Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Ritchie72

DAB+ logo en andere zaken

Recommended Posts

Ik heb zelf een Fiesta Titanium uit 2017.

Nu zag ik kort geleden een foto van de SYNC3 (ook Fiesta) die bij de DAB+ het logo van de zender laat zien, zie foto,

Helaas zie ik die bij mij niet, iemand een idee waar dit door komt.

Vraag 2

Ik luister alleen maar via de DAB+, nu merk ik dat een aantal zenders regelmatig meer informatie geven over het huidige programma, en artiest en titel informatie.

Echter bijvoorbeeld NPO Radio2 heeft dit niet, kan ik dat niet zien, of zenden ze dit niet uit.  Ik had begrepen dat DAB+ veel meer informatie kon meesturen, echter bij NPO2 zie ik helemaal niks.

Volgens mij verschilt dat sterk per zender. En het kan natuurlijk ook best zijn dat je radio bij sommige zenders automatisch overschakelt naar FM omdat DAB niet beschikbaar is op dat moment.

6 hours ago, Ritchie72 said:

Nu zag ik kort geleden een foto van de SYNC3 (ook Fiesta) die bij de DAB+ het logo van de zender laat zien, zie foto,

Helaas zie ik die bij mij niet, iemand een idee waar dit door komt.

Je hebt een oud model Sync 3 (versie 2.x, 3.0-3.2) die dit niet ondersteund. De fiesta's zijn hiermee pas in 2019 uitgerust voor zover ik weet (Sync 3 versie 3.3 of 3.4). De productcodes beginnen vrijwel allemaal met xU5T-nnnnnn-nnn waarbij x = 1,3,5,K, mocht je er eentje willen zoeken ter vervanging.

Niet relevante reden: dit ligt er aan dat de plaatjes niet beschikbaar zijn op de oudere modellen omdat die meer 'schijfruimte' beschikbaar hebben voor de kaarten dan de nieuwe, watop de nieuwere modellen anders is ingedeeld waardoor die plaatjes er bij konden. Ze worden dus niet ergens vandaan gehaald, behalve uit de apparaten zelf. Updaten is niet mogelijk zonder vergaande modificatie. Het DAB systeem ondersteunt wel de doorgave van de plaatjes maar mijn vermoeden is dat Ford dit niet in de radios geimplementeerd heeft of dit niet doorgaat van de radio naar het scherm.

Klein voordeel: Je hebt hierdoor wel de nieuwste kaarten (F8 op de 3.0-3.2) want die zijn nog niet beschikbaar voor de nieuwere modellen Sync 3 (F7, 3.3-3.4).

Vraag 2

Ik luister alleen maar via de DAB+, nu merk ik dat een aantal zenders regelmatig meer informatie geven over het huidige programma, en artiest en titel informatie.

Echter bijvoorbeeld NPO Radio2 heeft dit niet, kan ik dat niet zien, of zenden ze dit niet uit.  Ik had begrepen dat DAB+ veel meer informatie kon meesturen, echter bij NPO2 zie ik helemaal niks.

Mijn ervaring is dat dit soms gebeurt en soms niet. Voor zover ik weet heeft bijvoorbeeld 538 dit wel en QMusic dit niet. Je kan het ook uitzetten mocht je dat willen. Dat de informatie kan worden meegestuurd betekend niet dat dit ook gebeurt. Bij FM/RDS kan je technisch gezien ook live de muziektekst meesturen maar ik heb dit nog nooit gezien.

Sign in to follow this