Jump to content
Fiestaclub.nl
RonaldZLD

Verlichting: Xenon/Led

Recommended Posts

Goedenavond allemaal,

Al een tijdje wil ik witte verlichting plaatsen in de koplampen. Wat raden jullie aan? Xenon of Led? En welk merk/type moet ik nemen?

Zit er ook aan te denken om meteen mijn mistlampen aan te pakken. 

Houd je er even rekening mee dat je (formeel) niet zomaar halogeen peertjes in kan wisselen voor LED of xenon? Je lichtbeeld wordt dan anders, met kans dat je ook niet door de APK komt. Als je gaat overstappen moet je dus je complete lichtunit wisselen.

@Leon Fiesta Na wat zoeken valt LED sowieso af. Wel kom ik tegen dat anderen voor een H7C xenon lamp zijn gegaan, die zouden vrijwel hetzelfde lichtbeeld geven. Maar zal voor de zekerheid de garage vragen of het uberhaupt mag. 

Is het met een xenon H7C lamp gewoon plug&play? Of moet ik dan nog iets aanpassen? Ben echt een leek op gebied van verlichting. 

51 minutes ago, Leon Fiesta said:

Houd je er even rekening mee dat je (formeel) niet zomaar halogeen peertjes in kan wisselen voor LED of xenon? Je lichtbeeld wordt dan anders, met kans dat je ook niet door de APK komt. Als je gaat overstappen moet je dus je complete lichtunit wisselen.

Je kan gewoon xenon monteren wel heb adapters nodig om de lamp vast te kunnen zetten En neem wel een kwaliteit set ,als je dat goed (laat) monteren is het lichtbeeld goed en heb je geen problemen met apk en andere weggebruikers !

9 hours ago, BlackFocus said:

Je kan gewoon xenon monteren wel heb adapters nodig om de lamp vast te kunnen zetten En neem wel een kwaliteit set ,als je dat goed (laat) monteren is het lichtbeeld goed en heb je geen problemen met apk en andere weggebruikers !

Ik haal wat dingen door elkaar inderdaad. LED mag je niet zomaar plaatsen ter vervanging van halogeen (al zou je anders verwachten gezien het vele aanbod...). Xenon kan in principe wel, maar dan zit je met een stukje ombouw. O.a. de ballasten die je weg moet werken en inderdaad de adapters.

Onlangs heb ik een Evolution ll black 6500K xenon set van Hilox in mijn mk7 gezet (zitten wel projectorlampen in de unit), moest wel een gat in het afdekkapje aan de achterzijde boren/snijden. Maar de handleiding die meegeleverd is zeer duidelijk. Balasten heb ik onder de lichtunit geplakt (zit een mooi vlak stuk waar ze precies op passen). De stadslichten heb ik vervangen door led lampjes. Geeft een heel mooie wit licht (in vergelijking met halogeen). Nog niet heel veel getest in het donker, maar dat zal binnenkort (met de kortere dagen) wel gebeuren.

Xenon plaatsen is in principe geen probleem, mits je projectorglas hebt. Xenon in gewone reflector zullen wel afgekeurd worden en dan gaat het voornamelijk om het strooibeeld, die je bij projectorglas niet hebt. 

Xenon plaatsen in een reflectorkoplamp kan, alleen moet je dan heel goed opletten dat je een goede set koopt, en dan bedoel ik niet de goedkopere set's van ali of Heuts. Probleem is vaker bij de goedkopere varianten dat het brandpunt van de lamp net iets anders zit als bij je normale lamp, hierdoor inderdaad strooilicht en verkeerd lichtbeeld, wat afkeur is en irritant voor tegenliggers. Wil niet zeggen dat elke xenonkit wat goedkoper is slecht is, het is echt puur de kwaliteit van de lamp en of het brandpunt goed ligt. 

LED is een ander verhaal, hierbij ook erg veel verschillende type's, hierbij kan je kiezen uit CREE, CSP, geforceerd gekoeld of lucht gekoeld. Heel belangrijk bij LED is ook het brandpunt. CREE Led's zijn grote LED chip's die het licht breed stralen en buiten het brandpunt van een Reflectorkoplamp komen, dus nooit een goed lichtbeeld. 
Ik heb diverse LED kits getest en ook xenon puur uit nieuwsgierigheid, als je overstap op LED dan moet je ledlampen pakken die voorzien zijn van CSP Ledchip's, en waarom het belangrijkste punt is dat de led's zo geplaatst zijn op de lamp dat deze overeen komen met de gloeidraai van een normale lamp, zowel in de breedte en hoogte hierdoor heb je perfect lichtbeeld en geen strooilicht, dit geld natuurlijk niet in een projectorlamp. Andere LEDlampen zullen nooit een goed beeld geven in normale koplampen.

Zowel Xenon en LED kunnen in reflectorlampen mits het brandpunt hetzelfde is als van een normale lamp en dat is meestal een gok tenzij je een testinstallatie hebt, deze heb ik gemaakt van een oude lamp om diverse lampen te testen op lichtbeeld.