen. Het laatste stukje dus nog even kunnen genieten van het mooie weer. Bij thuiskomst dakje willen sluiten en toen gebeurde het. Er kwam een klap onder het dakje vandaan en de geleiders kwamen wel naar voren maar het dakje bleef nog naar achteren staan. Nu wilde ik deze terug plaatsen, maar zijn volgens mij gelijk de plastic stukjes afgebroken en sluit het calypso dakje niet meer.

Als dat het niet het enige was, ben ik onderweg ook mijn rubber van mijn uitlaat verloren 🤔😅

Het leven met een oldtimer is dus niet altijd vlekkeloos. Op het moment ben ik opzoek naar een snelle oplossing, ik moet helaas nog tot 1 oktober wachten op de garagebox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het hebben van een classic is niet altijd rozengeur en maneschijn.  Er gebeurt altijd iets op het moment dat je het niet wil of verwacht. Het is daarom erg prettig als je zelf handig bent en wat technische kennis hebt zodat je het zelf kunt fixen. Als je voor iedere reparatie naar een garage moet kun je aardig op leeg lopen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oudere auto's blijven altijd een beetje project cars idd. 

Maar veel meer mensen die er naar om zullen kijken en denken ''wow nice!'' ipv je standaard uitgevoerde fiesta o.i.d nieuws. 
Als ik garage ruimte had en de tools om te sleutelen had ik zeker weten ook een echte project car gehad 😅.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja praat er me niet van. We hebben een Escort MK4 in de familie die gewoon gebruikt wordt voor woon werkverkeer. Op dit moment is het even rustig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, pwaltman said:

https://imgshare.io/image/sfL1j

Weet er alles van 😁

Pfoe flink werkje :P Weer terug naar origineel maken of eigen twist eraan geven?
Ik hoop stiekem niks raars over de aankomende weken tegen te komen. Ga hem in mijn eigen box even flink onder de loep nemen :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwam er recent achter dat de 2 voorste wipers verschillend waren. Waarschijnlijk ooit door een vorige eigenaar verkeerd terug verplaatst, bovenste hoort naar mijn weten ieder geval achter

1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het dakje op dit moment. Nadat ik de rails los heb gemaakt kon ik het dakje bijna geheel sluiten, maar normaal duwen de geleiders het dakje dicht. Maar omdat deze gebroken zijn sluit het niet meer helemaal. Gelukkig via de verhuurder van mijn garagebox een tijdelijke plek kunnen regelen zodat de Fiesta deze week niet in de regen buiten staat. Aankomende zondag heb ik mijn eigen box en kan er rustig aan gewerkt worden de aankomende tijd :)

WhatsApp-Image-2019-09-21-at-12.01.41.jp

WhatsApp-Image-2019-09-21-at-12.01.16.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

zichbaar gemaakt,maar top dat je dit allemaal in orde maakt!!!

R34467F.jpg

GHFlSxV.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Bnz said:

zichbaar gemaakt,maar top dat je dit allemaal in orde maakt!!!

R34467F.jpg

GHFlSxV.jpg

Raar, bij mij deed die het wel tijdens het plaatsen en daarna ook nog. Thanks in ieder geval :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

×