Jump to content
Fiestaclub.nl
JWE

ACC & botsdetectie stuk na aanrijding kat

Recommended Posts

Afgelopen maandag heb ik, helaas, een aanrijding gehad met een kat. Het beest rende vol voor mijn auto op een plek waar uitwijken niet mogelijk is. En dat met 80 km/u... Ik hoop voor het beest dat de klap had genoeg was en dat niet geleden heeft (nog gekeken, maar kon geen kat vinden..)

Hoewel de auto optisch niet veel schade heeft, kentekenplaat heeft de klap opgevangen en is iets uit het lood, was de klap voor de sensor die nodig is voor adaptive cruise control en de botswaarschuwingen van slag. Zo ziet het eruit in de Ford Pass-app:

5d7b92b6e5427-IMG-20190909-WA0002.thumb.

Wat er gebeurd is dat de auto een foutmelding geeft op het dashboard: de lens moet schoongemaakt worden. Soms lijkt het weer te werken maar verschijnt er geen auto in het beeld bij het aanzetten, terwijl die wel voor mij rijdt. De auto remt ook niet af. Gewone cruise control werkt uiteraard wel.

Nu heb ik voor aanstaande maandag een afspraak staan bij de dealer, maar ik was benieuwd of iemand dit al meegemaakt heeft en wat eventuele kosten zijn. Ik heb mijn verzekering wel alvast ingelicht, maar ik wil even afwachten wat de prijsopgave van de dealer is. Fysieke schade is er dus (vrijwel) niet.

5d7b934e6bcde-Zknakat.thumb.jpg

Jij hebt als het goed is de versie met module onder/achter de kentekenplaat.

Ik denk dat die een flinke klap heeft gehad. Een nieuwe is erg prijzig trouwens..

Misschien dat je verzekering wil meewerken met de schade.

Ik vrees ook dat die kapot is inderdaad. Maar wat is vrij prijzig?

Update: de dealer heeft geconstateerd dat de sensor is afgebroken. Totale kosten: € 910,-. 😲 Oftwel, dat wordt een verzekeringszaak.

Poeh dat is lekker zeg. Natuurlijk wil de verzekering wel meewerken, zolang je all-risk verzekerd bent uiteraard. Maar reken er op dat je premie omhoog gaat (of beter: no-claim gaat er af), dus uiteindelijk betaal je 'm nog zelf. {bonkers}Kan zelfs zo zijn dat zelf de kosten aftikken overall voordeliger is.

2 hours ago, JWE said:

Update: de dealer heeft geconstateerd dat de sensor is afgebroken. Totale kosten: € 910,-. 😲 Oftwel, dat wordt een verzekeringszaak.

Is dat alleen de prijs van de sensor + arbeid? Of moet bijv. ook de intercooler en/of condensor vervangen worden?

57 minutes ago, Franciscus said:

Is dat alleen de prijs van de sensor + arbeid? Of moet bijv. ook de intercooler en/of condensor vervangen worden?

De intercooler kan toch wel wat hebben? Er zijn genoeg bumperklevers die dat ding met steenslag dagelijks een opdonder geven. Is er niet goed voor, maar toch.

Alleen de prijs van de sensor en arbeid... Was nog wat gehannes, want de verzekeraar werkt met eigen schadeherstelbedrijven (Schadenet). Daar heb ik geen zin, ik heb liever dat mijn eigen dealer het fixt zodat ik zeker weet dat het goed blijft werken, al kost het dat mijn eigen risico. Verzekeraar is uiteindelijk akkoord gegaan. Zij hebben ook aangegeven dat bij een aanrijding met een dier je no claim intact blijft. Bij huisdieren kan je dat, normaal gesproken, verhalen op de eigenaar, maar een overstekende kat op het platteland, probeer daar maar eens een eigenaar van te vinden...

De dealer gaat nu de onderdelen bestellen en dan eind volgende week de zaak in orde maken. Moraal van dit verhaal: heb je allerlei sensoren zorg dan in ieder geval dat je auto goed verzekerd is...

49 minutes ago, JWE said:

Alleen de prijs van de sensor en arbeid... Was nog wat gehannes, want de verzekeraar werkt met eigen schadeherstelbedrijven (Schadenet). Daar heb ik geen zin, ik heb liever dat mijn eigen dealer het fixt zodat ik zeker weet dat het goed blijft werken, al kost het dat mijn eigen risico. Verzekeraar is uiteindelijk akkoord gegaan. Zij hebben ook aangegeven dat bij een aanrijding met een dier je no claim intact blijft. Bij huisdieren kan je dat, normaal gesproken, verhalen op de eigenaar, maar een overstekende kat op het platteland, probeer daar maar eens een eigenaar van te vinden...

De dealer gaat nu de onderdelen bestellen en dan eind volgende week de zaak in orde maken. Moraal van dit verhaal: heb je allerlei sensoren zorg dan in ieder geval dat je auto goed verzekerd is...

Alleen de sensor en arbeid?? 🤔Is Ford dan zo slecht in het ontwerpen van goed vervangbare onderdelen (sensoren (en koplamp units)) 🤓! Sensor E25,- inkoop en arbeid 10* E89,- . 🤔 Verrek ik ga E5,- te hoog in de totaal prijs 🕵. Daar wil ik wel voor botsen 😡😊

10 hours ago, Pieterke said:

Alleen de sensor en arbeid?? 🤔Is Ford dan zo slecht in het ontwerpen van goed vervangbare onderdelen (sensoren (en koplamp units)) 🤓! Sensor E25,- inkoop en arbeid 10* E89,- . 🤔 Verrek ik ga E5,- te hoog in de totaal prijs 🕵. Daar wil ik wel voor botsen 😡😊

25 Euro voor een volwaardige radar sensor? Laat me even weten waar je die haalt dan wil ik er wel een paar hebben en 30x over de kop verkopen. Ik vermoed dat je de echosensoren van de pdc bedoelt.

Ik gok eerder andersom: 800 euro voor de sensor en de rest montage.

11 hours ago, JWE said:

Alleen de prijs van de sensor en arbeid... Was nog wat gehannes, want de verzekeraar werkt met eigen schadeherstelbedrijven (Schadenet). Daar heb ik geen zin, ik heb liever dat mijn eigen dealer het fixt zodat ik zeker weet dat het goed blijft werken, al kost het dat mijn eigen risico. Verzekeraar is uiteindelijk akkoord gegaan. Zij hebben ook aangegeven dat bij een aanrijding met een dier je no claim intact blijft.

Dat van het eigen risico zou ik nog eens checken als ik jou was, in mijn beleving mag een verzekeraar je nooit verplichten om bij een bepaald bedrijf de boel te laten herstellen. Uiteraard willen ze je wel die kant op sturen, maar dat is omdat ze met dat soort bedrijven prijsafspraken hebben waardoor ze het veel goedkoper herstellen. Dat verschil steekt de verzekeraar dan mooi in eigen zak. Zoiets laten doen bij de eigen dealer is m.i. altijd aan te raden. Verzekeringsklusjes worden doorgaans goed betaald dus daar maak je altijd vrienden mee, kan nooit kwaad :duim:

2 hours ago, Leon Fiesta said:

Dat van het eigen risico zou ik nog eens checken als ik jou was, in mijn beleving mag een verzekeraar je nooit verplichten om bij een bepaald bedrijf de boel te laten herstellen. Uiteraard willen ze je wel die kant op sturen, maar dat is omdat ze met dat soort bedrijven prijsafspraken hebben waardoor ze het veel goedkoper herstellen. Dat verschil steekt de verzekeraar dan mooi in eigen zak. Zoiets laten doen bij de eigen dealer is m.i. altijd aan te raden. Verzekeringsklusjes worden doorgaans goed betaald dus daar maak je altijd vrienden mee, kan nooit kwaad :duim:

Bij veel verzekeringen is een vrijwaarding van eigen risico of verlaagde eigen risicos bij "aangesloten bedrijven" die meestal gespecificeerd worden of een groot schadeherstel bedrijf is. Ik ken weinig verzekeringen die dit niet hebben. Vrije keuze heb je vrijwel nooit. Je kan wel proberen bij de verzekering te argumenteren dat onderhoud bij de dealer beter is voor de restwaarde wat mogelijk hen over kan halen maar ze zijn vrij om dit te negeren en je gewoon "contant" uit te betalen (dus met hoger eigen risico) als je het niet doet bij een door hen opgegeven bedrijf . Binnen redelijkheid natuurlijk, je moet niet 100km gaan rijden hiervoor want dan zou ik gewoon zeggen dat ze hem maar moeten komen ophalen en afleveren.

1 hour ago, TristanT said:

Bij veel verzekeringen is een vrijwaarding van eigen risico of verlaagde eigen risicos bij "aangesloten bedrijven" die meestal gespecificeerd worden of een groot schadeherstel bedrijf is. Ik ken weinig verzekeringen die dit niet hebben. Vrije keuze heb je vrijwel nooit. Je kan wel proberen bij de verzekering te argumenteren dat onderhoud bij de dealer beter is voor de restwaarde wat mogelijk hen over kan halen maar ze zijn vrij om dit te negeren en je gewoon "contant" uit te betalen (dus met hoger eigen risico) als je het niet doet bij een door hen opgegeven bedrijf . Binnen redelijkheid natuurlijk, je moet niet 100km gaan rijden hiervoor want dan zou ik gewoon zeggen dat ze hem maar moeten komen ophalen en afleveren.

Zit even te denken hoe dat bij mij destijds ging, wat (mogelijk) een verschil is is dat het om schade door een ander ging. Echter allebei all-risk verzekerd, dus kon ik dat via mijn eigen verzekering afkaarten. Enige argument om naar een aangesloten hersteller te gaan was het gratis vervangende vervoer en het feit 'dat ze dan alle zorgen uit handen nemen'. Mooi verhaal, lekker kort, doen we niks mee. Dus heb ze het schadebedrag conform taxatie laten uitkeren, auto is vervolgens bij mijn eigen garage hersteld en klaar. Uiteraard gewoon inclusief vervangend vervoer, uiteraard zonder kopzorgen (auto zelf even brengen en weer ophalen naderhand). Oh ja, en  uiteraard een stuk goedkoper (terwijl het volgens mij nog steeds goed betaald is). De veroorzaker was een bekende van me dus heb het verschil teruggegeven, ik hoef niet rijk te worden over de rug van een ander. Ik mijn auto weer in orde, garage heeft er een mooie boterham aan verdiend en de veroorzaker is nog een beetje gecompenseerd voor de hogere premie. Everybody happy. 

Klopt, bij schade door een ander veroorzaakt geldt dat je je eigen risico terugkrijgt. Helaas ook al mee mogen maken vorig jaar. Dealer geeft aan dat de hele voorbumper eraf moet om het onderdeel te vervangen. Dat zal ook bijdragen aan de hoge prijs.

17 hours ago, JWE said:

Klopt, bij schade door een ander veroorzaakt geldt dat je je eigen risico terugkrijgt. Helaas ook al mee mogen maken vorig jaar. Dealer geeft aan dat de hele voorbumper eraf moet om het onderdeel te vervangen. Dat zal ook bijdragen aan de hoge prijs.

Dat zal het verschil dan zijn inderdaad. Sowieso altijd balen als je schade rijdt. :oneens:

14 minutes ago, Leon Fiesta said:

Dat zal het verschil dan zijn inderdaad. Sowieso altijd balen als je schade rijdt. :oneens:

Die hebben hen er zo nanaf, vlotter dan ikke kan 😊!  Geleerd van hun met mijn koplamp unit te verwijderen, Weet je nog dat klere ontworpen ford ding 😳! Brug/bodemplaat/mistlampen/paar boutjes en los klikken die klere hap 😀😡