Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Ritchie72

Eco stand: Ford Fiesta1.0 EcoBoost Titanium 2017 MK8

Recommended Posts

Wanneer gebruiken jullie de eco stand, en wanneer heeft deze optie geen toevoeging.

Is dit een toevoeging of niet ?

Enigste wat de stand doet,is vertraging,bij weg rijden,en minder snel gas respons,turbo beperking.

Net of niet harder wil,maar verwacht geen opzienbarende besparing,tijdje mee rond gereden,maar rechter voet is nog steeds bepalend.

@Ritchie72 Van nieuw tot 4700 km heb ik met geactiveerde ECO-modus gereden. Toen heb ik de zomerwielen gemonteerd die veel zwaarder zijn, waardoor de auto minder snel/soepel accelereert. Sindsdien de ECO-modus uitgeschakeld, omdat ik altijd de maximale turbo response wil hebben als ik plankgas geef en niet nog eerst de ECO-modus moet uitschakelen. Ik heb het ook nog getest met zomerwielen en ECO-modus aan, maar kon eerlijk gezegd geen verschil meten in acceleratie van 80 tot 120 km/h. Dus in hoeverre de motor "meer geknepen" is kan ik niet zeggen. Ik heb ook al eerder op internet gezocht wat de ECO-modus precies doet maar staat nergens concreet door Ford beschreven.

Ik vermoed dat o.a. ook de automatische airco en cruise control software-matig anders zijn in ECO-modus, waarmee ik bedoel dat de airco minder hard koelt, ondanks automatische stand, en de auto langzamer terugversnelt naar de ingesnelde cruise control snelheid bij drukken op RES.

Ben het met @Bnz eens dat je rechtervoet veel meer bepalend is voor je verbruik dan de ECO-modus. Bovendien kun je de airco ook zelf zo bedienen dat hij alleen koelt als jij dat wilt, dus daar hoeft voor mij de ECO-modus niet voor aan.

Ik heb in het begin een tijdje met de ECO-modus gereden (ruim een week), of het verbruik er veel minder van wordt durf ik niet te zeggen maar je merkt wel dat de motor minder thuis geeft. Bij accelereren e.d. merk je gewoon dat hij inhoudt. Vond ik zelf niet prettig, en je hebt het verbruik immers voor een groot deel zelf in de hand door je rij- en schakelgedrag. Daar is normaliter de meeste winst te behalen. Die enkele keer dat je 'm even op z'n staart trapt zal dan het verschil niet maken. Daarbij: als je echt zuiniger wil rijden moet je gewoon een keer de auto laten staan en de fiets pakken, makkelijker kan je 't niet verdienen 😉

Sign in to follow this