Jump to content
Fiestaclub.nl
RonaldZLD

Probleem aansluiten sub

Recommended Posts

Waarschijnlijk ben ik al de zoveelste die aankomt zetten met zn electronica probleem, maar helaas kon ik dit probleem niet meteen terugvinden op het forum.

Vanavond heb ik een alpine active sub aangesloten. Alles is goed aangelegd en hij werkt. Het enige waar ik nu tegen aanloop is om de blauwe draad(contact) vanaf mijn sub aan te sluiten op een draad waar het stroom vanaf gaat zodra ik mijn contact uitdraai, zodat de sub geen stroom blijft krijgen. 

Ik heb gelezen dat het eventueel mogelijk is om een stekkertje te plaatsen in de zekeringkast, wat me een prima oplossing lijkt. Alleen hoor ik wel eens iets over verschillende ampere of volts uit verschillende poortjes? 

Kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit, of op welk poortje ik mijn blauwe draad aan kan sluiten?

Het betreft een Fiesta Metal uit 11-2011. 

🤔 Ik weet niet hoe groot de stroom (ampere) kan zijn naar de Sub? Anders met een bypas aftak met zekering (piggi back dacht ik van naam) in de zek.kast achter handschoenkastjeklep, op een/de instrumentenzek. groep aftakken, of bij audio zek. groep (niet die waar de radio memorie draad ook op zit, daar blijft constant 12v oop staan vanwege vasthouden van de radio zenders 😀

🕵 Zoek in je auto handleing instructie boek(je), voor welke zek. je kan aftakken met een bypass 👍. Ome Alie in de CN heeft er many and cheap ! 😀

Helaas foto uploaden voor de piggi back mislukt, bestand net te groot 😒

1 hour ago, Pieterke said:

🤔 Ik weet niet hoe groot de stroom (ampere) kan zijn naar de Sub? Anders met een bypas aftak met zekering (piggi back dacht ik van naam) in de zek.kast achter handschoenkastjeklep, op een/de instrumentenzek. groep aftakken, of bij audio zek. groep (niet die waar de radio memorie draad ook op zit, daar blijft constant 12v oop staan vanwege vasthouden van de radio zenders 😀

🕵 Zoek in je auto handleing instructie boek(je), voor welke zek. je kan aftakken met een bypass 👍. Ome Alie in de CN heeft er many and cheap ! 😀

Helaas foto uploaden voor de piggi back mislukt, bestand net te groot 😒

Thanks, tot zover is het me duidelijk. Heb hem nu provisorisch op een "aanstekerstekker" aangesloten, maar dat is dus weer een extra zichtbare kabel. Helaas heb ik zelf geen handleiding bij de auto meegekregen. Kan iemand me vertellen van welk poortje ik kan aftakken?

Kun je niet gemakkelijk de radio eruit vissen? Zo ja dan moet je op de radio de vaste en geschakelde plus kunnen vinden. De gele draad is de vaste spanning en de rode draad de geschakelde. Ik denk dat onderstaande is wat je vind op je radio.

12040s-vi.jpg

Met zo 'n aftakverbinder kun je nu de blauwe draad van de boembox op de rode draad van de radio aansluiten. Makkelijk te doen met een standaard combinatietang.

image-vi.jpg

12 hours ago, bickel said:

Bedankt voor de links, ga er morgen mee aan de slag!

12 hours ago, allesklusser said:

Kun je niet gemakkelijk de radio eruit vissen? Zo ja dan moet je op de radio de vaste en geschakelde plus kunnen vinden. De gele draad is de vaste spanning en de rode draad de geschakelde. Ik denk dat onderstaande is wat je vind op je radio.

12040s-vi.jpg

Met zo 'n aftakverbinder kun je nu de blauwe draad van de boembox op de rode draad van de radio aansluiten. Makkelijk te doen met een standaard combinatietang.

image-vi.jpg

Thanks voor het schema, ga morgen nog eens proberen om mijn radio eruit te halen.

Vanavond de radio eruit gehaald om eens te checken welke kabels er allemaal achterin zitten, nou een hoop. Het plan nu is om de "blauwe" contactkabel aan te sluiten op de zekeringskast achter het dashboardkastje.

Op welke groep raden jullie dit aan? Ik zat zelf te denken aan: "Multifunctionele display, klok, interne scanner, HVAC-paneel" of de "Audiosysteem, instrumentengroep" beiden zitten op 7,5 ampere, zou dit goed zijn?

Als het goed is zit er een aansluiting in de zekeringkast waar spanning op komt bij contact aan Is een  zekering plek met een aansluiting deze kan je gebruiken Weet zo niet even het nummer maar er zit er met constant spanning en een geschakeld 

deze kan je gebruiken 

https://www.autozone.com/electrical-and-lighting/fuse-and-accessories/bussmann-atm-fuse-tap/32416_0

Hier een document met de zekeringen van de MK7: https://drive.google.com/open?id=1w824Q4QEYofhDkbxIRbVX50EtyLRaKl4

Als het goed is heb je ook zekering F15 gezien voor de audioinstallatie. Op die plaats kun je dus, daar had ik niet zo gauw aan gedacht maar George wel gelukkig, zo 'n zekeringtap in zetten en aan je blauwe draad aansluiten. Eitje eigenlijk.

Die tapzekeringen hebben ze ook hier: https://www.ebay.de/itm/4x-KFZ-Mini-Stromdieb-Autosicherungen-Steck-Sicherung-Verteiler-Stromabgreifer/392304632159?hash=item5b572da15f:g:-lQAAOSwBDhc9hRA

Dit zijn wel mini versies en ik weet niet wat er in de MK7 gebruikt wordt.

@BlackFocus @allesklusser bedankt voor de reacties, het wordt inderdaad F15. Alleen balen dat die zekeringtaps hier in Nederland nogal schaars zijn. 

Voor andere MK7 bezitters die zich afvragen welke zekeringtap je nodig hebt: het is de "mini"zekeringstap. 

13 hours ago, RonaldZLD said:

@BlackFocus @allesklusser bedankt voor de reacties, het wordt inderdaad F15. Alleen balen dat die zekeringtaps hier in Nederland nogal schaars zijn. 

Voor andere MK7 bezitters die zich afvragen welke zekeringtap je nodig hebt: het is de "mini"zekeringstap. 

Ronald, 🤔 dus het audio-instrumenten zek. F15  7,5amp. in de handschoen binnenzekerings kast! 

Dick / Ronald, von unsere nachbarn aus der DE Bremen, 4x mini's voor <E6,- en nog gratis ook naar Hollandia met nu besteld en aflevering tusen 9 en 16sept (zeg maar <14dg, 😊), mooier kan niet Ronald, of je moet het cheaper via ome Alie doen met ca. 14dg levertijd! Daar gooien ze je er mee om je oren, incl. ook voor mijn mk8 met zijn (Ford specifieke) Micro 2/3 zek., die hier in de omgeving niet te krijgen zijn!😒! Die kennen automaterialen zaken nog niet eens? Tsja, ja, dan maar duur naar de Ford dealer 😉 is de mentale oplossing, en gemakkelijkste WEG? 😳 Ieder zijn keus met de lg.👃

Edited by Pieterke

Heb het toch nog via de radio gedaan. Had geen geduld om te wachten op een zekeringtap. Dus de stekkers aan de achterzijde van de radio doorgemeten en het blijkt dat een blauw/bruine draad(nee, niet van de speakers) geschikt is. Connector er op gezet, blauwe contactkabel erbij en klaar. Sub gaat nu aan/uit wanneer ik het contact omdraai👍 Nogmaals dank voor alle reacties/tips.