Jump to content
Fiestaclub.nl
Donvincent

Buitentempratuur sensor & radio problemen

Recommended Posts

Goedemorgen iedereen,

Ik ben zelf in het bezit van een Ford Fiesta Futura uit bouwjaar 2007 en vroeg me af of iemand de volgende 2 dingen weet:

- De locatie van de buitentemperatuur sensor, deze geeft momenteel niks aan maar gaf laatst tijdens het rijden  -31 graden aan en wil ik dus graag even naar kijken.

- Ik gebruik de aux ingang om muziek te luisteren maar zo nu en dan springt de auto radio (Ford 6000cd) van aux naar radio zonder dat ik iets deed. Dit probleem doet zich zowel tijdens het rijden als in de wasstraat voor dus ik zou niet weten wat de oorzaak is.

Wie o wie kan mij even helpen?😅

2 hours ago, Donvincent said:

- De locatie van de buitentemperatuur sensor, deze geeft momenteel niks aan maar gaf laatst tijdens het rijden  -31 graden aan en wil ik dus graag even naar kijken.  

Klikt alsof de stekker los is of de sensor de minimale waarde aangeeft (stuk is). Geen idee waar hij bij de Mk6 zit maar meestal zitten deze in de buurt van de voorbumper bij de crashstructuur.

- Ik gebruik de aux ingang om muziek te luisteren maar zo nu en dan springt de auto radio (Ford 6000cd) van aux naar radio zonder dat ik iets deed. Dit probleem doet zich zowel tijdens het rijden als in de wasstraat voor dus ik zou niet weten wat de oorzaak is.

Klinkt alsof hij denkt een signaal te krijgen van de secudaire invoer (bij sommige modellen kan je stuurwielcontrole elementen aansluiten). Deze loopt echter gewoon via de binnenkant van de auto. Wellicht een van de kabels iets minder vast en bij een schokje slaat hij om? De wasstraat kan ook wel eens schokkerig zijn.
Als de radio de volgende source is na de aux (je hebt waarschijnlijk geen source knop om het te controleren) dan zou ik het in die invoer zoeken.

Maar dit zijn maar mijn ideen, wellicht heeft iemand anders een beter idee.

On 6-9-2019 at 10:41, TristanT said:

Klikt alsof de stekker los is of de sensor de minimale waarde aangeeft (stuk is). Geen idee waar hij bij de Mk6 zit maar meestal zitten deze in de buurt van de voorbumper bij de crashstructuur.

Wat bedoel je precies met crashstructuur? In de buurt van één van die metalen balken?

On 6-9-2019 at 10:41, TristanT said:

Klinkt alsof hij denkt een signaal te krijgen van de secudaire invoer (bij sommige modellen kan je stuurwielcontrole elementen aansluiten). Deze loopt echter gewoon via de binnenkant van de auto. Wellicht een van de kabels iets minder vast en bij een schokje slaat hij om? De wasstraat kan ook wel eens schokkerig zijn.
Als de radio de volgende source is na de aux (je hebt waarschijnlijk geen source knop om het te controleren) dan zou ik het in die invoer zoeken. 

Ik zal even kijken of er een source knop bij mijn stuurwiel controle zit, maar volgens mij heb ik niet zo'n knop. Enig idee hoe ik de boosdoener zou kunnen vinden?

3 hours ago, Donvincent said:

Wat bedoel je precies met crashstructuur? In de buurt van één van die metalen balken?

Ja, meestal op een beschut plekje. Meestal niet al te dik kabeltje gewoven met twee draadjes. Even googlen levert mij in ieder geval op dat hij bij de bestuurder achter de grille voor de radiator zit bij de meeste Fords uit die tijd, maar geen plaatjes van de Fiesta.

Ik zal even kijken of er een source knop bij mijn stuurwiel controle zit, maar volgens mij heb ik niet zo'n knop. Enig idee hoe ik de boosdoener zou kunnen vinden?

Kijken of er iets lost zit achter in de radio en daarna doormeten indien dat zo is. Maar als daar geen stekker voor zit aangesloten dan is dat het in ieder geval niet tenzij in de radio zelf iets stuk is. Meestal is het een kleinere connector met 7/12/14 pinnen. Verschilt nogal per model in de 6000/5000 radio range. Als het er zo'n eentje is met de 2x12 pins connector onder de ISO connector dan zou het de linker van de twee zijn.

-38 is overigens de error waarde (nul waarde) lees ik net dus het kan goed zijn dat hij lost zit, stuk is of de connector los zit.

Voor de duidelijkheid, in je profiel staat MK4.

Welk type Fiesta heb je nu precies? 2007 zou een MK6.5 kunnen zijn,  maar zover ik weet hebben die geen externe temperatuursensor, in schema's niets van gevonden althans. Speciale versie dan?

15 hours ago, allesklusser said:

Welk type Fiesta heb je nu precies? 2007 zou een MK6.5 kunnen zijn,  maar zover ik weet hebben die geen externe temperatuursensor, in schema's niets van gevonden althans. Speciale versie dan?

Ah sorry, ik weet zelf niet zeker meende dat het een MK4 was. Bouwjaar is volgens internet 2005-2007, gaat om een Ford Fiesta Futura. Dan is het toch eerder een MK5?

20 hours ago, Franciscus said:

@Donvincent Vermoedelijk heb je een MK6.5. Hieronder kun je precies vinden welke generaties er zijn:

Bedankt! weet ik dat ook weer. Gelijk mijn profiel aangepast

On 9-9-2019 at 21:06, allesklusser said:

MK6.5,  er staat volgens mij in het boekje dat de dashboard de buitentemperatuur kan laten zien. Hij is dus wel eens aangesprongen en liet toen -31 zien en kreeg een rood lampje met een sneeuwvlok op mijn dashboard. Vreemd genoeg is mijn radio probleem weg sinds ik laatst hard op de rem moest trappen.

28 minutes ago, Donvincent said:

MK6.5,  er staat volgens mij in het boekje dat de dashboard de buitentemperatuur kan laten zien. Hij is dus wel eens aangesprongen en liet toen -31 zien en kreeg een rood lampje met een sneeuwvlok op mijn dashboard. Vreemd genoeg is mijn radio probleem weg sinds ik laatst hard op de rem moest trappen.

Klinkt toch echt alsof er iets niet helemaal vast zit en op de jusite plaats is gesprongen. Grote kans dat als je nogmaals hard remt dat het weer stuk is. Ik zou beginnen met de connectoren er even in/uit halen van de radio en kijken of ze goed vast zitten.

Zat even te wachten op wat werk dus even voor je gezocht en kon dit vinden voor de sensor:
https://www.fordownersclub.com/forums/topic/72903-mk65-fiesta-outside-temperature-sensor-location/

Over een poos ga ik olie verversen en zal eens kijken of ik iets zie zoals op het Britse forum gezegd wordt. Zal ook eens mijn instructieboekje nazien. Nooit geweten dat zoiets op de MK6.5 geïmplementeerd is.

Het toeval is dat ik op basis van een Arduino en een LCD bezig ben om een klok en thermometer in elkaar te zetten.

Maar, uh, -31 graden?

1 hour ago, allesklusser said:

Maar, uh, -31 graden?

Veel temperatuursensor chipsets hebben een 0 waarde van ongeveer -40. Meestal rond de -38 door wat ruis. Wellicht nog meer met een kapotte sensor. -40 is toevallig hetzelfde in Celcius en Fahrenheit dus ik vermoed dat daar ook het nulpunt van de sensor ligt. Niet dat deze auto's nog starten bij -40.

2 hours ago, allesklusser said:

Over een poos ga ik olie verversen en zal eens kijken of ik iets zie zoals op het Britse forum gezegd wordt. Zal ook eens mijn instructieboekje nazien. Nooit geweten dat zoiets op de MK6.5 geïmplementeerd is.

Zal aan de einde van de middag even proberen een kijkje te nemen (als het droog is), Britse forum beschrijft goed waar de locatie zou moeten zitten.

Het toeval is dat ik op basis van een Arduino en een LCD bezig ben om een klok en thermometer in elkaar te zetten.

als hobby project?

Maar, uh, -31 graden? 

Het was koud maar niet zo koud😅

1 hour ago, TristanT said:

Veel temperatuursensor chipsets hebben een 0 waarde van ongeveer -40. Meestal rond de -38 door wat ruis. Wellicht nog meer met een kapotte sensor. -40 is toevallig hetzelfde in Celcius en Fahrenheit dus ik vermoed dat daar ook het nulpunt van de sensor ligt. Niet dat deze auto's nog starten bij -40.

Interessant, ik hoop dat ik hem kan vinden. Zien of ik hem misschien kan uitlezen en anders vervangen.

Ik ging dus lekker op het verkeerde been. Mijn MK 6.5 is blijkbaar van de arme lui versie want die heeft dus geen infosysteem aan boord. En inderdaad, het boekje zegt genoeg, er is een vorst waarschuwing LED e.d. mits je dus een infosysteem aan boord hebt. Maar omdat ik geen woord vind in de documentatie die ik over elektra van de wagen heb kon ik het niet helemaal volgen.

Hoe dan ook, ben ik helemaal met Tristan eens dat de sensor wel kapot is of is er een vervuilde / gecorrodeerde connector in het spel.

En ja, mijn project met de Arduino. Het prototype loopt al met een UNO maar heb de buitensensor nog niet. De reden dat ik dit zo aanpak is het feit dat de originele autoradio van Visteon er niet meer uit te krijgen was. Moest het ding eruit halen om wat lampjes te vervangen bij het regelpaneel. Toen maar een apart inbouwframe gekocht en er een andere 1DIN hoge radio in gezet. In het overgebleven vakje toe een klokje ingebouwd maar over dat laatste was ik niet tevreden. Al met al me verder verdiept in de Arduino en wil dus i.p.v. het bestaande flutklokje een LCD erin zetten.

Een klein filmpje inclusief de bekende kluwen draad van het project:

https://drive.google.com/open?id=0B0mTdSsm4VGhRGo3d2JRMW9fei1IaWNzN2h1bG5POHZ6WURj

Denk er nog over na om een groene LCD te plaatsen en de boordspanning klopt natuurlijk nog niet omdat ik de Arduino aangesloten heb op 9 volt vanuit de LAB-voeding. De definitieve versie wordt een Arduino Nano met alles op een printplaat afgemonteerd. Als dit allemaal lukt ga ik weer verder aan de slag met mogelijk een OLED schermpje. Zo blijven van de straat.

Als laatste, en dat wilde ik al gaan vragen op het forum, wat is de beste plaats om een buitensensor te plaatsen? Ik begrijp bij de voorbumper ter hoogte van de plofsensor?

Beetje off-topic maar wel in de diy trend: De 'oudere' ford LCD en VFD schermen met 12x2 of 24x2 zijn met een controller via I2C aangestuurd en kan je vrij simpel aansturen door die pinnen af te tappen. Mocht je er eentje hebben wellicht te proberen te misbruiken.

De buitensensor zit meestal laag (ze meten meestal de "grondtemperatuur" voor de vrieswaarschuwing) en afhankelijk van het type sensor of direct in de wind of in de luwte ver van de motor vandaan. Sommige sensoren kunnen minder goed tegen water dan andere dus let daar op met de plaatsing (automotive zou er gewoon tegen moeten kunnen). Ik zou ook rekening houden met de draad lengte als je hem direct via een ADC gaat uitmeten omdat je dan effectief een spanningsdeler maakt door de interne weerstand (scheelt iets, niet heel veel) icm de lage spanning (als je 5v gebruikt).